لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش گام به گام ثبت سایت در موتور جستجو گوگل

یکی از مهمترین موضوعاتی که پس از طراحی وب سایت برای شما پیش می‌آید، ثبت سایت در موتور جستجو گوگل است؛ به عبارت بهتر شما با این کار به گوگل خواهید گفت که به عنوان یک عضو جدید، شما را بپذیرد. اما چگونه می‌توان سایت را در گوگل ثبت کرد و برای این کار چه ابزارهایی وجود دارد؟ با ما در این مقاله از لاک پشت همراه شوید تا به آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول و معرفی آن به این موتور جستجو بپردازیم.

آموزش گام به گام ثبت سایت در موتور جستجو گوگل
راهنمای مطالعه

چرایی ثبت سایت در موتور جستجو گوگل

گوگل به عنوان یک موتور جستجوی قدرتمند می‌تواند به طور خودکار سایت‌های جدید را تشخیص دهد؛ پس شاید با خود فکر کنید که نیازی به ثبت سایت در موتور جستجو گوگل ندارید. اما باید بدانید که با معرفی دستی سایت به گوگل، خیلی زودتر توسط این موتور جستجو شناخته خواهید داشت و در آینده هم صفحات وبسایت با سرعت بیشتری ایندکس می‌شوند. از سوی دیگر با انجام این کار، یک ابزار قدرتمند برای تحلیل و آنالیز سایت در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای آشنایی با روش های ایندکس سریع صفحات توسط گوگل مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

ابزار معرفی سایت به گوگل

برای اینکه بتوانید فرایند ثبت سایت در موتور جستجو گوگل را انجام دهید، باید به سراغ گوگل وبمستر تولز یا گوگل سرچ کنسول بروید. Google Search Console یک ابزار تحلیلی فوق العاده است که ضمن کمک به ایندکس سریع‌تر صفحات شما، می‌تواند اطلاعات خوبی را درباره ترافیک سایت، خطاهای فنی موجود در آن و جایگاه کلمات کلیدی در اختیارتان قرار دهد. بنابراین با ثبت سایت در گوگل وبمستر می‌توانید داده‌هایی را برای سئو سایت به دست آورید و این مسیر را برای خود ساده‌تر کنید. این یکی از قدم‌های مهم در مسیر سئو سایت در اصفهان است.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به صورت مرحله به مرحله

برای ثبت سایت در موتور جستجو گوگل، باید وبسایتتان را به کنسول معرفی کنید. برای این کار مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

1- ورود به سرچ کنسول

برای ثبت سایت در گوگل وبمستر باید ابتدا مرورگر خود را باز کرده و وارد حساب گوگلتان شوید. سپس آدرس search.google.com/search-console/about را وارد کنید یا به صورت دستی در باکس جستجو، عبارت گوگل سرچ کنسول را بزنید تا وبسایت برای شما نمایش داده شود.

ثبت نام دامنه سایت در گوگل کنسول مرحله اول | آژانس ایده لاک پشت

با باز شدن این آدرس، بر روی Start Now کلیک کنید. در صورتی که قبلا سایتی را در گوگل ثبت کرده باشید، با فشردن این دکمه وارد صفحه سرچ کنسول می‌شوید. در این صورت باید در قسمت سمت چپ صفحه، جایی که آدرس سایت‌های ثبت شده نشان داده می‌شوند، گزینه add property را انتخاب کرده و فرایند ثبت سایت در موتور جستجو گوگل را بر اساس مراحل بعدی طی کنید.

2- وارد کردن دامنه سایت

حالا صفحه ای برای شما باز می‌شود که دارای دو بخش به نام‌های URL Prefix و Domain است. این‌ها دو روش ثبت سایت در گوگل رایگان هستند که هریک شرایط مخصوص به خود را دارند.

ثبت نام دامنه سایت در گوگل کنسول با استفاده از Domain یا URL Prefix | آژانس ایده لاک پشت

در جدول زیر مراحل و نکات هریک را به صورت جداگانه بیان کرده ایم.

نام روشمراحلنکات مهم
URL Prefix– ورود آدرس سایت به صورت کامل

– زدن گزینه Continue

– وارد کردن آدرس سایت با پیشوند https:// و به صورت کامل

– در صورت وارد نشدن کامل آدرس سایت، باید شکل‌های دیگر دامنه به صورت جداگانه تعریف شوند

Domain–  وارد کردن دامنه سایت

– زدن گزینه Continue

– عدم نیاز به اضافه کردن زیردامنه‌ها

– پوشش دهی تمامی پروتکل‌ها و زیردامنه‌ها

3- وریفای شدن دامنه واردشده توسط گوگل با گزینه URL Prefix

در مرحله سوم، گوگل می‌خواهد مطمئن شود که شما صاحب سایت هستید؛ به همین دلیل اگر از طریق URL Prefix اقدام کرده باشید، 4 روش را به شما پیشنهاد می‌دهد تا بتوانید به ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول بپردازید و اطلاعات مربوطه را مشاهده کنید. این 4 روش عبارتند از:

استفاده از فایل HTML

برای ثبت سایت در موتور جستجو گوگل از این راه، باید فایل HTML را که در این قسمت برای شما آماده شده، دانلود کنید.

ثبت دامنه سایت در گوگل کنسول با استفاده از روش URL Prefix روش اول | آژانس ایده لاک پشت

سپس به قسمت کنترل پنل در تنظیمات هاست رفته و گزینه File Manager را انتخاب کنید. حال دکمه آپلود را بزنید و این فایل را در پوشه public-html قرار دهید. در نهایت به محیط کنسول بازگشته و دکمه verify را بزنید.

استفاده از تگ HTML

اگر فکر می‌کنید که انجام روش قبل برای ثبت سایت در موتور جستجو گوگل سخت است، از HTML tag استفاده کنید. برای این کار باید متا تگی را که در باکس نوشته شده، با فشردن گزینه copy، بردارید.

ثبت دامنه سایت در گوگل کنسول با استفاده از روش URL Prefix روش دوم | آژانس ایده لاک پشت

سپس وارد قسمت پیشخوان سایت خود شده و در بخش head صفحه اصلی، این تگ را جایگذاری کنید. تغییرات را در این قسمت ذخیره کرده و در کنسول گزینه verify را فشار دهید.

استفاده از Google Analytics

برخی از افراد، قبل از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به سراغ گوگل آنالیتیکس می‌روند و اطلاعات خود را در آنجا ثبت می‌کنند؛ پس این گزینه برای چنین افرادی مفید است.

ثبت دامنه سایت در گوگل کنسول با استفاده از روش URL Prefix روش سوم | آژانس ایده لاک پشت

اگر قبلا این کار را کرده اید، بدون کپی یا پیست کردن هر چیزی، تنها کافی است کزینه verify را بزنید تا فرایند ثبت سایت در موتور جستجو گوگل تکمیل شود.

استفاده از Google Tag Manager

برای اینکه بتوانید از این گزینه برای ثبت سایت در گوگل وبمستر استفاده کنید، باید در Google Tag Manager یک حساب بسازید.

ثبت دامنه سایت در گوگل کنسول با استفاده از روش URL Prefix روش چهارم | آژانس ایده لاک پشت

همچنین فرایند معرفی سایت به گوگل را باید توسط ایمیلی انجام دهید که دسترسی مدیریتی داشته باشد. در این صورت می‌توانید تنها با فشردن دکمه verify فرایند را تکمیل کنید.

2- وریفای شدن سایت با انتخاب گزینه Domain

اگر به جای انتخاب گزینه URL Prefix از Domain استفاده کرده باشید، باید فرایند متفاوتی را برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول طی کنید. برای این کار هم دو روش وجود دارد که عبارتند از:

گزینه Domain Name Provider

با استفاده از گزینه Domain Name Provider در فرایند ثبت سایت در موتور جستجو گوگل، یک متن به شما ارائه می‌شود که باید آن را کپی کنید.

ثبت دامنه سایت در گوگل کنسول با استفاده از روش Domain روش اول | آژانس ایده لاک پشت

سپس به قسمت کنترل پنل هاست رفته و یک رکورد TXT در دایرکت ادمین یا سی پنل تعریف کنید. حال متن کپی شده را در باکس DBS Configuration جایگذاری کرده و پس از تایید، در کنسول دکمه verify را بزنید. از آنجا که این موضوع کاملا تخصصی است، پیشنهاد می‌دهیم که حتما با کمک طراح سایتتان این فرایند را پشت سر بگذارید. همچنین با شرکت در دوره آموزش سئو در اصفهان هم می‌توانید این مراحل را به طور کامل یاد بگیرید.

استفاده از DNS Record

برای ثبت سایت در موتور جستجو گوگل با استفاده از این روش، باید یک DNS record را از طریق سی پنل یا دایرکت ادمین به هاستینگ اضافه کنید.

ثبت دامنه سایت در گوگل کنسول با استفاده از روش Domain روش دوم | آژانس ایده لاک پشت

برای این کار باید text ارائه شده توسط سرچ کنسول را کپی کرده و با ورود به کنترل پنل هاست، در DNS configuration جایگذاری کنید. سپس دکمه verify را بزنید تا گوگل رکورد متنی را تشخیص داده و در نهایت مالکیت شما را تایید کند.

4- تایید نهایی توسط گوگل

در هر مرحله، پس از فشردن دکمه verify، گوگل مدتی را برای انجام بررسی درست بودن مالکیت شما بررسی می‌کند. زمانی که بررسی ثبت سایت در موتور جستجو گوگل طول می‌کشد، بستگی به روشی دارد که برای این کار انتخاب کرده‌اید. برای مثال در روش DNS Record زمان بیشتری برای تایید مالکیت نیاز است؛ زیرا تمامی زیردامنه‌ها و پروتکل‌ها پوشش داده شده‌اند. اما این زمان بیشتر از چند دقیقه طول نخواهد کشید. پس از انجام بررسی، پیغام رد یا تایید درخواست شما توسط گوگل نمایش داده می‌شود و در صورت تایید، می‌توانید از سرچ کنسول استفاده کنید.

در نهایت باید بگوییم …

ثبت سایت در موتور جستجو گوگل یکی از مهمترین کارهایی است که باید برای شروع فرایند سئو سایت انجام دهید. به طور معمول اگر وبسایتتان را به بهترین شرکت سئو بسپارید، این فرایند را برای شما انجام می‌دهد؛ اما اگر خودتان می‌خواهید سایت را در گوگل ثبت کنید، می‌توانید از راهنمای ارائه شده در این مقاله استفاده کنید. در اینجا سعی کردیم که آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را به صورت مرحله به مرحله به شما ارائه دهیم.

سوالات متداول (FAQ)

ثبت سایت در موتور جستجو گوگل چقدر طول می‌کشد؟

بسته به روشی که انتخاب می‌کنید مدت زمان موردنیاز برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول متفاوت است؛ اما معمولا بیشتر از 20 تا 30 دقیقه زمان نخواهد برد.

آیا با هر ایمیلی می‌توان به ثبت سایت در گوگل وبمستر پرداخت؟

توصیه می‌شود که حتما از ایمیلی استفاده کنید که دسترسی مدیریت در پیشخوان داشته باشد.

آیا ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، بر روی سرعت ایندکس شدن صفحات تاثیرگذار است؟

بله. شما می‌توانید صفحات جدید خود را به صورت دستی به سرچ کنسول معرفی کنید تا آن‌ها را در صف ایندکس قرار داده و خیلی زودتر بررسی کند.

ساده ترین روش ثبت سایت در موتور جستجو گوگل چیست؟

استفاده از HTML Tag ساده ترین روش برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول است.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سیزده =