لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

7 نکته مهم انتخاب بهترین فونت برای سایت

انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا یکی از موثرترین عوامل بر روی مدت زمان باقی ماندن مخاطب در یک صفحه است. به همین دلیل در این مقاله از لاک پشت می‌خواهیم اصول انتخاب بهترین فونت برای وب سایت را به شما بگوییم. پس اگر می‌خواهید مهم‌ترین قسمت طراحی وب سایت خود را با موفقیت پشت سر بگذارید تا انتها با ما همراه شوید.

چگونه بهترین فونت برای طراحی سایت را انتخاب کنیم؟
راهنمای مطالعه

اهمیت فونت برای طراحی سایت

در طراحی یک وب‌سایت، همه عناصر اهمیت دارند و می‌توانند به نوعی روی نظر مخاطب درباره شما تاثیر بگذارند. اما شاید بتوان گفت که اهمیت فونت برای طراحی سایت از هر چیزی بیشتر است؛ زیرا بخش زیادی از وب‌سایت شما را به خود اختصاص می‌دهد و در عین حال نخستین چیزی است که می‌تواند مخاطب را ترغیب به خواندن محتوای شما کند. به عبارت بهتر فونت سایت، بیشترین تاثیر را بر روی تجربه کاربری UX و رابط کاربری UI دارد که تفاوت میان این دو را می‌توانید در مقاله تفاوت UI و UX مطالعه کنید.

علاوه بر این باید بدانید که انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت می‌تواند بر روی سئو یا بهینه سازی وب سایت هم اثر بگذارد. زیرا بر روی سرعت و ایمنی سایت هم تاثیر دارد و درنتیجه می‌تواند رتبه شما را در موتورهای جستجو تغییر دهد. یکی از کارهای اصلی که در خدمات افزایش سرعت سایت انجام می‌شود، بررسی فونت‌ها و بهینه سازی آن‌ها برای کمک به سئو سایت است.

نکات مهم انتخاب بهترین فونت برای سایت

اگر می‌خواهید فونتی که انتخاب می‌کنید، تاثیرات مثبتی از خود به جای بگذارد؛ لازم است که نکاتی را در زمان انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت در نظر داشته باشید. ما در ادامه یک چک لیست به شما ارائه داده‌ایم که با در نظر گرفتن نکات آن می‌توانید یک فونت عالی را برای سایت خودتان برگزینید.

1-  ترجیح سادگی به زیبایی

اولین نکته مهم در انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت این است که سادگی را به زیبایی ترجیح دهید. یعنی به جای اینکه به سراغ فونت‌های شکسته و فانتزی بروید که زرق و برق زیادی دارند، گزینه‌هایی را انتخاب کنید که مخاطب بتواند به راحتی آن‌ها را بخواند. فونت‌هایی که تزیینات زیادی دارند و خواندن آن‌ها دشوار است، مخاطب را خیلی سریع خسته می‌کنند. البته این موضوع بدان معنا نیست که به طور کامل زیبایی فونت را در نظر نگیرید و ساده‌ترین گزینه را انتخاب کنید!

واکنشگرایی یا ریسپانسیو بودن فونت برای بارگذاری روی سایت

2- فونت ریسپانسیو، بهترین فونت برای طراحی سایت

به طور کلی منظور از ریسپانسیو بودن وب‌سایت این است که با گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها سازگاری داشته باشد. بنابراین بهترین فونت برای طراحی سایت، فونتی است که به خوبی بتواند این هدف شما را برآورده کند. بر طبق الگوریتم موبایل فرست ایندکس موتورهای جستجو امروزه اهمیت زیادی برای کاربران گوشی‌های همراه قائل هستند. بنابراین حتما فونتی را انتخاب کنید که در گوشی‌های همراه هم به خوبی قابل خواندن باشد و اندازه آن، با کوچک شدن نمایشگر، ریز نشود.

3- تناسب فونت با برند

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت این است که با برند شما سازگاری داشته باشد. به عبارت بهتر باید نوع کسب و کار شما می‌تواند تعیین‌کننده بهترین فونت برای طراحی سایت باشد. برای مثال یک فونت مناسب برای یک سایت خبری با یک سایت فروشگاهی یکسان نیست و حتما باید این تفاوت‌ها در نظر گرفته شوند.

اصول انتخاب فونت مناسب هنگام طراحی سایت | آژانس لاک پشت

4- داشتن فاصله مناسب بین حروف

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب بهترین فونت برای سایت این است که فاصله مناسبی در میان حروف وجود داشته باشد. به ویژه زمانی که می‌خواهید متن را جاستیفای کنید، باید دقت داشته باشید که فاصله میان حروف زیاد نشود. همچنین کلمات نباید به قدری به هم چسبیده باشند که خواندن آن‌ها را برای مخاطب دشوار کند.

5- سازگاری با مرورگرهای مختلف

برخی از فونت‌ها هستند که در سیستم‌ها یا مرورگرهای مختلف پشتیبانی نمی‌شوند و نیاز به نرم‌افزارهای خاص دارند. این موضوع باعث می‌شود که مخاطبان در دستگاه‌های متفاوت، ظاهر یکسانی از وب‌سایت شما نبینند. به همین دلیل بهتر است به سراغ فونت امن وب بروید که بر پایه وب توسعه داده شده و در نتیجه در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف، از دید ظاهری تغییری نمی‌کند.

اهمیت ایمن بودن فونت هنگام انتخاب فونت برای سایت | لاک پشت

6- ایمنی، عاملی مهم در انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت

شاید هرگز به این موضوع فکر نکرده باشید که فونت‌ها هم می‌توانند ایمنی وب‌سایت شما را تحت تاثیر قرار دهند. اما باید بدانید که فونت‌ها هم یک فایل خارجی هستند که از منابع دیگری به سایت شما اضافه می‌شوند؛ بنابراین در انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت خود حتما به منبع انتشاردهنده آن هم دقت کنید.

7- حفظ خوانایی با تغییر اندازه

بهترین فونت برای طراحی سایت فونتی است که هم در تیترها به خوبی خوانده شود و هم در قسمت‌هایی مانند فوتر سایت که اندازه بسیار کوچک‌تری دارد. باید بدانید که شما نمی‌توانید فونت‌های مختلفی را برای هر قسمت از سایتتان انتخاب کنید؛ در نتیجه باید به سراغ گزینه‌ای بروید که در هر قسمت از سایت به خوبی عمل می‌کند.

در نهایت باید بگوییم …

انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت اهمیت زیادی دارد و نیاز است که با اطلاعات کافی در این زمینه اقدام کنید. در این مقاله تلاش کردیم تا 6 نکته مهم را به شما بگوییم که کمک می‌کنند بهترین فونت برای سایت را انتخاب کنید و ضمن کمک به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو، مخاطبان خود را هم برای مدت بیشتری در سایت نگه دارید. یکی از خدمات اصلی طراحی سایت تهران و اصفهان در آژانس دیجیتال مارکتینگ لاک پشت، انتخاب بهترین فونت برای وب سایت و ارائه مشاوره در این زمینه است.

سوالات متداول (FAQ)

آیا می‌توان برای یک سایت از چند فونت استفاده کرد؟

به طور کلی توصیه می‌شود که تا حد امکان از فونت‌های مختلف در سایت استفاده نکنید؛ زیرا این کار می‌تواند تا حد زیادی بر روی سرعت سایت و در نتیجه سئو تاثیر منفی بگذارد. برای آشنایی با تاثیر سرعت سایت در سئو مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید. اما اگر از نظر شما انتخاب چندین فونت می‌تواند بر روی تجربه کاربری تاثیر مثبت بگذارد، نهایتا 2 فونت را در یک صفحه انتخاب کنید.

چگونه می‌توان مانع از کاهش سرعت سایت با بارگذاری فونت شد؟

اولین و مهم‌ترین نکته این است که بر طبق اصولی که در این مقاله به شما گفته ایم، بهترین فونت برای طراحی سایت را انتخاب کنید. از سوی دیگر باید این فونت را در داخل هاست بارگذاری نمایید تا تاثیری بر روی سرعت سایت شما نداشته باشد.

بهترین فونت برای طراحی سایت را از کجا دانلود کنیم؟

منابع و مراجع زیادی در ایران هستند که بهترین فونت برای طراحی سایت را به شما ارائه می‌دهند. از این میان می‌توان گفت فونت ایران به عنوان یکی از بهترین مراجع شناخته می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 8 =