لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارتباط سئو و برندینگ؛ برندینگ در سئو چه تاثیری دارد؟

سئو و برندینگ دو مفهوم بسیار مهم در دنیای کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شوند که می‌توانند همانند دو بال پرواز، به شما در جذب مشتری کمک کنند. برای اینکه بتوانید در موتورهای جستجو رشد کنید و دیده شوید، به هر دو ابزار SEO و برندسازی نیاز دارید. به همین دلیل ما در این مقاله از لاک پشت تصمیم گرفتیم ارتباط بین سئو و برندینگ را بررسی کرده و ببینیم که تاثیر برندینگ در سئو چیست؟

برندینگ در سئو چه تاثیری دارد؟
راهنمای مطالعه

برندینگ چیست؟

در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که منظور از برندسازی یا برندینگ چیست؟ همه ما میدانیم که برند، همان نام تجاری است که شما از ابتدای مسیر، برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید و هویت شما را نشان می‌دهد. منظور از برندینگ یا برندسازی این است که نام یک تجارت را با استفاده از راهکارهای مختلف، در ذهن مخاطب ماندگار کنیم. در حال حاضر اصلی‌ترین ابزارها برای برندسازی عبارت‌اند از:

سئو سایت و برندینگ چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ | جواب این سوال در سایت لاک پشت

ارتباط سئو و برندینگ چیست؟

همانطور که گفتیم سئو و بهینه سازی سایت یکی از مهم‌ترین ابزارها در برندینگ و ایجاد آگاهی از برند است. سئو مجموعه‌ای از اقداماتی است که برای به دست آوردن جایگاه‌های برتر در میان نتایج موتورهای جستجو در وب‌سایت انجام می‌شوند. برای شناخت بیشتر SEO می‌توانید مقاله ما را با عنوان سئو چیست مطالعه کنید. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از SEO به صفحه اول نتایج در موتورهای جستجو بیایید و به این ترتیب افراد بیشتری شما را خواهند دید و از سایت شما بازدید خواهند کرد.

بنابراین سئو و برندینگ یک ارتباط تنگاتنگ با هم دارند. زیرا زمانی که شما به لینک‌های اول نتایج جستجو برسید، بسیاری از کاربران وارد سایت شما می‌شوند. هرچه تعداد دفعات ظاهر شدن در این صفحه بیشتر باشد، رفته‌رفته افراد بیشتری هم شما را خواهند دید. به این ترتیب کم‌کم نام شما به عنوان یک برند مطرح در زمینه کاری خودتان شناخته می‌شود و کاربران نام تجاری شما را به خاطر می‌سپارند.

تاثیر برندینگ در سئو

ارتباط سئو و برندینگ کاملا دو طرفه است و همه اقداماتی که در راستای بهبود و رشد یکی از آن‌ها انجام می‌شوند، بر روی دیگری هم اثرگذار هستند. وقتی که شما سایت خود را طراحی می‌کنید، حتما باید کارهای دیگری را هم برای شناخته شدن برند خودتان انجام دهید. برای مثال از تبلیغات استفاده کرده و یا اینکه یک پیج اینستا بزنید. این‌ها مجموعه اقداماتی هستند که به شما در برندینگ کمک می‌کنند و می‌توانند بر روی سئو سایت هم تاثیر بگذارند.

برای مثال فرض کنید که شما یک پیج موفق در اینستاگرام دارید که افراد زیادی آن را دنبال می‌کنند. حالا تصمیم گرفته‌اید که به سراغ طراحی سایت اصفهان بروید و برای راحت‌تر شدن فرایند پاسخگویی به مشتریان و پرداخت امن، یک وب سایت را راه بیندازید. در این صورت برند شما توسط همه دنبال کنندگانتان شناخته شده و بخشی از مسیر برندینگ را طی کرده‌اید. با راه‌اندازی سایت، شما خبر را در پیج خود منتشر می‌کنید و هر روزه تعداد زیادی از کاربران از سایتتان دیدن خواهند کرد. این موضوع تاثیر برندینگ در سئو را نشان می‌دهد که با سرعت بیشتری باعث رشد شما خواهد شد.

گوگل چگونه برندها را تشخیص می دهد؟ جواب این سوال در گروه لاک پشت

نحوه تشخیص برندها توسط گوگل

احتمالا با خواندن مثال قبلی متوجه تاثیر برندینگ در سئو شده‌اید؛ اما در این بخش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که گوگل چگونه می‌تواند برندها را تشخیص دهد؟ به عبارت بهتر می‌خواهیم بگوییم که چگونه رابطه سئو و برندینگ می‌تواند باعث رشد شما در گوگل شود و به برندسازی شما کمک کند؟

موارد زیر می‌توانند به برندسازی از طریق سئو و گوگل کمک کنند:

جستجوی مستقیم نام برند به طور مکرر

یکی از مهم‌ترین تاثیرات برندینگ در سئو این است که کاربران شما به طور مکرر نام برندتان را در گوگل جستجو می‌کنند. برای مثال اگر در پیج خود 5000 فالوور داشته باشید یا اینکه تبلیغات شما را 1000 نفر دیده باشند، تعداد زیادی از این افراد، با جستجوی مستقیم نام برند شما وارد سایت می‌شوند. زمانی که تعداد دفعات این جستجوها زیاد شود، رفته‌رفته گوگل هم شما را می‌شناسد و جایگاهتان را بهبود می‌بخشد.

جستجوی کلمه کلیدی با نام برند

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تاثیر برندینگ در سئو را افزایش داده و باعث بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو شود، سرچ کلمه کلیدی مرتبط به همراه نام برند است. حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید یک کالا را به صورت اینترنتی بخرید یا اینکه قیمت آن را بدانید. در این صورت وارد گوگل شده و نام آن کالا را به همراه اسم دیجی کالا یا ترب سرچ می‌کنید. این موضوع به گوگل نشان می‌دهد که دیجی کالا و ترب دو برند معتبر در این زمینه هستند و در نتیجه در جستجوهای مشابه هم آن‌ها را به شما نمایش خواهد داد.

ورود مستقیم به سایت

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان ارتباط سئو و برندینگ را تقویت کرد، افزایش ترافیک ارگانیک با ورود مستقیم به سایت است. خیلی از کاربران به جای اینکه نام برند شما را جستجو کنند، آدرس یو ار ال را به صورت مستقیم وارد باکس جستجو خواهند کرد. به این ترتیب موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که این آدرس برای کاربر مهم است و آن را در حافظه خود ذخیره می‌کنند. هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، موتورهای جستجو هم بیشتر برند شما را می‌شناسند.

نرخ کلیک، عاملی موثر در افزایش تاثیر برندینگ در سئو

یکی از معیارهایی که موتورهای جستجو برای شناخت یک برند در نظر می‌گیرند، نرخ کلیک یا CTR است. برای درک بهتر این مفهوم فرض کنید که به دنبال استفاده از خدمات سئو در تهران هستید و همین عبارت را هم در گوگل جستجو می‌کنید. گوگل تعدادی از سایت‌هایی را که سئو تهران را در فهرست خدمات خود دارند، به شما نمایش می‌دهد.

شما از قبل در این مورد با دوست خود مشورت کرده‌اید و او اسم یک شرکت خاص را به شما معرفی کرده است. حالا شما در میان نتایج جستجو به دنبال آن اسم خاص می‌گردید و حتی اگر آن را در صفحه اول پیدا نکنید، صفحات دیگر را هم بررسی می‌کنید. زمانی که شما بر روی وب‌سایت موردنظر کلیک کنید، CTR آن سایت افزایش پیدا می‌کند. همین رفتار جستجوی شما به گوگل نشان می‌دهد که این وب‌سایت در زمینه سئو اصفهان از دیگران حرفه‌ای‌تر است و در نتیجه آن را به عنوان برند منتخب شما می‌شناسد.

تکرار نام برند بدون لینک سازی

یکی دیگر از مواردی که باعث قوی‌تر شدن ارتباط سئو و برندینگ می‌شود، تکرار نام برند در صفحاتی از وب، بدون لینک سازی است. بسیاری از کارشناسان سئو برای اینکه بازدید سایت خود را افزایش داده و در میان لینک‌های برتر جای بگیرند، از اقداماتی مانند انتشار رپورتاژ و خرید بک لینک استفاده می‌کنند. گوگل می‌داند که بیشتر این لینک‌های خارجی توسط خود افراد ساخته می‌شوند.

در نتیجه برای برندینگ لینک‌های خارجی را در نظر نمی‌گیرد. اما اگر نام برند شما بدون لینک سازی در چند وب‌سایت مختلف ذکر شود، گوگل آن را به عنوان یک عامل موثر برندینگ در سئو در نظر می‌گیرد. مثلا ما در این مقاله نام دیجی کالا را تکرار کرده‌ایم، اما هیچ لینکی به آن نداده‌ایم. این موضوع به گوگل نشان می‌دهد که دیجی کالا یک نام شناخته شده است و می‌تواند به یک برند تبدیل شود.

روش های برندسازی برای سئو

تا اینجای کار تاثیر برندینگ در سئو را بررسی کرده و گفتیم که برندسازی می‌تواند به شما در جذب ترافیک بیشتر و در نتیجه کم شدن زمان SEO سایت کمک کند. اما سوال اینجا است که چگونه می‌توانید برای سئو، برندسازی کنید؟ در این قسمت راه‌حل‌هایی را به شما ارائه می‌دهیم.

1-      تولید محتوای خوب و باکیفیت

داشتن یک استراتژی محتوای خوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید برند خودتان را به همه بشناسانید. نتیجه یک تحقیق در مایکروسافت نشان داد که کاربران گوگل، معمولا نام برند دو لینک اول را به یاد می‌آورند. بنابراین اگر بتوانید یک محتوای خوب تولید کنید که به سوال کاربر پاسخ دهد و در لینک‌های برتر قرار بگیرید، برند شما شناخته خواهد شد. در نتیجه می‌توانید از مزیت‌های برندینگ در سئو استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک استراتژی خوب برای محتوا بنویسید، مقاله ما را درباره استراتژی تولید محتوا وب سایت چیست مطالعه کنید.

2-      لینک سازی خارجی

یکی دیگر از راه‌هایی که باید برای قوی‌تر کردن ارتباط سئو و برندینگ انجام دهید، لینک سازی خارجی است. هرچند گفتیم که گوگل این لینک‌ها را در برندسازی کمتر در نظر می‌گیرد، با این حال می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند شما شود. وقتی شما در سایت‌های دیگر درباره برندتان توضیح دهید و کاربران آن را بخوانند، شما را بیشتر می‌شناسند و در نتیجه ورودی‌های سایتتان افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع می‌تواند رفته‌رفته منجر به شناخت برند شما توسط کاربر و در نتیجه موتورهای جستجو شود.

3-      فعالیت در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید برای افزایش تاثیر برندینگ در سئو انجام دهید، فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی است. این موضوع به شما کمک می‌کند که توسط افراد بیشتری شناخته شوید و در نتیجه آدم‌های زیادی با جستجوی مستقیم نام برند یا آدرس یو ار ال شما وارد سایت شوند. برای آشنایی با نقش شبکه های اجتماعی در سئو می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

4-      تبلیغات برای افزایش تاثیر برندینگ در سئو

یکی دیگر از راه‌های بهبود دادن تاثیر برندینگ در سئو این است که به سراغ تبلیغات بروید. این تبلیغ‌ها می‌توانند به صورت اینترنتی یا محلی انجام شوند و در نهایت منجر به دیده شدن شما می‌شوند. بنابراین اگر هزینه‌ای را برای تبلیغات در نظر نگیرید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که سئو و برندینگ برای شما نتیجه مثبتی داشته باشند.

5-      بهبود کیفیت خدمات

باید بدانید که همه‌چیز به سئو و بهینه سازی سایت ختم نمی‌شود و برای تبدیل شدن به یک برند، باید خدمات و محصولات باکیفیتی را به مخاطب ارائه دهید. بهبود کیفیت خدمات و تلاش برای پیشی گرفتن از رقبا یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای افزایش تاثیر برندینگ در سئو انجام دهید و خودتان به رشد شخصی شرکت و نام تجاری‌تان کمک کنید.

در نهایت باید بگوییم …

سئو و برندینگ دو مفهوم بسیار نزدیک به هم هستند که به صورت مستقیم می‌توانند بر روی هم تاثیر بگذارند. در این مقاله تاثیر برندینگ در سئو را بررسی کردیم و راهکارهایی را ارائه دادیم که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به یک برند شناخته شده در گوگل تبدیل شوید. همچنین مکانیسم‌های شناخت یک برند در گوگل را بررسی کردیم که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید استراتژی سئو خود را زودتر به نتیجه برسانید.

سوالات متداول (FAQ)

آیا سئو می‌تواند به برند شدن شما کمک کند؟

بله. همانطور که گفتیم سئو و برندینگ دارای یک ارتباط دو طرفه هستند. به عبارت بهتر هر کسب و کاری در شروع کار خود نیاز به SEO دارد تا بتواند رشد کند و رفته‌رفته به یک برند شناخته شده تبدیل شود.

آیا ذکر نام برند در شبکه‌های اجتماعی، بر سئو تاثیرگذار است؟

نام بردن از برند در شبکه‌های اجتماعی و بسترهای دیگر، زمانی می‌تواند باعث بهبود سئو سایت شما شود که محتوای صفحه با زمینه کاری شما تناسب داشته باشد.

آیا بردن نام برند در شبکه‌های اجتماعی متعلق به برند هم بر روی سئو تاثیر دارد؟

تاثیر سئو در برندینگ به صفحه یا سایت خاصی محدود نمی‌شود. به صورت کلی اگر نام برند شما در شبکه‌های اجتماعی رسمی و وب‌سایت‌های معتبر ذکر شود، می‌تواند بر روی برندسازی تاثیر مثبت بگذارد.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =