لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بردکرامب چیست؟ انواع و تاثیر آن بر سئو

برد کرامب از اجزای مهم در هر سایتی است که بر روی سئو و بهینه سازی سایت هم تاثیر می‌گذارد. در این مقاله از لاک پشت می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که Breadcrumb چیست؟ همچنین انواع برد کرامب و تاثیر آن بر سئو سایت را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این نحوه اضافه کردن برد کرامب وردپرس را به شما آموزش داده و توصیه‌هایی را برای بهبود تاثیر آن بر سئو به شما ارائه می‌دهیم.

بردکرامب چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ | آژانس لاک پشت
راهنمای مطالعه

بردکرامب (Breadcrumb) چیست؟

داستان هانسل و گرتل را به خاطر بیاورید که در آن بردار و خواهری برای پیدا کردن مسیر خود از جنگل به سمت خانه، از خرده‌های نان کمک گرفته بودند. داستان بردکرامب هم از همین موضوع نشات می‌گیرد و به نوعی راهنمای مسیر در وبسایت شما به شمار می‌رود. بردکرامب یا Breadcrumb در لغت به معنای خرده‌های نان است و در عمل به موتورهای جستجو و کاربران در درک ساختار سایت شما کمک می‌کند.

در هر جایی از سایت که قرار گرفته باشید، با استفاده از این نوار پیمایش متوجه خواهید شد که از چه مسیری به این نقطه رسیده‌اید و می‌توانید به مراحل قبلی برگردید. برد کرامب در قسمت بالایی سایت و زیر منوی اصلی قرار می‌گیرد و ترتیب دسته‌بندی‌ها را به شما نشان می‌دهد. هر مسیر breadcrumb از صفحه اصلی شروع شده و به جایی که در سایت قرار گرفته‌اید، ختم می‌شود. بنابراین می‌توان به سادگی موقعیت مکانی در هر سایتی را شناسایی کرده و به این ترتیب هم تجربه کاربری و هم خزش ربات‌های موتورهای جستجو را بهبود بخشید.

اهمیت استفاده از بردکرامب در سایت

هدف اصلی از وجود بردکرامب در سایت، مسیریابی آسان‌تر برای کاربران و خزنده‌های موتور جستجو است؛ با کمک این نوار پیمایش، افراد و ربات‌ها می‌توانند فاصله تا صفحه اصلی را بررسی کرده و در صورت نیاز به مراحل قبلی برگردند. هر قسمت از بردکرامب تبدیل به یک لینک می‌شود که امکان اتصال به صفحه هدف را فراهم می‌کند؛ در نتیجه دستیابی به اطلاعات مختلف بسیار ساده خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که بردکرامب تاثیر زیادی بر روی سئو سایت دارد.

همچنین بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی UI و UX

تاثیر بردکرامب بر سئو سایت | آژانس لاک پشت

تاثیر بردکرامب در سئو سایت

از زمانی که گوگل تجربه کاربری را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در رتبه‌بندی سایت‌های مختلف در نظر گرفته است، برد کرامب در سئو سایت اهمیت زیادی دارد. زیرا با استفاده از این نوار می‌توانید تجربه کاربری یا UX را تا حد زیادی بهبود بخشیده و پیمایش را راحت‌تر کنید. در نتیجه می‌توان گفت که برد کرامب به طور مستقیم بر روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین تاثیراتی که Breadcrumb بر روی سئو سایت می‌گذارد، عبارت‌اند از:

  • مشخص شدن مسیر طی شده برای رسیدن به هر صفحه
  • آسان شدن بازگشت به صفحات قبلی یا رسیدن به صفحات هدف
  • بهبود تجربه کاربری در زمان استفاده از سایت
  • افزایش زمان باقی ماندن کاربر در یک صفحه
  • نمایش برد کرامب در نتایج جستجو
  • کاهش نرخ پرش یا bounce rate
  • افزایش بودجه خزش و افزایش سرعت پیمایش ربات‌ها در وبسایت
  • بهبود لینک سازی داخلی سایت و مرتب شدن ساختار لینک‌ها
  • کمک به دسته‌بندی اطلاعات برای نمایش در نتایج جستجو
  • ایجاد گزارش داده ساختار در سرچ کنسول
  • بالا بردن نرخ کلیک یا CTR به ویژه در کاربران موبایلی

همچنین بخوانید: سئو موبایل مهمتر است یا دسکتاپ؟

انواع بردکرامب

انواع Breadcrumb بسته به هدفی که دنبال می‌کنند، بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی را انجام داده و به شیوه‌های مختلفی به کاربر آدرس می‌دهند. بر این اساس می‌توان گفت که بردکرامب دارای 3 نوع مختلف است که در زمان نوشتن استراتژی سئو سایت باید تصمیم بگیرید که کدام مورد برای شما بهتر خواهد بود.

بردکرامب بر اساس موقعیت یا سلسله مراتبی | لاک پشت

1. بردکرامب مبتنی بر مکان یا سلسله مراتبی

رایج‌ترین نمونه از انواع بردکرامب بر اساس مکان مرتب می‌شود که نشان می‌دهد در حال حاضر در کدام صفحه از سایت هستید و چگونه می‌توانید به صفحه اصلی برگردید. این نوع از برد کرامب برای سایت‌های فروشگاهی گزینه بسیار خوبی است؛ زیرا کاربر در هر جایی که قرار داشته باشد. به راحتی می‌تواند به سردسته دسترسی پیدا کرده و در نتیجه احتمال خروج از سایت و رفتن به فروشگاه‌های دیگر کاهش پیدا می‌کند. برای مثال در زمان خرید کفش زنانه از یک وبسایت، می‌تواند پس از باز کردن یک مدل، خیلی راحت به صفحه قبلی برگردد و مدل‌های دیگر را هم بررسی و مقایسه کند.

2. breadcrumb مبتنی بر ویژگی

یکی دیگر از انواع بردکرامب به عنوان مبتنی بر ویژگی شناخته می‌شود که خدمات یا محصولات مختلف را بر اساس خصوصیات آن‌ها طبقه‌بندی کرده است. برای مثال انواع کفش‌ها بر اساس زنانه یا مردانه بودن، سایز، رنگ و جنس طبقه‌بندی شده‌اند. این نوع از Breadcrumb هم در سایت‌های فروشگاهی به خوبی جواب می‌دهد. همچنین برای سایت‌هایی که در حوزه ارائه خدمات مختلف کار می‌کنند، بسیار مفید است. برای مثال طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی، پزشکی و گردشگری از زیرمجموعه‌های طراحی سایت در تهران هستند که به راحتی با استفاده از بردکرامب مبتنی بر ویژگی طبقه‌بندی می‌شوند.

بررسی انواع بردکرامب و کاربردهای آن

3. بردکرامپ مبتنی بر تاریخچه

در این نمونه از انواع بردکرامب طبقه‌بندی بر اساس تاریخچه مرورگر شما انجام می‌شود و به عبارت بهتر، این ترتیب زمانی است که المان‌های مختلف بردکرامب را مشخص می‌کند. این نوع از Breadcrumb معمولا پیچیده‌تر از دو مورد قبلی است و ممکن است بازگشت به سردسته‌های اصلی را سخت کند. به همین دلیل معمولا سایت‌های بزرگ یا تعداد صفحات زیاد از آن استفاده نمی‌کنند. در مواردی که هر صفحه، زیرمجموعه چندین دسته دیگر است؛ توصیه می‌شود که از بردکرامب تاریخچه‌ای استفاده کنید.

4. breadcrumb خرید

یکی دیگر از انواع بردکرامب به صورت رسمی برای سایت‌های فروشگاهی طراحی شده است، بردکرامب خرید نام دارد. با استفاده از این مسیر راهنما، کاربر متوجه می‌شود که پروسه خرید را از چه مسیری طی کرده است و در نتیجه تجربه کاربری یا UX را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. البته باید دقت کنید که برد کرامب خرید باید تا حد امکان کوتاه باشد و کاربر مسیر زیادی را برای خرید کردن از سایت طی نکند. در غیر این صورت ممکن است پیش از تکمیل فرایند، وبسایت شما را ترک کند.

2 روش کاربردی برای اضافه کردن بردکرامب یا راهنمای کاربری به سایت

آموزش اضافه کردن بردکرامب به سایت

بسیاری از افراد با تصور اینکه اضافه کردن Breadcrumb به سایت کار سختی است، این کار را انجام نمی‌دهند. اما ما در اینجا می‌خواهیم دو روش بسیار ساده را برای اضافه کردن بردکرامب وردپرس به شما آموزش دهیم تا بتوانید در عرض چند دقیقه، این ویژگی تاثیرگذار را به وبسایت خود اضافه کنید.

استفاده از افزونه breadcrumb

ساده‌ترین راه برای اضافه کردن بردکرامب وردپرس استفاده از افزونه‌های کاربردی مانند Breadcrumb NavXT، یواست سئو و اسکیما مارک آپ است. برای فعال‌سازی این قابلیت با استفاده از افزونه یواست سئو می‌توانید وارد قسمت سئو شده و گزینه بهبود ظاهر جستجو را انتخاب کنید. در این قسمت، گزینه برد کرامب یا ریز آدرس را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب آن، باکس تنظیمات برای شما باز می‌شود. با انجام این پیکربندی به راحتی می‌توانید برد کرامب وردپرس را پیاده‌سازی کنید.

مقاله افزونه یواست سئو چیست را هم بخوانید.

کدنویسی

اگر می‌خواهید افزونه breadcrumb را بر روی سایت خود اضافه نکنید، بهترین راه برای افزودن این قابلیت به وب سایت، نوشتن کد است. برای این کار می‌توانید از وبسایت Schema.org کمک بگیرید که یک قطعه کد ساده را برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهد.

نحوه استفاده از بردکرامب برای بهبود سئو سایت

نحوه استفاده از بردکرامب برای بهبود سئو سایت

باید بدانید که صرفا استفاده از بردکرامب برای بهبود تجربه کاربری و سئو کافی نیست و باید حتما نکاتی را در زمان ساخت راهنمای مسیر رعایت کنید. در غیر این صورت breadcrumb نه تنها بر روی سئو سایت تاثیر مثبت نخواهد گذاشت، بلکه باعث حساس شدن موتورهای جستجو و آسیب به وب سایت هم می‌شود. مهم‌ترین نکاتی که باید در این مورد رعایت کنید، از قرار زیر هستند:

از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید

Breadcrumb بهترین مکان برای استفاده از کلمه‌های کلیدی و لینک سازی داخلی است. اما باید دقت کنید که اگر بیش از حد از کلمه‌های کلیدی در این قسمت استفاده کنید، بر روی سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد. برای مثال ما در گروه لاک پشت خدمات طراحی سایت در تهران را ارائه می‌دهیم و می‌خواهیم از این مسیر به طراحی سایت فروشگاهی در تهران و سپس تعرفه طراحی سایت فروشگاهی در تهران برسیم. در این صورت یک برد کرامپ بهینه برای ما به صورت زیر خواهد بود:

لاک پشت > سئو > سئو در اصفهان > سئو سایت فروشگاهی در اصفهان

همان‌طور که دیده می‌شود، در این شیوه آدرس‌دهی، برای جلوگیری از تکرار کلیدواژه سئو در، از سئو سایت استفاده شده است. بنابراین باید یک شیوه هوشمندانه را برای انتخاب انکر تکست‌ها در لینک سازی برد کرامب انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: کلمات کلیدی در سئو چیست؟

کوتاه کردن مسیر Breadcrumb

یکی دیگر از نکات مهمی که باعث می‌شود بردکرامب بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد، رعایت سلسله مراتب‌ها و کوتاه کردن مسیر است. شما باید متناسب با نوع سایتی که دارید، انواع برد کرامب را بررسی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر این توصیه می‌شود که در یک مسیر، 2 یا 3 مرحله از دسته‌بندی را نمایش دهید تا مسیر رسیدن به صفحه هدف، بیش از حد طولانی نشود.

انتخاب فونت مناسب

یکی دیگر از مواردی که باید برای افزایش تاثیر مثبت بردکرامب بر سئو سایت انجام دهید، انتخاب فونت مناسب است. نوع فونت بردکرامب باید با سایر قسمت‌های صفحه هماهنگی داشته و اندازه آن هم به گونه‌ای باشد که خوانایی خود را از دست ندهد. به علاوه توصیه می‌شود که حتما Breadcrumb را در بالای صفحه قرار دهید تا به راحتی قابل مشاهده باشد. البته این موضوع قطعیت نداشته و با توجه به رفتار مخاطب شما مشخص می‌شود.

همچنین بخوانید: نکات مهم انتخاب بهترین فونت برای سایت

طراحی تکمیل کننده Breadcrumb و نویگیشن بار | آژانس لاک پشت

طراحی تکمیل کننده Breadcrumb و نویگیشن بار

قرار نیست که همه دسته‌بندی‌ها و منوی ناوبری شما در بردکرامب تکرار شوند. این موضوع هم فضای زیادی را در صفحه اشغال می‌کند و هم اینکه برای کاربر خسته‌کننده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که تنها دسته‌بندی‌های اصلی را در Breadcrumb هر صفحه نشان دهید.

از راست به چپ حرکت کنید

در سایت‌های فارسی زبان بسیار اهمیت دارد که جهت متن بردکرامب با جهت نوشته‌های سایت یکسان بوده و از راست به چپ قرار بگیرد. همچنین باید دقت کنید که در صورت استفاده از این ویژگی در یک صفحه از سایت، در سرتاسر وبسایت از آن کمک بگیرید.

دقت در لینک سازی بردکرامب

باید دقت کنید که تنها صفحات قبلی که کاربر آن‌ها را طی کرده است، در بردکرامب لینک شوند. به عبارت بهتر صفحه‌ای که کاربر در آن قرار دارد، نباید در Breadcrumb به صورت لینک نمایش داده شود؛ زیرا با کلیک کردن بر روی آن، کاربر به صفحه جدیدی منتقل نخواهد شد.

اطمینان از درست بودن برد کرامب در هر صفحه

برای اینکه بتوانید بردکرامب یک صفحه و درست بودن آن را چک کنید، می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. Structured data testing tool و Rich Result Test دو نمونه از ابزارهایی هستند که توسط گوگل توسعه داده شده‌اند و برای بررسی درستی بردکرامب مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از این ابزارها تنها کافی است که URL صفحه را در آن‌ها وارد کرده و به این ترتیب از درست بودن همه کدهای اسکیما، از جمله Breadcrumb مطمئن شوید.

علاوه بر این می‌توانید از سرچ کنسول هم برای اطمینان از این مسئله کمک بگیرید. برای این کار باید URL یا آدرس صفحه را در قسمت URL Inspection وارد کنید و سپس Test Live URL را بزنید. در این صورت گوگل به شما نشان خواهد داد که آیا بردکرامب صفحه درست وارد شده یا اینکه با مشکل مواجه است.

در نهایت باید بگوییم …

بردکرامب یکی از اجزای مهم در طراحی سایت‌های سلسله مراتبی است که با بزرگ شدن سایت، به کاربر و موتورهای جستجو در پیدا کردن مسیر کمک می‌کند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم که Breadcrumb چیست و چگونه می‌تواند بر سئو سایت تاثیر بگذارد. به علاوه انواع بردکرامب را معرفی کرده و نحوه اضافه کردن برد کرامب وردپرس را به شما آموزش دادیم. در نهایت هم توصیه‌هایی را ارائه کردیم که به افزایش تاثیر مثبت Breadcrumb بر روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد.

سوالات متداول (FAQ)

اگر در URL سایت مسیر رسیدن به صفحه مشخص شده باشد، آیا باز هم نیاز به برد کرامب داریم؟

بله. توصیه می‌شود که حتی در صورت رعایت سلسله مراتب در URL صفحه، از برد کرامب استفاده کنید. زیرا با استفاده از URL، امکان بازگشت به صفحات قبلی وجود ندارد یا اینکه مسیر دشوار است. در نتیجه تاثیر خوبی بر روی تجربه کاربری نخواهد گذاشت.

آیا برد کرامب بر روی سئو سایت تاثیر مستقیم دارد؟

بله. از زمانی که گوگل تصمیم گرفت برد کرامب را به نتایج موتورهای جستجو اضافه کند، تاثیر آن بر روی سئو سایت هم جدی گرفته شد. علاوه بر این تاثیر Breadcrumb بر بهبود تجربه کاربری هم باعث شده تا این موضوع در سئو بیشتر جدی گرفته شود.

به این مقاله امتیاز دهید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

‫2 نظر

  • openmusic گفت:

    عالی و کامل بود ممنون

  • لاک پشت گفت:

    متشکر و ممنونم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − 14 =