لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه پروپوزال طراحی سایت بنویسیم؟ آموزش نوشتن پروپوزال طراحی سایت

در این صفحه از سایت گروه لاک پشت قصد داریم تا بدانیم که چگونه یک پروپوزال برای یک پروژه طراحی سایت در اصفهان و یا هر شهر دیگری بنویسیم و تهیه کنیم؟ برای این کار ابتدا به توضیح پروپوزال سئو می‌پردازیم و سپس به مزایا، کاربرد، انواع و مراحل تهیه یک پروپوزال جامع و کامل خواهیم پرداخت. برای این که یک پروپوزال جامع و دقیق بنویسیم با ما همراه باشید. در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم سفارش از خدمات گروه لاک پشت بهره‌مند شوید.

پروپوزال طراحی سایت چیست؟

پروپوزال طراحی سایت به معنای ارائه اطلاعات، درباره تمام اقدامات لازم برای طراحی یک وب‌‌سایت است. در پروپوزال شما به کارفرما توضیح می‌دهید که دقیقا می‌خواهید چه کارهایی انجام دهید و اقداماتتان چه نتایجی به بار خواهند آورد. پروپوزال طراحی وب‌سایت اهداف و برنامه‌ریزی‌های شما را مشخص کرده و دید جامعی نسبت به پروژه ارائه می‌کند. در نتیجه کارفرما با خواندن آن با مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان آشنا می‌شود و برآیند کار را در ذهن تصور می‌کند.

مزایا و کاربرد

در تهیه یک پروپوزال طراحی سایت به طور کامل درباره اقدامات و بخش‌های مختلف کار توضیحاتی ارائه می‌شود. در نتیجه کارفرما متوجه می‌شود که قرار است در نهایت با چه چیزی روبه‌رو شود. از همین رو مشکل و عدم رضایت بین طرفین به وجود نخواهد آمد. شما می‌توانید با بررسی سایت‌های رقیب، از نقاط ضعف آن‌ها درس گرفته و نقاط قوتشان را به کار ببرید تا به نتیجه‌ای بسیار خوب دست یابید. در پروپوزال طراحی سایت باید به صورت کامل درمورد مسائل مالی و پرداختی صحبت شود. شما از همان ابتدا مشخص می‌کنید که دستمزدتان چقدر است و به ازای چقدر کار، هزینه شما چقدر است.

این اقدام نیز از آن جایی مهم است که دیگر نیازی به نگرانی و بحث‌های طولانی در این مورد، پس از بستن قرارداد نیست. چون شما پیش‌تر تمام موارد را توضیح داده‌اید و کارفرما نیز با آگاهی از این مسائل دست به همکاری با شما زده است. در پروپوزال می‌توانید قوانین و قواعد خود را تعیین کنید. مثلا راهی قرار می‌دهید که در صورت عدم توافق بر سر برخی مسائل، شما یا کارفرما قادر به خروج از پروژه باشید. همچنین اگر میزان کار بیش از حد خاصی شد، بتوانید خواهان دریافت مبلغ بیشتر باشید.

چند نوع پروپوزال طراحی سایت وجود دارد؟

انواع پروپوزال طراحی سایت

همان طور که طراحی سایت انواع مختلفی دارند، برای تهیه یک پروپوزال جامع و کاربردی نیاز است تا بر اساس نوع سایت تصمیم به تکمیل و تهیه پروپوزال کرد. برای مثال تهیه و گردآوری یک سایت فروشگاهی با یک سایت شرکتی کاملا متفاوت است در ادامه به بررسی انواع پروپوزال بر اساس نوع سایت می‌پردازیم:
  • پروپوزال طراحی سایت شرکتی

نوع شرکت و میزان دسترسی افراد به بخش‌های مختلف در این نوع پروپوزال اهمیت زیادی دارد. از همین رو در پروپوزال طراحی سایت شرکتی باید درباره تمام جزئیات کاربران و میزان دسترسی آن‌ها شرح دهید.

  • پروپوزال طراحی سایت فروشگاهی

در این نوع از پروپوزال مواردی نظیر تیکت‌ها، مدال‌های محصول، سطح دسترسی افراد مختلف، چند فروشندگی، پنل کاربری و … حائز اهیمت هستند. در نتیجه باید حتما به این موارد در پروپوزال طراحی سایت فروشگاهی اشاره کنید.

  • پروپوزال طراحی سایت شخصی

در این پروژه‌ها طراح، به صورت پیش‌فرض اطلاعاتی از خواسته و انتظارات کارفرما ندارد. از همین رو این نوع پروپوزال‌ها را باید با شرح کامل و به صورت گسترده بنویسید و هیچ بخشی را جا نیندازید. این اقدام موجب می‌شود که همه بخش‌ها پوشش داده شوند و کارفرما نیز راحت‌تر بتواند دست به انتخاب بزند.

  • پروپوزال طراحی سایت خبری

تمرکز روی خبرهای جدید و محبوب، در عین بایگانی کردن اخبار قدیمی در این نوع سایت‌ها بسیار مهم است. یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در این نوع سایت‌ها این است که کاربر باید بتواند به خوبی خبرها را از طریق دسته‌بندی‌های موضوعی انتخاب کند. در سایت‌های خبری به روز بودن دائم و انتشار مطالب روزانه از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید در پروپوزال طراحی سایت خبری به این موارد نیز اشاره کنید.

  • پروپوزال طراحی سایت سرگرمی

سایت‌های مربوط به بازی‌های ویدیویی، سینما و اخبار مربوط به آن‌ها در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. در این سایت‌ها اگر بخش مقالات و محصولات جدا است، باید به هر کدام به صورت مجزا اهمیت داده شود. مثلا بهتر است بخشی برای معرفی محصولات تازه به وجود آید. پس در پروپوزال طراحی سایت سرگرمی باید به چنین موارد اشاره کنید.

  • پروپوزال طراحی سایت دانلودی

در این سایت‌ها معمولا دیگر خبری از خرید محصول یا ارائه کالاهای فیزیکی نیست. شما صرفا با لینک‌های دانلود طرف هستید و تمام محتوای سایت، فایل‌های دانلودی هستند. پس در تهیه پروپوزال طراحی سایت دانلودی باید به چنین مواردی توجه کنید و رویکرد متفاوتی داشته باشید.

  • پروپوزال طراحی سایت استارت آپ

این سایت‌ها بیشتر در زمینه ارائه خدمات کمکی و حمایت از کسب و کارهای جدید فعالیت می‌کنند. پس در ارائه پروپوزال طراحی سایت استارت آپی باید بیشتر به برقراری ارتباط سریع‌تر و ساده‌تر مخاطب با سرمایه‌گذاران توجه کنید.

  • پروپوزال طراحی سایت آموزشی

رویکرد شما در این سایت‌ها باید طبق محتوای آموزشی آن‌ها باشد. همچنین باید در پروپوزال اشاره کنید که می‌خواهید محتوای رایگان را از محتوای غیر رایگان کاملا تفکیک کنید. رابط کاربری و ظاهر قالب در این سایت‌ها اهمیت زیادی دارند.

  • پروپوزال طراحی سایت خدماتی

در این سایت‌ها نیز پروپوزال با توجه به خدمات ارائه شده توسط کارفرما نگارش می‌شود. پس ابتدا از خدمات مربوطه اطلاع کسب کنید و سپس با توجه به آن موارد مورد نیاز را به پروپوزال اضافه کنید.

پروپوزال طراحی سایت مجله ای

ساختار در این سایت‌ها حرف اول را می‌زند. البته سایت‌های مجله‌ای نیز با توجه به زمینه فعالیتی باید پروپوزالی متفاوت داشته باشند. سایت‌های مجله‌ای در زمینه‌هایی نظیر بازی‌های ویدیویی، سینما، ادبیات، تکنولوژی، دانستنی‌ها، فرهنگی و هنری، اجتماعی و … فعالیت می‌کنند. هر یک از این موضوعات رویکرد متفاوتی را در ارائه پروپوزال می‌طلبند.

پروپوزال برای سایت از پیش طراحی شده و طراحی از صفر تفاوت دارد!!

در واقع شما باید بدانید که می‌خواهید پروپوزالی برای سایت از پیش طراحی شده بنویسید یا سایتی که قرار است از صفر طراحی شود. در مورد اول شما باید به سایت کارفرما مراجعه کرده و آن را بررسی کنید. باید به طور کامل محیط و امکانات سایت را تحلیل کنید و نتیجه را در پروپوزال بنویسید. در واقع باید به کارفرما بگویید که کدام بخش‌ها در سایت‌اش نیاز به بهبود دارد و نکات منفی سایت را به او گوشزد کنید. سپس باید به طور کامل شرح دهید که قرار است چه کاری برای بهبود شرایط انجام دهید. همچنین ذکر کنید که نتیجه نهایی چه خواهد بود و کارفرما باید چه انتظاری پس از اتمام کار داشته باشد.

اما طراحی سایت از صفر کاملا تفاوت دارد. در این نوع پروپوزال باید به صورت کامل توضیح دهید که سایت مربوطه باید چه بخش‌هایی داشته باشد و هر قسمت به شکل خواهد بود. شما باید بتوانید به کارفرما ثابت کنید که قادر به انجام کارهای مورد نظرش هستید و می‌توانید خواسته‌هایش را برآورده کنید.

مراحل تهیه پروپوزال طراحی سایت

1. معرفی خودتان

شما ابتدا باید خودتان یا شرکتتان را معرفی کنید. از تجارب کاریتان بگویید و ذکر کنید که از نظر تخصص در چه سطحی هستید. از ارزش‌هایتان بگویید و درباره مزایای همکاری با خودتان صحبت کنید. به نکاتی اشاره کنید که شما را نسبت به رقبا متمایز می‌کند.

در واقع پروپوزال طراحی سایت یا هر نوع پروپوزال دیگر برای ارائه، حکم معرفی‌ نامه شما را دارد و کارفرما با مطالعه آن درمورد همکاری و یا عدم همکاری با شما تصمیم می‌گیرد. پس ارائه اطلاعات کامل و مهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

2. ارائه مشکلات

از مشکلات پیشرو برای سایت کارفرما بگویید و شرح دهید که کدام بخش‌ها کاستی دارند. شما این کار را باید پس از بررسی‌های دقیق انجام دهید و اگر بتوانید به خوبی مشکلات را انتقال دهید، تاثیر مثبتی روی کارفرما خواهید گذاشت. با این کار می‌توانید نشان دهید که متخصص هستید و در شغل خود یک فرد حرفه‌ای محسوب می‌شوید.

بررسی مشکلات طراحی سایت و ارائه آن به کارفرما همراه با راه حل آن‌ها

3. در مورد راه حل ها توضیح دهید

پس از ارائه مشکلات باید درمورد راه حل‌ها توضیح دهید. این که قرار است اقدامات شما چه کمکی به کارفرما کند و نتیجه کار چه خواهد بود. شما باید این بخش را به صورت کامل شرح دهید تا هیچ نکته تاریکی در ذهن کارفرما به وجود نیاید.

4. ارائه یک نمای کلی از پروژه

دیگر کاری که باید انجام دهید ارائه یک نمای کلی از پروژه است. این اقدام از جایی حائز اهمیت است که به کارفرما اجازه می‌دهد نتیجه کار را در ذهن‌اش متصور شود. در نتیجه او می‌داند که چه چیزی انتظارش را می‌کشد.

5. ترسیم روند طراحی یا توسعه

شما باید در پروپوزال طراحی سایت، روند کار یا توسعه را ترسیم کنید. این کار یعنی به اشتراک گذاشتن تمامی جزئیات کار با کارفرما. شما باید زمان‌بندی خود را نیز اعلام کنید.

6. تاریخ تحویل پروژه و هزینه

در این بخش از پروپوزال طراحی باید به این موضوع اشاره کنید که چه مدت زمانی برای کار روی پروژه در نظر گرفته‌اید. همچنین باید ذکر کنید که با توجه به زمان، هزینه کار چقدر خواهد بود.

نکات و ترفندهایی برای ارائه هرچه بهتر پروپوزال شما

  • سعی کنید همیشه به صورت شفاف و صریح هزینه کار را تعیین کنید.
  • اهداف خود را بشناسید و از کارفرما بخواهید به شما بگوید که دقیقا به دنبال چیست.
  • ویژگی‌های اساسی سایت را به شکل برجسته مشخص کنید.
  • خود را به بهترین شکل معرفی کنید و تجارب کاری‌تان بگویید.
  • سعی کنید صریح باشید.
  • از جدول زمانی استفاده کنید.

پروپوزال سئو سایت

در پروپوزال سئو، لینک‌سازی اهمیت زیادی دارد. در واقع این بخش را می‌توان زیرمجموعه سئو خارجی در نظر گرفت. لینک‌ سازی یعنی ارجاع دادن کاربران سایر سایت‌ها به سایت خود. این موضوع برای شبکه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند. مثلا شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی به سایت خود لینک دهید تا آمار بازدیدهایتان افزایش پیدا کند. تهیه بک لینک‌ها نیز اهمیت دارند و موجب افزایش ترافیک سایتتان می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به صفحه “پروپوزال سئو سایت” مراجعه فرمایید. این بود هرآنچه باید درباره پروپوزال طراحی سایت می‌دانستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد

پنج مرحله برای تهیه پروپوزال طراحی سایت

پنج مرحله برای نوشتن پروپوزال طراحی سایت

شما می توانید فایل خام پروپوزال طراحی سایت را از طریق لینک روبرو دریافت نمایید.

سوالات متداول

تدوین پروپوزال یک کار تخصصی است و نیاز به مهارت و تخصص دارد. با نوشتن پروپوزال طراحی سایت هم کارفرما و هم شرکت طراحی سایت، لیست واضح و مشخصی از خواسته و انتظارات خواهند داشت و یک نمای کلی از پروژه خواهند داشت. در نتیجه زمان دقیقی برای تحویل پروژه بیان خواهد شد.

قطعا همان طور که سایت های مختلف، با اهداف متفاوت طراحی می‌شوند؛ نوشتن پروپوزال برای آن ها نیز متفاوت است. زیرا پروپوزال طراحی سایت، به منظور بررسی و تشخیص مشکلات و نیاز‌های سایت و برنامه ریزی برای انجام کارهای لازم و رفع مشکلات نوشته می‌شود. نیاز های یک سایت فروشگاهی با یک سایت شرکتی متفاوت است بنابراین پروپوزال‌های آن‌ها نیز متفاوت است.

1)هزینه کار را به صورت صریح بیان کنید 2) توضیح ویژگی‌های اصلی 3) معرفی کردن خود به بهترین شکل 4) استفاده از جدول زمانی

سوالات متداول