لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای نوشتن متا دیسکریپشن

میخواهیم به اهمیت راهنمایی نوشتن متا دیسکیریپشن پی ببریم حال فرض کنید که یک مربی فوتبال را از خارج از کشور برای هدایت تیم ملی دعوت کرده‌اید و قرار است که دستورات او را به بازیکنان منتقل کنید. برای این کار بدون شک نیاز به یک مترجم خوب خواهید داشت که به بازیکنان کمک کند تا بتوانند در بازی‌ها پیروز شوند. در غیر این صورت هر چقدر هم که مربی شما حرفه‌ای و کاربلد باشد، باز هم نمی‌توانید نتیجه دلخواه را به دست آورید. زیرا دستورات به درستی به بازیکنان منتقل نمی‌شوند. این دقیقا همان اتفاقی است که در زمان هدایت یک صفحه به سمت لینک‌های برتر می‌افتد. یعنی شما به یک مترجم خوب نیاز دارید تا به موتورهای جستجو بفهماند که چه چیزی را در این صفحه ارائه داده‌اید و چرا ارزش رسیدن به صفحه اول و قرار گرفتن در فهرست ده لینک و حتی 3 لینک برتر را دارید؟ متا دیسکریپشن یکی از ترفندهای عالی برای صحبت با موتورهای جستجو است.

راهنمای جامع نوشتن متا دیسکریپشن
راهنمای مطالعه

متا دیسکریپشن چیست؟

قبل از اینکه به سراغ نکات مهم برای نوشتن متا دیسکریپشن برویم، باید بدانیم که اصلا منظور از توضیحات متا چیست؟
Meta Description یکی از تگ ها و متا تگ های مهم html در سئو است که کل محتوای صفحه را در قالب چند کلمه توضیح می‌دهد. به عبارت بهتر با خواندن این توضیحات شما متوجه خواهید شد که درباره چه مواردی در این صفحه صحبت شده و چه اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به علاوه موتورهای جستجو از جمله گوگل هم با استفاده از همین توضیح کوتاه، از محتوای کلی صفحه آگاه خواهند شد و می‌دانند که در چه مواردی باید سایت شما را برای مطالعه به کاربر پیشنهاد دهند.

تاثیر متا دیسکریپشن برا موازین سئو و بهینه سازی سایت

تاثیر Meta Description بر روی سئو

تا مدتی پیش گوگل متا دیسکریپشن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گرفت. اما به تازگی اعلام کرده که درصد تاثیرگذاری این موضوع بر روی سئو سایت کاهش پیدا کرده و دیگر به صورت مستقیم موثر نیست. اما باید بدانید که این موضوع بدان معنا نیست که دیگر نوشتن متا دیسکریپشن اهمیتی ندارد و نمی‌تواند برای کسب رتبه‌های برتر به شما کمک کند. اما منظور از تاثیرگذاری غیرمستقیم توضیحات متا بر روی SEO چیست؟

زمانی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو می‌کنید، ده وب‌سایت برتر به شما نمایش داده می‌شوند. تنها چیزی که کاربر می‌تواند ببیند، عنوان سئو(title) و متا دیسکریپشن است. به عبارت بهتر تنها حدود 160 کاراکتر در اختیار شما است که با استفاده از آن می‌توانید به وب‌سایت منتخب کاربر تبدیل شده و او را تشویق به کلیک کردن کنید. پس اهمیت نوشتن بهترین Meta Description در سئو اینجا مشخص می‌شود. جایی که شما باید تنها با استفاده از کلمات مزیت‌های رقابتی خود را به کاربر گوشزد کنید و به او بگویید که مطالب مفیدتری را برای او در صفحه قرار داده‌اید. ما در مقاله نکات مهم در انتخاب تیتر برای مطالب سایت، نحوه نوشتن یک عنوان سئو خوب را به شما آموزش داده‌ایم. اما چگونه می‌توان توضیحات جذابی را برای تگ متا دیسکریپشن نوشت؟ در این مورد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان کلیک کنید.


مشاوره سئو سایت

8 نکته مهم برای نوشتن بهترین توضیحات متا (متا دیسکریپشن)

نکات مهم برای نوشتن بهترین توضیحات متا

همان‌طور که گفتیم و در تصویر بالا مشخص است متا تگ دیسکریپشن که در زیر عنوان سئو قرار می‌گیرد، یک گزینه بسیار مهم برای جذب کاربر و تشویق او به کلیک بر روی لینک و ورود به صفحه است. بنابراین باید در زمان نوشتن آن نکاتی را در نظر داشته باشید که بهترین Meta Description را هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو جذاب می‌کند. این نکات از قرار زیر هستند:

1. نوشتن توضیحات مجزا برای هر صفحه

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره نوشتن بهترین و جامع ترین Meta Description بدانید این است که هر صفحه باید توضیحات مختص به خود را داشته باشد. از آنجا که قرار نیست در دو صفحه از سایتتان، یک محتوای یکسان منتشر کنید؛ پس قطعا توضیح کوتاه نماینده هر صفحه هم باید کاملا یکتا باشد. البته گاهی اوقات ممکن است که به دلیل زیاد بودن تعداد صفحات نتوانید برای هر کدام از آن‌ها یک توضیح جداگانه بنویسید. در چنین مواقعی لازم است که با کد نویسی، محتوای مورد نیاز در این بخش را به طور خودکار کامل کنید. اما در این مورد هم به خاطر داشته باشید که:

برای صفحه اول و دیگر صفحات اصلی سایت، حتما متا دیسکریپشن جذاب و مجزا بنویسید و از این فرصت برای جلب نظر کاربر استفاده کنید.

2. توجه به نوع صفحه در نوشتن متا دیسکریپشن

به طور کلی در هر وب‌سایت صفحات مختلفی قرار می‌گیرند، که در دو دسته کلی صفحات فرود و مقاله‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. در نوشتن توضیحات متا برای هر کدام از این صفحات باید به ماهیت آن دقت کنید. برای مثال صفحات لندینگ یا فرود، بیشتر ماهیت معرفی وب‌سایت، محصولات و فروش را دارند. بنابراین باید توضیحاتی برای آن‌ها نوشته شود که اطلاعات بیشتری را در این باره ارائه می‌دهند. برای مثال اگر می‌خواهید برای صفحه سئو در اصفهان خود یک متا دیسکریپشن خوب بنویسید، می‌توانید خدمات خود را در این زمینه معرفی کنید تا کاربر بداند که در این صفحه باید چه انتظاری داشته باشد.

از سوی دیگر صفحاتی از وب‌سایت که شما مقاله‌های خود را در آن‌ها منتشر می‌کنید، قرار است که اطلاعاتی را به کاربر بدهند. بنابراین بهتر است در توضیحات صفحه سوالاتی را قرار دهید که در محتوا به آن‌ها پاسخ داده‌اید. یا اینکه می‌توانید سرفصل‌های مهمی را که در مقاله وجود دارند، در این قسمت وارد کنید.

چه تعداد کاراکتر برای نوشتن توضیحات متا مناسب است؟

3. توجه به تعداد کاراکترها در دیسکریپشن نویسی

باید بدانید که شما برای پر کردن تگ متا در زمان کدنویسی سایت خود، تنها تعداد محدودی کاراکتر را در اختیار دارید. هرچند از دید ظاهری محدودیتی برای شما وجود ندارد و می‌توانید هر مقدار که می‌خواهید کلمات مختلف را در این بخش کنار هم قرار دهید، اما یک نکته مهم را باید بدانید:

در صفحه نتایج گوگل تنها حدود 150 تا 170 کاراکتر از متا دیسکریپشن نمایش داده می‌شود.

بنابراین اگر از این مقدار بیشتر بنویسید، فقط خودتان را خسته کرده‌اید. زیرا هیچ کاربری آن را نخواهد دید. به علاوه اگر کمتر از این تعداد هم بنویسید، به خودتان کم‌لطفی کرده‌اید و فرصت خوبی را برای جذب مخاطب از دست داده‌اید. از طرفی دیگر این تعداد متغییر است زیرا بسته به اندازه کاراکتر ها نیز دارد مثلا اندازه کاراکتر “ک” با کاراکتر”ر” از لحاظ پیکسلی متفاوت است و در نمایش گوگل تفاوت دارد. حتی میزان نمایش در گوگل در حالت موبایل و دسکتاپ نیز متغییر است. پس کوتاه و تاثیرگذار بنویسید و مهم‌ترین نکات را بیان کنید.

4. خودتان را به جای کاربر بگذارید

زمانی که می‌خواهید کامل ترین و بهترین متای دیسکریپشن را بنویسید، باید خودتان را به جای کاربر قرار دهید. یعنی باید با خودتان فکر کنید که با خواندن این کلمات چه چیزی در ذهنتان نقش می‌بندد و چه اقدامی را انجام می‌دهید. پس فقط به این موضوع اکتفا نکنید که خلاصه‌ای از صفحه را در این قسمت نوشته و آن را پر کنید. بلکه بر روی تک‌تک کلمات فکر کنید و برای انتخاب بهترین آن‌ها وقت بگذارید. این موضوع درست مثل وقتی است که ده مغازه در یک راسته با اجناس مشابه قرار گرفته‌اند. اما مشتری وارد فروشگاهی خواهد شد که ویترین جذاب‌تری دارد و استقبال بهتری را انجام می‌دهد.

CTA تکنیک کاربردی برای نوشتن توضیحات متا

5. کمک گرفتن از CTA در نوشتن متا توضیحات

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کال تو اکشن یا CTA تنها مربوط به صفحات داخلی سایت است. اما بد نیست بدانید که یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد CTA، استفاده از آن در توضیحات متا است. برای جذاب‌تر شدن متا دیسکریپشن، می‌توانید کاربر را به انجام یک عمل دعوت کنید. برای مثال عبارت‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • با دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت، بهترین شرکت طراحی وب را آگاهانه‌تر انتخاب کنید.
  • با ورود به این صفحه، بهترین پکیج‌های سئو سایت را با هم مقایسه کنید و مناسب‌ترین گزینه را با قیمت استثنایی تهیه نمایید.
  • این مقاله را بخوانید و یک بار برای همیشه این مشکل را که چه تعداد مقاله در هفته نیاز است، برطرف نمایید.

برای اینکه بتوانید یک کال تو اکشن خوب و تاثیرگذار بنویسید که کاربر را برای ورود به صفحه ترغیب کند، پیشنهاد می‌دهیم که مقاله CTA یا CALL TO ACTION چیست؟ را در وب‌سایت ما مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که توجه به همین نکات کوچک و جزئی است که می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند.

عدم استفاده از علامت های ریاضی در نگارش متا دیسکریپشن

6. عدم استفاده از علامت های ریاضی در توضیحات متا

در نوشتن بهترین متا دیسکریپشن هیچ محدودیتی برای استفاده از علائم نگارشی مانند علامت سوال، نقطه، ویرگول، دو نقطه یا نقطه ویرگول وجود ندارد. اما نباید از علامت‌های ریاضی مانند جمع، منها، کوتیشن یا مساوی استفاده کنید. باید بدانید که تنها نشانه مجاز در نوشتن متا دیسکریپشن برای جداسازی بخش‌های مختلف، | است. در غیر این صورت گوگل این توضیحات را به عنوان کد شناسایی کرده و ممکن است آن‌ها را به طور کامل نادیده بگیرد. البته باید دقت کنید که از این علامت هم تنها زمانی بهره بگیرید که می‌خواهید دو مفهوم کاملا جداگانه را بیان نمایید. برای مثال اگر می‌خواهید دو جمله بنویسید که هیچ ارتباطی با هم ندارند و یا اینکه قصد دارید برندهای مختلف محصول را از هم جدا کنید، می‌توانید از این علامت کمک بگیرید.

7. استفاده از کلمه کلیدی مرکزی یا کانونی

هر محتوایی که شما در صفحه خود منتشر می‌کنید؛ دارای یک کلمه کلیدی مرکزی یا اصلی است. به عبارت بهتر هدف از انتشار این مقاله در صفحه شما این است که برای یک یا چند کیورد مرتبط نمایش داده شوید. لزوم وجود کلمه کلیدی در توضیحات متا دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست و بیشتر افراد آن را رعایت می‌کنند.

8. نوشتن Meta Description را به متخصص تولید محتوا بسپارید

هیچ کس بیشتر از شخصی که مقاله شما را نوشته است، خبر ندارد که در این محتوا چه می‌گذرد و چه مواردی در آن نوشته شده است. به همین دلیل بهتر است که نوشتن متا دیسکریپشن را به متخصص تولید محتوای خود بسپارید. البته ممکن است که این شخص آشنایی چندانی با اصول نگارش این بخش مهم نداشته باشد، بنابراین لازم است که خواندن این مقاله را به او پیشنهاد داده و در نهایت خودتان توضیح نوشته شده را کنترل کنید.

اشتباه رایج در نوشتن متا دیشکریپشن (توضیحات متا)

یک اشتباه رایج در نوشتن متا دیسکریپشن

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که بیشتر افراد در نوشتن Meta Description انجام می‌دهند؛ این است که اطلاعات مهم صفحه را در قالب همین کلمات کوتاه فاش می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که کاربر بدون نیاز به حضور در صفحه شما، جواب سوال خود را در همان صفحه نتایج پیدا کند. برای مثال ممکن است شما به عنوان یک سایت فروشگاهی، شماره موبایل جهت ثبت سفارش یا مشاوره را در این بخش قرار دهید. در این صورت کاربر بلافاصله با شما تماس گرفته و درخواست ارائه خدمات را می‌کند. هرچند این موضوع در نهایت ممکن است درآمدی را برای شما به دنبال داشته باشد، اما برای وب‌سایتتان خوب نیست. زیرا دیگر کسی بر روی آن کلیک نکرده و رفته‌رفته ترافیک آن به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. پس این نکته را آویزه گوشتان کنید:

توضیحات متا را کوتاه و تاثیرگذار بنویسید؛ اما برای خواندن مطالب مهم، کاربر را به بازدید از وب‌سایت دعوت کنید.

در نهایت باید بگوییم …

هرچند نوشتن متا دیسکریپشن یا توضیحات متا یا Meta Description به طور مستقیم بر روی سئو سایت تاثیرگذار نیست؛ اما می‌تواند یک راه خوب برای جذب کاربر باشد. به عبارت بهتر عنوان سئو و توضیحات متا تنها مواردی هستند که شما می‌توانید در صفحه نتایج به کاربر ارائه کرده و او را قانع کنید که بهتر از رقبایتان هستید. به همین دلیل باید در نوشتن این توضیحات کوتاه دقت زیادی را به کار بگیرید و از کلمات و عبارت تاثیرگذار استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله “سئو چیست؟” مراجعه فرمایید.

سوالات متداول (FAQ)

آیا باید در متا دیسکریپشن از نیم فاصله استفاده کنیم؟

معمولا توصیه می‌شود که در نوشتن توضیحات متا و عناوین صفحه خود از نیم فاصله استفاده کنید. زیرا این علامت در همه موتورهای جستجو پشتیبانی نمی‌شود و ممکن است خوانایی متن شما را از بین ببرد.

آیا نوشتن توضیحات متا اجباری است؟

خیر. هیچ لزومی ندارد که شما برای هر صفحه از وب‌سایت خودتان یک توضیح متا بنویسید. اما بد نیست بدانید که اگر این کار را انجام ندهید، فرصت بزرگی را برای جذب مخاطب هدف از دست داده‌اید. زیرا توضیحات متا در کنار عنوان سئو، نماینده وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجو هستند و باید به آراستگی و تاثیرگذار بودن آن‌ها دقت کنید.

آیا استفاده از افزونه yoast برای نوشتن توضیحات متا مفید است؟

در طراحی سایت وردپرسی معمولا از یک افزونه به نام yoast برای بررسی سئو سایت استفاده می‌شود. وجود این پلاگین به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعداد کاراکترهای متا دیسکریپشن را کنترل کرده و برای گنجاندن آن در صفحه دیگر نیازی به کدنویسی نداشته باشید.

آیا Meta Description می‌تواند با محتوای صفحه متفاوت باشد؟

بله. متفاوت بودن محتوای صفحه با توضیحات متا هیچ مشکلی را برای شما ایجاد نمی‌کند. اما باید بدانید که این تفاوت تنها باید از دید ظاهری باشد. به عبارت بهتر اگر مفهوم محتوای صفحه با متا دیسکریپشن تفاوت داشته باشد، گوگل بخشی از مقاله را که با موضوع جستجو شده مرتبط است، در بخش مربوط به متا نمایش می‌دهد.

اگر توضیحات متا را ننویسیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در این صورت گوگل مرتبط‌ترین بخش به عبارت جستجوشده توسط کاربر را که حاوی آن کلمه‌های کلیدی است، از میان محتوا انتخاب کرده و در این بخش قرار می‌دهد.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =