لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو

با گسترش رسانه‌های اجتماعی، این سوال در ذهن صاحبان وبسایت و سئوکاران به وجود آمد که تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت چیست؟ به عبارت بهتر آیا می‌توان گفت که نقش شبکه های اجتماعی در سئو مثبت است؟ آیا می‌توان از اینستاگرام، تلگرام، توییتر و دیگر پلتفرم‌ها، برای بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو استفاده کرد؟ با ما در لاک پشت همراه باشید تا رابطه شبکه های اجتماعی و سئو را بررسی کرده و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید از قدرت این رسانه‌های آنلاین برای قدرت بخشیدن به SEO سایت خودتان استفاده کنید.

نقش شبکه های اجتماعی در سئو سایت
راهنمای مطالعه

نظر گوگل درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

اولین مرحله بررسی نقش شبکه های اجتماعی در سئو این است که نظر موتور جستجوی اعظم، یعنی گوگل را در این رابطه جویا شویم. در سال 2010 اولین نشانه‌ها از اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو ظاهر شدند و مت کاتز، مدیر تیم وب اسپم گوگل، اعلام کرد که سوشال مدیا می‌توانند به طور مستقیم بر روی SEO و نتایج رتبه‌بندی تاثیر بگذارند.

اما در سال 2014 مت کاتز، نظر خود را تغییر داده و اعلام کرد که تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت به صورت مستقیم قابل‌مشاهده نیست. به عبارت بهتر هنوز هم عملکرد شما در وبسایت است که به طور مستقیم می‌تواند رتبه شما را در نتایج SERP تعیین کند. اما داشتن فعالیت مستمر و قدرتمند در Social Media می‌تواند به شناخته شدن برند شما و افزایش ترافیک وب‌سایتتان کمک کرده و در نتیجه رتبه‌بندی را هم بهبود می‌بخشد.

6 علت اصلی اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی در سئو وبسایت

علت اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو

ارتباط شبکه های اجتماعی و سئو سایت از آنجایی اهمیت پیدا کرد که تعداد کاربران این پلتفرم‌ها روز به روز بیشتر شدند و بسیاری از افراد توانستند فروشگاه اینترنتی خود را از این طریق توسعه دهند. اما سوال اصلی اینجا است که آیا این موفقیت در سوشال مدیا می‌تواند به افزایش مشتریان پس از طراحی سایت فروشگاهی در اصفهان یا دیگر شهرها هم کمک کند؟

بررسی نقش شبکه های اجتماعی در سئو نشان می‌دهد که این پلتفرم‌ها از راه‌های زیر می‌توانند بر روی SEO سایت تاثیر مثبت بگذارند:

1-      معرفی کسب و کار و ایجاد آگاهی از برند

در صورتی که بتوانید فعالیت قدرتمندی در شبکه های اجتماعی داشته باشید، افراد بیشتری شما را در سوشال مدیا دنبال می‌کنند و در نتیجه برند شما توسط آدم‌های بیشتری شناخته خواهد شد.

2-      کمک به جلب اعتماد کاربران

بررسی آمار نشان می‌دهد که کاربران سوشال مدیا به ویژه اینستاگرام، بیشتر به صفحاتی اعتماد می‌کنند که لینک وبسایت خود را در قسمت بیو قرار داده‌اند. به ویژه اگر در زمینه فروشگاهی فعالیت می‌کنید، داشتن وبسایت می‌تواند در تامین امنیت داده‌های مخاطبان، راحت شدن فرایند پرداخت و اطلاع از موجودی محصولات را بسیار ساده کند. همین موضوع می‌تواند رفته‌رفته بازدید سایت و رضایت از برند شما را افزایش داده و به بهبود SEO کمک کند.

علاوه بر این باید بدانید که افراد در دنیای امروز بیشتر به سایت‌هایی اعتماد می‌کنند که توسط دوستان یا اعضای خانواده‌شان به آن‌ها معرفی شده است. هرچه شما حضور قدرتمندتری در شبکه های اجتماعی داشته باشید، افراد بیشتری شما را می‌شناسند و در نتیجه دایره مخاطبان شما گسترده‌تر می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث بالا رفتن بازدید سایت و در نتیجه بهبود رتبه شما در نتایج جستجو شود.

3-      به اشتراک گذاری لینک محصولات و مقاله های جدید و افزایش بازدید سایت

یکی از دلایل اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو این است که به شما در افزایش بازدید سایت کمک می‌کند. شما می‌توانید لینک مقاله یا محصول جدید خود را در استوری گذاشته و کاربران را دعوت به خواندن آن‌ها کنید.

4-      امکان معرفی محصولات یا خدمات به صورت مستقیم

یکی دیگر از مزیت‌های شبکه اجتماعی در SEO سایت این است که شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را در قالب پست‌های کوتاه و به شکلی جذاب به کاربران معرفی کنید. همچنین می‌توانید با نقد و بررسی آن‌ها، خیلی سریع‌تر در جلب نظر مشتری به موفقیت برسید.

5-      امکان برقراری ارتباط مستقیم با کاربران

مزیت بزرگ سوشال مدیا این است که شما از طریق واکنش‌های کاربران یا کامنت‌های آن‌ها می‌توانید به ایراد کار خود پی برده یا نقاط قوتتان را شناسایی کنید. همچنین این موضوع به شما کمک می‌کند تا سلیقه کاربرانتان را بشناسید و بتوانید بر اساس آن فعالیت‌های بازاریابی خود را برنامه‌ریزی کنید.

6-      کمک به کاهش زمان ایندکس صفحات توسط گوگل

می‌توان گفت مهم‌ترین نقش شبکه های اجتماعی در سئو سایت، افزایش بازدید و در نتیجه کمک به سریع‌تر ایندکس شدن صفحات توسط گوگل است. افزایش بازدید صفحات وب سایت کمک می‌کند که مطالب شما در زمان کوتاهی توسط موتورهای جستجو ایندکس شده و کسی فرصت کپی‌برداری از آن‌ها را نداشته باشد. برای آشنایی با دیگر روش‌های کاهش زمان ایندکس صفحات توسط گوگل می‌توانید مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید.

6 راهکار برای افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت

راهکارهای افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو

امروزه دیگر اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو سایت بر کسی پوشیده نیست و همه افراد می‌دانند که سوشال مدیا، هرچند به صورت غیرمستقیم، می‌تواند باعث بهبود SEO سایت شود. به همین دلیل در ادامه این مقاله می‌خواهیم راهکارهایی را برای افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو و حرکت کردن به سمت رتبه‌های بالاتر را به شما معرفی کنیم.

نکته مهم: هر اقدامی که برای قدرت بخشیدن به شبکه های اجتماعی خود انجام می‌دهید، باید با هدف سئوی شما مطابقت داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید ترافیک بیشتری را روانه سایت خود کرده و SEO آن را بهبود ببخشید.

1-      تولید محتوای باکیفیت

اولین و مهم‌ترین اصل در بهبود نقش شبکه های اجتماعی در سئو سایت، تولید محتوای باکیفیت است. امروزه موتورهای جستجو برای درک بهتر هدف کاربر و تشخیص کیفیت محتوا توسعه پیدا کرده‌اند. حداقل هفته‌ای یک محتوای تخصصی و یونیک را در وبلاگ سایت خود منتشر کرده و انتشار آن را در شبکه های اجتماعی به اطلاع کاربران برسانید. با این کار یک سری بک لینک برای صفحات خود ساخته‌اید که هرچند هنوز ارزش آن‌ها به طور دقیق مشخص نیست؛ اما واضح است که تاثیر منفی بر روی SEO سایت ندارند.

2-      حضور در شبکه های اجتماعی مختلف

امروزه پلتفرم‌های متفاوتی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر و یوتیوب وجود دارند که می‌توانید برای جلب مخاطب از آن‌ها استفاده کنید. شما باید با توجه به خصوصیات مخاطب هدف خود، یک یا چند تا از این پلتفرم‌ها را انتخاب کرده و برای فعالیت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر بیشتر کاربران شما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، می‌توانید اینستاگرام را برای جلب نظر آن‌ها انتخاب کنید. اما اگر به دنبال یک فضای حرفه‌ای و کاری می‌گردید، لینکدین به شما کمک خواهد کرد.

3-      آسان کردن فرایند به اشتراک‌گذاری محتوا

اگر به دنبال افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو و بهبود رتبه سایت خود هستید، باید کاری کنید که مخاطب به راحتی بتواند محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارد. برای مثال می‌توانید با تولید یک محتوای عالی و CTA خوب، افراد را تشویق کنید که دکمه‌های به اشتراک‌گذاری را فشار داده و شما را به دیگران معرفی کنند.

4-      بهینه سازی پروفایل شبکه های اجتماعی

یکی از مفاهیم مهم در سئو به نام SMO یا Social Media Optimization شناخته می‌شود که به شما کمک می‌کند تا نقش شبکه های اجتماعی در سئو را بهبود ببخشید. برای مثال باید از کلمه‌های کلیدی هدف خودتان، در قالب هشتگ در بیو اینستاگرام استفاده کنید. همچنین باید بتوانید در همان مواجهه اولیه کاربر با پیج، هدف اولیه صفحه خود را به او بفهمانید تا ترغیب شود که همه محتواهای شما را ببیند یا حتی نگاهی به وب‌سایتتان بیندازد.

5-      هماهنگی استراتژی محتوایی در رسانه های مختلف

باید محتوای منتشرشده در شبکه های اجتماعی در راستای اهداف بازاریابی محتوایی شما باشند. برای مثال می‌توانید یک چکیده و عکس جذاب از هر مقاله‌ای را که در سایت خودتان منتشر می‌کنید، در شبکه های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید. یا اینکه اضافه شدن محصول جدید را در استوری اطلاع‌رسانی کنید تا کاربر هم‌زمان از تغییرات وبسایت شما هم مطلع شود.

6-      ایجاد طرفداران واقعی

برای اینکه بتوانید از تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو به نفع خودتان استفاده کرده و رتبه سایت را در نتایج جستجو بهبود ببخشید، باید طرفداران واقعی داشته باشید. به عبارت بهتر کارهایی مثل خرید فالوور فیک کمکی به بهبود SEO سایت شما نمی‌کند. زیرا عملا تاثیری بر افزایش بازدید از وبسایت شما و در نتیجه به موفقیت رسیدن در سئو نخواهد داشت.

کدام شبکه اجتماعی برای سایت شما مناسب است؟

کدام شبکه اجتماعی برای سئو سایت شما مناسب است؟

زمانی که در حال بررسی نقش شبکه های اجتماعی در سئو سایت خود هستید، باید بدانید که همه آن‌ها به یک اندازه برای رشد کاری شما و بهبود رتبه‌تان تاثیر ندارند. این موضوع تا حد زیادی بستگی به نوع کسب و کار شما و دایره مخاطبان هدفتان دارد. همچنین ناحیه جغرافیایی محل فعالیتتان هم بر روی این موضوع تاثیرگذار است؛ برای مثال یکی از اقدامات موثر در زمینه سئو در اصفهان برای سایت‌های گردشگری، داشتن یک پیج اینستا است که تورهای مهم را اطلاع‌رسانی می‌کند.

در جدول زیر نوع مخاطبان هر شبکه اجتماعی را به شما معرفی کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم که تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو کدام سایت‌ها بیشتر است؟

اینستاگرامجوانان، افراد معمولی، خانم‌ها- سئو سایت فروشگاهی
– سئو سایت آموزشی (هنری، آشپزی، علمی و …)
– سئو سایت گردشگری و عکاسی

نام شبکه اجتماعیمخاطبان هدفمناسب برای …
لینکدینصاحبان کسب و کار، دانشمندان، تاجران بین‌المللی– سئو سایت شرکتی
– سئو سایت صنعتی
توییترافراد سیاسی، مردم معمولی– سئو سایت خبری
یوتیوبدانشجویان، کارآموزان، استادان– سئو سایت آموزشی
– سئو سایت صنعتی

در نهایت باید بگوییم …

در دنیای امروز دیگر تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو بر کسی پوشیده نیست و همه افراد به دنبال راهی هستند که به آن‌ها در جذب مخاطب بیشتر کمک کند. ما در این مقاله به بررسی نقش شبکه های اجتماعی در سئو سایت پرداختیم و بهترین رسانه‌ها را برای کمک به بهبود رتبه‌بندی وب سایت‌های مختلف معرفی کردیم.

سوالات متداول (FAQ)

آیا تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر SEO سایت تاثیر دارد؟

همان‌طور که گفتیم شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم بر روی سئو سایت تاثیر نمی‌گذارند، بلکه تنها با جذب مخاطب و افزایش بازدید سایت می‌توانند باعث بهبود رتبه آن شوند. به همین دلیل هر اقدامی که نظر مخاطب را به سمت شما جلب کرده و بتواند او را ترغیب به بازدید از سایت و به اشتراک‌گذاری مطالب کند، به SEO سایت شما کمک خواهد کرد.

SMO چیست؟

SMO به معنای بهینه سازی شبکه های اجتماعی است و تنها در صورتی ارزش دارد که شما مطالب یا محصولاتی را در اکانت خود منتشر کنید که برای کاربر ارزشمند است.

بیشترین تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت در کدام پلتفرم دیده می‌شود؟

به طور کلی نمی‌توان یک حکم قطعی برای نقش شبکه های اجتماعی در سئو صادر کرد. زیرا هنوز الگوریتم‌های گوگل در این رابطه چندان واضح نیستند! اما با توجه به دایره مخاطبان هر شبکه اجتماعی می‌توان متناسب با نوع کسب و کار بهترین گزینه را انتخاب کرد.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =