لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کلمه کلیدی در سئو چیست؟

کلمات کلیدی در سئو یک مفهوم بسیار مهم هستند که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ لاک پشت به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. اهمیت کلمه کلیدی برای سئو امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست و همه افراد نیاز دارند که با مفاهیمی مثل کلمه کلیدی کانونی در سئو، تعداد کلمات کلیدی سئو و کاربردهای آن‌ها آشنا شوند. پس با ما در لاک پشت همراه شوید تا همه این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

کلمات کلیدی در سئو چیست؟ معرفی انواع و بررسی کاربردهای آن | گروه لاک پشت
راهنمای مطالعه

کلمه کلیدی در سئو چیست؟

زمانی که تصمیم می‌گیریم موضوعی را در گوگل جستجو کنیم، از یک کلمه، جمله یا عبارت کمک می‌گیریم که ما را به هدفمان نزدیک می‌کند. برای مثال وقتی به دنبال بهترین شرکت طراحی سایت در تهران می‌گردیم، با همین عبارت آن را در موتورهای جستجو وارد خواهیم کرد تا فهرستی از بهترین شرکت های فعال در زمینه طراحی وب سایت را به شما نشان دهد.

بنابراین کلمات کلیدی در سئو همان مواردی هستند که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند. از سوی دیگر با استفاده از کلمات کلیدی سئو سایت می‌توان مضمون کلی یک صفحه را برای موتورهای جستجو مشخص کرده و در نتیجه احتمال نمایش یک محتوا را در نتایج جستجو افزایش داد.

اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در سئو سایت | لاک پشت

اهمیت کلمه کلیدی در سئو

  • دارای تاثیر مثبت در رتبه بندی سایت توسط گوگل
  • فهم آسان‌تر محتوای صفحه توسط موتورهای جستجو
  • کمک به افزایش تاثیر بازاریابی محتوایی
  • کمک به بالا بردن بازدهی تبلیغات کلیکی و دیگر روش‌های تبلیغ
  • سریع‌تر شدن فرایند تدوین استراتژی تولید محتوا وب سایت و سئو سایت
  • به دست آوردن یک شناخت درست از مخاطبان
  • شناسایی سریع‌تر مخاطبان هدف و سرمایه‌گذاری بر روی جذب آن‌ها
  • افزایش ترافیک ارگانیک سایت با ظاهر شدن در نتایج جستجو

کاربرد کلمات کلیدی در سئو سایت

سوال اصلی که در این محتوا قرار است به آن پاسخ دهیم این است که کاربر کلمات کلیدی سئو چیست و در چه مواردی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟ مهم‌ترین کاربرد کلمات کلیدی برای سئو استفاده از آن‌ها برای کمک به رشد سایت و ظاهر شدن در نتایج جستجو است. به عبارت بهتر کلیدواژه‌ها یک راه ارتباطی میان خواننده و سایت شما هستند که به او کمک می‌کنند تا به محتوای موردنظر دسترسی پیدا کند.

برای مثال اگر شما در زمینه طراحی و سئو سایت کار می‌کنید، لازم است که کیوردهای مرتبط با این موضوع را تحقیق کرده و استراتژی سئو خود را بر این اساس بچینید. بنابراین انتخاب کلمات کلیدی برای سئو بسیار مهم است و به نوعی تعیین‌کننده مسیری خواهد بود که شما باید برای رشد در نتایج جستجو طی کنید.

انواع کلمه کلیدی در سئو چیست

قبل از اینکه فرایند کیورد ریسرچ را شروع کنید، نیاز دارید که با انواع کلمه کلیدی در سئو آشنا شوید تا بتوانید یک استراتژی کامل و جامع بنویسید. در ادامه مهم‌ترین کیوردها را برای سئو سایت به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع کلمه کلیدی در سئو سایت با گروه تخصصی لاک پشت

1-      کلمه کلیدی کانونی در سئو

مهم‌ترین عبارت یا کلمه‌ای که برای یک صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان کلمه کلیدی کانونی در نظر گرفته می‌شود. بسته به اینکه موضوع یک صفحه چه باشد، باید پرکاربردترین کلمه را به عنوان کلیدواژه کانونی انتخاب کرده و در محتوای خود استفاده کنید. برای مثال فرض کنید که می‌خواهید صفحه‌ای را برای معرفی خدمات سئو سایت طراحی کنید؛ بنابراین کلمه کلیدی در این صفحه هم باید حول خدمات سئو سایت انتخاب شود. برای مثال شما نمی‌توانید عبارت‌هایی مانند تعرفه سئو، سئو چیست یا سئو تضمینی را به عنوان کلیدواژه کانونی در این صفحه انتخاب کنید. زیرا با محتوای آن ارتباطی ندارد.

2-      کلمات کلیدی short tail یا کوتاه

یک نوع دیگر از کلمات کلیدی سئو سایت به نام short tail شناخته می‌شود. این نوع از کیوردها معمولا دارای دو یا سه بخش هستند و نرخ جستجوی بسیار بالایی دارند. برای مثال آمار نشان می‌دهد که کلمه طراحی سایت در طی یک ماه گذشته توسط 3 هزار نفر سرچ شده است. این میزان سرچ بالا در این نوع از کلمات کلیدی برای سئو ممکن است وسوسه انگیز باشد؛ اما باید بدانید که رتبه گرفتن در چنین کلماتی، اصلا کار راحتی نیست و نیاز به هزینه زیادی دارد. بنابراین اگر یک وب سایت تازه‌کار هستید، بهتر است به سراغ کلیدواژه‌های Short Tail نروید.

3-      کلمات کلیدی طولانی یا Long tail

یکی از پرکاربردترین انواع کلمه کلیدی برای سئو سایت‌های تازه‌کار، long tail است. این نوع از کلیدواژه‌ها معمولا یک عبارت طولانی هستند که حول موضوع اصلی می‌چرخند، اما جزییات بیشتری دارند. برای مثال طراحی وب سایت با وردپرس به عنوان یک کلمه کلیدی long tail شناخته می‌شود. مزیت استفاده از این کیوردها برای SEO این است که به راحتی می‌توان در آن‌ها رتبه گرفت.

4-      کلمات کلیدی محلی یا بر اساس جغرافیا

برای کسب و کارهای تازه‌کاری که خدمات خود را در یک محدوده جغرافیایی خاص ارائه می‌دهند، استفاده از کلیدواژه‌های محلی بسیار مفید خواهد بود. این نوع از کلمات کلیدی برای سئو محلی یا لوکال سئو مفید هستند و راحت‌تر در موتورهای جستجو بالا می‌آیند. برای مثال فردی که در زمینه عرضه گوشت مرغ در اصفهان کار می‌کند، نمی‌تواند همه کشور را هدف قرار دهد؛ زیرا ارسال کالا کاری بسیار دشوار خواهد بود. پس در این مورد بهترین کار استفاده از کیوردهای لوکال است.

5-      کلمه های کلیدی هم خانواده یا LSI

یکی دیگر از انواع کلمه کلیدی برای سئو که استفاده از آن در محتوا اهمیت زیادی دارد، LSI یا Latent Semantic Indexing است. با استفاده از کلمات کلیدی LSI می‌توانید محتوای خود را برای خواننده جذاب‌تر کرده و در عین حال از جریمه شدن در موتورهای جستجو جلوگیری کنید.

برای درک بهتر این مفهوم، مثال زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید که به دنبال فهمیدن تعرفه طراحی سایت در تهران هستید و همین عبارت را در گوگل جستجو می‌کنید. حالا اگر صفحه‌ای برای شما باز شود که این کلیدواژه در همه جای آن تکرار شده باشد، آیا خواندن این محتوا برای شما لذت بخش خواهد بود؟ پس خودتان را جای کاربر قرار دهید و از تکرار مداوم کلمه کلیدی کانونی در سئو خودداری کنید.

به جای این کار به سراغ کلمات کلیدی LSI بروید که از نظر معنایی با کلیدواژه کانونی شما هم معنی هستند و از تکرار زیاد آن جلوگیری می‌کنند. برای مثال در مورد تعرفه طراحی سایت در تهران می‌توانید از فهرست کلمات زیر استفاده کنید:

  • قیمت طراحی سایت در تهران
  • هزینه طراحی سایت در تهران
  • تعرفه طراحی وب سایت در تهران
  • هزینه طراحی وب سایت در تهران
  • قیمت طراحی وب سایت در تهران
  • تعرفه طراحی سایت تهران
  • قیمت طراحی سایت تهران
  • هزینه طراحی سایت تهران

3 معیار مهم برای انتخاب کلمات کلیدی سئو سایت

3 معیار مهم برای انتخاب کلمات کلیدی سئو سایت

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که چطور باید کلمه های کلیدی برای سئو را انتخاب کرد. به عبارت بهتر چه معیارهایی در انتخاب کلیدواژه‌ها برای بهینه سازی وبسایت وجود دارند؟ در ادامه 3 معیار مهم را برای انتخاب کلمات کلیدی در سئو سایت معرفی می‌کنیم.

1-      سرچ بالا و رقابت کم

مهم‌ترین نکته در انتخاب کلمه کلیدی کانونی در سئو این است که نرخ جستجوی بالایی داشته و در عین حال افراد کمی بر روی آن کار کرده باشند. برای مثال کلمات کلیدی long tail در این موضوع، بهترین گزینه هستند. زیرا کاربران زیادی آن‌ها را جستجو می‌کنند و در عین حال رقابت بر سر آن‌ها کمتر است.

2-      تناسب با موضوع صفحه

نکته مهم دیگر در انتخاب کلمات کلیدی برای سئو این است که با محتوای صفحه ارتباط مستقیم داشته باشد. به این ترتیب هم کاربران راحت‌تر متوجه منظور شما از یک محتوا می‌شوند و هم موتورهای جستجو می‌دانند که چه زمینه‌ای باید شما را رتبه بندی کنند.

3-      تکراری نبودن کلمه کلیدی

اگر یکی از صفحات سایت خود را برای یک کلمه کلیدی خاص سئو کرده‌اید، دیگر آن را برای سایر صفحات خود انتخاب نکنید. زیرا این موضوع می‌تواند موتورهای جستجو را گیج کرده و باعث ایجاد اتفاقی شود که به آن کنیبالیزیشن میگویند. به عبارت بهتر موتورهای جستجو ناچار هستند اعتبار موجود را میان هر دو صفحه شما تقسیم کنند و به این ترتیب رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی سخت‌تر خواهد شد. پس حتما دقت کنید که کلمه کلیدی در سئو هر صفحه باید یکتا باشد.

در نهایت باید بگوییم …

انتخاب کلمات کلیدی در سئو یک گام اساسی است که می‌تواند شالوده رشد کسب و کار آنلاین شما را پایه گذاری کند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که تحقیق کلیدواژه را به درستی انجام داده و در عین حال از کلمات کلیدی برای سئو به درستی استفاده کنید. در این مقاله توصیه‌هایی را برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی در سئو سایت ارائه دادیم و تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که کلمه کلیدی در سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

سوالات متداول (FAQ)

تعداد کلمات کلیدی سئو چقدر است؟

به طور کلی نمیتوان تعداد مشخصی را برای کلمات کلیدی سئو مشخص کرد. زیرا این موضوع تا حد زیادی بستگی به نتیجه بررسی‌های شما در زمینه تشخیص اهداف مخاطب، کاربران هدف و کیورد ریسرچ است. با این حال اگر کلمات کلیدی برای سئو را درست تشخیص داده و به کار بگیرید، می‌توانید نتایج برتر موتورهای جستجو را برای تعداد زیادی از کلیدواژه‌ها ازآن خود کنید.

چگونه می‌توان بهترین کلمات کلیدی برای سئو را تشخیص داد؟

برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارند. اما بهترین گزینه موتور جستجوی گوگل است؛ شما می‌توانید کلیدواژه کانونی خود را در این موتور جستجو وارد کنید تا تعداد زیادی پیشنهاد به شما ارائه دهد.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =