لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

الگوریتم پاندا

یکی از الگوریتم های رسمی گوگل، پاندا نام دارد که هدف از ساخت این الگوریتم مبارزه با محتوای کوتاه و بی ارزش، تکراری و یا کپی است. به عبارتی الگوریتم پاندا محتوا هایی که کیفیت ندارند را در نتایج جستجو بالا نمی آورد اما به سایت هایی که محتوای خاص و جذابی دارند رتبه بهتری می دهد.

تصویر شاخص الگوریتم پاندا
راهنمای مطالعه

وقتی کاربران از محتوای بی کیفیت در نتایج جستجو ها گله کردند، گوگل این الگوریتم را معرفی کرد که سطح کیفی محتوا طبق میزان رضایت کاربر مشخص شود. به این ترتیب با ارائه این الگوریتم کاربران توانستند به محتوای وب سایت های موجود در نتایج جستجو اعتماد و از آن ها استفاده کنند. الگوریتم پاندا طی سال ‌های اخیر دچار تغییرات بسیاری بوده است. اوایل نگاه این الگوریتم به کلیات سایت و کیفیت محتوای درج شده در تمام صفحات بود اما در ادامه به هر صفحه از سایت جداگانه توجه می کرد. احتمال دارد پاندا صرفا یک یا چند صفحه از سایت شما را پنالتی گوگل کند و در نتایج جستجو نمایش ندهد اما در صورتی که تعداد صفحاتی که الگوریتم پاندا جریمه می کند زیاد باشد همه صفحات سایت شما با افت رتبه روبرو خواهند شد.

الگوریتم پاندا

وظیفه الگوریتم پاندا چیست؟؟

این الگوریتم وظیفه دارد که سایت های نامعتبر که محتوای تکراری و کپی شده، مطالب و متون کوتاه که جامعیت ندارند و صفحات تکراری و بی کیفیت دارند را آنالیز و از نتایج جستجو حذف کند (پنالتی گوگل) و سایت هایی که از ارزش محتوایی بالا برخوردارند برای رتبه های اول گوگل انتخاب نماید. دقت داشته باشید که الگوریتم پاندا در ارزیابی همه این مواردگفته شده، میزان رضایت کاربران را ملاک قرار می دهد. بنابراین بهترین مورد برای پیشگیری از پنالتی شدن توسط این الگوریتم، برندینگ است تا کاربران و موتور های جستجو سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر بشناسند. برای رسیدن به این مرحله باید مرتب محتوای با ارزش و مرتبط به حیطه فعالیت خود تولید کنید.

زندگی نامه پاندا

نخستین نسخه از الگوریتم پاندای گوگل در سال 2011 معرفی شد. در سال های ابتدایی روی کار آمدن الگوریتم پاندا، آپدیت های پاندا به طور منظم و بیشتر اوقات به صورت ماهانه اعمال می شد. الگوریتم پاندا برای سایت های فارسی تقریبا از سال 2013 تاثیرگذاری خود را شروع کرد و سایت هایی که فنون سئو کلاه سیاه را روی سایت خود پیاده کرده بودند را از نتایج گوگل حذف کرد.

چه کارهایی خطر جریمه شدن توسط پاندا رو به همراه داره؟

مطالب کوتاهی که جامع نیستند امکان جریمه شدن توسط گوگل را در پی دارد.

سایت نباید طراحی نامناسب و ناخوشایند داشته باشد.

محتوا هایی که در صفحات مختلف سایت تکرار شده اند یا محتوایی که از منابع دیگری کپی شده باشند.

محتوای بی ارزش یا با کیفیت پایین؛ برای مثال محتوایی که از طریق مترجم آنلاین بسیار ناخوانا و به هم ریخته ترجمه شده باشد یا نواقص املایی و نگارشی داشته باشد.

کلمات کلیدی که در صفحات سایت مرتب تکرار شده باشند.

محتوا هایی که به هر دلیلی از سایر سایت ها گرد آوری شده تا یک مقاله جامع تحویل دهند و بازدید کننده داشته باشند.

بیشتر بودن میزان تبلیغات سایت نسبت به محتوای هر صفحه نیز یک فاکتور منفی بر سئو است.

وب سایت های که توسط کاربران مسدود شده باشند از نظر الگوریتم پاندا شانس کمی برای بالا آمدن در نتایج جستجوی گوگل دارند.

محتوا های نامرتبط که باعث نارضایتی کاربران شده باشد؛ برای مثال در محتوا نوشته اید خرید با تخفیف 50 درصد اما وقتی کاربر وارد سایت می شود خبری از تخفیف نیست. این سایت ها به دلیل نارضایتی کاربران به زودی پنالتی گوگل می شوند.

اگر پاندا جریممون کرد چطوری باخبر بشیم؟

یکی از علائم آشکار جریمه شدن وبسایت شما توسط الگوریتم گوگل پاندا این است که ترافیک طبیعی سایت شما با تاریخ آپدیت الگوریتم پاندا به طور ناگهانی کاهش پیدا می کند. اما حضور یک رقیب تازه که از شما پیشی گرفته نیز می تواند باعث این امر شود پس تنها این نشانه برای متوجه جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا کفایت نمی کند و بهترین راه چک کردن مرتب سرچ کنسول گوگل و جریمه های دستی گوگل است.

در هنگام بروزرسانی الگوریتم های گوگل ازجمله الگوریتم پاندا، جزییات مرتبط با آن را بررسی نمایید تا از سلامت سایت خود بسته به موارد رد شده در این بروزرسانی ها آگاه شوید.

چگونه از جریمه الگوریتم پاندا رهایی پیدا کنیم؟

در زمینه سئو گاها می گویند رهایی از جریمه پاندا بسیار مشکل است اما اگر سایت شما ارزش صرف زمان وهزینه دارد، نگران نباشید، مشکل حل شدنی است زیرا مشکل اساسی این الگوریتم، محتوای سایت است و اصلاح این مسئله می تواند گام اول به منظور نجات پیدا کردن از جریمه پاندا باشد. برای نجات از جریمه الگوریتم پاندا به نکات زیر باید توجه کنید.

  • مطالب تکراری را از صفحات سایت خود بردارید. در صورتی که در یک وبسایت، برگه های چندگانه با محتوای یکسان داشتید، از یک آدرس کانونی استفاده نمایید تا به عبارتی گوگل متوجه شود که  این آدرس های مشابه، در واقع یکی هستند.
  • میزان تبلیغات و لینک های یک صفحه را نسبت به میزان محتوا به حد تعادل برسانید.
  • مطالب بی کیفیت با لینک های مخرب را حذف نمایید (مزرعه محتوا نسازید) و مطمئن شوید که محتوای منتشر شده برای خوانندگان مفید، جذاب و باارزش است. (می توانید از از ابزار Remove URLs  در  کنسول سرچ گوگل استفاده کنید تا صفحات اضافی و محتوای کم ارزش را از نتایج جستجو حذف نمایید.)
  • مطمئن شوید که محتوای شما با عبارتی که جستجو می شود سازگار باشد تا مطالب شما پنالتی نشوند.
  • از یک تکنیک جامع محتوا پیروی کنید. محتوای بلند بالا، کامل و مرتبط ایجاد کنید. مقالات وبلاگ بالای 1500 کلمه باشند. براساس تحقیقات و بررسی ها مشخص شد که از یک میلیون نتایج جستجو، به طور متوسط سایت هایی با محتوای بالای 1500 کلمه بالا می آیند.
  • مطالب و محتوا هایی که توسط کاربران مهمان سایت قرار داده می شوند را ارزیابی و برای بهبود کیفت ویرایش کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 9 =