لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اشتباهات مهلک و رایج در طراحی سایت

فرض کنید که کارگردان تئاتر هستید و می‌خواهید نمایشی را بر روی صحنه ببرید که بسیار به آن امیدوار هستید. یعنی مطمئنید که در شب اجرا حتی یک صندلی هم در سالن خالی نخواهد ماند و می‌توانید به راحتی بلیط‌های خود را بفروشید. اما وقتی زمان موعود فرا می‌رسد؛ نتیجه بر خلاف آن چیزی است که انتظار داریم. اینجا است که با خود فکر می‌کنید چه اشتباهی کرده‌اید که باعث شده به نتیجه دلخواه خودتان نرسید؟ یک طراح سایت هم درست مانند کارگردان تئاتر است که تا قبل از روی صحنه آوردن وب‌سایت خود متوجه نمی‌شود که ممکن است اشتباهاتی را انجام دهد که او را از هدف دورتر خواهند کرد. پس اگر می‌خواهید در انتهای کار خود احساس خوبی داشته باشید؛ فهرست اشتباهات رایج طراحی سایت لاک پشت را قبل از دست به کار شدن مطالعه کنید.

12 اشتباه رایج در طراحی سایت
راهنمای مطالعه

طراحی سایت دنیایی پر از جزییات است که رعایت نکردن هر یک از موارد آن‌ می‌تواند در نهایت شما را به یک وب‌سایت بدون بازدیدکننده و کم بازده تبدیل کند. توجه به این جزییات است که شما را از دیگر رقبا متمایز خواهد کرد و بهتان کمک می‌کند تا در گوگل بدرخشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این 11 اشتباه رایج طراحی سایت را در جایی ذخیره کنید تا همواره قبل از دست به کار شدن برای دیزاین کردن یک صفحه یا وب‌سایت، بتوانید همه آن‌ها را در ذهن خود مرور کرده و به طور جدی از انجام دادنشان پرهیز کنید. همچنین می‌توانید ابتدا مقاله طراحی سایت چیست را بخوانید تا بدانید که یک وب‌سایت خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

استفاده از قالب های گیج کننده و شلوغ در طراحی سایت

1. استفاده از قالب های گیج کننده و شلوغ

احتمالا برای خودتان هم پیش آمده است که وارد یک وب‌سایت شوید و ندانید که برای دسترسی به قسمت‌های مختلف باید از چه راهی اقدام کنید. وب‌سایت‌هایی هستند که با قالب‌های بسیار شلوغ و دسترسی‌های زیاد در همان نگاه اول شما را گیج کرده و حس سردرگمی را در شما القا می‌کنند. بنابراین برای رسیدن به موفقیت در طراحی سایت، بسیار اهمیت دارد که سادگی و راحتی کاربر را در اولویت کار خود قرار بدهید. یعنی باید در جایگاه تماشاگران بنشینید و ببینید که دیدن تئاتر از این جایگاه چه احساسی را در شما القا می‌کند. در این صورت راحت‌تر می‌توانید درباره قالب و طراحی کلی تصمیم‌گیری کنید.

استفاده از چندین فونت در یک صفحه در طراحی سایت

2. استفاده از چندین فونت در یک صفحه

برخی از طراحان فکر می‌کنند که استفاده از چند فونت در یک صفحه می‌تواند برای کاربران بسیار جذاب باشد. زیرا باعث می‌شود که بتوانند به راحتی نکات مهم‌تر صفحه را پیدا کنند. به علاوه استفاده از فونت‌های جذاب می‌تواند توجه او را به سمت قسمت‌های هدف شما جلب کند. اما باید بدانید که استفاده از چندین فونت نامتناسب با اندازه‌های متفاوت، تنها یک احساس بی‌نظمی را به کاربر القا می‌کند. به همین دلیل این توصیه را آویزه گوش خود کنید:

بیشتر از دو فونت متفاوت را در وب‌سایت خود به کار نگیرید؛ یکی برای متن‌ها و دیگری برای عناوین و تیترها.

به علاوه استفاده از فونت‌های مختلف باعث می‌شود که حجم صفحه شما هم بالا برود؛ این موضوع به معنای کاهش سرعت لود شدن صفحه و در نتیجه سر رفتن حوصله کاربر است. به همین دلیل است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات افزایش سرعت سایت، اولین گام را با بهینه‌سازی فونت‌ها و یکدست کردن آن‌ها برمی‌دارند. به این ترتیب وب‌سایت منظم‌تر شده و سرعت لود آن به طور قابل‌توجهی زیاد می‌شود.

چیدمان نادرست حالت موبایل در طراحی سایت

3. فراموش کردن کاربران موبایل

یکی از اشتباهات رایج و مرگبار دیگر این است که طراحان به طور کلی کاربران موبایل را فراموش می‌کنند. طراحان سایت بیشتر وقت خود را پشت لپ‌تاپ یا کامپیوترهای شخصی می‌گذرانند و معمولا از موبایل برای سرچ کردن استفاده نمی‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که در بسیاری از موارد فراموش کنند که درصد زیادی از کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند که از گوشی خود برای جستجو در وب استفاده کنند. به همین دلیل است که ریسپانسیو کردن صفحه را کاملا نادیده می‌گیرند. اما همین اشتباه کوچک که در بسیاری از موارد با صرف یک مدت زمان کوتاه قابل حل شدن است؛ می‌تواند شما را از چشم حدود 70 درصد از کاربران بیندازد.

4. توجه نکردن به مخاطب هدف

قبل از اینکه شروع به طراحی یک وب‌سایت یا صفحه کنید؛ باید بدانید که چه کسانی قرار است این صفحه را ببینند و آن را مطالعه کنند. به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید رنگ‌ها و المان‌ها را انتخاب کنید. قبل از اینکه شروع به طراحی یک وب‌سایت یا صفحه کنید؛ باید بدانید که چه کسانی قرار است این صفحه را ببینند و آن را مطالعه کنند. به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید رنگ‌ها و المان‌ها را انتخاب کنید. به عبارت بهتر باید به ویژگی‌های مخاطب هدف خود مانند سن، جنسیت، محل زندگی، شغل و تحصیلات او را در نظر بگیرید.

برای مثال فرض کنید قرار است طراحی سایت در اصفهان را برای یک پزشک زیبایی انجام دهید که قرار است خدمات خود را به مردم همین شهر ارائه دهد. در این صورت مخاطب هدف شما معمولا افرادی در بازه سنی 25 تا 65 سال هستند که در شهر اصفهان یا اطراف آن زندگی می‌کنند. در نتیجه شما باید از المان‌هایی در سایت خود استفاده کنید که برای آن‌ها جذاب است. برای نمونه می‌توانید با قرار دادن یک کروکی در قسمت درباره ما، آدرس مطب را به اصفهانی‌ها بدهید. همچنین می‌توانید از رنگ‌های نسبتا شاد و جوان پسند در طراحی وب‌سایت استفاده کنید که برای این قشر از مخاطبان جذاب است.

استفاده از رنگ های نامناسب

5. استفاده از رنگ های نامناسب

یکی دیگر از اشتباهاتی که طراحان سایت در تزیینات داخلی صفحات خود انجام می‌دهند؛ استفاده از رنگ‌های ناهماهنگ و نامناسب است. بسیاری از این رنگ‌ها برای کاربران آزاردهنده هستند و با هدف سایت هم همخوانی ندارند. فراموش نکنید که رنگ‌ها می‌توانند پیام‌هایی را به ناخودآگاه افراد ارسال کرده و احساس خوب یا بدی را در آن‌ها ایجاد کنند. برای مثال توصیه می‌شود که در طراحی سایت فروشگاهی از رنگ‌های شاد و پرانرژی استفاده کنید تا توجه کاربر به سمت شما جلب شود. انتخاب رنگ مناسب برای طراحی سایت یکی از مهم‌ترین مراحل است که باید در آن به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع وب‌سایت
  • نام برند و رنگ لوگو
  • استفاده از کنتراست و طیف‌های رنگی در قسمت‌های مختلف سایت

6. استفاده از بنرهای زیاد

بنرها در طراحی سایت می توانند توجه کاربر را به یک موضوع خاص در وب‌سایت شما جلب کنند. برای مثال اگر شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هستید که خدمات مربوط به سئو، تولید محتوا و طراحی وب‌سایت را با 20 درصد تخفیف به مشتریان خود ارائه می‌دهید؛ نمی‌توانید برای همه این موارد یک بنر جداگانه در صفحه اصلی خود طراحی کنید. این موضوع شبیه به موقعی است که به یک مغازه لباس فروشی مراجعه می‌کنید و فروشنده بلافاصله شروع به معرفی و باز کردن لباس‌های مختلف می‌کند. این کار باعث می‌شود که شما گیج شده و حتی از آن فروشگاه خرید نکنید. پس این توصیه را آویزه گوش خود کنید:

ارائه پیشنهاد‌ها و دسترسی‌ های زیاد به کاربر، شانس شما را برای جذب مشتری بسیار کاهش می‌دهد.

7. استفاده از پاپ آپ های مزاحم

یکی از بهترین راه‌ها برای جلب نظر مشتری و ارائه جدیدترین خدمات به او، استفاده از پاپ آپ است. اما یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی سایت این است که در استفاده از آن ممکن است اغراق و زیاده‌روی به وجود آید. یعنی کاربر به محض ورود به صفحه شما با یک پاپ آپ مواجه می‌شود که از او می‌خواهد برای گرفتن تخفیف در سئو سایت خود، یک فرم را پر کند. پس از بسته شدن این Pup up یک گزینه دیگر برای او نمایش داده می‌شود که کاربر را تشویق به عضویت در خبرنامه خواهد کرد و این چرخه همچنان ادامه دارد. بدون شک هیچ‌کس آنقدر زمان و حوصله ندارد که برای رسیدن به صفحه اصلی از هفت‌خوان رستم بگذرد. پس بهتر است به طور هوشمندانه و به تعداد کافی از پاپ آپ استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله نکات مهم در طراحی سایت حرفه ای را در وبلاگ ما مطالعه کنید تا در نهایت بتوانید یک کار حرفه ای را به کارفرمای خود تحویل دهید.

8. پخش خودکار موزیک به محض ورود به سایت

بسیاری از طراحان سایت فکر می‌کنند که پخش شدن خودکار موزیک می‌تواند زمان جستجوی کاربر در وب‌سایت را برای او لذت‌بخش‌تر کند. اما بد نیست بدانید که این تصمیم اشتباه در طراحی سایت ممکن است برای همیشه یک کاربر را از وب‌سایت شما دور کند. زیرا بسیاری از افراد در دفتر کار، سالن مطالعه یا دیگر مکان‌های عمومی در اینترنت جستجو می‌کنند. واضح است که این افراد نمی‌خواهند که با پخش شدن یک موزیک خودکار، همه سرها به سمتشان برگردد. بنابراین بهتر است حجم سرور خود را برای چنین کاری هدر ندهید و از همین ابتدا این پنبه را از گوش خود بیرون آورید.

9. عدم توجه به اصول سئو در طراحی سایت

هر جا که سخن از طراحی سایت است؛ نام سئو نیز می‌درخشد. به همین دلیل باید این توصیه را همواره در نظر داشته باشید که:

فرایند سئو به محض کلید خوردن طراحی سایت آغاز می‌شود و هرگز از آن جدا نیست.

به عبارت بهتر هرگز نباید تصور کنید که شما به عنوان طراح سایت هیچ وظیفه‌ای برای سئو سایت ندارید و بهینه‌سازی پس از بالا آمدن وب‌سایت آغاز خواهد شد. از همان لحظه‌ای که نخستین خط‌های کد خود را برای طراحی یک وب‌سایت می‌نویسید؛ باید وب‌سایت خود را بهینه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید این اشتباه رایج در طراحی سایت را انجام ندهید؛ پیشنهاد می‌کنیم که مقاله تگ و متاتگ های مهم html در سئو را بخوانید که بدانید چطور می‌توانید از همان ابتدا وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

10. استفاده از عناوین نامناسب

زمانی که نام خودتان را طراح وب‌سایت می‌گذارید باید بدانید که وظایف زیادی بر دوشتان قرار دارد. به این معنا که باید دانش اندکی درباره طراحی گرافیک، سئو و تولید محتوا داشته باشید تا در نهایت بتوانید تئاتر خود را به خوبی کارگردانی کنید. شاید با خودتان فکر کنید که انتخاب تیتر مناسب برای مطالب سایت بر عهده شما نیست و تولیدکنندگان محتوا باید این کار را انجام دهند. اما در نهایت این خود شما هستید که باید تگ‌های h1 تا h6 را در وب‌سایت بهینه کرده و به تولیدکننده محتوا خط بدهید. پس پیشنهاد می‌دهیم که مقاله انتخاب عنوان مناسب برای طراحی سایت را در وبلاگ ما مطالعه کنید تا بدانید که به عنوان یک طراح سایت، چه نقش مهمی را در این زمینه‌ایفا می‌کنید.

11. طراحی صفحات با عرض زیاد

همه ما شنیده‌ایم که داشتن پاراگراف ها و بندهایی با طول کوتاه‌تر، در جلب نظر کاربر موثرتر است. به همین دلیل بسیاری از طراحان سایت عرض صفحات را زیاد می‌کنند تا پاراگراف‌ها کوتاه‌تر شوند. اما بد نیست بدانید که این یک اشتباه رایجی است که شما باید به طور جدی از آن پرهیز کنید. زیرا طولانی شدن خطوط باعث می‌شود که کاربر در میان آن‌ها گم شود و در صورت وقفه در مطالعه، نتواند به راحتی به ادامه آن بپردازد. پس این توصیه را هم جدی بگیرید:

در این صورت مفهومی به نام فضای منفی تعریف می‌شود که شما باید از آن در وب‌سایت خود استفاده کنید. منظور از فضای منفی قسمتی در صفحه است که هیچ مطلب یا المانی در درون آن قرار نگرفته و تنها از رنگ‌های ساده در آن استفاده شده است.

12. استفاده از محتواهای کم حجم و مختصر

تصور بسیاری از ما این است که کاربران معمولا محتوای یک صفحه را نمی‌خوانند و خیلی سریع از آن رد می‌شوند. اما بد نیست بدانید که مشتریانی که به دنبال خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت هستند؛ ترجیح می‌دهند که یک محتوای کامل و صادقانه را درباره آن مطالعه کنند. بنابراین هرگز نباید قدرت محتوا برای فروش را دست کم بگیرید و در نوشتن محتوای باکیفیت کم بگذارید. برای اینکه بتوانید یک متن خوب را برای معرفی محصولات یا خدمات خود بنویسید؛ پیشنهاد می‌کنیم که مقاله آیا تولید محتوا در فروش موثر است را مطالعه کنید.

در نهایت باید بگوییم …

طراحی سایت خوب یک دنیای بسیار گسترده و پر از جزییات است که نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. مرتکب شدن یک سری اشتباه کوچک در طراحی سایت ممکن است باعث شود که هیچ‌گاه نتوانید بازدیدکننده‌ای را به سمت خود جلب کنید. بنابراین از همان ابتدا باید حواس خود را جمع کرده و از راه درست پیش بروید تا در نهایت صفحات جذاب و کاربرپسندی را طراحی کنید و اشتباهات رایج طراحی سایت را به کمترین حد ممکن برسانید.

سوالات متداول (FAQ)

برای جلوگیری از اشتباهات رایج طراحی سایت باید چه کار کنیم؟

برای اینکه این اشتباهات را مرتکب نشوید؛ باید تا حد امکان دانش خود را بالا برده و از افراد باتجربه کمک بگیرید.

طراحی سایت‌های مختلف چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در نگاه اول شاید طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی، صنعتی و گردشگری چندان تفاوتی با هم نداشته باشند. اما بد نیست بدانید که در زمان انتخاب قالب، رنگ و دسترسی‌ها در هر یک از ای نوع وب‌سایت‌ها باید دقت زیادی داشته باشید. زیرا مخاطبان هدف در این وب‌سایت‌ها با هم متفاوت هستند و در نهایت باید بر اساس سلیقه آن‌ها طراحی سایت را انجام دهید.

چگونه می‌توان مخاطب هدف وب‌سایت و سلایق او را شناسایی کرد؟

بهترین راه برای این کار این است که با کارفرمای خود صحبت کنید. هر شخصی در هر زمینه‌ای که کار می‌کند؛ دید خوبی درباره مشتریان خود و علایق آن‌ها خواهد داشت. در نتیجه می‌توانید اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.

آیا امکان اصلاح اشتباهات طراحی سایت وجود دارد؟

اگر با خواندن این مقاله متوجه شده‌اید که یکی از این اشتباهات را در طراحی سایت انجام داده‌اید؛ نیازی نیست که نگران باشید. زیرا به راحتی می‌توانید به فرایند طراحی خود برگشته و این مشکلات را اصلاح کنید. دقت کنید که برای این کار نیازی نیست که همه صفحات را از ابتدا تغییر دهید؛ بلکه تنها کافی است صفحات جدید خود را بر این اساس بهینه کرده و صفحه‌های قبلی و مهمتان را اصلاح نمایید.


به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =