لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سایت مپ Sitemap چیست؟

تصور کنید که قرار است به عنوان یک کارشناس، خانه‌ای را بررسی کرده و قیمت آن را تعیین کنید. این خانه اتاق‌های بسیار زیادی دارد و تعداد زیادی راهروی گیج‌ کننده در آن است. بنابراین اگر صاحب خانه نقشه‌ای به دست شما ندهد تا با استفاده از آن به همه اتاق‌ها دسترسی پیدا کنید؛ بدون شک نمی‌توانید ارزش واقعی این بنا را تعیین نمایید. در دنیای اینترنت، ربات‌های گوگل همان کارشناسانی هستند که قرار است وب‌سایت شما را قیمت‌ گذاری کنند. پس باید سایت مپ یا نقشه سایت خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید؛ اما sitemap چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟ تا انتها با لاک پشت همراه باشید تا همه اطلاعات لازم را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

سایت مپ Sitemap (نقشه سایت)
راهنمای مطالعه

نقشه سایت (Sitemap) یک طرح از website شما است که همه اطلاعات مربوط به وب‌سایت شما را مانند لندینگ پیج یا صفحات فرود، مقاله‌های وبلاگ و ویدئوها را در بر می‌گیرد. ربات‌های گوگل همانند مسافری هستند که قرار است وارد شهر اینترنتی شما شوند؛ بنابراین بهتر است در همان بدو ورود این نقشه راهنما را در اختیار آن‌ها قرار دهید. به این ترتیب حرکت آن‌ها در وب‌سایت شما کاملا هدفمند خواهد شد. در نتیجه راحت‌تر می‌توانند محتوای هر صفحه را بررسی کرده، آن را ایندکس کنند و به آن امتیاز دهند. پس به عنوان یک تعریف ساده و عمومی باید بگوییم:

سایت مپ یک فایل است که آدرس همه صفحات وب‌سایت شما را به ربات‌های گوگل می‌دهد و بیان می‌کند که کدام قسمت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به علاوه یک برنامه زمانی در اختیار آن‌ها می‌گذارد که هر چند وقت یک بار باید وب‌سایت شما را بازبینی کنند.

چرا باید سایت مپ Sitemap (نقشه سایت) داشته باشیم؟

چرا باید سایت مپ Sitemap (نقشه سایت) داشته باشیم؟

زمانی که یک وب‌سایت را به تازگی راه‌اندازی می‌کنید؛ صفحات زیادی نخواهد داشت. اما قرار نیست که وب‌سایت شما تا ابد در همین سطح باقی بماند؛ بلکه رفته‌رفته رشد کرده و شاخ و برگ پیدا می‌کند. بنابراین اگر از همان ابتدا مسیرهای آن را مشخص نکرده باشید؛ در آینده‌ای نه چندان دور، حتی خودتان هم مسیرتان را در وب‌سایت گم می‌کنید، چه برسد به ربات‌های از همه جا بی‌خبر گوگل!

نداشتن سایت مپ Sitemap (نقشه سایت) باعث می‌شود که ربات‌ها در زمان ورود به وب‌سایت شما ندانند که دقیقا باید به کدام قسمت سر بزنند. در نتیجه ممکن است در مسیر خود به طور دائمی به بن‌بست برخورد کنند؛ در نتیجه نمی‌توانند به درستی بفهمند که شما چه چیزهایی را به سایت اضافه کرده‌اید یا اینکه چه مواردی را بهبود داده‌اید. پس همه تلاش‌های شما نادیده گرفته می‌شوند و بودجه خزش وب‌سایتتان هدر خواهد رفت. پس این خود شما هستید که باید دست ربات‌ها را بگیرید و همانند یک مشاور املاک کاربلد، همه اتاق‌ها را به او نشان بدهید و بر روی مواردی که به نظرتان می‌تواند قیمت را افزایش دهد؛ تاکید کنید.

در چه صورت به نقشه سایت نیاز خواهید داشت؟

همان‌طور که گفتیم بهتر است از همان ابتدا سایت مپ Sitemap (نقشه سایت) خود را طراحی کنید و هم‌زمان با توسعه وب‌سایت، آن را هم بزرگ‌تر کنید. با این حال اگر در مسیر شروع طراحی سایت خود کارهای زیادی برای انجام دادن دارید؛ بد نیست جدول زیر را نگاهی بیندازید. در صورتی که در گروه دوم قرار می‌گیرید؛ می‌توانید ساخت نقشه سایت را به تعویق بیندازید.

به sitemap نیاز دارید اگر …به sitemap نیاز ندارید اگر …
سایت شما واقعا بزرگ استسایت شما کوچک است و کمتر از 500 صفحه در آن دارید
محتواهای زیادی دارید که به خوبی لینک سازی نشده‌اند و با هم پیوند ندارندبا استفاده از لینک‌ها به خوبی همه محتواها را به هم وصل کرده‌اید و مطمئن هستید که هیچ صفحه‌ای از قلم نمی‌افتد
با استفاده از لینک‌ها به خوبی همه محتواها را به هم وصل کرده‌اید و مطمئن هستید که هیچ صفحه‌ای از قلم نمی‌افتدهنوز هیچ محتوایی در صفحات وب‌سایت خود قرار نداده‌اید
سایت شما دارای محتوای چندرسانه‌ای بسیار غنی مانند تصاویر و ویدئوها استمحتوای چندرسانه‌ای زیادی ندارید و نمی‌خواهید در نتایج images، videos و news نمایش داده شوید

انواع سایت مپ (نقشه سایت) چیست؟

برای اینکه بتوانید یک نقشه برای وب‌سایت خود طراحی کنید؛ دو راه پیش روی شما قرار دارد که در متن زیر آن ها را به صورت کامل به شما توضیح خواهیم داد.

معرفی XML Sitemap

  • XML Sitemap

این نوع از سایت مپ Sitemap (نقشه سایت) برای مخاطبان و کاربران وب‌سایت شما قابل نمایش نیست و برای دسترسی به آن باید دستور خاصی را در موتور جستجو سرچ کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به سایت مپ وب‌سایت لاک پشت دسترسی پیدا کنید؛ باید عبارت lockposht.com/sitemap.xml را در گوگل جستجو کنید. به این ترتیب یک صفحه برای شما نمایش داده می‌شود که در واقع راهنمای خزنده‌های گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت است. اطلاعاتی که از طریق این صفحه در اختیار خزنده‌ها قرار می‌گیرند؛ از قرار زیر هستند:

  • تعداد صفحات وب‌سایت
  • تعیین اهمیت محتوای هر صفحه
  • هر نوع به روز رسانی در داخل سایت
  • نوع محتوای هر صفحه (مقاله، لندینگ، خبر، تصویر یا ویدئو)
  • فاصله زمانی میان آپدیت صفحات و تعداد دفعات به روز رسانی
  • تعیین وقت بعدی برای مراجعه دوباره ربات‌های موتورهای جستجو

به علاوه شما هم می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از لینک‌های موجود بر روی صفحه، به یکی از قسمت‌های وب‌سایت لاک پشت بروید. برای مثال اگر می‌خواهید مقاله‌های وبلاگ ما را تماشا کنید؛ باید بر روی مواردی کلیک کنید که با post نمایش داده شده اند. اما صفحه‌های لندینگ و موارد مربوط به خدمات سئو، طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا با page نمایش داده شده‌اند.

  • HTML Sitemap

سایت مپ HTML در واقع همان چیزی است که کاربر در زمان ورود به وب‌سایت می‌بیند. دکمه‌های دسترسی و لینک سازی‌های داخلی مهم‌ترین ابزارها برای ساخت این نوع از نقشه هستند. به عبارت بهتر باید بگوییم که HTML Sitemap حاوی اطلاعات مشابه نمونه AML است؛ اما در قالب انسان پسندتری ارائه شده است.

انواع Sitemap از نظر محتوا

علاوه بر این، نقشه سایت از نظر نوع محتوا هم به دسته‌های مختلفی مانند ویدئو، تصاویر، خبری و صفحات سایت تقسیم می‌شود. زمانی که یک مطلب را در گوگل جستجو می‌کنید؛ نتایج جستجو در بخش‌های تفکیک‌شده به شما نمایش داده می‌شوند. بنابراین اگر در صفحه وب‌سایت خود محتواهای چندرسانه‌ای یا اخباری دارید که می‌تواند در این بخش‌های مجزا رتبه شما را افزایش دهد؛ استفاده از این نوع نقشه سایت را جدی بگیرید.

چگونه باید نقشه سایت را بسازیم؟

چگونه باید نقشه سایت را بسازیم؟

ساختن سایت مپ یک کار بسیار تخصصی است. به همین دلیل اگر از خدمات طراحی سایت در گروه لاک پشت استفاده کنید؛ این کار به طور خودکار برای شما انجام داده می‌شود. به عبارت بهتر متخصصان ما به این موضوع، به عنوان یک بخش ضروری در فرآیند طراحی و سئو سایت نگاه می‌کنند. با این حال بد نیست بدانید از چه ابزارهایی می‌توان برای این کار استفاده کرد؛ به این ترتیب می‌توانید انتظارات خود را از یک شرکت طراحی وب‌سایت، به واقعیت نزدیک‌تر کنید. اصلی‌ترین روش‌های ساخت Sitemap از قرار زیر هستند:

  • استفاده از کدهای xml
  • افزونه Yoast سئو برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس
  • استفاده از ابزارهای جانبی برای CMSهای اختصاصی مانند XML Sitemap
  • استفاده از دیگر ابزارهای آنلاین مانند Dynomapper، Mindmup، Slickplan و Writemaps

آیا داشتن سایت مپ برای سئو سایت مفید است؟

آیا داشتن سایت مپ برای سئو سایت مفید است؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم؛ پیشنهاد می‌کنیم که مقاله سئو SEO چیست را در وبلاگ لاک پشت مطالعه کنید تا بدانید که وقتی از SEO صحبت می‌کنیم، دقیقا چه منظوری داریم. حال سوال اینجا است که آیا نداشتن سایت مپ، به سئو ضربه می‌زند؟ باید بدانید که داشتن Sitemap برای سئو الزامی نیست؛ اما می‌تواند کمک زیادی به آن بکند.

همان‌طور که گفتیم نقشه سایت در واقع یک راهنمای جامع است که می‌تواند در شناخت سایت شما به موتورهای جستجو کمک کند. بنابراین اگر چنین چیزی نداشته باشید؛ ممکن است برخی از صفحات شما به طور کامل توسط خزنده‌ها نادیده گرفته شوند. به علاوه امکان دارد که گوگل اصلا متوجه به‌روزرسانی‌هایی که بر روی وب‌سایت خود انجام داده‌اید؛ نشود. در نتیجه به این مسیر هدایت می‌شود که این وب‌سایت کاملا رها شده است و کسی به آن رسیدگی نمی‌کند؛ پس لایق قرار گرفتن در رتبه‌های برتر نیست. پس این نکته را آویزه گوش خود کنید:

اگر می‌خواهید همه تغییراتی که در صفحات سایتتان داده می‌شود، توسط خزنده‌های گوگل دیده شوند؛ باید سایت مپ بهینه ای برای آن راه اندازی کنید.

در نهایت باید بگوییم …

اگر می‌خواهید وب‌سایتتان در صفحه اول نتایح جستجو قرار بگیرد و رتبه بالایی داشته باشد؛ استفاده از سایت مپ می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. با استفاده از این فایل، می‌توانید به راحتی با خزنده‌های گوگل ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به قسمت‌های مختلف وب‌سایت خود دعوت کنید. در نتیجه مطمئن خواهید شد که هیچ صفحه‌ای از قلم نیفتاده و همه تلاش‌های شما برای بهبود صفحات دیده شده است.

سوالات متداول (FAQ)

پس از ساخت سایت مپ باید چه کار کنیم؟

وقتی sitemap خود را ساختید؛ باید آن را با استفاده از ابزار سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید. زیرا گوگل به طور مستقیم نمی‌تواند به این نقشه دسترسی پیدا کند و این شما هستید که باید آن را به دست رباتی بدهید که قرار است برای بازدید، وارد وب‌سایت شما شود.

چه اطلاعاتی در سایت مپ قرار می‌گیرند؟

آدرس دقیق هر صفحه نوع محتوای موجود در صفحه آخرین زمان به روز رسانی هر صفحه فاصله زمانی اعمال تغییرات بر روی هر صفحه میزان اهمیت هر صفحه از وب‌سایت در مقایسه با دیگر صفحات

چه کارهایی باید برای sitemap انجام شود؟

شما باید این فایل را فشرده کرده و اندازه آن را به کمتر از 50 مگابایت برسانید. به علاوه باید همه لینک‌های شکسته و خراب را از آن حذف کنید. دقت کنید که حتما از سایت مپ داینامیک استفاده کنید و فراموش نکنید که باید این فایل را در گوگل سرچ کنسول به ثبت برسانید

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =