لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی روز به روز شاهد تغییراتی در سبک زندگی انسان ها هستیم. با گسترش استفاده از تلفن های هوشمند اکثر افراد برای انجام کارهای اینترنتی خود از موبایل های خود استفاده می کنند، به همین دلیل طراحی وبسایت برای نسخه موبایل اهمیت پیدا کرد. در ادامه در مورد نقش الگوریتم mobile first index و تاثیری  که بر رتبه سایت ها می گذارد توضیح می دهیم.

تصویر شاخص الگوریتم موبایل
راهنمای مطالعه

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی روز به روز شاهد تغییراتی در سبک زندگی انسان ها هستیم. با گسترش استفاده از تلفن های هوشمند اکثر افراد برای انجام کارهای اینترنتی خود از موبایل های خود استفاده می کنند، به همین دلیل طراحی وبسایت برای نسخه موبایل اهمیت پیدا کرد. در ادامه در مورد نقش الگوریتم mobile first index و تاثیری  که بر رتبه سایت ها می گذارد توضیح می دهیم.

همان طور که توضیح داده شد به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی  استفاده از تلفن های هوشمند در میان افراد رایج شده است. دیگر کم تر کسی را می توانید پیدا کنید که از موبایل های هوشمند استفاد نکند. به دلیل امکانات زیادی که این موبایل ها در اختیار افراد قرار می دهند به طور معمول انسان ها برای انجام اکثر کارهای خود از موبایل های خود استفاده می کنند. یکی از کارهایی که انسان ها برای انجام آن از موبایل های هوشمند خود استفاده می کنند جست و جو و مشاهده وبسایت های اینترنتی است.

همین موضوع باعث شد که طراحان وبسایت ها با یک چالش رو به رو شوند زیرا آنها وبسایت ها را برای نمایش کامپیوتر و لب تاب طراحی کرده بودند. به همین دلیل وبسایت ها در موبایل به هم ریخته نشان داده می شدند. سایت‌ها با ابعاد صفحۀ نمایشگرهای موبایل متناسب نبودند. این مسئله باعث می شد بازدیدکنندگان به سرعت سایت را ترک کنند و گوگل هم به فکر عرضه الگوریتم موبایل فرست ایندکس بیافتد.

الگوریتم موبایل

عملکرد الگوریتم Mobile First Index چیست؟

گوگل برای چالش هایی که با آن ها مواجه می شود، الگوریتم ‌های مختلفی عرضه می کند. یکی از آن ها، الگوریتم اولویت با موبایل است. طبق قوانین این الگوریتم، مطالبی که در موبایل سرچ می ‌شوند، اولین ملاک سنجش برای گوگل به شمار می‌ آیند. از آنجایی که میزان سرچ در موبایل نسبت به سرچ در دسکتاپ بیشتر شده است، گوگل سعی دارد با این الگوریتم مدیران سایت ها را ترغیب نماید تا در مسیر بهینه‌ سازی سایت خود برای کاربران موبایل، گام بردارند.

همانطور که می دانید رضایت بازدیدکننده باید هدف اصلی سایت ها باشد. مدیران سایت ها باید در راستای نیاز و علایق کاربران پیش بروند. در همین رابطه کمپانی گوگل الگوریتم Mobile First Index را در ابتدای سال 2018 ارائه داد. تمرکز این الگوریتم صرفا روی بازدیدکنندگان موبایلی و رضایت آن‌ ها بوده است. زیرا با افزایش روزافزون تعداد کاربران موبایلی، جستجو با موبایل برای گوگل بسیار اهمیت پیدا کرد. این الگوریتم به مرور روی کلیه سایت ها فعالیت خود را آغاز کرد.

دنیای مجازی در حال دگرگونی است. این گونه که پیش می رود مشخص است که آینده اینترنت مختص موبایل است. بنابراین وبمسترانی که نمی خواهند در این زنجیره عقب بمانند و یا از آن خط بخورند پیشنهاد می شود به نکاتی که در ادامه گفته می ‌شود دقت داشته باشند و اگر کاری برای رسیدن به Mobile First Index انجام نداده ‌اند، پیگیر باشند و کاری مثبت انجام دهند. این الگوریتم باعث شد تا زمانی که کاربری با تلفن های هوشمند خود در اینترنت به گشت و گذار می پردازد، صرفا سایت هایی برای او بالا بیاید که برای گوشی های موبایل بهینه شده اند.

تاثیر الگوریتم اولویت با موبایل بر روی وبسایت ها چیست؟

در صورتی که نسخه موبایل و دسکتاپ سایت شما از لحاظ محتوا یکی باشد این الگوریتم روی سایت شما مثل قبل اجرا می شود و امتیاز هم دریافت می کنید. سایت‌ هایی که از دو آدرس گوناگون برای نسخه موبایل و دسکتاپ خود بهرمند هستند بیش از حالت پیش زیر ذره‌بین الگوریتم اولویت با موبایل گوگل هستند.

این الگوریتم در درک گوگل از محتوای سایت ‌های ریسپانسیو نیز تغییری به وجود نمی آورد زیرا محتوای این سایت ها در نسخه موبایل و دسکتاب کم و زیاد نیست و فقط نحوه نمایش آن متفاوت است.

نکته الگوریتم موبایل

نکات مهم الگوریتم Mobile First Index

نکته ی مهمی که در مورد این الگوریتم وجود دارد، این است که تنها نمایش صحیح اطلاعات بر روی موبایل برای گوگل دارای اهمیت نیست. مورد دیگری که برای گوگل اهمیت دارد این است که تمامی اطلاعاتی که بر روی نسخه ی دسکتاپ سایت شما وجود دارد در نسخه موبایل نیز وجود داشته باشد. وجود تفاوت بین دو نسخه موبایل و دسکتاپ در سایت می تواند بر روی سایت اثر منفی بگذارد. زمانی سایت شما به صورت استاندارد رسپانسیو شده است که، هر محتوایی که در نسخه دسکتاپ می بینید، در نسخه موبایل نیز وجود داشته باشد.

زمانی که سایتی قوانین الگوریتم اولویت با موبایل را رعیات کند، می تواند جایگاه خوبی را به دست بیاورد و در غیر این صورت راهی برا رسیدن به موفقیت وجود ندارد. دقت داشته باشید سایت ‌هایی که به این مسئله دقت نمی ‌کنند احتمال دارد به طور ناگهانی مشکل پیدا نکنند، اما در طولانی مدت متوجه تاثیرات مخرب به خصوص در نزول رتبه خود می شوند.

الگوریتم اولویت با موبایل کدام سایت ها را تنبیه می کند؟

  • سایت هایی که فاقد نسخه موبایلی هستند.
  • سایت هایی که واکنشگرا یا ریسپانسیو نیستند.
  • سایت هایی که نسخه جدا گانه برای موبایل ندارند.

تا به اینجای کار با الگوریتم اولویت با موبایل، نحوه عملکرد و تاثیراتی که بر روی سایت ها گذاشه است آشنا شدید. همچنین با عواملی که باعث می شود که توسط این الگوریتم جریمه شوید آشنا شدید. اکنون می خواهیم شما را با راهکار هایی که با استفاده از آن ها می توانید که سایت خود را برای الگوریتم Mobile First Index  بهیته کنید، آشنا کنیم.

سایت خود را  به صورت ریسپانسیو طراحی کنید و توجه داشته باشید که سایت واکنشگرا بهتر از دو نسخه جداگانه است.

اگر دو نسخه سایت دارید باید ساختار لینک ها و محتوای هر دو نسخه یکسان باشد و محتوای پنهان در نسخه موبایلی نداشته باشید.

علامت گذاری schema در سایت (توضیحاتی برای موتور جستجو گوگل) را رعایت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + شانزده =