لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

11 نکته مهم در طراحی صفحه اول سایت

طراحی صفحه اول سایت در واقع یکی از نکات کلیدی در موفقیت هر وبسایت است. زیرا صفحه اصلی وب سایت اولین جایی است که بیشتر بازدیدکنندگان به آن وارد می‌شوند و باید به اندازه کافی جذاب و کاربردی باشد تا بتواند مخاطبان شما را در سایت نگه دارد. بنابراین باید نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت را بدانید تا بتوانید یک رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خوب را برای مخاطبان خود ایجاد کنید. پس با ما در لاک پشت همراه شوید تا اصول طراحی صفحه اصلی سایت را به شما آموزش دهیم.

نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت
راهنمای مطالعه

11 نکته مهم در طراحی صفحه اول سایت

صفحه اصلی هر وب سایت جایی مانند ویترین مغازه است که مشخص می‌کند شما چه خدمات و محصولاتی را ارائه می‌دهید و کیفیت کارهایتان چگونه است. به همین دلیل باید طراحی کاملا حرفه‌ای و در عین حال کاربردی داشته باشد. پس باید اصول طراحی صفحه اول سایت را رعایت کنید تا بتوانید مشتری را در آن نگه دارید و او را ترغیب به خرید یا استفاده از محصولات و خدمات خود کنید. پس حتما نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید:

1- قرار دادن لوگو در قسمت هدر

اولین نکته‌ای که باید در طراحی صفحه اول در نظر داشته باشید این است که لوگویتان را در قسمت هدر صفحه قرار داده و به این ترتیب خودتان را به بازدیدکنندگان معرفی کنید. معمولا لوگو در قسمت بالا و سمت راست صفحه قرار می‌گیرد تا توجه مخاطب را به خود جلب کند.

اهمیت منو سایت در طراحی صفحه اول سایت | گروه لاک پشت

2- داشتن یک منوی جذاب و شفاف

منوی سایت شما همان جایی است که قرار است همه خدمات و محصولات خود را به صورت مختصر و مفید به کاربران خود معرفی کنید. به همین دلیل یکی دیگر از نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت این است که منوی خلوت، شفاف و واضح داشته باشید که به راحتی دسترسی به قسمت‌های مختلف سایت را برای مشتریان شما ساده کند.

هر بازدیدکننده‌ای با یک نگاه به منو باید بداند که شما چه خدماتی را ارائه می‌دهید و یا اینکه چه محصولاتی دارید. در صورتی که خدمات مختلفی را به کاربران خود ارائه می‌دهید، می‌توانید با استفاده از منوهای همبرگری، به سادگی همه آن‌ها در این قسمت جای داده و برایشان دسترسی ایجاد کنید.

3- انتخاب اسلایدرهای جذاب

یکی دیگر از عناصری که باید در صفحه اول سایت وجود داشته باشند، اسلایدر است. در داخل اسلایدر شما دو تا سه تصویر به همراه یک شعار یا جمله تاثیرگذار قرار می‌دهید که کاربران را تشویق به انجام کاری می‌کنند. به این ترتیب هم می‌توانید دامنه فعالیت‌های خود را به مخاطب بشناسانید و هم اینکه با یک CTA خوب، او را ترغیب به انجام کاری کنید که مدنظر شما است. اگر نمی‌دانید که چگونه باید یک Call To Action خوب بنویسید، مقاله CTA چیست را در وبلاگ ما مطالعه کنید.

اهمیت اطلاعات تماس در طراحی صفحه اصلی | CTA و نقش آن در صفحه اصلی سایت

4- قرار دادن اطلاعات تماس

از دیگر اصول طراحی صفحه اول وب سایت می‌توان به لزوم قرار دادن اطلاعات تماس در آن اشاره کرد. شما می‌توانید شماره‌های تماس یا دسترسی به فرم‌های سفارش خود را در دکمه‌های CTA در قسمت اسلایدر قرار دهید. به علاوه باید در قسمت پایینی این صفحه، آدرس، ایمیل پشتیبانی و همه شماره تلفن‌های ضروری را قرار دهید تا کاربر بتواند به راحتی و از روش‌های مختلف با شما تماس بگیرد.

یکی ایده برای صفحه اصلی سایت هم این است که از آیکون پشتیبانی شناور در طول صفحه استفاده کنید. به این ترتیب هم می‌توانید اتصال مستقیم به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود را ایجاد نمایید و هم اینکه کاربر در هر جای صفحه که نیاز به تماس با شما پیدا کرد، می‌تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

5- استفاده از تصاویر مناسب

تصاویر یکی از پایه‌های اصلی در طراحی صفحه اصلی سایت هستند. بیشتر افراد به عکس‌ها تنها به عنوان راهی برای زیبایی دادن به صفحه نگاه می‌کنند؛ این در حالی است که تصاویر می‌توانند منتقل‌کننده پیام شما باشند. پس حتما عکس‌هایی را در صفحه اول بگذارید که به کسب و کارتان ارتباط دارند و می‌توانند حس مثبتی را در خواننده ایجاد کنند. برای مثال اگر خدمات طراحی سایت اصفهان را ارائه می‌دهید، پیشنهاد ما این است که تصاویر صفحه اصلی را به صورت ترکیبی از المان‌های شهر اصفهان و خدمات طراحی و سئو سایت انتخاب کنید.

6- انتخاب رنگ درست

از دیگر نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت می‌توان به انتخاب رنگ اشاره کرد. رنگی که در صفحه اصلی وب سایت استفاده می‌شود، به صورت غالب در کل فضای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس حتما باید قبل از انتخاب هر رنگی، روانشناسی آن و تناسب رنگ را با برندتان در نظر داشته باشید. از سوی دیگر باید دقت کنید که این رنگ‌ها بر روی احساسات و تجربه کاربری هم تاثیرگذار هستند و باید حتما طوری انتخاب شوند که خوانایی محتواها حفظ شود.

چگونه بهترین فونت را برای سایت انتخاب کنیم؟ | لاک پشت

7- انتخاب فونت جذاب

یکی از اصول طراحی صفحه اول وب سایت این است که فونت درستی را انتخاب کنید. این فونت باید در هر سایزی خوانایی خود را حفظ کند. از سوی دیگر یکی از اشتباهات رایج در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری این است که افراد ترکیب چندین فونت را در صفحه اصلی به کار می‌گیرند. این کار هم مخاطب را گیج می‌کند و هم اینکه باعث می‌شود که صفحه حالتی نامنظم به خود بگیرد. برای انتخاب بهترین فونت و ایجاد بهترین تجربه کاربری، پیشنهاد می‌دهیم مقاله اشتباهات رایج در طراحی UI و UX را مطالعه کنید.

8- نمایش نظرات و لوگوهای مشتریان در صفحه اصلی وبسایت

یک ایده برای طراحی صفحه اصلی سایت شرکتی یا دیگر وب سایت‌هایی که مشتریان مشخص دارند، این است که لوگوی آن‌ها را به عنوان نمونه کار در صفحه اصلی خود بزنید. به علاوه می‌توانید از آن‌ها بخواهید که نظر خود را درباره خدمات شما با دیگران به اشتراک بگذارند و این نظرات را در وبسایت خودتان منتشر کنید.

9- قرار دادن مهمترین خدمات در قسمت فوتر

همان‌قدر که قسمت هدر سایت اهمیت دارد، قسمت فوتر هم در طراحی صفحه اول دارای اهمیت است. شما می‌توانید اطلاعات تماس یا لینک شبکه‌های اجتماعی خود را در این قسمت وارد کنید. به علاوه مهمترین مواردی را که در منو وجود دارند، به عنوان دسترسی سریع، وارد Footer کنید. پیشنهاد دیگر این است که لینک‌های خارجی مفیدی را که کاربر می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، در فوتر قرار دهید. مثلا اگر یک سایت آژانس مسافرتی را طراحی کرده‌اید، می‌توانید لینک وبسایت میراث فرهنگی را در این قسمت وارد کنید.

اهمیت نوار جستجو در طراحی صفحه اصلی سایت | نکات مهم در طراحی صفحه اصلی سایت

10- وجود نوار جستجو

از دیگر نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت می‌توان به وجود نوار جستجو اشاره کرد. کاربران دوست دارند که خیلی سریع به خدمت مورد نظر خود در وبسایت دست پیدا کنند. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها اصلا به سراغ بررسی منو نمی‌روند و مستقیما محصول یا خدمت مورد نظر خود را در این نوار سرچ می‌کنند تا به همه صفحات مرتبط دسترسی داشته باشند. این نوار جستجو معمولا در قسمت هدر قرار می‌گیرند تا هر کاربری بتواند به محض ورود به صفحه اول وبسایت از آن استفاده کند.

11- محتوای متنی مناسب

معمولا صفحه اول جایی نیست که بخواهید محتواهای طولانی بنویسید و یا اینکه خدمات خود را به طور مفصل به کاربران معرفی کنید. بنابراین فقط کم‌گویی و گزیده گویی را پیش بگیرید و سعی کنید به مختصرترین حالت ممکن، محتوای متنی را در صفحه اصلی سایت قرار دهید. برای این کار می‌توانید بلوکه‌ای مختلفی را در این صفحه ایجاد کنید که هر کدام مربوط به بخشی از خدمات اصلی شما است. حالا در هر بلوک محصولات یا خدماتتان را معرفی کرده و سپس به صفحه مورد نظر برای هر کدام لینک بدهید.

صفحه ی اصلی سایت باید شامل چه عناصری باشد

حال که با اصول طراحی صفحه اول وب سایت آشنا شدیم، باید بدانیم که چه عناصری باید در این صفحه قرار بگیرند. به صورت کلی یک صفحه اصلی استاندارد، شامل سه بخش اصلی می‌شود که از قرار زیر هستند:

طراحی هیرو مناسب صفحه اول سایت | طراحی Above The Fold کاربردی

1- Above The Fold

اولین بخش از هر صفحه اصلی به نام Above The Fold شناخته می‌شود. این قسمت همان بخشی که کاربر می‌تواند بدون نیاز به اسکرول کردن صفحه آن را مشاهده کند. اصلی‌ترین عناصری که باید در above the fold یک صفحه اصلی قرار داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • لوگو
  • منوی اصلی
  • عنوان اصلی صفحه
  • یک محتوای متنی کوتاه یا شعار شرکت
  • دکمه‌های CTA
  • یک تصویر شاخص جذاب

2- محتوای ثانویه

یکی دیگر از بخش‌های اصلی در صفحه اصلی هر وبسایت، محتوای ثانویه آن است. در این بخش معمولا توضیحاتی قرار می‌گیرند که شما می‌خواهید برای معرفی خودتان و خدماتتان به مشتریان ارائه دهید. این محتوای ثانویه بخش زیادی از صفحه اصلی را به خود اختصاص می‌دهد و می‌تواند شامل زیر بخش‌هایی هم باشد. اصلی‌ترین عناصری که در بخش Secondary Content قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  • فهرست خدمات اصلی و معرفی مختصر آن‌ها
  • ویژگی‌های برجسته شرکت
  • نمونه کارها و معرفی همکاران
  • دسترسی به وبلاگ

طراحی فوتر مناسب هنگام طراحی سایت | طراحی Below The Fold کاربردی

3- فوتر یا Below The Fold

قسمت نهایی یک صفحه اصلی مربوط به فوتر یا Below The Fold است. در این قسمت شما می‌توانید دسترسی‌های سریع را به مخاطبان ارائه دهید و یا اینکه اطلاعات مختصری از خودتان بدهید. اصلی‌ترین عناصری که باید در فوتر صفحه اصلی قرار بگیرند عبارت‌اند از:

  • خدمات اصلی وبسایت
  • قسمت کوتاهی از درباره ما
  • دسترسی به شبکه‌های اجتماعی
  • آدرس، ایمیل و شماره‌های تلفن
  • مجوزهای شرکت مانند نماد اعتماد الکترونیک یا نشان ملی ثبت
  • لینک‌های دسترسی به صفحات لندینگ مهم

نمونه صفحه اول سایت

تا اینجای کار اصول طراحی صفحه اول وب سایت را بررسی کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که صفحه اصلی سایت باید شامل چه عناصری باشد. در این بخش می‌خواهیم نمونه‌هایی از طراحی این صفحه را به عنوان ایده برای صفحه اصلی سایت قرار دهیم تا راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید که المان‌های مختلف را در این صفحه باید چگونه در کنار هم قرار دهید.

– چینش مناسب برای سایت‌های صنعتی و شرکتی

سایت‌های صنعتی و شرکتی معمولا حالتی رسمی دارند که از همان ابتدا فضای صنعت را در بیننده القا می‌کند. به همین دلیل معمولا از باکس‌هایی با گوشه‌های تیز یا شکل‌های هندسی در طراحی صفحه اول این نوع از وب سراچه‌ها استفاده می‌شود. دو شکل زیر دو نمونه از چینش مناسب برای صفحه اول طراحی سایت صنعتی هستند.

– نمونه صفحه اول سایت برای وب سایت‌های خلاقانه

در بعضی از کسب و کارها مثل عکاسی، طراحی لباس و آژانس دیجیتال مارکتینگ در اصفهان یا شهرهای دیگر ایران و طراحی گرافیک، خلاقیت و المان‌های تصویری حرف اول را می‌زنند. به همین دلیل معمولا بخش زیادی از صفحه اصلی سایت به تصاویر یا نمونه کارها اختصاص پیدا می‌کند. در زیر یک نمونه از چینش صفحه اصلی را برای چنین وب سایت‌هایی نشان داده‌ایم.

– نمونه صفحه اول سایت برای رستوران‌ها، کافه‌ها و آژانس‌های مسافرتی

رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی هم بیشتر با محتواهای بصری با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند و در بسیاری از موارد نیاز به گالری 360 درجه یا تصاویری دارند که از سوی مشتریان برای آن‌ها ارسال شده‌اند. به همین دلیل هم در طراحی سایت آژانس گردشگری و مواردی از این دست، درصد زیادی از صفحه به تصاویر اختصاص پیدا می‌کند و یک سری محتوای متنی برای توضیح خدمات، طرح‌های تخفیفی و معرفی نیاز است. شکل زیر نمونه صفحه اول سایت گردشگری، رستوران یا هتل را نشان می‌دهد.

در نهایت باید بگوییم …

صفحه اصلی وب سایت شما مهمترین نقطه‌ای است که می‌تواند باعث جذب مخاطب شده و او را برای همیشه تبدیل به مشتری وفادار شما کند. به همین دلیل نیاز است که اصول طراحی صفحه اول وب سایت را به درستی رعایت کنید تا بتوانید تجربه کاربری و رابط کاربری خوبی را برای مخاطبان خود ایجاد نمایید. ما در این مقاله علاوه بر ذکر کردن نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت، نمونه‌هایی از موفق‌ترین دیزاین‌ها را برای این قسمت به شما معرفی کردیم.

سوالات متداول (FAQ)

آیا می‌توان در صفحه اصلی سایت از تکنیک محتوای آسمان خراش استفاده کرد؟

منظور از محتوای آسمان خراش این است که شما همه جزییات را درباره موضوع فعالیتتان با مخاطب در میان بگذارید و یک متن چند هزار کلمه‌ای برای این کار بنویسید. اما باید بدانید که هدف اصلی از طراحی صفحه اصلی وب سایت شناساندن برند شما به مخاطب است؛ پس نیازی به گفتن جزییات نیست و می‌توانید تنها با چند تصویر خوب، محتوای مختصر و انتشار نمونه کارها نظر او را به خود جلب کنید.

چه محتواهایی را باید در صفحه اصلی وب سایت منتشر کرد؟

یک معرفی مختصر از خودتان، شعار کسب و کار، معرفی جزئی اصلی‌ترین خدماتتان و CTA تاثیرگذار از مهمترین محتواهایی هستند که باید در صفحه اول وجود داشته باشند.

چه رنگی برای صفحه اصلی وبسایت مناسب است؟

انتخاب رنگ در این قسمت تا حد زیادی به نوع قالب سایت و رنگ برند بستگی دارد. به علاوه زمینه فعالیت شما هم می‌توانند تعیین‌کننده رنگ مناسب برای فضای کلی سایت و المان‌های صفحه اصلی باشد.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یک =