لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استراتژی تولید محتوا وب سایت چیست؟

استراتژی تولید محتوا وب سایت یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که باید در شروع کار سئو سایت انجام دهید. اما متاسفانه بسیاری از افراد، حتی کارشناسان و متخصصان تولید محتوا با این مفهوم آشنایی ندارند و حتی آن را با مفهومی به نام بازاریابی محتوایی اشتباه می‌گیرند. به همین دلیل ما در این مقاله از لاک پشت می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که استراتژی تولید محتوا چیست؟ همچنین اهمیت استراتژی محتوا را توضیح خواهیم داد تا بدانید که چرا نیاز دارید برای تدوین استراتژی تولید محتوا زمان بگذارید.

استراتژی تولید محتوا وب سایت چیست؟ اهمیت استراتژی محتوا
راهنمای مطالعه

استراتژی تولید محتوا وب سایت چیست؟

اولین سوالی که باید در این مقاله به آن پاسخ بدهیم این است که استراتژی تولید محتوا چیست؟ باید بدانید که تدوین استراتژی تولید محتوا وب سایت یکی از اصلی‌ترین قدم‌هایی است که شما باید در برنامه بازاریابی محتوایی خود بردارید. به عبارت بهتر استراتژی تولید محتوا برنامه‌ای است که می‌تواند تا حد زیادی به کارهای شما نظم ببخشد و مسیری را که باید برای جذب کردن مخاطب طی کنید، روشن خواهد کرد.

با در نظر گرفتن پاسخ سوال استرتژی تولید محتوا چیست؟ می‌توان به این نتیجه رسید که این استراتژی در سطح بالاتری نیست به بازاریابی محتوایی دارد و همه اقدامات انجام‌شده در کانتنت مارکتینگ در راستای رسیدن به اهداف تعریف‌شده در استراتژی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید بازاریابی محتوایی چیست مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

تدوین استراتژی محتوایی برای سایت چه اهمیتی دارد؟ | گروه لاک پشت

اهمیت استراتژی تولید محتوا وب سایت

به عنوان یک کارشناس تولید محتوا یا سئو سایت حتما به این موضوع برخورده‌اید که برای نوشتن هر مقاله از وبلاگ خودتان، در پیدا کردن موضوع مشکل دارید. خیلی از وقت‌ها هم کاملا گیج شده‌اید که آیا موضوعی که انتخاب کرده‌اید به فعالیت وب‌سایت مورد نظرتان مربوط است یا نه؟ حتی در بسیاری از موارد ناچار شده‌اید یک صفحه را پس از ساخته شدن و نوشتن محتوا از وب سایت حذف کنید، چون که در راستای اهداف شما نبوده است. اینجا است که اهمیت استراتژی تولید محتوا وب سایت برای شما روشن می‌شود.

بدون داشتن استراتژی برای تولید محتوا وب سایت نمی‌توانید مسیر درستی را برای خودتان انتخاب کنید و مانند یک کلاف سردرگم مسیران همواره مبهم خواهد بود. اما تدوین استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید همواره بر روی یک خط مستقیم به سمت هدف در حرکت باشید.

مزیت‌های تدوین استراتژی تولید محتوا وب سایت | لاک پشت

مزیت‌های تدوین استراتژی تولید محتوا وب سایت

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • کمک به مدیریت زمان
  • افزایش قدرت رقابت
  • تولید محتوای هدفمند
  • جلب توجه بیشتر مخاطبان
  • افزایش نرخ تعامل و مشارکت کاربران
  • افزایش بازدهی و اثربخشی محتوا
  • سرعت بخشیدن به فرایند تشخیص فرصت‌های جدید
  • تقویت برند

هدف از تدوین استراتژی برای تولید محتوا چیست؟ | 7سوال مهم هنگام تدوین استراتژی محتوایی

هدف از تدوین استراتژی برای تولید محتوا چیست؟

برای تدوین استراتژی تولید محتوا باید بدانید که هدف استراتژی تولید محتوا چیست؟ به طور کلی 7 سوال اصلی هستند که باید در این برنامه به آن‌ها پاسخ داده شود که عبارت‌اند از:

  • مخاطب محتوای شما چه کسی است؟
  • با این محتوا می‌خواهید به چه سوالی پاسخ بدهید و چه مسئله‌ای را حل کنید؟
  • چرا محتوا، محصولات و خدمات شما از رقبا متمایز است و ارزش‌هایتان چیست؟
  • می‌خواهید محتوا را در چه قالبی منتشر کنید؟ (متن، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک یا عکس)
  • چه زمانی قصد دارید این محتوا را منتشر کنید؟
  • محتوای خود را چگونه منتشر می‌کنید؟ (ایمیل مارکتینگ، مقاله بلاگ داخلی، لندینگ یا صفحه فرود، رپورتاژ آگهی یا بلاگ خارجی)
  • چگونه می‌توانید درصد موفقیت استراتژی تولید محتوا وب سایت را بررسی کنید؟

با پاسخ دادن به همه این سوالات میدانید که با چه مخاطبانی سر و کار دارید و این افراد چه نیازهایی دارند. به علاوه برایتان روشن می‌شود که مخاطب شما بیشتر به چه محتوایی نیاز دارد و چطور می‌توانید نظر او را به خود جلب کنید. نکته مهم در تدوین استراتژی تولید محتوا این است که حتما راهی را برای ارزیابی عملکرد خود در نظر بگیرید تا بتوانید رفته‌رفته استراتژی های تولید محتوا را به‌روز کنید. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با ما در لاک پشت تماس بگیرید یا اینکه به صفحه تولید محتوا در اصفهان مراجعه کنید.

11 بخش اصلی در تدوین استراتژی محتوایی با لاک پشت

بخش های اصلی استراتژی تولید محتوا وب سایت

حالا که با اهمیت استراتژی محتوا برای سایت آشنا شدید، می‌خواهیم به شما بگوییم که بخش‌های مهم در استراتژی تولید محتوا چیست؟ بنابراین یک قلم و کاغذ بردارید و همه این موارد را یادداشت کنید تا در زمان تدوین استراتژی تولید محتوا هیچ چیزی از قلم نیفتد.

1-     تعیین اهداف

اولین و مهم‌ترین بخش در تدوین استراتژی تولید محتوا این است که اهداف خود را روشن کنید. هدف‌هایتان را در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طبقه‌بندی کرده و هر یک را در بخش جداگانه‌ای برای خودتان بنویسید. اهداف کوتاه مدت را می‌توانید به صورت ماهانه تعریف کرده و در ابتدای هر ماه آن‌ها را با توجه به مسیری که آمده‌اید، به‌روز رسانی کنید. اهداف میان مدت معمولا هر سه یا شش ماه تعریف می‌شوند و اهداف بلندمدت، تعیین‌کننده عملکرد سالانه شما هستند.

2-     توصیف برند

یکی دیگر از بخش‌های مهم در تدوین استراتژی های تولید محتوا توصیف برند است. شما باید ارزش‌های برندتان را برای خودتان تعریف کرده و ماموریت خودتان را بدانید. همچنین باید چشم‌انداز یک ساله، پنج ساله و ده ساله خودتان را تعیین کرده و بگویید که در هر زمان می‌خواهید در چه نقطه‌ای قرار گرفته باشید.

3-     توضیح محصولات و خدمات

بعد از مشخص کردن اهداف، نوبت به توضیح محصولات و خدمات می‌رسد. در این قسمت باید دقیقا بدانید که در حال حاضر قادر به ارائه چه خدمات و محصولاتی هستید و در آینده قرار است چه مواردی را به این لیست اضافه کنید. البته که پیش‌بینی آینده کار آسانی نیست و شاید بعدها بسته به شرایط بازار یا مسیری که برندتان طی کرده است، ناچار به تغییر بخش‌های مختلف استراتژی تولید محتوا وب سایت شدید. این مورد اصلا ایرادی ندارد و می‌تواند به رشد بهتر و بیشتر برند شما کمک کند.

4-     تعریف مشتریان و مخاطب

بخش مهم دیگر در تدوین استراتژی تولید محتوا، مشخص کردن جامعه هدف است. شما باید بدانید که با چه افرادی مواجه هستید و نیازهای آن‌ها را در حوزه کاریتان تشخیص دهید. اهمیت استراتژی محتوا در این بخش این است که به شناخت بهتری از مشتری‌هایتان دست پیدا می‌کنید و می‌توانید درباره رفتار خرید آن‌ها اطلاعات خوبی را به دست آورید.

5-     تحلیل رقبا، مهم‌ترین بخش در استراتژی تولید محتوا

اگر از ما بپرسید که مهم‌ترین بخش استراتژی تولید محتوا چیست؟ قطعا تحلیل رقبا را به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها معرفی می‌کنیم. تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند راحت‌تر مسیر موفقیت را پیدا کرده و به برنامه درستی برای انجام کارهای خودتان برسید.

تحقیق کلمه کلیدی در تدوین استراتژی محتوایی | لاک پشت

6-     تحقیق کلمه کلیدی

بخش مهم دیگر در استراتژی تولید محتوا وب سایت این است که کلمه‌های کلیدی خود را مشخص کنید. کلمه‌های کلیدی در واقع عبارت‌هایی هستند که کاربر با جستجوی آن‌ها در اینترنت به هدف مورد نظر خود می‌رسد. برای مثال اگر در زمینه طراحی و سئو سایت کار می‌کنید، قطعا باید به سراغ کلمه‌هایی بروید که مربوط به طراحی وب سایت و سئو می‌شوند. تکمیل این بخش می‌توانید در نهایت مسیر سئو سایت را هم برای شما مشخص کند و در نتیجه در زمان کوتاه‌تری شما را به نتیجه برساند.

7-     راهنمای تولید محتوا در استراتژی تولید محتوا وب سایت

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در زمان تدوین استراتژی محتوا وب سایت تعیین کنید، راهنمای نوشتن محتوا است. در این بخش باید تعدادی موضوع را برای شروع کار در نظر بگیرید. همچنین باید قالب هریک از آن‌ها را مشخص کرده و کلمه کلیدی هدف را همم تعیین کنید. حتی پیشنهاد می‌شود که لحن و ساختار محتوا را هم تا حد امکان در این بخش مشخص کنید تا نوشتن محتوا متنی یا گرفتن ویدئو و طراحی عکس‌ها زمان کمتری ببرند.

8-     کانال های توزیع محتوا

در بخش هشتم از استراتژی تولید محتوا وب سایت باید همه کانال‌هایی را که می‌توانید از طریق آن‌ها محتوای خود را منتشر کنید، مشخص نمایید. برای مثال شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ آگهی، بلاگ‌های خارجی و ایمیل مارکتینگ تنها بخشی از بسترهایی هستند که پتانسیل انتشار محتوا را دارند. شما از این میان باید بهترین گزینه‌ها را برای خودتان انتخاب کرده و قوانین تولید محتوا در هر یک را بررسی کنید.

9-     ارائه تقویم محتوایی

تقویم محتوا در واقع یک برنامه زمانی برای انتشار محتواها در کانال‌های توزیع مختلف است. با تکمیل این بخش از استراتژی محتوا سایت می‌توانید به یک زمان‌بندی خوب برای اجرای هر محتوا برسید و به این ترتیب کاملا مطابق با برنامه پیش بروید.

بودجه ریزی برای محتوا | تخمین بودجه در تدوین استراتژی محتوایی

10- بودجه ریزی برای محتوا، اصلی ترین بخش استراتژی تولید محتوا وب سایت

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های استراتژی محتوا وب سایت این است که هزینه‌های انجام این کار را برآورد کنید. به عبارت بهتر بخش مالی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و باید برای تخمین آن نهایت دقت خود را به کار بگیرید. تعیین کلمه‌های کلیدی، تعیین کردن کانال‌های انتشار محتوا، تحلیل رقبا و تنظیم تقویم محتوایی همگی مواردی هستند که در تعیین هزینه اجرای استراتژی محتوا به شما کمک می‌کنند. همچنین بهتر از قبل از این کار حتما تعرفه تولید محتوا متنی را هم بررسی کنید تا دید بهتری را برای محاسبات مالی به دست آورید.

11- تعیین شاخص های عملکرد

شاید بتوان در پاسخ به سوال مهم‌ترین بخش استراتژی تولید محتوا چیست؟ قسمت تعیین شاخص‌های عملکرد را هم معرفی کرد. در این قسمت شما تعیین می‌کنید که چگونه می‌توانید از درصد موفقیت استراتژی خودتان و معایب و ایرادات آن مطلع شوید. به عبارت بهتر شاخص‌هایی را برای ارزیابی عملکرد خود در رسیدن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشخص می‌کنید.

تاثیر استراتژی تولید محتوا در سئو سایت

به طور کلی می‌توان گفت که تدوین استراتژی محتوا وب سایت به طور مستقیم بر روی الگوریتم‌های گوگل تاثیری ندارد. البته نباید با خواندن این جمله ناامید شوید! زیرا نوشتن یک استراتژی خوب برای محتوای سایت به شما کمک می‌کند تا بتوانید رضایت مخاطب خود را جلب کرده و هر روزه تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه را به سمت خودتان جلب کنید.

این موضوع به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می‌دهد که شما برای مخاطب ارزش قائل هستید و برای جلب نظر او وقت گذاشته‌اید. بنابراین این موضوع بر روی سئو سایت شما هم تاثیر می‌گذارد و باعث بهبود رتبه‌تان در صفحه نتایج می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر استراتژی تولید محتوا در سئو، می‌توانید از طریق صفحه مشاوره سئو در اصفهان با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

در نهایت باید بگوییم …

تدوین استراتژی محتوا وب سایت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای رسیدن به موفقیت و جلب نظر مخاطب خود انجام دهید. نوشتن این استراتژی به شما کمک می‌کند تا رقبای خود را بهتر بشناسید و اطلاعات بیشتری را درباره مخاطبتان به دست آورید. همچنین یک دید کلی از مسیر پیش رو را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید بر اساس آن هزینه و زمان رسیدن به موفقیت را تخمین بزنید.

سوالات متداول (FAQ)

هدف از تدوین استراتژی تولید محتوا چیست؟SEO سایت تاثیر دارد؟

هدف از تدوین استراتژی تولید محتوا، برندسازی، فروش بیشتر و جذب مخاطب است. با نوشتن این برنامه شما می‌توانید زمان و هزینه‌های خود را به خوبی مشخص کرده و به همه اهداف کسب و کارتان برسید.

مهم‌ترین پیش نیاز استراتژی تولید محتوا چیست؟

یک استراتژیست محتوا باید بتواند به خوبی نقاط قوت و ضعف برند و کسب و کار شما را شناسایی کند. همچنین باید در زمان تدوین استراتژی تولید محتوا، به خوبی فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسد و از آن‌ها به نفع شما استفاده کند.

آیا خودمان می‌توانیم استراتژی تولید محتوا وب سایت را بنویسیم؟

نوشتن استراتژی محتوای سایت یک کار تخصصی است و بهتر است آن را به یک متخصص بسپارید. البته شما باید در نوشتن استراتژی به این شخص کمک کنید تا راحت‌تر بتواند برند شما و مشتریانتان را بشناسد و رقبای اصلیتان را شناسایی کند.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 18 =