لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سئو موبایل مهم‌تر است یا دسکتاپ؟

در دنیای امروز بیشتر افراد برای اینکه پاسخ سوال خود را پیدا کرده و یا حتی محصولی را خریداری کنند؛ گوشی موبایل خود را در دست می‌گیرند. به همین دلیل است که کسانی می‌توانند در تجارت آنلاین موفق شوند که سئو موبایل را جدی بگیرند. یعنی از ترفندهای بهینه سازی سایت برای تلفن همراه استفاده کنند تا بتوانند علاوه بر اینکه قله‌های کامپیوترهای شخصی را فتح می‌کنند، کاربران موبایل را هم به خود جذب کنند. اما سوال اینجا است که اهمیت SEO برای موبایل بیشتر است یا دسکتاپ؟ به عبارت بهتر برای کدام مورد باید زمان بیشتری را اختصاص دهید؟ با ما در لاک پشت همراه شوید تا پاسخ این سوال مهم را به شما بدهیم.

سئو موبایل مهم‌ تر است یا دسکتاپ؟
راهنمای مطالعه

سئو سایت در موبایل یا بهینه سازی سایت در گوشی های هوشمند به چه معناست؟

سئو موبایل چیست؟

منظور از Mobile SEO همه اقداماتی است که شما برای به دست آوردن لینک‌های برتر در نتایج جستجو برای تلفن‌های همراه انجام می‌دهید. این اقدامات درست از زمانی شروع می‌شود که شما تصمیم به راه‌اندازی وب‌سایت می‌گیرید. یعنی از همان ابتدای طراحی تا رسیدن به رتبه‌های برتر باید همواره کاربران موبایل را در نظر بگیرید و با طراحی سایت ریسپانسیو، امکان دسترسی آسان به قسمت‌های مختلف را فراهم کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که:

در تعریف گوگل از بهینه سازی سایت برای موبایل، تنها گوشی‌های هوشمند مورد توجه قرار می‌گیرند. یعنی تبلت‌ها در یک مقوله کاملا جدا هستند و در این زمینه بررسی نمی‌شوند.

سئو دسکتاپ چیست؟

سئو کردن وب‌سایت برای دسکتاپ، قدیمی‌ترین شیوه بهینه سازی یک صفحه است. یعنی همه اقداماتی که باید انجام دهید تا وب‌سایت شما در میان لینک‌های برتری قرار بگیرد که کاربر در زمان جستجو با لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی مشاهده خواهد کرد. این کاری است که تقریبا همه شرکت سئو برای شما انجام می‌دهند و از گذشته تا امروز رایج بوده است.

تفاوت سئو موبایل و دسکتاپ در چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که فرق Mobile SEO با Desktop SEO در چیست؟ آیا باید اقدامات متفاوتی را برای رسیدن به رتبه‌های برتر در گوشی تلفن همراه انجام داد؟ آیا روش‌های بهینه سازی سایت برای کامپیوترهای شخصی با تلفن‌های هوشمند متفاوت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ماهیت SEO برای هر دو گزینه کاملا یکسان است. یعنی اقداماتی مانند لینک سازی داخلی و خارجی، داشتن محتوای جذاب، استفاده درست از کلمه‌های کلیدی و مواردی از این قبیل، در روند کار تغییری ایجاد نخواهد کرد. اما تفاوت‌هایی هم میان این دو وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الگوریتم های گوگل و بهینه سازی سایت در گوشی های هوشمند

الگوریتم های گوگل

نکته مهم اینجا است که الگوریتم‌های گوگل برای ایندکس کردن صفحاتی که در موبایل نمایش داده می‌شوند؛ تا حدی با نتایج نمایش داده‌شده در کامپیوترها متفاوت هستند. برای آشنایی بیشتر با الگوریتم های گوگل می‌توانید مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید. همین موضوع باعث شده که شما نیاز به انجام اقدامات اضافه‌تری برای رسیدن به رتبه‌های برتر در گوشی‌های هوشمند داشته باشید. برای مثال Google با ارائه دادن الگوریتم Mobile Friendly نشان داد که بهینه سازی سایت برای گوشی‌های هوشمند دیگر تنها یک نقطه مثبت در سابقه عملکرد شما نخواهد بود؛ بلکه یکی از پایه‌های اصلی برای رتبه‌بندی سایت محسوب می‌شود و حتی ممکن است به خاطر رعایت نکردن آن جریمه شوید.

تفاوت در طراحی سایت

یکی دیگر از تفاوت‌های سئو موبایل و دسکتاپ، در طراحی آیکون‌ها و قسمت‌های مختلف صفحه است. برای مثال باید دقت کنید که آیکون‌ها در صفحه‌نمایش کوچک گوشی، به‌خوبی در دسترس باشند و کاربر بتواند در همان نگاه اول به قسمت‌های مهم مانند تماس فوری، باکس جستجو و محصولات دسترسی پیدا کند. در طراحی نسخه موبایل سایت، نیازی نیست که از بنرهای بزرگ یا تصاویر سنگین استفاده کنید. سادگی تنها چیزی است که شما برای جذب کاربر به آن نیاز خواهید داشت. برای اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات آنلاین طراحی سایت گروه لاک پشت به این لینک مراجعه فرمایید.

کلمات کلیدی

باید بدانید جستجوی کاربران در گوشی‌های هوشمند یا کامپیوتر متفاوت است. برای مثال بیشتر افراد از جستجوی صوتی برای سرچ کردن یک موضوع در موبایل استفاده می‌کنند. از سوی دیگر معمولا کلمه‌های کلیدی که جستجو با گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با کامپیوتر متفاوت است. زیرا کاربران تلفن همراه معمولا عبارت‌های کوتاه‌تری می‌نویسند و حتی ممکن است که از میان واژگان پیشنهادی گوگل یک گزینه را انتخاب کنند.

موقعیت جغرافیایی، تثیر زیادی در سئو موبایل دارد.

اهمیت سئو لوکال

اگر شما هم کسب و کاری دارید که خدمات خود را به صورت محلی ارائه می‌دهد، باید به سئو موبایل بیش از دیگر افراد اهمیت بدهید. در خدمات لوکال سئو، به گوشی‌های هوشمند بیشتر از دسکتاپ اهمیت داده می‌شود. زیرا بیشتر افراد زمانی دنبال یک رستوران یا تعمیرکار خودرو می‌گردند که پشت فرمان هستند یا دارند در یک خیابان پیاده‌روی می‌کنند. در چنین مواردی شما حتما به یک نقشه در وب‌سایت خود نیاز دارید تا بتوانید کاربر را به سمت محلی که هستید راهنمایی کنید. همچنین باید شماره تلفن‌هایتان را در دسترس قرار دهید تا کاربر بتواند خیلی زود با شما تماس بگیرد.

اهمیت تولید محتوا

به طور معمول توصیه می‌شود که از محتواهای خیلی طولانی در نسخه موبایل استفاده نکنید. تا حد امکان همه چیز را مختصر و مفید بیان کرده و به کاربرتان اجازه بدهید که به قسمت‌های مهم دیگر برود. البته این موضوع درباره مقاله‌های بلاگ چندان صدق نمی‌کند. زیرا برخی از افراد در زمان‌های آزاد خود، مثل زمانی که در اتوبوس هستند، یک موضوع را در اینترنت جستجو کرده و به دنبال یادگیری آن هستند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند که مقاله کاملی را بخوانند. پس در گام اول باید نوع نیاز کاربر خود را بشناسید و بر اساس آن محتوا تولید کنید. در صورت نیاز به این خدمات به صفحه “تولید محتوا در اصفهان” مراجعه کنید.

علت اهمیت سئو برای گوشی‌ های هوشمند

شاید اگر قرار بود پنج سال پیش این مقاله را بنویسیم، به شما می‌گفتیم که بد نیست نیم‌نگاهی هم به سئو موبایل داشته باشید و در کنار بهینه سازی سایت برای دسکتاپ، اقدامات لازم برای گوشی همراه را هم پیش ببرید. اما امروز به شما تاکید می‌کنیم که باید قبل از هر چیزی به Mobile SEO فکر کنید. این موضوع دو دلیل مهم دارد:

کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش هستند

اگر نگاهی به آمارهای جستجو در اینترنت بیندازید، خواهید دید که بیش از نیمی از افراد از گوشی هوشمند خود برای سرچ کردن استفاده می‌کنند. این تعداد روز به روز در حال افزایش است. بنابراین اگر می‌خواهید که درآمد بیشتری را از طریق ارائه خدمات خود به صورت آنلاین به دست آورید، باید به کاربران موبایل توجه ویژه‌ای داشته باشید.

معیار گوگل برای رتبه بندی طبق الگوریتم موبایل فرست ایندکس، نسخه موبایل سایت است.

الگوریتم Mobile First Index گوگل

الگوریتم‌های گوگل ابزارهایی هستند که به این موتور جستجو در طبقه‌بندی صفحات کمک کرده و در رتبه‌بندی آن‌ها تاثیر مستقیم دارند. از زمانی که اهمیت تجربه کاربری موبایل در نزد گوگل افزایش پیدا کرد، یک الگوریتم جدید به این فهرست اضافه شد که به نام الگوریتم Mobile First Index شناخته می‌شود که ما در مقاله‌ای به طور جامع به بررسی آن پرداخته‌ایم. تا قبل از به وجود آمدن این شیوه رتبه‌بندی، گوگل برای ایندکس کردن یک صفحه در کامپیوتر، نسخه دسکتاپ را در نظر می‌گرفت و برای گوشی موبایل هم به نسخه موبایل دقت می‌کرد. اما امروزه دیگر فرقی نمی‌کند که نتایج قرار است در چه سیستمی نمایش داده شوند؛ زیرا در هر صورت معیار گوگل برای رتبه‌بندی صفحات، نسخه موبایل است! پس اگر شما سئو موبایل خود را به‌خوبی انجام دهید؛ شانس بیشتری هم برای رسیدن به رتبه‌های برتر در میان نتایج دسکتاپ خواهید داشت.

4 نکته مهم برای بهینه سازی سایت در نسخه موبایل

نکات مهم در Mobile SEO

حالا که متوجه شدیم بهینه سازی سایت برای گوشی‌های هوشمند تا چه حد اهمیت دارد؛ می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید در این زمینه به موفقیت برسید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو به مقاله “سئو چیست؟” مراجعه فرمایید. در سئو کردن سایت برای موبایل، چند نکته اهمیت زیادی دارد که از قرار زیر هستند:

سرعت لود شدن صفحه

به دلیل اینکه گوشی‌های هوشمند در مقایسه با کامپیوترها سخت‌افزار ضعیف‌تری دارند، معمولا سایت‌ها با سرعت کمتری در آن‌ها بالا می‌آیند. اما باید بدانید که کاربرانی که از گوشی برای وبگردی استفاده می‌کنند، بسیار کم‌حوصله‌تر از کاربران دسکتاپ هستند. پس باید دست به کار شوید و برای بهینه سازی سرعت سایت خود فکری کنید. ما در صفحه خدمات افزایش سرعت سایت پیشنهادهایی را برای رسیدن به این هدف به شما ارائه داده‌ایم که می‌تواند برایتان راهگشا باشد. پس توصیه می‌کنیم ضمن اینکه به زیبایی صفحه اهمیت می‌دهید، مراقب باشید که تا حد امکان حجم المان‌های گرافیکی را کاهش دهید تا وب‌سایت شما در کسری از ثانیه برای کاربران گوشی‌های هوشمند نمایش داده شود.

واکنش گرا بودن صفحه

شاید شما هم اصطلاحی را به نام واکنش گرا بودن یا ریسپانسیو بدون صفحات را شنیده باشید. این روشی است که طراحان سایت حرفه‌ای برای طراحی نسخه موبایل خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب دیگر نیازی به کدنویسی جداگانه برای نسخه‌های متفاوت هر صفحه نیست و شما می‌توانید خیلی راحت، تنها با چند دستور CSS ساده، نحوه نمایش محتوا را تغییر دهید. به این ترتیب تعرفه طراحی سایت برای شما کاهش پیدا می‌کند و در عین حال از سرعت لود شدن صفحه هم کاسته نخواهد شد.

قرار گرفتن در میان 4 لینک برتر

شاید زمانی که در مراحل اولیه بهینه سازی سایت برای دسکتاپ هستید، تنها رسیدن به صفحه اول برایتان اهمیت داشته باشد و فرقی نکند که در کدام لینک قرار گرفته‌اید. اما در مورد سئو موبایل این موضوع کاملا متفاوت است. زیرا صفحه‌نمایش این دستگاه‌ها اندازه کوچکی دارد و کاربران معمولا سایت‌هایی را که از لینک 4 به بعد قرار گرفته‌اند، نمی‌بینند. بنابراین رسیدن به لینک‌های برتر در بهینه کردن سایت برای گوشی‌های هوشمند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

توجه به جستجوهای صوتی

همان‌طور که گفتیم امروزه بیشتر کاربران تلفن‌های همراه از قابلیت سرچ صوتی گوگل استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید وب‌سایت خود را برای نمایش در این نتایج هم بهینه سازی کنید. دقت کنید که در جستجوی صوتی معمولا از کلمه کلیدی خاصی استفاده نمی‌شود؛ اما می‌توانید از کلماتی مانند نام شهر، خیابان و دیگر عبارت‌های ساده‌ای که در زمان بهینه سازی محلی سایت مورد توجه قرار می‌گیرند، استفاده کنید.

در نهایت باید بگوییم …

زمانی شما می‌توانید در کسب و کار اینترنتی خود به موفقیت برسید که به صورت هم‌زمان بر روی سئو موبایل و دسکتاپ کار کنید. به عبارت بهتر قدرتمند بودن در یکی از این موارد، می‌تواند به دیگری هم جان ببخشد. به عبارت بهتر نمی‌توان گفت که بهینه سازی سایت برای گوشی‌های هوشمند مهم‌تر است یا کامپیوترها؟ زیرا هر دو در کنار هم هستند که می‌توانند شما را به یک وب‌سایت عالی تبدیل کنند.

سوالات متداول (FAQ)

چگونه می‌توان از سازگار بودن سایت با اصول بهینه سازی موبایل مطلع شد؟

برای اطمینان از این مسئله می‌توانید از ابزار تست نسخه موبایل گوگل استفاده کنید. با استفاده از این ابزار، همه ویژگی‌های سایت شما به صورت کامل بررسی خواهد شد و خواهید فهمید که چه ایرادهایی در مسیر سئو موبایل خود دارید.

آیا داشتن یک رتبه خوب در نتایج دسکتاپ، تضمین‌کننده موفقیت در سئو موبایل است؟

هرچند که داشتن یک رتبه خوب در نتایج نمایش داده‌شده برای کامپیوتر به این معنا است که شما تا حد زیادی مسیر بهینه سازی سایت خود را به‌درستی پیش برده‌اید؛ اما تضمین‌کننده این نیست که در نتایج موبایل هم برتر هستید. زیرا اصول بهینه سازی سایت برای گوشی‌های هوشمند با دسکتاپ متفاوت است و نیاز به اقدامات متفاوتی دارد.

آیا برای نسخه موبایل وب‌سایت باید محتوای جداگانه‌ای تولید کرد؟

خیر. شما می‌توانید با همان محتوایی که در نسخه دسکتاپ منتشر کرده‌اید، در سئو موبایل هم به موفقیت برسید. اما باید اصول بهینه سازی سایت را در این زمینه در نظر داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =