لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

12 اشتباه رایج در طراحی UI رابط کاربری و UX تجربه کاربری

به جرات می‌توان گفت که طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری یکی از پایه‌های اصلی در زمان ساختن یک وب‌سایت است. به همین دلیل نیاز به دقت زیادی دارد و کوچک‌ترین ایرادی در آن می‌تواند شما را از چشم مخاطب بیندازد. در نتیجه باید اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری یا رابط کاربری سایت را بشناسید تا در زمان طرح کردن UI و UX آن‌ها را انجام ندهید. باید بدانید که دقت نکردن به این نکات ریز و انجام این اشتباهات رایج می‌تواند در نهایت بر روی بهینه سازی سایت هم تاثیر گذاشته و مانع از رسیدن شما به رتبه‌های برتر شود. پس قلم و کاغذ خود را بردارید و با لاک پشت همراه شوید تا رایج‌ترین ایرادها و اشتباهات موجود در طراحی UI و UX را که کسی به آن‌ها دقت نمی‌کند، با شما در میان بگذاریم.

معرفی و توضیح 12 اشتباه رایج در طراحی رابط کاربری ui و تجربه کاربری ux
راهنمای مطالعه

پیش از آنکه بخواهیم اشتباهات مهم و تاثیر گذار در ui و ux را بیان کنیم؛ توضیح مختصری در مورد این دو مفهوم و تفاوت‌های آن‌ها می‌هیم. ui یا همان طراحی رابط کاربری مربوطه به تمام المان های گرافیکی سایت است. شامل رنگ، استایل، تصاویر و … . ux مربوط به جایگزاری و چیدمان المان‌ها و قسمت‌های مختلف یک صفحه است، به صورتی که کاربر به سادگی بتواند با آنها تعامل داشته و المان مورد نظر خود را ببیند و از کار کردن در صفحه احساس رضایت داشته باشد.

استفاده از طرح های تکراری یا کپی شده

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری در کشور ما دارد، این است که بیشتر طراحان، زمان کافی را برای ساخت طرح‌های خلاقانه صرف نمی‌کنند. بعضی از آن‌ها طرح‌های خود را از وب‌سایت‌های خارجی کپی کرده و یا اینکه از روش‌های معمولی و تکراری که در دیگر سایت‌ها استفاده شده است، بهره می‌گیرند. اما مسئله اینجاست که شما قرار است با استفاده از این طرح‌ها، مشتری را به سمت خودتان جذب کنید.

پس نیاز دارید که تفاوت‌های عمده‌ای با دیگران داشته باشید تا کاربران در همان نگاه اول جذب شما شده و تشویق شوند که از قسمت‌های مختلف صفحه دیدن کنند. بنابراین هرگز از این مرحله سرسری نگذرید و زمان کافی را برای اجرای یک طرح خلاقانه صرف کنید. البته باید در نظر داشته باشید که استانداردها را فدای خلاقیت نکنید. طراحی UI و UX بر اساس یک سری اصول استاندارد انجام می‌شود که همواره باید اولویت شما باشند.

توجه به تفاوت های طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

توجه نکردن به تفاوت های UI و UX در زمان طراحی

قبل از اینکه دست به قلم شده و طرح صفحه خود را بر روی کاغذ یا در نرم‌افزارهای کامپیوتری اجرا کنید، نیاز است که تفاوت طراحی رابط کاربری را با تجربه کاربری بدانید؛ پس بد نیست نگاهی به مقاله ما در این مورد بیندازید. یکی از اشتباهات رایجی که طراحان در زمان ساختن شکل کلی یک صفحه انجام می‌دهند، این است که در انتخاب رنگ یا شکل دکمه‌ها، باکس‌ها و قسمت‌های مختلف صفحه، حساسیت بیشتری  نسبت به تصمیم‌گیری برای مکانی که هر بخش باید در صفحه قرار بگیرد؛ به خرج می‌دهند. به این ترتیب تجربه کاربری یا UX در سطح پایین‌تری نسبت به رابط کاربری یا UI قرار می‌گیرد و در نهایت با وجود زیبایی صفحه، هیچ کاربری از کار کردن با آن رضایت کافی نخواهد داشت.

استفاده از طرح های خیلی پیچیده و گیج کننده

هر کاربری که وارد یک صفحه وب‌سایت می‌شود، دوست دارد که خیلی سریع به جایی که می‌خواهد دسترسی پیدا کرده و کار خود را انجام دهد. پس اگر نتواند در عرض مدت کوتاهی به این هدف خود برسد، بدون شک از صفحه خارج خواهد شد. بنابراین مراقب باشید که در دام این اشتباه رایج در طراحی UX نیفتید و راحتی را فدای زیبایی نکنید. همواره این شعار را در نظر داشته باشید که زیبایی در سادگی است و از طرح‌های خیلی پیچیده یا گیج‌کننده استفاده نکنید.

تلاش برای جلب رضایت همه کاربران در ui , ux

زمانی که می‌خواهید به طراحی گرافیک وب‌سایت بپردازید، اولین چیزی که باید به آن دقت کنید؛ مخاطب هدف است. سایت شما قرار نیست خدمات خود را به همه کاربران اینترنت ارائه دهد و بدون شک قبل از هر کاری، گروهی از مخاطبان را به عنوان هدف برای خودتان تعریف کرده‌اید. پس این نکته را آویزه گوشتان کنید:

نیازی نیست که همه کاربران از طراحی سایت شما رضایت داشته باشند؛ تنها کافی است که به نیازها و سلیقه مخاطب هدف خود دقت کرده و در راستای آن حرکت کنید.

برای مثال اگر وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده‌اید که وسایل صنعتی مانند پیچ و مهره را می‌فروشد، استفاده از تصاویر رنگارنگ و طبیعت نمی‌تواند کاربر شما را به خود جلب کند. بلکه مخاطبان هدف این سایت نیاز دارند که به محض ورود بتوانند محصولات را مشاهده کرده و سپس خیلی سریع برای خرید آن اقدام کنند.

طراحی واکنشگرا یکی از اصول مهم طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

واکنش گرا نبودن، بزرگترین اشتباه در UX / UI

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که بیشتر طراحان UI و UX در دام آن می‌افتند، این است که کاربران موبایل را به طور کل فراموش می‌کنند. به خاطر اینکه بیشتر طراحان همواره با لپ‌تاپ یا کامپیوتر کار می‌کنند، این تصور را دارند که کاربران هم سایت‌ها را از همین دریچه مشاهده خواهند کرد. همین موضوع باعث می‌شود که طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری، گوشی‌های تلفن همراه را از قلم بیندازند و به این ترتیب بخش زیادی از مخاطبان خود را از دست بدهند. پس اگر می‌خواهید در دام این اشتباه نیفتید، بد نیست نگاهی به مقاله الگوریتم موبایل فرست ایندکس بیندازید.

دقت نکردن به محدودیت های فنی

اجرای خیلی از طرح‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی بسیار ساده است؛ اما زمانی که قرار است این طرح‌ها به زبان‌های برنامه‌نویسی ترجمه شوند، پیچیدگی آن‌ها مشخص می‌شود. بنابراین یک طراح گرافیک سایت باید ارتباط خود را به صورت دائمی با گروه طراحی سایت حفظ کند و از آن‌ها بپرسد که آیا امکان اجرای چنین طرحی در قالب کدهای برنامه‌نویسی وجود دارد یا نه؟ به علاوه طرح‌هایی که در UI و UX انتخاب می‌شوند، نباید نیاز به کدنویسی سنگینی داشته باشند که باعث کاهش سرعت سایت می‌شود.

ترس از تست ایده های جدید

یکی دیگر از مشکلاتی که بیشتر طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری با آن مواجه هستند، تست نکردن ایده‌های جدید است. برای اینکه بتوانید بین دو یا چند طرح بهترین گزینه را انتخاب کنید، نیاز دارید که به طور دائمی آن را در شرایط واقعی کنترل کرده و واکنش کاربر را بر اساس آن بسنجید. برای این کار می‌توانید از تست A/B استفاده کنید که ابزار خوبی برای بررسی نظر مخاطب درباره تغییرات ایجادشده در صفحه به شمار می‌رود. این تست که به نام Spliting Testing شناخته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا بتوانید دو نسخه از یک صفحه را با هم مقایسه کرده و در نهایت به بهترین تجربه کاربری یا UX برسید.

کنتراست اصل اساسی در طراحی UI و UX

کنتراست، چاقوی دولبه طرحی UI

با استفاده درست از کنتراست و تفاوت میان فونت‌ها یا رنگ‌ها، می‌توانید به راحتی نظر کاربر را به یک قسمت مهم در صفحه جلب کنید. اما متاسفانه برخی از طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری از سمت دیگر بام می‌افتند و سادگی بیش از حد را پیش می‌گیرند. به همین دلیل تنها از رنگ‌هایی از یک طیف، در طراحی خود استفاده می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود وب‌سایت شما خسته‌کننده و یکنواخت شود. پس بد نیست با اضافه کردن کمی چاشنی حرکت، رنگ و تغییر فونت هیجان و شوق گشتن در صفحه را در کاربر خود به وجود آورید. اما فراموش نکنید که در ایجاد این هیجان نباید اغراق کنید!

طراحی فرم های پیچیده و طولانی

زمانی که یک کاربر برای ثبت‌نام یا ثبت سفارش وارد صفحه می‌شود، نیاز دارد که خیلی زود فرم پیش روی خود را پر کرده و فرایند را به اتمام برساند. اما وجود داشتن فیلدهای اجباری خیلی زیاد یا جزییات غیر ضروری، می‌تواند او را خسته کرده و از پر کردن فرم منصرف کند. پس تنها گزینه‌های مورد نیاز را در فرم قرار دهید و تا حد امکان آن را طولانی نکنید.

وجود طرح های ناهماهنگ در صفحه

یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر طراحان UI و UX انجام می‌دهند این است که طرح‌های مختلفی را که به صورت جداگانه زیبا هستند، با هم ترکیب می‌کنند تا در نهایت به نتیجه مطلوبی برسند. اما مشکل اینجا است که به هماهنگی میان این طرح‌ها دقت نکرده و به این ترتیب نمی‌توانند به هدف دلخواه خود دست پیدا کنند.

طراحی منوهای همبرگری یک اصل مهم در طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

استفاده نکردن از منوهای همبرگری

منوهای خیلی شلوغ که گزینه‌های زیادی در داخل آن‌ها قرار گرفته است، اصلا برای کاربر جذاب نیست. پس بهتر است در طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری، استفاده از منوهای جمع و جور همبرگری را جدی بگیرید. به این ترتیب کاربر می‌تواند به صورت یکجا به همه خدمات مربوط به یک قسمت دسترسی پیدا کرده و در عین حال خیلی سریع به هدف مورد نظر خود برسد.

عدم توجه به محتوا در طراحی کاربری و تجربه کاربری

بسیاری از طراحان گرافیک بر این عقیده هستند که تولیدکنندگان محتوا وظیفه دارند متن‌های خود را بر اساس طرح آن‌ها نوشته و تنظیم کنند. این اشتباهی است که معمولا باعث اختلاف بین طراحان UI و UX و تولیدکنندگان محتوا می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که ارتباط خود را به طور دائمی با تیم تولید محتوا حفظ کرده و با هم درباره قسمت‌هایی از سایت که قرار است برای مدت زیادی ثابت بمانند، تصمیم بگیرید.

در نهایت باید بگوییم …

اشتباهات رایجی که در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری رخ می‌دهند، ممکن است برای هر کسی با هر سطح تجربه و مهارتی اتفاق بیفتد. پس بد نیست که یک چک‌ لیست از این موارد برای خودتان تهیه کرده و بر اساس آن پیش بروید تا هیچ موردی را از قلم نیندازید. شما به عنوان یک طراح UI و UX تا به حال چه اشتباهاتی را مرتکب شده‌اید که خسارتی را برایتان به دنبال داشته است؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه بنویسید تا دیگر طراحان مسیر ایرادهای شما را تکرار نکنند

سوالات متداول (FAQ)

بهترین راه ها برای جلوگیری از اشتباهات رایج در طراحی UI و UX چیست؟

بهترین راه برای اینکه در دام این اشتباهات نیفتید، این است که مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید و برای او طراحی کنید. در هر مرحله باید خودتان را به جای کاربر بگذارید و از دید یک شخص سوم به طراحی‌تان نگاه کنید. در این زمینه ابزارهای تست هم می‌توانند به شما کمک کنند.

چگونه میتوان به بهترین طراحی برای یک صفحه دست پیدا کرد؟

شما نمی‌توانید در عرض یک ساعت یا حتی یک روز به یک طراحی مناسب دست پیدا کنید. بلکه باید به طور دائمی درباره بهترین شیوه‌های طراحی UI و UX در زمینه کاری خودتان تحقیق کرده و سایت‌های موفق را در این زمینه بررسی کنید. یک طراحی موفق، طرحی است که به طور دائمی بر اساس نیازهای کاربر به روز رسانی شده و مشکلات موجود آن برطرف شود. پس بهترین راه برای رسیدن به یک طرح عالی و همه چیز تمام، رصد دائمی تعامل کاربر با وب‌سایت است.

آیا قانون مشخصی برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وجود دارد؟

هرچند که در زمینه سئو سایت و افزایش سرعت آن می‌توان قوانینی را برای طراحی UI و UX مشخص کرد، اما به طور کلی مسیر مشخصی در این زمینه وجود ندارد. البته یک سری اصول استاندارد وجود دارد که شما حتما باید مسیر خود را بر اساس آن‌ها مشخص کنید. اما در نهایت شما به عنوان یک طراح باید با توجه به نیازهای سایت و مخاطب هدف آن، بهترین مسیر را برای خودتان پیدا کرده و با چاشنی خلاقیت، آن را به موفقیت برسانید.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − ده =