لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کامنت مارکتینگ؛ راهی مطمئن برای جلب اعتماد کاربران

فرض کنید که می‌خواهید یک عمل زیبایی انجام دهید و به دنبال شخصی می‌گردید که از کیفیت کار او مطمئن باشید. بدون شک نخستین کاری که انجام می‌دهید این است که با مراجعان قبلی آن پزشک صحبت کرده و میزان رضایت آن‌ها را می‌سنجید. یا اینکه از دوستان و آشنایان خود می‌خواهید شخصی را به شما معرفی کنند که از مهارت او اطمینان دارند. این همان اتفاقی است که در زمان خرید از یک فروشگاه اینترنتی یا استفاده از خدمات وب‌سایت‌ها می‌افتد. یعنی در ابتدای کار به سراغ کامنت‌ها می‌روید و بررسی می‌کنید که سطح رضایت سایر افراد از این وب‌سایت چقدر است. پس شما به عنوان کارشناس سئو سایت، یک ابزار قدرتمند برای جلب نظر کاربران خود در اختیار دارید که کامنت مارکتینگ نام دارد. اما بازاریابی با نظرات به چه معنا است و چگونه می‌توان از آن به نفع وب‌سایت استفاده کرد؟ با لاک پشت همراه شوید تا دستورالعمل استفاده از این ابزار را به شما آموزش دهیم.

کامنت مارکتینگ چیست و چگونه باعث بهبود رتبه سایت میشود؟
راهنمای مطالعه

کامنت مارکتینگ چیست؟

در گام اول باید بدانیم که منظور از کامنت مارکتینگ  Comment marketing چیست؟ معمولا در انتهای هر صفحه از وب‌سایت یک فرم قرار گرفته که کاربران می‌توانند با استفاده از آن نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره صفحه یا فروشگاه با دیگران به اشتراک گذاشته و یا سوالات خود را مطرح کنند. بازاریابی دیدگاه به زبان ساده عبارت است از:

استفاده از نظرات کاربران برای افزایش بازدید سایت، بهبود فروش و بالا بردن جایگاه صفحه در میان نتایج جستجو.

به عبارت بهتر نظرات و دیدگاه‌ها می‌توانند بخش مهمی از محتوای صفحه شما باشند که با استفاده از آن می‌توانید مسیر رسیدن به اهداف خود در سئو را کوتاه‌تر کنید. زیرا از این طریق قادر هستید مواردی را که نتوانسته‌اید در طی محتوای خود توضیح دهید، شفاف‌سازی کرده و یا به برخی از مطالب خود در صفحات دیگر لینک سازی کنید.

نظر گوگل درباره کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه

نظر گوگل درباره Comment Marketing

گوگل همواره به دنبال محتوایی می‌گردد که اطلاعات بهتر و بیشتری را درباره یک موضوع در اختیار کاربران قرار دهد. یکی از راه‌هایی که می‌تواند برای تشخیص چنین محتوایی از آن استفاده کند؛ بررسی کامنت‌ها و نظرات کاربران ست. به عبارت بهتر از دید موتور جستجو مطلبی که بیشترین تعداد نظرات را داشته باشد، می‌تواند مطلب خوب و چالش‌برانگیزی برای کاربران باشد. بنابراین این نکته را به خاطر داشته باشید که:

نظرات و دیدگاه‌ها می‌توانند به یک صفحه قدرت و ارزش ببخشند. به این ترتیب گوگل این محتوا را به عنوان یک مقاله ارزشمند در نظر می‌گیرد و رتبه بالاتری را به آن اختصاص می‌دهد.

موارد استفاده از بازاریابی دیدگاه

حال سوال اینجا است که از کامنت مارکتینگ در چه مواردی می‌شود استفاده کرد؟ به عبارت بهتر این تکنیک برای رسیدن به چه اهدافی به ما کمک خواهد کرد؟ به طور کلی 3 هدف از بازاریابی دیدگاه تعریف می‌شود که از قرار زیر هستند:

  • بهبود رتبه سایت
  • کمک به لینک سازی داخلی
  • افزایش فروش با کامنت گذاری هدفمند

رسیدن به همه این اهداف در گرو یک نکته کلیدی است و آن پاسخگویی درست و کامل به نظرات و دیدگاه‌ها است. به عبارت بهتر برای اینکه بتوانید نظر مثبت کاربران را به خود جلب کرده و با Comment marketing به موفقیت برسید، باید به همه سوالات و دیدگاه‌ها جواب بدهید تا هم نظر مخاطب هدف و هم نظر موتورهای جستجو به سمت شما جلب شود.

تأثیر بازاریابی دیدگاه یا کامنت مارکتینگ بر سئو سایت

تاثیر بازاریابی دیدگاه بر سئو سایت

زمانی که یکی از کاربران در صفحه شما کامنت می‌گذارد، یک سیگنال مثبت را به سمت گوگل ارسال خواهد کرد. به عبارت بهتر نظر دادن درباره یک مطلب، به این معنا است که شما موفق شده‌اید کاربر خود را جذب کرده و او را درگیر کنید. بنابراین انجام چنین کاری می‌تواند رتبه سایت شمارا افزایش دهد. اما چگونه کامنت مارکتینگ می‌تواند به بهبود رتبه صفحه شما کمک کند؟

بالا بردن رضایت کاربران

وقتی مخاطب هدف شما در انتهای مطلب یک نظر می‌گذارد یا سوال می‌پرسد، انتظار دارد که پاسخی دریافت کند. پاسخ‌دهی سریع و درست باعث می‌شود که مخاطب بیشتر به شما اعتماد کند و به این ترتیب میزان رضایت او افزایش یابد. این موضوع باعث می‌شود که شما در الگوریتم رنک برین گوگل نمره بیشتری به دست بیاورید.

افزایش تعداد تکرار کلمه های کلیدی بدون کاهش کیفیت محتوا

همان‌طور که می‌دانید کلمه‌ها و مفاهیم کلیدی تاثیر بسیار زیادی در افزایش رتبه یک صفحه دارند. به عبارت بهتر تکرار درست و به اندازه کلمه کلیدی می‌تواند نمره شما را در الگوریتم مرغ مگس خوار بالا ببرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید این عبارت‌ها را به تعداد زیاد در محتوای صفحه خود به کار ببرید. زیرا این کار باعث می‌شود که رضایت کاربر را از دست بدهید و او را کلافه کنید. به همین دلیل قسمت نظرات و دیدگاه‌ها یک فرصت مناسب برای تکرار کردن این کلمه‌ها، بدون اذیت شدن مخاطب است.

آپدیت دائمی صفحه

برای اینکه به گوگل نشان دهید که به صفحات وب‌سایت خود رسیدگی می‌کنید و برای آن‌ها ارزش قائل هستید، باید دائما در حال به‌روزرسانی صفحات باشید. نکته مهم اینجا است که شما نمی‌توانید هر روز محتوایی را که در صفحه منتشر کرده‌اید، آپدیت نمایید. اما بازاریابی دیدگاه یک فرصت خوب در اختیارتان قرار می‌دهد تا دائما محتوا را به‌روز کرده و نمره قبولی را در الگوریتم تازگی محتوا به دست آورید.

راه های رسیدن به موفقیت در بازاریابی دیدگاه (کامنت مارکتینگ)

راه های رسیدن به موفقیت در Comment Marketing

در این قسمت ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چطور می‌توان کاربران را تشویق به گذاشتن کامنت کرد؟ به عبارت بهتر برای بالا بردن تعداد دیدگاه‌های صفحه باید چه کار کرد؟ برای این کار ترفندهایی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نوشتن محتوای ارزشمند

نخستین گام در رسیدن به موفقیت در بازاریابی دیدگاه، انتخاب یک موضوع خوب برای نوشتن محتوا است. به عبارت بهتر شما باید سعی کنید دغدغه‌های مخاطب هدف خود را بشناسید و در همان مورد مطلب بنویسید. پس محتوایی را در صفحه خودتان منتشر کنید که در ذهن مخاطب سوال ایجاد کرده و او را ترغیب به نظر دادن خواهد کرد. برای اینکه بتوانید یک مطلب قدرتمند در سایت خود منتشر کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله تاثیر آیا تولید محتوا بر فروش موثر است را مطالعه کنید.

دادن پاسخ های سریع و کامل به نظرات

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید برای تشویق مخاطب به گذاشتن دیدگاه از آن استفاده کنید؛ پاسخ دادن به سوالات قبلی به صورت کامل و دقیق است. زمانی که شخصی برای اولین بار قدم به وب‌سایت شما می‌گذارد و قسمت نظرات را مطالعه می‌کند، دیدن پاسخ‌های کامل و دقیق نظر مثبت او را جلب خواهد کرد. به این ترتیب با خود می‌گوید که احتمالا گر سوال خود را با شما مطرح کند، می‌تواند پاسخ خوبی را در زمان کوتاه بگیرد.

استفاده از CTA خوب

شما می‌توانید در خلال هر مطلب با استفاده از یک CTA یا کال تو اکشن خوب، کاربران را تشویق به گذاشتن کامنت کنید. به علاوه می‌تواند در ابتدا یا انتهای مقاله یک سوال را مطرح کرده و یا از مخاطب درخواست کنید که تجربه‌های مشابه خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. یکی دیگر از تکنیک‌های موثر در این مورد، استفاده از روش من مخالف هستم است. در این روش شما به عنوان یک کاربر ناشناس، می‌توانید مخالفت خود را با موضوعی که همه در آن هم نظر هستند، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کرده و به این ترتیب واکنش سایر کاربران را برانگیخته کنید.

انتشار تجربه استفاده از خدمات

اگر می‌خواهید سئو سایت فروشگاهی را انجام دهید، یک فرصت استثنایی با جلب نظرات را در اختیار خواهید داشت. به این صورت که می‌توانید از کاربران بخواهید که پس از خرید کردن، نظر خود را بیان کرده و درباره کیفیت محصول با دیگران صحبت کنند. با این کار بالا بردن نرخ تبدیل برای شما خیلی ساده‌تر خواهد شد. همچنین این موضوع در سئو سایت شرکتی هم می‌تواند به شما کمک کند. به این ترتیب کاربران به وب‌سایت شما برمی‌گردند و تجربه استفاده از خدمات را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت.

اولین کامنت را خودتان بگذارید

بیشتر افراد نظرات خود را در وب‌سایتی که هیچ نظری در آن مطرح نشده است، منتشر نمی‌کنند. به همین دلیل بهتر است که از همکاران و دوستان خود بخواهید که در زیر مطلب شما چند دیدگاه بنویسند تا دیگران هم تشویق شده و نظرات خود را در این رابطه بیان کنند.

نحوه پاسخ دهی صحیح به نظرات

اگر می‌خواهید که تاثیر کامنت مارکتینگ بر سئو سایت مثبت باشد، باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید:

پاسخگویی دقیق، سریع و مودبانه به دیدگاه‌ها کلید موفقیت شما در بازاریابی از طریق نظرات است.

برای اینکه جواب‌های خوبی را به دیدگاه‌ها بدهید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید که از قرار زیر هستند:

  • کامنت‌ها را با تاخیر جواب ندهید
  • تا حد امکان پاسخ را به طور کامل ارائه دهید
  • در صورت نیاز از کاربران سوال بپرسید
  • پس از ارسال پاسخ برای کاربر ایمیل بفرستید تا به صفحه برگردد و جواب را مطالعه کند

نحوه برخورد با کامنت های منفی در وبسایت

شیوه برخورد با کامنت های منفی

همیشه ممکن است افرادی وجود داشته باشند که به هر دلیلی از محصول و خدمات شما رضایت کافی را ندارند. به همین دلیل نظر خود را در صفحه مطرح خواهند کرد تا از انتقال این تجربه بد به دیگران جلوگیری کنند. وجود کامنت‌های منفی بدن شک اعتبار شما را خدشه‌دار خواهد کرد. به همین دلیل باید یاد بگیرید که با چنین نظراتی درست برخورد کنید.

اولین نکته‌ای که باید درباره یک نظر معترضانه بدانید، این است که آن را حذف نکنید. بلکه از آن به عنوان فرصتی برای دفاع از خدمات و محصولات خود و تاکید بر روی نقاط مثبت آن استفاده نمایید. به عبارت بهتر وجود دیدگاه‌های نامساعد در صفحه باعث می‌شود که نظر کاربران جدید راحت‌تر جلب شود. البته به شرطی که به درستی به آن‌ها پاسخ دهید و از ادب و احترام دور نشوید. پس این نکته را بدانید که:

دادن یک پاسخ درست، منطقی، محترمانه و محکم به کامنت‌های منفی باعث می‌شود که رضایت فرد معترض جلب شود. به علاوه در سایر کاربران جدید هم این حس را القا می‌کند که شما دلایل خوبی برای دفاع از محصولات یا خدمات خود دارید و برند قابل اعتمادی هستید.

در نهایت باید بگوییم …

کامنت مارکتینگ یکی از بهترین راه‌ها برای جلب اعتماد مخاطب و برجسته کردن نکات مثبت برند و خدمات شما است. از این طریق شما می‌توانید با مخاطبان خود تعامل داشته و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. به علاوه بازاریابی دیدگاه یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت لینک سازی داخلی و بهبود سئو سایت است. دقت کنید که رعایت نکردن نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، باعث می‌شود که Comment Marketing تاثیر معکوس بر روی نتایج داشته باشد و رتبه سایت شما را کاهش دهد.

سوالات متداول (FAQ)

آیا تعداد کامنت‌ها بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

بالا بودن تعداد نظرات در یک صفحه نشان‌دهنده بالا بودن تعامل کاربر با شما است. این موضوع می‌تواند به گوگل بفهماند که شما خیلی خوب با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و در نتیجه لایق این هستید که رتبه بالاتری را در میان نتایج کسب کنید.

آیا از کامنت مارکتینگ می‌توان برای گرفتن بک لینک استفاده کرد؟

شما می‌توانید با کامنت گذاشتن در فروم‌های گفتگو یا وب‌سایت‌های دیگر، برای گرفتن بک لینک استفاده کنید. البته باید بدانید که اخیرا گوگل ارزش چنین پیوندهایی را کاهش داده است. به همین دلیل بهتر است از روش‌های جایگزین مانند معرفی نام برند و پاسخ به سوالات دیگران در بقیه سایت‌ها برای شناساندن خود به مخاطبان استفاده کنید.

آیا Comment marketing می‌تواند برای سئو سایت مضر باشد؟

بعضی اوقات ممکن است افرادی در قسمت کامنت‌ها لینک‌های مخرب را قرار دهند و یا ب گذاشتن نظرات منفی غیرواقعی، سعی کنند که وجهه خوب وب‌سایت شما را از بین ببرند. به این ترتیب شما باید با تگ و متاتگ های مهم html در سئو آشنا باشید تا این لینک‌ها را تبدیل به nofollow کنید. همچنین باید یاد بگیرید که چگونه با نظرات منفی برخورد کرده و از آن‌ها به نفع خودتان استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =