لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

13 نکته مهم در انتخاب نام دامنه سایت

دانستن نکات انتخاب نام دامنه قبل از اینکه اقدام به طراحی سایت کنید، بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عدم اطلاع از این موضوع می‌تواند زمان زیادی را هدر دهد و در نهایت هم نتیجه مناسبی نداشته باشد. به همین دلیل در این مقاله از لاک پشت می‌خواهیم راهنمای انتخاب دامنه سایت را به شما ارائه دهیم و بگوییم که برای انتخاب بهترین دامنه برای سایت باید چه مواردی را در نظر داشته باشید

13 نکته انتخاب نام دامنه | چگونه برای وبسایت خود یک دامنه مناسب انتخاب کنم
راهنمای مطالعه

اهمیت انتخاب نام دامنه سایت چیست؟

نام دامنه سایت به نوعی برند شما محسوب می‌شود و به همین دلیل باید برای انتخاب آن حساسیت به خرج بدهید. به عبارت بهتر با این نام است که همه افراد شما را می‌شناسند و در اولین برخورد با برند، تصویری از آن را برای خود خواهند ساخت. به همین دلیل بسیار مهم است به سراغ نامی بروید که تصویر خوبی از شما در ذهن مخاطب به جای می‌گذارد و باعث می‌شود که به عنوان یک برند معتبر شناخته شوید.

چگونه نام دامنه مناسب انتخاب کنم؟

در راهنمای انتخاب دامنه سایت نکاتی را به شما می‌گوییم که کمک می‌کنند تا بهترین اسم را برای برندتان انتخاب کنید؛ به گونه‌ای که هم برای مخاطبان جذاب باشد و هم در مسیر طراحی سایت مشکلی ایجاد نکند. پس در ادامه برای انتخاب بهترین دامنه برای سایت با ما همراه باشید.

1- با کسب و کار ارتباط داشته باشد

یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب نام دامنه‌این است که با کسب و کار ارتباط داشته باشد و بتواند ماهیت آن را تداعی کند. برای مثال دامنه لاک پشت را در نظر بگیرید؛ منظور ما از انتخاب لاک پشت برای اسم دامنه آژانس دیجیتال مارکتینگ، نحوه حرکت این موجود در دریا و خشکی بوده است.

ارتباط نام دامنه و کسب و کار شما | ۱۳ نکته مهم در انتخاب بهترین دامنه برای سایت

همانطور که لاک پشت در خشکی کند حرکت کرده و در دریا بسیار سریع است؛ آژانس دیجیتال مارکتینگ لاک پشت هم در دریای اینترنت، شما را با سرعت به پیش خواهد برد. پس بهترین دامنه برای سایت دامنه‌ای است که فلسفه مرتبطی با برند شما داشته باشد.

2- در ذهن ها ماندگار باشد

در راهنمای انتخاب دامنه سایت به شما گفته می‌شود که تغییر دادن نام دامنه، هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. پس بهترین دامنه برای سایت چیزی است که با گذشت زمان معنای خود را از دست ندهد و بتواند تا سال‌ها یا حتی دهه‌ها در ذهن‌ها ماندگار شود. از سوی دیگر بهتر است یک نام کوتاه تجاری را به جای اسامی رسمی انتخاب کنید که راحت‌تر در ذهن باقی می‌ماند.

برای مثال به جای استفاده از نام رسمی و طولانی که برای ثبت شرکت استفاده کرده‌اید، به سراغ اسامی خاص، نام گیاهان و حیوانات، ساخت نام جدید و کلمه‌های نمادین بروید. یکی از خدمات ما در طراحی سایت در اصفهان ارائه مشاوره برای انتخاب نام دامنه است که می‌‌تواند در این مرحله به شما کمک زیادی بکند.

3- پسوند موردنظر شما آزاد باشد

در راهنمای انتخاب دامنه سایت باید این نکته را در نظر داشته باشید که نام دامنه، در پسوند موردنظر شما باز باشد. رایجترین پسوندها برای دامنه .com و .ir هستند و شما باید در درجه اول دقت کنید که این دو پسوند برای نام دامنه موردنظرتان خالی باشند. البته در صورتی که تنها قصد فعالیت در ایران را دارید و نمی‌خواهید از گوگل ادز استفاده کنید، خالی بودن دامنه .ir هم کافی است؛ اما باز هم بهترین دامنه برای سایت اسمی است که در هر دو مورد آزاد باشد.

برای چک کردن این مسئله، تنها کافی است وارد یکی از پلتفرم‌های خرید دامنه شوید و نام موردنظرتان را به همراه پسوندهای موردنیاز وارد کنید. پس از یک بررسی چند ثانیه ای، به شما نشان داده می‌شود که آیا چنین نامی آزاد است یا خیر؟

4- بهترین نام دامنه برای سایت باید خاص باشد

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات انتخاب نام دامنه خاص بودن آن است؛ به این معنا که تکراری نبوده و با برندهای دیگر تفاوت داشته باشد. امروزه بسیاری از شرکت‌های تازه تاسیس در انتخاب نام دامنه خود، به سراغ کپی کردن از برندهای مشهور می‌روند و با تغییر یک یا دو حرف از آن، نام برند خود را می‌سازند.

نام دامنه را خاص انتخاب کنید | ۱۳ نکته مهم در انتخاب بهترین دامنه برای سایت

این کار باعث می‌‌شود که نام دامنه شما کاملا بی معنا باشد و در عین حال از همان ابتدا در ذهن بیننده، به عنوان یک برند کپی کار شناخته شوید. پس این نکته را در راهنمای انتخاب دامنه سایت جدی بگیرید که به سراغ یک اسم خاص بروید.

5- قابلیت برند شدن داشته باشد

بهترین دامنه برای سایت، دامنه‌ای است که قابلیت برند شدن داشته باشد؛ به این معنا که بدون نیاز به صرف هزینه زیاد، خیلی راحت در سرچ کاربران بالا بیاید. به همین دلیل توصیه می‌شود که به سراغ اسم‌های عام نروید؛ برای مثال کلماتی مانند دماوند، سیمرغ و آسیا قابل برند شدن نیستند. البته در راهنمای انتخاب دامنه سایت آمده که می‌توانید از ترکیب این نام‌ها با ماهیت کسب و کار خود استفاده کنید؛ برای مثال بیمه آسیا یک ترکیب مناسب است که ضمن نشان دادن نوع کسب و کار، قابلیت برند شدن هم دارد.

6- کمتر از 9 کاراکتر باشد

یکی از نکات انتخاب نام دامنه در طراحی سایت این است که تا حد امکان از 9 کاراکتر کمتر باشد؛ زیرا خواندن دامنه‌های طولانی سخت است و ماندگاری آن‌ها در ذهن هم ممکن نیست. از سوی دیگر تایپ یک دامنه طولانی می‌تواند برای کاربران دشوار باشد و همین موضوع می‌تواند بر روی تجربه کاربری هم تاثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر می‌خواهید در سئو سایت موفق شوید، باید نام دامنه خود را تا حد امکان کوتاه انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی UI و UX

7- املاهای ساده را انتخاب کنید

هرچند امروزه دامنه‌های فارسی هم در حال رایج شدن هستند؛ اما برای برندهایی که به جهانی شدن فکر می‌کنند و می‌خواهند راحتتر از خدمات گوگل استفاده کنند، دامنه باید انگلیسی باشد. در انتخاب نام دامنه انگلیسی باید دقت کنید تا حد امکان از املاهای سخت استفاده نکرده و حروف صدادار مانند A، I، O، U و E را حذف نمایید. در نتیجه نوشتن و تایپ کردن نام دامنه شما ساده تر خواهد شد و احتمال اشتباه کردن در آن پیش نمی‌آید.

نام دامنه را با املای مناسب انتخاب کنید | ۱۳ نکته مهم در انتخاب بهترین دامنه برای سایت

برای مثال دامنه lockposht.com را در نظر بگیرید؛ ما در انتخاب این دامنه، کلمه lock به معنای قفل و نماد امنیت را به جای املای lokposht که معنایی ندارد، در نظر گرفته ایم. تجربه هم به ما ثابت کرده که افرادی آشنا با زبان انگلیسی، دامنه ما را اشتباه تایپ نمی‌کنند و دقیقا با همان نامی که می‌خواستیم، شناخته شده‌ایم.

8- اعداد و کاراکترها را استفاده نکنید

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از کارفرمایان ما، استفاده از عدد در دامنه است. این موضوع در راهنمای انتخاب دامنه سایت غلط نیست؛ اما می‌تواند به خاطر سپاری و خوانایی دامنه را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، یکی از نکات انتخاب نام دامنه‌این است که کاراکترهایی مانند خط تیره یا آندرلاین را هم به کار نبرید؛ زیرا این موضوع هم می‌تواند باعث کاهش خوانایی و عدم درک درست از دامنه شود.

9- از کلیدواژه‌ها استفاده کنید

بهترین دامنه برای سایت دامنه‌ای است که بتواند بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد. ما معمولا به افرادی که کار طراحی سایت و سئو در اصفهان را به ما می‌سپارند، توصیه می‌کنیم که ترکیبی از کلیدواژه‌های خود را تا حد امکان در انتخاب نام دامنه در نظر بگیرند که به درک بهتر کسب و کار و سئو سایت هم کمک می‌کند. برای مثال گوگل، ابزار جستجوی کلمه کلیدی خود را با عنوان Keyword planner نامگذاری کرده که ضمن در بر گرفتن کلمه کلیدی، می‌تواند ماهیت این ابزار را هم به خوبی مشخص کند.

10- حروف تکراری به کار نگیرید

برخی از افراد به انتخاب یک نام دامنه اصرار دارند؛ در حالی که پسوندهای موردنظر آن‌ها با آن نام و املای موردنظر، پر شده است. به همین دلیل سعی می‌کنند با تغییر املای کلمات یا تکرار حروف، این مشکل را از بین ببرند؛ برای مثال به جای کلمه press در یک سایت خبری، از املای presss استفاده می‌کنند.

در نام دامنه سایت حروف تکراری استفاده نکنید | آژانس لاک پشت

باید بدانید که اگر با تایپ کردن اشتباه نام دامنه شما، یک وبسایت دیگر به کاربر نمایش داده شود؛ فرایند برندسازی برایتان بسیار پرهزینه خواهد شد. پس تا حد امکان این فکر را از ذهن خود بیرون کرده و به دنبال یک اسم خاص بروید.

11- وسواس به خرج ندهید

بسیاری از افراد با خواندن راهنمای انتخاب دامنه سایت دچار وسواس می‌شوند و زمان زیادی برای انتخاب آن هدر می‌دهند. توصیه ما این است که به محض انتخاب یک نام مناسب، برای خرید آن اقدام کنید؛ زیرا هر روزه هزاران نام دامنه ثبت می‌شوند و این موضوع می‌تواند فرایند را برای شما سخت‌تر از قبل کند.

12- نام دامنه را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید

بهترین دامنه برای سایت دامنه‌ای است که حقوق کپی رایت را نقض نکند و در عین حال با هیچ اکانتی در شبکه‌های اجتماعی هم تداخل نداشته باشد.

نام دامنه را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید | آژانس لاک پشت

برای اطلاع از حقوق کپی رایت می‌توانید به سایت copyright.gov مراجعه کنید؛ همچنین امکان بررسی تداخل نام دامنه در شبکه‌های اجتماعی هم با استفاده از ابزارهای Knowem و namechk.com وجود دارد؛ با انجام این کارها از ایجاد اشتباه‌های سهوی هم جلوگیری کرده و ثبت نام برند خود را ساده‌تر می‌کنید.

13- از نام مخفف استفاده نکنید

برخی از افراد به دلیل طولانی بودن نام برند، به سراغ مخفف کردن آن می‌روند و با ساخت یک سرواژه، دامنه خود را خریداری می‌کنند. برای مثال فرض کنید که ما به جای لاک پشت، قصد داشتیم عبارت آژانس دیجیتال مارکتینگ لاک پشت را بر روی دامنه قرار دهیم؛ در نتیجه ما می‌توانستیم نام دامنه adml.com را برای خود انتخاب کنیم. اما این نام نه تنها هیچ معنایی ندارد، بلکه بیان کردن آن هم دشوار خواهد بود. پس به برندسازی ما کمکی نمی‌کند و بر روی آن تاثیر منفی دارد.

در نهایت باید بگوییم …

در این راهنمای انتخاب دامنه سایت تلاش کردیم تا نکات انتخاب نام دامنه را برای شما بیان کنیم و بگوییم که بهترین دامنه برای سایت چیست؟ شما با در نظر گرفتن این نکات، باید بهترین نام را برای دامنه سایت خود انتخاب کنید که به طراحی سایت و سئو هم کمک می‌کند. همچنین در صورت نیاز به مشاوره یا راهنمایی می‌توانید با ما تماس گرفته یا نظر خود را در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید.

سوالات متداول (FAQ)

آیا استفاده از دامنه فارسی توصیه می‌شود؟

خیر. زیرا انتخاب دامنه فارسی باعث محدود شدن اختیارات شما در استفاده از امکانات گوگل می‌شود . در عین حال فرایند سئو را هم سخت‌تر خواهد کرد.

چه پسوندی برای نام دامنه مناسب است؟

به طور معمول پسوندهای .com و .ir برای همه سایت‌ها رایج هستند؛ اما بسته به زمینه کاری خود می‌توانید از پسوندهای دیگری استفاده کنید. برای مثال سایت‌های آموزشی از پسوند .academy استفاده کرده و سایت‌های شرکتی پسوند .co را انتخاب می‌کنند.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =