لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

افزونه yoast؛ چاقوی دو لبه سئو وردپرس

افزونه Yoast SEO معمولا نخستین مواجهه افراد با دنیای سئو سایت‌های وردپرسی برای موتورهای جستجو از جمله گوگل است. به عبارت بهتر چراغ سبز افزونه یواست سئو، برای بیشتر افراد اولین تجربه‌ای بوده است که در بهینه کردن وب‌سایت داشته‌اند. اما سوال اینجا است که آیا سبز کردن چراغ سئو همه، چیزی است که شما برای تبدیل شدن به یک کارشناس SEO نیاز دارید؟ آیا استفاده از افزونه یوست می‌تواند تاثیری در رسیدن به رتبه اول موتورهای جستجو داشته باشد؟ با لاک پشت همراه باشید تا لایه‌های پنهان این دایه مهربان‌تر از مادر را برای شما آشکار کنیم.

تاثیر افزونه یواست سئو در بهبود جایگاه آن | آیا یواست سئو به تنهایی کافی است؟
راهنمای مطالعه

پلاگین یواست سئو چیست؟

در ابتدای کار می‌خواهیم یک بیوگرافی از افزونه یوست سئو به شما بدهیم تا بدانید که با چه چیزی طرف هستید. این افزونه یا ماژول یکی از پرکاربردترین و بهترین ابزارها در سایت‌های وردپرسی است که به شما کمک می‌کند، تا بتوانید بر فضای وب‌سایت خود نظارت کرده و محتوای بهینه‌ای را تولید کنید. به دلیل اینکه یواست، یک پلاگین رایگان و درعین‌حال قدرتمند است؛ بسیاری از وبمستران در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند. از طرف دیگر المان‌های مختلف در yoast، بیشتر جنبه یک چک‌ لیست را دارند که به شما کمک می‌کنند تا هیچ نکته‌ای را در بهینه سازی سایت خود از قلم نیندازید و هر آنچه را لازم است انجام دهید. دقیقا مانند یک چاقو، برای کاربرد‌های مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. با آن میوه پوست بکنید و یا فردی را به قتل برسانید.

علت محبوبیت افزونه یوآست سئو یا yoastseo

علت محبوبیت یواست سئو چیست؟

اگر نگاهی به آمار استفاده از Yoast SEO در وب‌سایت‌های داخلی و خارجی بیاندازید، از میزان محبوبیت این افزونه متعجب خواهید شد. در سال‌های اخیر نزدیک به 50 درصد از وب‌سایت‌های خارجی و 25 درصد از صفحات ایرانی، از این افزونه برای بهینه سازی سایت یا سئو خود استفاده کرده‌اند. اما علت این محبوبیت چیست؟

1- رایگان و قدرتمند بودن

اولین دلیل محبوبیت یواست سئو این است که به صورت رایگان در اختیار همه سایت‌ها قرار گرفته است. در نتیجه هر کسی که دستی بر آتش سئو سایت وردپرسی داشته باشد، دست کم برای یک بار هم که شده با این پلاگین برخورد کرده است. نکته مهم اینجا است که پولی نبودن این ابزار، چیزی از قدرت آن نکاسته است.

2- کمک به بهینه سازی محتوا ها

افزونه یواست سئو یک ابزار قدرتمند برای بهینه سازی محتوای وبلاگ است که به شما کمک می‌کند تا حدی احساس خواننده را نسبت به نوشته خود درک کنید. با استفاده از چراغ خوانایی در این پلاگین، خواهید فهمید که کاربر نسبت به متن شما چه احساسی خواهد داشت. از سوی دیگر می‌توانید مواردی مانند تعداد تکرار کلمه‌های کلیدی، بهینه بودن متا دسکریپشن و مواردی از این قبیل را با استفاده از یواست کنترل کنید. اما باید بدانید که تنها توجه به این چراغ ها و سبز کردن آن کاریست اشتباه دقیقا مانند آن که از چاقو برای به قتل رساندن یک نفر استفاده کنید.

ساخت سایت مپ به کمک افزونه yoast seo

3- تولید سایت مپ

یکی از بهترین ویژگی‌های Yoast SEO این است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید نقشه سایت خود را توسعه دهید. همان‌طور که می‌دانید، داشتن سایت مپ یکی از مهم‌ترین موارد برای ایندکس شدن صفحات و افزایش بودجه خزش است. اگر نمی‌دانید که سایت مپ چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؛ مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید.

4- سازگاری با زبان فارسی

از دیگر دلایل محبوبیت افزونه یواست سئو می‌توان به سازگاری آن با زبان فارسی اشاره کرد. محیط این پلاگین به طور کامل با زبان فارسی نوشته شده و شما می‌توانید به راحتی محتواهایی به این زبان را با استفاده از آن آنالیز کنید.

5- داشتن چک لیست بهینه سازی محتوا

با استفاده از یوست، شما یک چک‌ لیست بسیار مرتب از مجموعه کارهایی که باید در زمان بارگذاری یک نوشته یا برگه انجام دهید، در اختیار دارید. به این ترتیب هرگز فراموش نخواهید کرد که باید یک URL یکتا برای صفحه بنویسید و یا اینکه عنوان سئو یا title خود را وارد کنید. نکته مهم اینجا است که با استفاده از Yoast می‌توانید بررسی کنید که آیا تعداد کاراکترهای توضیحات متا و آدرس صفحه کافی است یا نه؟ این پلاگین یک پیش‌نمایش از صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل، هم در نسخه موبایل و هم دسکتاپ، نشان می‌دهد که با استفاده از آن خواهید دید که آیا عنوان سئو و متا دسکریپشن به طور کامل در این صفحه نمایش داده می‌شوند یا نه؟

امکان اشتراک گذاری مستقیم در فیسبوک، لینکدین و... با افزونه یواست سئو

6- امکان به اشتراک گذاری مستقیم در شبکه های اجتماعی

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد افزونه Yoast SEO می‌توان به وجود دسترسی‌هایی برای به اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی اشاره کرد. به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی و تنها با فشردن یک دکمه، نوشته خود را در شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر و فیس بوک به اشتراک بگذارید.

تاثیر استفاده از یواست بر روی سئو

حالا سوال اینجا است که تاثیر استفاده از افزونه Yoast SEO بر روی سئو سایت برای موتورهای جستجو چیست؟ آیا سبز کردن چراغ سئو، تضمین‌کننده به دست آوردن رتبه برتر در گوگل است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خوب یا بد بودن یواست، به نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد. به عبارت بهتر این ابزار شبیه به یک ربات است که بر اساس یک سری دستور پیش‌فرض کار می‌کند. این شما هستید که باید فرمان‌های واردشده به آن را مدیریت کرده و به این ترتیب بازدهی را بالا ببرید. پس پاسخ این سوال را این‌طور می‌دهیم:

اگر شما به طور کامل با مدیریت سایت وردپرسی و بهینه سازی آن آشنایی داشته باشید، Yoast SEO می‌تواند به یک همکار قوی برای کمک به پیشرفت شما تبدیل شود. اما اگر همه هدفتان فقط سبز کردن چراغ سئو باشد، دام بزرگی پیش روی شما قرار گرفته که احتمالا به زودی منجر به سقوطتان خواهد شد.

با توجه به این مورد باید بگوییم که صِرف استفاده از افزونه یواست سئو، برای رسیدن به رتبه‌های برتر کافی نیست. بلکه این شما هستید که این ابزار را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنید که شما را به سمت موفقیت هدایت کند. بنابراین اگر تنها کاری که انجام داده‌اید سبز کردن چراغ‌های این پلاگین است، بد نیست در یک دوره آموزش سئو شرکت کنید تا نحوه استفاده درست از این ابزار را به طور کامل یاد بگیرید.

استفاده از یواست سئو برای بهینه سازی سایت به تنهایی کافی است؟

چرا استفاده از افزونه یواست SEO کافی نیست؟

اگر شما هم برای یک بار با افزونه یواست سئو کار کرده باشید، احتمالا به کامل بودن این پلاگین اعتراف کرده‌اید. اما این کامل بودن به معنای کافی و بی‌نقص بودن نیست! همان‌طور که گفتیم Yoast SEO تنها یک ابزار است که می‌تواند به شما در بهینه سازی سایت کمک کند. اما این قدرت را ندارد که درستی اقداماتی را که شما در سئو کردن وب‌سایت انجام داده‌اید، بررسی نماید.

برای مثال فرض کنید که یکی از دلایل سبز نشدن چراغ سئو، این باشد که شما هیچ لینک داخلی در صفحه قرار نداده‌اید. حالا تنها کافی است که به یکی از صفحات وب‌سایت خود به طور تصادفی لینک بدهید تا این خطا برطرف شود. اما سوال اینجا است که آیا این لینک سازی داخلی به درستی انجام شده است؟ آیا از عبارت مناسبی برای پیوند دادن به صفحات دیگر استفاده کرده‌اید یا انکر تکست مناسبی انتخاب کرده‌اید؟ آیا قرار گرفتن این لینک در این قسمت از محتوا، برای شما بازدهی خواهد داشت؟ این‌ها مسائلی است که به مهارت شما در بهینه سازی سایت برمی‌گردد و افزونه یواست نمی‌تواند به شما بگوید که در مسیر درست قرار دارید یا نه؟

مثال نقض یا تایید بر سبز کردن چراغ YOAST SEO

اگر هنوز در این مورد قانع نشده‌اید، بد نیست مثال زیر را هم در نظر بگیرید. فرض کنید که شما توضیحاتی را در کادر مربوط به متا دسکریپشن در این صفحه نوشته‌اید و نوار بالای این باکس هم سبز شده است. به این معنا که شما از تعداد کاراکترهای درستی استفاده کرده‌اید. به علاوه کلمه کلیدی را هم در توضیحات خود گنجانده‌اید. در نتیجه همه چیز عالی است و می‌توان کارت سبز به شما داد. اما سوال اینجا است که آیا این توضیحاتی که نوشته‌اید، جذابیتی برای کاربر دارند و او را تشویق به کلیک کردن بر روی لینک صفحه شما می‌کنند؟ اینجا است که شما باید مقاله نکات مهم در نوشتن متا دسکریپشن را بخوانید تا یاد بگیرید که چگونه از این قسمت افزونه یواست سئو به نفع خودتان استفاده کنید.

برای اینکه بدانید چه زمانی باید از افزونه یواست سئو استفاده کنید و چه زمانی نباید این کار را انجام دهید؛ بد نیست نگاهی به جدول زیر بیندازید.

در بهینه سازی سایت حرفه‌ای هستید و تنها نیاز به یک ابزار قدرتمند دارید.استانداردهای سئو محتوا را به خوبی نمی‌شناسید.

از Yoast SEO استفاده کنید اگر …از Yoast SEO استفاده نکنید اگر …
به خوبی می‌دانید که در کجا و به چه تعداد باید از کلمه کلیدی استفاده کنید.نحوه درست استفاده از کلمه کلیدی را نمی‌دانید.
می‌دانید که سبز نشدن چراغ سئو به معنای بهینه سازی نادرست سایت نیست.هدف اصلی خود را سبز کردن چراغ سئو قرار می‌دهید.
کیفیت محتوا برای شما در درجه اول اهمیت است و داشتن زمان‌بندی خاص اولویت شما نیست.تصور می‌کنید که انتشار محتوا در یک زمان مشخص برای شما ارزشمند است.
با الگوریتم‌های گوگل به خوبی آشنایی دارید و نحوه کار با آن‌ها را می‌دانید.تصور می‌کنید که تعداد کلمات محتوا از معیارهای رتبه‌بندی در گوگل است.

تاثیر افزونه یواست سئو بر تولید محتوا و سئو وبسایت

جمع بندی تاثیر یوست سئو بر محتوا و سئو سایت

اگر شما هم تا به حال از افزونه Yoast SEO برای بهینه سازی سایتتان استفاده کرده‌اید و تنها هدفتان سبز کردن چراغ سئو بوده است؛ پس بد نیست قدری در کارهایتان بازنگری کرده و روشتان را تغییر دهید. در این میان بد نیست نگاهی هم به صفحه سئو سایت وردپرسی بیندازید تا با اصول سئو این دسته از وب‌سایت‌ها بیشتر آشنا شده و ایراد کار خودتان را بهتر بشناسید.

پیشنهاد می‌کنیم یک ساعت به خودتان فرصت بدهید و فکر کنید که تا به حال چند بار تنها برای سبز کردن چراغ سئو، محتوای بسیار عالی خود را تغییر داده‌اید و آن را نابود کرده‌اید؟ از خودتان بپرسید که در طول دوره کاری و حرفه‌ای خود، چند بار پیش آمده که تنها با پیروی کردن از دستورات افزونه یواست سئو، به رتبه اول نتایج جستجو دست پیدا کرده باشید؟؟؟ حالا اگر هنوز سوال و ابهامی برایتان وجود دارد، ما با آغوش باز در قسمت نظرات همین صفحه آن‌ها را پذیرا هستیم.

سوالات متداول (FAQ)

آیا افزونه یواست سئو به‌خودی‌خود ایراد دارد؟

خیر. همان‌طور که گفتیم Yoast SEO یکی از بهترین ابزارها برای سئو سایت وردپرسی است. اما آنچه باعث می‌شود که قابلیت‌های این افزونه علیه شما به کار گرفته شوند، نحوه مدیریت سایت است. پس اگر می‌خواهید که از این پلاگین به عنوان یک ابزار برای قدرت بخشیدن به سایتتان استفاده کنید، قبل از هر چیز باید از آموزش اصولی سئو بهره‌مند شوید.

آیا استفاده از نسخه رایگان افزونه یوست کافی است؟

در بسیاری از موارد، استفاده از افزونه رایگان یوست برای بهینه سازی سایت شما کفایت می‌کند. زیرا سئو سایت به مهارت شما بستگی دارد و همان‌طور که گفتیم، یواست تنها یک ابزار است. اما برای دسترسی به برخی از امکانات پیشرفته‌تر شاید نیاز به نسخه پریمیوم داشته باشید که این موضوع بستگی به وب‌سایت شما دارد.

به جای یواست از چه افزونه‌های دیگری می‌توان استفاده کرد؟

Rank Math، All In One SEO، SEOPress، SEOPressor Connect و The SEO Framework از افزونه‌هایی هستند که به عنوان جایگزین مناسبی برای سئو معرفی شده‌اند.

به این مقاله امتیاز دهید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =