لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

احتمالا شما هم در مسیر طراحی و راه‌اندازی سایت خود با مفهومی به نام بازاریابی محتوایی آشنا شده‌اید. این روش جذب مشتری یک شیوه مطمئن و تقریبا آهسته است که می‌تواند رفته‌رفته شما را در ذهن مخاطب جا بیندازد. در کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی، شما با انتشار محتوای آموزشی، به عنوان یک کارشناس شناخته خواهید شد و در نتیجه مشتریان برای گرفتن مشاوره‌های تخصصی یا خرید به وب‌سایت شما مراجعه خواهند کرد. با ما در لاک پشت همراه شوید تا به شما بگوییم که content marketing چیست و چطور می‌توانید با این بازاریابی محتوا در کسب و کار خود به موفقیت برسید؟

بازاریابی محتوایی چیست؟ هر آنچه باید درباره content marketing بدانید
راهنمای مطالعه

معرفی بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا یک شیوه مارکتینگ است که از گذشته تا امروز در میان کسب و کارهای مختلف رواج داشته و می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای را به یک مشتری تبدیل کند. به عبارت بهتر در کانتنت مارکتینگ شما تلاش می‌کنید تا با ارائه محتواهای جذاب و آموزنده، اطلاعات مفیدی را به صورت کاملا رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

این کار باعث می‌شود که رفته‌رفته مشتری به شما اعتماد کرده و به عنوان یک کارشناس و متخصص بر روی شما حساب کند. در بازاریابی محتوایی مشتری خود را مجبور به خرید نمی‌کند و این احساس را ندارد که شما به هر قیمتی می‌خواهید او را تشویق به سفارش از سایت کنید. بلکه با کمک اطلاعاتی که از شما گرفته است، تصمیم خود را برای خرید یا استفاده از خدمات خواهد گرفت. در نتیجه روابط بسیار باکیفیت‌تری میان شما ایجاد می‌شود و می‌تواند تبدیل به یک مرجع در زمینه کاری خود شوید.

معرفی انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا

زمانی که به این سوال فکر می‌کنیم که content marketing چیست؟ اولین چیزی که در نظر ما می‌آید، یک سری محتوای متنی است که در قالب مقاله در بلاگ سایتمان منتشر می‌کنیم. اما این مقالات تنها بخش کوچکی از کانتنت مارکتینگ هستند و دنیای بازاریابی محتوا دارای زیرشاخه‌هایی متعددی است. در ادامه می‌خواهیم انواع بازاریابی محتوا را به شما معرفی کنیم.

  • مقاله‌ های بلاگ

همان‌طور که گفتیم اولین نوع از انواع بازاریابی محتوا مقاله‌هایی است که در قسمت بلاگ سایت منتشر می‌شوند. این مقاله‌ها بیشتر حالت آموزشی دارند و با هدف جلب اعتماد مخاطب منتشر می‌شوند. شاید در ابتدای کار با خودتان فکر کنید که هدف شما آموزش به مخاطب نیست و می‌خواهید به فروش بیشتر دست پیدا کنید؛ اما باید بگوییم که انتشار مقالات آموزشی یکی از ترفندهای بازاریابی محتوایی است که حسن نیت شما را به مخاطب نشان می‌دهد و می‌تواند ارتباط موثری را میان شما ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله تاثیر تولید محتوا بر فروش را در سایت ما مطالعه کنید.

  • شبکه‌ های اجتماعی

یکی دیگر از بسترهای کانتنت مارکتینگ که می‌تواند به شما در ایجاد آگاهی از برند کمک کند، شبکه‌های اجتماعی است. امروزه بیشتر از نیمی از جمعیت جهان در انواع رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و حساب کاربری دارند. به همین دلیل است که بخش زیادی از بازاریابی محتوایی در این بسترها اتفاق میافتد و شما می‌توانید از طریق به اشتراک‌گذاری انواع محتوا یک ارتباط مستقیم را با مشتریان خود برقرار کنید.

  • محتواهای صوتی

پادکست یکی دیگر از انواع بازاریابی محتوا است که می‌تواند کمک زیادی به جذب مخاطب کند. امروزه بیشتر افراد زمانی برای دیدن ویدئوهای طولانی ندارند و ترجیح می‌دهند که در حین پیاده‌روی یا رانندگی به یک پادکست خوب گوش کنند. به این ترتیب شما می‌توانید با تولید یک محتوای صوتی خوب، جایی در وقت‌های هدررفته مخاطبان داشته باشید و گوش آن‌ها را از صدای خود پر کنید.

  • محتواهای تصویری

بسته به اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، محتواهای تصویری می‌توانند به شما کمک کنند. برای مثال اگر در حال آموزش دادن تغییر تنظیمات صفحه ورود در وردپرس هستید، یک محتوای صوتی یا متنی نمی‌تواند به مشتری شما کمکی کند. به همین دلیل نیاز است که از تک‌تک مراحل فیلم گرفته یا تصاویری تهیه کنید و از این طریق به هدف خود برسید. پس نوع دیگری از content marketing مربوط به اینفوگرافیک، نمودارها، تصاویر مربوط و فیلم‌هایی می‌شود که در آن‌ها شما قصد دارید محتوای خود را به زبان ساده یا به صورت مرحله به مرحله به مخاطبان آموزش دهید.

  • رپورتاژ آگهی

یکی دیگر از انواع بازاریابی محتوا ریپورتاژ خبری یا آگهی است. این نوع محتوا که ترکیبی از تصویر و متن است، در رسانه‌های معتبر خبری منتشر می‌شود و به این ترتیب می‌تواند به وب‌سایت شما اعتبار ببخشد. به عبارت بهتر رپرتاژ یک شیوه مارکتینگ غیرمستقیم است که می‌تواند در جذب مشتریان بیشتر و افزایش ترافیک ارگانیک سایت به شما کمک کند. اگر نمی‌دانید رپورتاژ چیست و چگونه می‌تواند بر روی رتبه سایت شما تاثیر بگذارد، پیشنهاد می‌دهیم مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید.

تفاوت کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا با تبلیغات مستقیم

تفاوت کانتنت مارکتینگ با تبلیغات

حال که فهمیدیم بازاریابی محتوایی چیست؟ زمان آن رسیده تا به این سوال پاسخ دهیم که این شیوه مارکتینگ چه تفاوتی با تبلیغات مستقیم دارد؟

  • هزینه کمتر

یکی از تفاوت‌های content marketing با شیوه تبلیغاتی مستقیم این است که هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. به طور معمول تعرفه تولید محتوا به صورت کلمه‌ای محاسبه می‌شود؛ در نتیجه شما هزینه آن را به صورت تدریجی پرداخت خواهید کرد و فشار زیادی به شما وارد نخواهد شد. این در حالی است که در شیوه تبلیغات مستقیم معمولا ناچار هستید که هزینه زیادی را به صورت یکجا پرداخت کنید که فشار زیادی را به کسب و کارهای تازه کار وارد می‌کند.

  • برقراری ارتباط موثر با مخاطب

در شیوه تبلیغاتی مستقیم بیشتر مخاطبان این حس را دارند که مجبور به خرید شده‌اند و شما قصد دارید با اغراق بیش از حد یا استفاده از شعارهای تبلیغاتی، آن‌ها را به سمت خودتان جذب کنید. این در حالی است که بازاریابی محتوا هیچ‌کس به انجام کاری مجبور نخواهد شد؛ بلکه شما در تلاش هستید تا با افزایش آگاهی او در این زمینه، یک احساس نیاز را در مخاطب ایجاد کرده و به این ترتیب او را برای فشردن دکمه ثبت سفارش ترغیب کنید.

  • معرفی غیرمستقیم برند

در تبلیغات مستقیم شما معمولا نام برند خود را به صورت مستقیم به مشتری معرفی می‌کنید و در تلاش هستید تا آن را بیش از هر چیز دیگری برجسته کنید. این در حالی است که در content marketing ممکن است که نام برند شما بیش از یک یا دو بار در طی یک مقاله طولانی تکرار نشود. با این حال باز هم می‌تواند شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند.

  • جذب مخاطبان هدف

یکی از معایب تبلیغات مستقیم این است که نمی‌توان جامعه هدف آن را تعیین کرد. به عبارت بهتر ممکن است افراد زیادی آگهی تبلیغاتی شما را مشاهده کنند؛ اما تعداد کمی از آن‌ها با شما ارتباط بگیرند. این در حالی است که در با کمک انواع بازاریابی محتوایی می‌توانند کلمه‌های کلیدی را هدف قرار دهید که توسط مخاطبان شما سرچ می‌شوند. در نتیجه وب‌سایتتان تنها برای افرادی نمایش داده می‌شود که به خدمات و محصولات مشابه نیاز دارند و به این ترتیب احتمال فروش بالاتر خواهد رفت.

اهداف اصلی در بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ چیست؟

اهداف اصلی در کانتنت مارکتینگ چیست؟

  • معرفی کسب و کارهای جدید به عنوان یک گزینه مناسب به مشتریان
  • افزایش میزان آگاهی از برند
  • افزایش ترافیک ارگانیک سایت و بهبود رتبه
  • جلب اعتماد کاربران
  • هدف قرار دادن مخاطبان هدف و جذب آن‌ها
  • جذب خریداران واقعی
  • کمک به بهبود فرایند بازاریابی دهان‌به‌دهان
  • کاهش هزینه‌های مارکتینگ برای کسب و کارهای نوپا

مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوا برای وبسایت

مزایای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی برای همه کسب و کارهای آنلاین در هر نقطه از مسیر خود باشند، بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوا عبارت‌اند از:

  • بهبود سئو سایت

تولید محتوا و سئو سایت با هم یک رابطه جدانشدنی دارند و همواره بر روی هم تاثیر می‌گذارند. به عبارت بهتر محتوا ابزاری است که برای قدرت بخشیدن به سئو استفاده می‌شود و یکی از پایه‌های اصلی در بهینه سازی سایت است. با استفاده از تولید محتوای باکیفیت و بر اساس اصول سئو می‌توانید خیلی راحت و بدون نیاز به تلاش اضافه، جایگاه برتر را در نتایج جستجو به دست آورده و با کلمه‌های کلیدی مرتبط با کسب و کارتان رتبه بگیرید.

  • کمک به آپدیت دائم سایت

گوگل معمولا به وب‌سایت‌هایی رتبه می‌دهد که به طور دائمی در حال به‌روزرسانی مطالب خود هستند. واضح است که شما در ابتدای مسیر کاریتان به حدی محصول یا خدمت ندارید که بتوانید هر روز چیز تازه‌ای را به سایت اضافه کنید. به همین دلیل نیاز است که در این مسیر از محتوا کمک بگیرید تا به Google ثابت کنید که یک برند غیرفعال نیستید.

  • جلب اعتماد مشتریان

با استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا می‌توانید هر بازدیدکننده‌ای را به یک مشتری تبدیل کنید. به عبارت بهتر اگر شما در محتوای خودتان به سوالات متداول کاربر پاسخ دهید یا اطلاعات کاملا تخصصی و کاربردی را در اختیار او بگذارید، اعتماد او به شما به عنوان یک متخصص جلب می‌شود. به علاوه توصیه می‌کنیم که حتما کامنت‌های مشتریان را به طور کامل پاسخ دهید و انجمن‌های گفتگو راه بیندازید تا راحت‌تر بتوانید اعتماد کاربران را به خود جلب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله راه های بهینه سازی سایت با کامنت مارکتینگ را مطالعه کنید.

  • افزایش ترافیک ارگانیک

همان‌طور که گفتیم سئو کردن مقاله‌های بلاگ نسبت به صفحات فرود و خدمات ساده‌تر است. از سوی دیگر موضوعات متنوعی برای نوشتن محتوا وجود دارد که دست شما را برای بهینه سازی کلمه‌های کلیدی بازتر خواهد گذاشت. به همین دلیل شما در بازه بزرگ‌تری از کلمه‌های کلیدی رتبه خواهید گرفت و به این ترتیب ورودی سایتتان بالاتر خواهد رفت.

  • بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه

به دلیل اینکه در انواع بازاریابی محتوا فقط مخاطبانی هدف قرار داده می‌شوند که به خدمات و محصولات شما نیاز دارند، احتمال فروش یا ثبت سفارش بالاتر می‌رود. به این ترتیب هزینه‌ای که برای تولید کردن محتوا صرف کرده‌اید، به شما برمی‌گردد که تبدیل به یک سرمایه‌گذاری خواهد شد.

معایب بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی معمولا یک مسیر زمان‌بر است و شاید مدت‌ها طول بکشد تا شما بتوانید با استفاده از این روش به فروش بیشتر دست پیدا کنید. به عبارت بهتر مسیر کانتنت مارکتینگ تا رسیدن به نتیجه چند ماه فاصله دارد؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید خیلی سریع به نتیجه برسید یا زمان محدودی دارید، چاره‌ای جز صرف هزینه برای تبلیغات هدفمند نیست.

یکی دیگر از معایب بازاریابی محتوا هم این است که پیدا کردن یک نویسنده خوب و متعهد که بدون کپی کردن محتواهای شما را تولید کند، کار بسیار دشواری است. متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان محتوای فارسی آموزش چندانی ندیده‌اند و به این موضوع به عنوان یک شغل دوم نگاه می‌کنند. باید بدانید که تولید محتوای باکیفیت یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که باید برای رشد کسب و کار خود بردارید. ما در گروه لاک پشت خدمات تولید محتوا در اصفهان بر اساس اصول سئو را به شما ارائه می‌دهیم تا خیالتان از بابت کیفیت و یونیک بودن محتوا کاملا راحت باشد.

اصول مهم در نوشتن استراتژی بازاریابی محتوا

اصول مهم در نوشتن استراتژی بازاریابی محتوا

منظور از استراتژی بازاریابی محتوا یک برنامه زمانی است که تعیین می‌کند محتواهای خود را در چه زمانی تولید و منتشر کنید، در هفته چند مقاله بنویسید، درباره چه موضوعاتی صحبت کنید و چه کلمات کلیدی را هدف قرار دهید.

در هنگام نوشتن استراتژی بازاریابی محتوا باید همه جنبه‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید یک برنامه جامع و دقیق برای رشد کسب و کار خودتان داشته باشید. به همین دلیل در این بخش اصلی‌ترین اصولی را که باید در زمان نوشتن استراتژی content marketing در نظر داشته باشید، به شما خواهیم گفت.

  • مخاطب خود را بشناسید: زمانی که دید خوبی از سن، جنسیت، شغل، علایق و زمان آنلاین شدن مخاطبان خود داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید.
  • دغدغه‌های مخاطب را بیان کنید: به دنبال تولید محتوایی باشید که دغدغه مخاطب شما است و می‌تواند در او ایجاد نیاز کند.
  • به سوالات پاسخ دهید: همه ما برای پیدا کردن پاسخ یک سوال خاص به اینترنت سر می‌زنیم. پس برای موفقیت در بازاریابی محتوایی باید سوالات کاربر را شناسایی کرده و به آن‌ها پاسخ دهید.
  • مزیت‌های خودتان را بیان کنید: هرچند در کانتنت مارکتینگ معمولا به صورت مستقیم درباره خدمات و محصولات صحبت نمی‌شود، اما معمولا محتواها به‌گونه‌ای هستند که نظر مخاطب را به سمت هدف اصلی که افزایش فروش است، جلب خواهند کرد.
  • سرعت خود را بالا ببرید: باید بدانید که رقبای شما همواره در حال تولید محتوا هستند؛ پس اگر ماهیانه تنها یک محتوا در سایت خود قرار دهید، هرگز نمی‌توانید به اهداف کانتنت مارکتینگ دست پیدا کنید.
  • از منبع معتبر استفاده کنید: مخاطبان بیشتر به محتوایی توجه می‌کنند که از منابع معتبر نقل شده باشد. بنابراین یا تجربه‌ها و آموخته‌های خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید و یا منبع درست داشته باشید.
  • خوانندگان را به واکنش ترغیب کنید: با نوشتن یک CTA خوب می‌توانید بدون اینکه مخاطب حس کند به انجام کاری مجبور شده است، او را ترغیب به خرید یا استفاده از خدمات کنید. برای نوشتن یک CTA خوب، مقاله سی تی ای چیست را مطالعه کنید.

در نهایت باید بگوییم …

بازاریابی محتوایی یک شیوه مطمئن و قوی در جلب اعتماد مخاطبان و تبدیل کردن آن به مشتریان وفادار است. برای موفقیت در کانتنت مارکتینگ باید یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی داشته باشید که بتواند به سوالات مخاطبان شما پاسخ داده و آن‌ها را ترغیب به انجام عمل مورد نظر شما کند. در این مقاله ما به این سوال پاسخ دادیم که content marketing چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد. به علاوه تلاش کردیم تا اصول نوشتن یک استراتژی موفق در این زمینه را به شما آموزش دهیم.

سوالات متداول (FAQ)

چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

هدف اصلی از نگارش استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد اعتماد در کاربران است. به عبارت بهتر شما با در اختیار قرار دادن اطلاعات تخصصی و مفید به صورت کاملا رایگان، به نوعی مخاطب را مدیون خواهید کرد. در نتیجه هر زمان که نیاز به خدمات مشابهی داشته باشد، قطعا به شما مراجعه خواهد کرد.

جایگاه بازاریابی محتوا در ایران چیست؟

امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که برخی از سایت‌های فارسی اصلا به محتوای خود اهمیتی نمی‌دهند و صرفا با کپی کردن از روی دیگران، سعی دارند که در موتورهای جستجو رتبه بگیرند. با این حال خوشبختانه در سال‌های اخیر و با آپدیت شدن الگوریتم‌های گوگل، جایگاه بازاریابی محتوا در ایران بسیار بالا رفته و بسیاری از صاحبان وب‌سایت در تلاش هستند تا با ارائه اطلاعات تخصصی و مفید، آگاهی از برند را در میان مخاطبان خود افزایش دهند.

آیا بازاریابی محتوایی تاثیری در افزایش نرخ تبدیل دارد؟

بله. هرچند در ابتدای راه ممکن است فکر کنید که انتشار مقاله‌های آموزشی هیچ سودی برای شما ندارند، اما باید بدانید که این کار باعث می‌شود که مخاطب برند شما را بشناسد. به عبارت بهتر سئو کردن مقاله‌های بلاگ و گرفتن رتبه‌های برتر در آن‌ها نسبت به صفحات فرود آسان‌تر است. از سوی دیگر موضوعات زیادی هستند که می‌توان درباره آن‌ها محتوا تولید کرد. همین موضوع فرصت زیادی را برای رشد و افزایش نرخ تبدیل در اختیار شما قرار می‌دهد.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =