لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

Cloaking چیست؟ بررسی تاثیر کلاکینگ بر سئو سایت

تکنیک cloaking در سئو سایت یکی از روش‌هایی است که سئوکاران کلاه سیاه برای دستیابی به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. اما کلاکینگ چیست؟ چگونه می‌تواند بر سئو سایت تاثیر بگذارد؟ آیا باید به صورت کامل از کلوکینگ در بهینه سازی وب سایت دوری کرد؟ چرا نباید از این تکنیک استفاده کنیم؟ اگر می‌خواهید درباره Cloaking در سئو اطلاعات بیشتری را به دست آورید با ما در این مقاله از لاک پشت همراه شوید.

معرفی Cloaking و بررسی تاثیر آن بر سئو سایت
راهنمای مطالعه

کلاکینگ چیست؟

کلاکینگ در لغت به معنای پوشش یا پنهان کردن چیزی است. برای اینکه بهتر با این مفهوم آشنا شوید، مثال زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید که از یک فروشگاه اینترنتی یک پیراهن را سفارش داده‌اید؛ اما زمانی که بسته به دستتان می‌رسد، یک شلوار داخل آن است! این دقیقا همان اتفاقی است که در زمان استفاده از cloaking در سئو سایت می‌افتد.

پاسخ گوگل به سوال کلاکینگ چیست به صورت زیر تعریف می‌شود:

Cloaking روشی برای مخفی کردن محتوای اصلی از کاربر یا موتورهای جستجو است. در این روش محتوایی که به کاربر نمایش داده می‌شود، با آنچه ربات‌های موتور جستجو می‌بینند کاملا تفاوت دارد.

بنابراین می‌توان گفت که کلوکینگ راهی برای فریب دادن موتورهای جستجو است که در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این شیوه از بهینه سازی سایت، مقاله انواع سئو را مطالعه کنید.

نحوه انجام cloaking در سئو چیست؟

نحوه انجام کلاوکینگ cloaking در سئو با گروه لاک پشت

زمانی که از تکنیک کلوکینگ در سئو سایت استفاده می‌شود، نحوه نمایش محتوای یک صفحه بسته به شرایط تغییر خواهد کرد. بنابراین کاربر و موتورهای جستجو، در یک صفحه یکسان، محتوای متفاوتی را خواهند دید و به این ترتیب رتبه سایت در نتایج SERP به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. تکنیک کلاکینگ در سئو سایت یکی از روش‌های زودبازده است؛ اما در بیشتر موارد توسط گوگل شناسایی شده و منجر به جریمه شدن وب‌سایت شما خواهد شد.

چرا از تکنیک کلوکینگ استفاده می‌کنیم؟

همان‌طور که میدانید مفهومی به نام سئو تضمینی وجود ندارد و با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید نمی‌توان در یک زمان مشخص به نتیجه رسید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله تضمین در سئو را مطالعه کنید. به همین دلیل بسیاری از مدیران سایت برای نتیجه‌گیری در زمان کوتاه‌تر، به سراغ استفاده از روش‌های کلاه سیاه و تکنیک cloaking می‌روند.

آیا اصلا نباید از کلاکینگ استفاده کرد؟

البته استفاده هوشمندانه از تکنیک کلوکینگ همیشه هم بد نیست و می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سایت شما بگذارد. در مواردی ممکن است با وجود تولید یک محتوای ارزشمند برای کاربر، نتوانید به راحتی از رقبای قدرتمند خود سبقت بگیرید. در نتیجه محتوایی را به موتور جستجو ارائه می‌دهید که بر اساس اصول ماشینی بهینه سازی سایت نوشته شده و در عوض کاربر را به سمت محتوایی هدایت می‌کنید که برای او مفید است. به این ترتیب هم رضایت مخاطبتان را به دست می‌آورید و هم می‌توانید در نتایج سرپ رتبه بالاتری بگیرید.

اما زمانی استفاده از cloaking خطرناک می‌شود که قصد شما فریب دادن موتورهای جستجو بدون داشتن محتوای ارزشمند باشد. در این صورت محتوایی که به کاربر نمایش داده می‌شود، هیچ ارتباطی با عبارت جستجوشده ندارد و در نتیجه مخاطبان هیچ چیز مفیدی را از وب سایت شما دریافت نخواهند کرد. اما به دلیل استفاده از این تکنیک، موتورهای جستجو نمی‌توانند متوجه این وضعیت شوند. البته امروزه بیشتر ابزارهای سئو می‌توانند این محتواهای پنهان‌شده را تشخیص دهند؛ در نتیجه دیگر تکنیک کلاکینگ چندان کاربردی نخواهد بود.

تکنیک cloaking چگونه اجرا می‌شود؟

برنامه و افزونه‌های مختلفی وجود دارند که برای پنهان‌سازی محتوا استفاده می‌شوند. به همین دلیل راه‌های متفاوتی برای اجرای این روش در سئو وجود دارد که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

7 تکنیک برای اجرای کلاکینگ cloaking

تشخیص آی پی ربات‌های موتور جستجو

آی پی هر کاربر بسته به موقعیت مکانی او مشخص می‌شود که با استفاده از آن می‌توان مخاطب را به صفحه موردنظر هدایت کرد. با استفاده از سوابق DNS که در cpanel هاست وجود دارند، می‌توان این آدرس‌ها را شناسایی کرد. حال کافی است فایل htaccess را به صورت دستی تغییر داده و کلاکینگ را پیاده سازی کرد. زمانی که این فایل را تغییر دادید، می‌توانید با راه‌اندازی ماژول mod-rewrite آدرس‌های IP ربات‌های موتور جستجو را تشخیص داده و به این ترتیب محتوای پنهان‌شده را به آن‌ها نمایش دهید.

طراحی سایت تحت فلش

ویژگی مشخص سایت‌های فلش این است که محتوای موجود در آن‌ها توسط موتورهای جستجو قابل خواندن نیست. به همین دلیل یکی از راه‌های پیاده سازی تکنیک cloaking این است که به جای html از فلش برای ساخت سایت خود استفاده کنید. در این صورت آنچه موتورهای جستجو می‌بینند، صفحاتی با محتوای زیاد است که به خوبی بهینه شده‌اند؛ اما کاربران واقعی تنها محتوای فلش را مشاهده می‌کنند و نمی‌توانند محتوای معناداری را در این صفحه دریابند. این موضوع را بیشتر در سایت‌هایی می‌توان دید که تعداد زیادی بنر تبلیغاتی را منتشر کرده‌اند، اما در نهایت هیچ محتوای مفیدی را به کاربران نمایش نمی‌دهند.

کلاکینگ با جاوا اسکریپت

جاوااسکریپت در مرورگر بیشتر کاربران واقعی فعال است؛ اما برای موتورهای جستجو فعال نیست. به همین دلیل سئوکاران کلاه سیاه از این فرصت استفاده کرده و محتوای متفاوتی را به ربات‌های موتور جستجو و مخاطبان واقعی نشان می‌دهند.

استفاده از برنامه های عامل

زمانی که یک کاربر بر روی لینک وب سایت کلیک می‌کند، درخواستی برای سرور ارسال می‌شود. به این ترتیب سرور به سراغ بررسی برنامه عامل کاربر خواهد رفت تا تشخیص دهد که آیا با ربات‌های موتور جستجو مواجه است یا اینکه یک کاربر عادی را در مقابل خود دارد. نتیجه این تشخیص، تعیین خواهد کرد که چه نوع محتوایی نمایش داده شود؛ یعنی محتوای بهینه‌شده برای کرالرها نشان داده شده و تکنیک کلاکینگ اجرا می‌شود.

استفاده از متن های نامرئی در صفحات گالری

برای صفحاتی که تصاویر زیادی داشته و نسبت محتوا به عکس در آن‌ها کم است، محدودیتی در انتشار محتوای متنی وجود دارد. در چنین حالتی برخی از سئوکاران، محتوایی را با رنگ پس‌زمینه در صفحه می‌نویسند که برای کاربر قابل‌مشاهده نیست. با این حال خزنده‌های موتور جستجو آن را می‌بینند و در نتیجه سایت رتبه بهتری پیدا خواهد کرد. البته امروزه گوگل در شناسایی این محتواهای نامرئی بسیار خوب عمل می‌کند و می‌تواند به راحتی این روش پیاده سازی کلوکینگ محتوا را تشخیص دهد.

کلاکینگ ریدایرکت

کلاکینگ ریدایرکت یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌های پیاده سازی تکنیک پنهان‌سازی محتوا است که معمولا برای جلب ترافیک بین‌المللی انجام می‌شود. در این روش، کاربر از طریق یک دامنه وارد سایت می‌شود؛ اما بلافاصله به صفحه دیگری هدایت خواهد شد. با این کار همه آی‌پی‌ها از سرتاسر دنیا می‌توانند وارد سایت شما شوند؛ اما تنها ipهای ایرانی اجازه ورود به سایت اصلی و خواندن محتوای فارسی را خواهند داشت. اگر نمی‌دانید ریدایرکت چیست بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

کلوکینگ با استفاده از هدرهای http

معمولا تگ‌های مختلفی در هدر قرار می‌گیرد که دوتا از آن‌ها برای پیاده سازی تکنیک کلوکینگ بسیار مفید هستند. در این روش با استفاده از http-referer یا http accept-language می‌توان به راحتی تفاوت میان موتورهای جستجو و کاربر عادی را تشخیص داده و به این ترتیب یک نسخه خاص از وب سایت را به هریک از آن‌ها نمایش داد.

روش های تشخیص پنهان سازی محتوا

به طور معمول تشخیص کلاکینگ محتوا کار ساده‌ای نیست و سئوکاران بسیار حرفه‌ای به سراغ این کار می‌روند. تا زمانی که شما نتوانید خودتان را به عنوان یکی از موتورهای جستجو جا بزنید و با آی پی آن‌ها وارد یک وب‌سایت شوید، نخواهید توانست محتوای مخفی را مشاهده کنید. حتی در بعضی از موارد هم می‌توان با قرار دادن تگ noarchive در میان متا تگ‌های html مشاهده نسخه خزش شده توسط ربات را سخت کرد.

چند روش برای تشخیص محتوای پنهان سایت | لاک پشت

با این حال ابزارهایی مانند user-agent switcher در فایرفاکس برای این کار وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کلاکینگ هایی را پیدا کرد که بر اساس برنامه عامل نوشته شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل اینکه سئوکاران معمولا تفاوتی میان خزنده‌ها و ربات‌های مترجم قائل نمی‌شوند، یکی از راه‌های تشخیص cloaking استفاده از گوگل ترنسلیت است. همچنین برخی از بررسی‌کننده‌های کلوکینگ به صورت آنلاین در دسترس هستند که می‌توانند در کشف این موضوع به شما کمک کنند.

چگونه می‌ توان از کلاکینگ جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از تکنیک کلاکینگ استفاده کرد؟

در صورتی که از میانه راه سئو یک سایت را در دست گرفته‌اید، در ابتدا باید تشخیص دهید که آیا از cloaking در آن استفاده شده است یا نه؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت بود، باید کارهایی انجام دهید که این مسیر را خنثی می‌کنند. در ادامه پیشنهادهایی را برای شما ارائه داده‌ایم:

  • همه مکانیسم‌های منجر به پنهان‌سازی را غیرفعال کنید تا جریمه نشوید.
  • گاهی اوقات ممکن است یک سری از بدافزارها با نفوذ در سایت شما، کلوکینگ را به صورت ناخواسته اجرا کنند. به همین دلیل حتما باید امنیت سایت خودتان را بالا ببرید تا از چنین مشکلی جلوگیری شود.
  • فایل htaccess را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تغییرات دستی در آن ایجاد نشده است. در صورتی که در این زمینه تخصص ندارید، حتما از مشاوره سئو در اصفهان کمک بگیرید تا بتواند شما را در این مسیر راهنمایی کند.
  • محتوای باکیفیت تولید و بهینه سازی کنید تا رتبه خوبی به دست آورید.
  • تحقیق کلمات کلیدی را به خوبی انجام داده و مواردی را انتخاب کنید که شما را با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسانند. در این زمینه می‌توانید محتوای کلمات کلیدی در سئو چیست را مطالعه کنید.
  • به سراغ تکنیک‌های کلاه سفید بروید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو شما را به عنوان یک سایت معتبر بشناسند و نتایج بهتر و ماندگارتری را برایتان به ارمغان آورند.

در نهایت باید بگوییم …

استفاده از تکنیک cloaking در سئو سایت یک نوع بازی با آتش است و در بسیاری از موارد می‌تواند برای سایت شما خطرناک باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که سراغ این موضوع نروید و سعی کنید با روش‌های کلاه سفید به مقصد برسید. در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم که cloaking چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ به علاوه روش‌های تشخیص و جلوگیری از اجرای آن را به شما معرفی کردیم تا راحت‌تر بتوانید بهینه سازی سایت خود را انجام دهید. علاوه بر این‌ها می‌توانید با شرکت در دوره آموزش سئو اصفهان همه مواردی را که برای بهینه سازی سایت خود نیاز دارید، به خوبی آموزش دیده و از راه درست استفاده کنید.

سوالات متداول (FAQ)

آیا کلاکینگ برای سئو سایت مفید است؟

معایب استفاده از کلاکینگ برای سئو و بهینه سازی سایت بسیار بیشتر از مزیت‌های آن است. به همین دلیل توصیه می‌شود که ریسک نکنید و به سراغ تکنیک‌های کلاه سفید بروید. زیرا انجام این کار می‌تواند شما را در معرض حذف دائمی از نتایج جستجو قرار دهد.

موتورهای جستجو چگونه کلاکینگ را تشخیص می‌دهند؟

برای تشخیص استفاده از cloaking در وب سایت، موتورهای جستجو با استفاده از آی‌پی‌های مختلف وارد می‌شوند و از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند. بنابراین هرگز فکر نکنید که می‌توانید آن‌ها را برای طولانی مدت فریب داده و در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو باقی بمانید.

آیا تفاوت‌های موجود در میان نسخه‌های دسکتاپ و موبایل نشان‌دهنده کلاکینگ است؟

خیر. تفاوتی که میان نسخه‌های دسکتاپ و موبایل یک وب سایت ایجاد می‌شود، به دلیل ریسپانسیو بودن سایت است و می‌تواند بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله سئو موبایل مهمتر است یا دسکتاپ را مطالعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هجده =