لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت در لغت به معنای راهنمایی کردن کسی به یک مکان جدید است. هنگامی‌که این اصطلاح را در فضای اینترنت بررسی می‌کنیم، منظور از آن انتقال کاربر به یک فضای جدید و یا تغییر آدرس URL است. این تغییر آدرس می‌تواند برای کاربرانی که قصد دسترسی به شما از طریق نشانی قبلی را دارند، به‌عنوان یک سد عمل کند. سدی که در قالب خطاهای مختلف بر روی صفحه کاربر نمایش داده‌شده و در بسیاری از موارد کاربر حتی معنای این خطاها را متوجه نخواهد شد. در ادامه می توانید با انواع ریدایرکت ها و کاربردهای آنها آشنا شوید.

 

ریدایرکت چیست؟
راهنمای مطالعه

اما چگونه می‌توان کاربر را از این تغییر نشانی مطلع ساخته و او را به آدرس جدید هدایت کرد؟ ریدایرکت ابزاری است که چنین کاری را برای شما انجام می‌دهد. انجام این کار به کاربر و موتورهای جستجو کمک می‌کنند که در همان ابتدای کار به نشانی جدید منتقل‌شده و به‌این‌ترتیب با هیچ مانعی در این مسیر مواجه نشوند. در این مقاله می‌خواهیم به‌طور مفصل با شما درباره ریدایرکت، کاربردها و انواع آن صحبت کنیم. بنابراین اگر به هر دلیلی ناچار هستید آدرس وب‌سایتی را که با زحمت زیاد رشد داده‌اید، تغییر دهید و می‌خواهید زحماتتان هدر نرود تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

ریدایرکت و چگونگی کاربرد آن

در ریدایرکت واقعا چه اتفاقی میافتد؟

تغییر آدرس در فضای اینترنت نیز درست شبیه به تغییر آن در فضای واقعی است. زمانی که یک فروشگاه محل خود را تغییر می‌دهد، با نصب یک اعلان بر سر در مکان قبلی این تغییر آدرس را به اطلاع مخاطب رسانده و او را به آدرس جدید هدایت می‌کند. در ریدایرکت نیز قضیه دقیقا به همین صورت پیش می‌رود. برای پیوند دادن مشتری، کاربر یا موتورهای جستجو به آدرس جدید باید URL قبلی را به URL جدید لینک کنید. به‌این‌ترتیب جستجوی آدرس قدیمی بلافاصله مخاطب شما را به آدرس جدید منتقل خواهد کرد. در طی این انتقال کاربر با دریافت پیامی مبنی بر انتقال دامنه از این تعویض آدرس مطلع خواهد شد.

کاربرد ریدایرکت در سایت

ریدایرکت روشی کاربردیست که برای جلوگیری از خطاهای موجود در سایت استفاده میشود و موجب انتقال آدرس قدیمی به آدرس جدید با حفظ رتبه قبلی آن میشود.

  • تغییر دامنه سایت

ریدایرکت در دنیای اینترنت کاربردهای مختلفی دارد. اصلی‌ترین کاربرد آن در زمان تعویض دامنه سایت است. تعویض دامنه سایت می‌تواند به دلیل بروز مشکل در دامنه قبلی انجام‌شده و یا در جستجوی یک دامنه جدید اتفاق بیفتد. در چنین مواقعی می‌توان با استفاده از ریدایرکت رتبه دامنه قبلی را حفظ کرده و بدون هیچ مشکلی موتورهای جستجو را به آدرس جدید منتقل کرد.

  • به‌روزرسانی آدرس‌ها

همچنین از ریدایرکت می‌توان برای به‌روزرسانی کردن آدرس بعضی صفحه‌های قدیمی سایت استفاده کرد. واضح است که صفحات قدیمی معمولا صفحاتی با رتبه بالاتر هستند و کار بیشتری برای افزایش رتبه بر روی آن‌ها انجام گرفته است. همچنین تعداد لینک‌هایی که به این صفحات داده‌شده نیز بسیار بیشتر است. درنتیجه تغییر آدرس این صفحات ممکن است تمامی اعتبار آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و خدشه‌دار کند. در چنین مواقعی ریدایرکت می‌تواند برای حفظ رتبه صفحه و لینک‌های آن وارد عمل شود.

  • حذف صفحات تکراری

کاربرد سوم ریدایرکت در حذف صفحه‌هایی است که در وب‌سایت تکرار شده‌اند. گاهی اوقات تعویض مدیر سایت و یا گذر زمان باعث می‌شود که شما صفحاتی با موضوعات تکراری را در وب‌سایت خود ایجاد کنید. همچنین در موارد مربوط به دنیای فناوری و تکنولوژی که سیستم‌ها هرروز به‌روز می‌شوند، امکان تکرار موضوعات در فضای جدید وجود دارد. در چنین مواقعی باوجود متفاوت بودن URLها باید از ریدایرکت برای کمک به بهبود سئو سایت استفاده کرد. با استفاده از ریدایرکت می‌توان بدون ایجاد اختلال در لینک دهی صفحات، صفحاتی با موضوعات تکراری و قدیمی را حذف کرده و یکی از صفحات را به‌عنوان مرجع نگه داشت.

  • به‌کارگیری URLهای مختلف برای یک سایت

در بسیاری از موارد ممکن است که شما دامنه‌های .ir و .com را به‌طور هم‌زمان برای وب‌سایت خود خریداری کنید. اگر بخواهید از هر دو دامنه به‌طور هم‌زمان بر روی یک هاست استفاده کنید، چاره کار شما استفاده از ریدایرکت است. به‌این‌ترتیب کاربران هرکدام از دامنه‌ها را که جستجو کنند، به صفحه اصلی سایت شما منتقل خواهند شد.

بررسی انواع ریدایرکت ها

  • افزایش امنیت سایت

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای افزایش امنیت سایت فعال‌سازی SSL است. به‌این‌ترتیب عبارت https:// در ابتدای آدرس شما قرار گرفته و در کنار سایر نشانه‌ها، امنیت وب‌سایت شما را به کاربر و موتورهای جستجو خاطرنشان خواهد کرد. به‌این‌ترتیب می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. هم ایمنی سایت خود را افزایش داده و تا حدی سئو سایت را بهبود بخشید و هم با جلب اعتماد مخاطب، ترافیک خود را بالا ببرید. ریدایرکت به شما کمک می‌کند که مزایای دریافت گواهینامه SSL و اعتبار امنیتی خود را به آدرس جدید منتقل کنید.

در صورت عدم ریدایرکت چه می‌شود؟

احتمالا با خواندن کاربردهای بالا متوجه شده‌اید که عدم ریدایرکت چقدر می‌تواند برای شما مضر باشد. تغییر دامنه یا آدرس سایت یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر است که ممکن است برای هر صاحب وب‌سایتی رخ دهد. وب‌سایت شما در ابتدا دانه‌ای در میان هزاران وب‌سایت دیگر در موتورهای جستجو بوده است. شما رفته‌رفته با رعایت قوانین سئو و لینک دهی‌های مختلف این دانه را پرورش داده و به صفحه اول موتورهای جستجو رسانده‌اید. حال تصور کنید که یک تغییر آدرس شما را در نقطه ابتدایی این مسیر قرار داده و ناچار شوید که دوباره تمامی این مسیر را طی کنید.

ریدایرکت راهی است که از چنین فاجعه‌ای جلوگیری خواهد کرد. عدم ریدایرکت باعث می‌شود که هرچه رشته‌اید پنبه شود. اما با انجام ریدایرکت می‌توانید تمامی اعتبار و رتبه‌ای را که به دست آورده‌اید به صفحه جدید منتقل کرده و درنتیجه از دیدن ثمره کاری خود لذت ببرید.

انواع ریدایرکت

  • 301

ریدایرکت 301 مهم‌ترین نوع ریدایرکت است که به‌عنوان ریدایرکت دائم نیز شناخته می‌شود. اگر شما قصد داشته باشید که برای همیشه از آدرس قبلی کوچ کرده و به آدرس جدید بروید، ریدایرکت 301 می‌تواند به شما در انتقال حداکثری اعتبار و رتبه آدرس اولیه کمک کند. به‌این‌ترتیب هم کاربران به‌راحتی به صفحه جدید منتقل می‌شوند و هم اعتبار سایت شما از بین نخواهد رفت. استفاده از ریدایرکت 301 برای حذف صفحات تکراری بهترین گزینه است.

در اصطلاح گفته می‌شود که کد 301 مربوط به وضعیت HTTP است. این وضعیت توصیف‌کننده زمانی است که آدرس صفحه اصلی یا یکی از صفحات سایت تغییر کرده باشد. همچنین در مواردی که قصد دریافت گواهینامه DDL . انتقال از HTTP به HTTPS را دارید باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. به‌این‌ترتیب خزنده‌های گوگل به‌راحتی آدرس جدید را پیدا کرده و درنتیجه ترافیک سایت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. همچنین خطای 404 یا پیدا نشدن آدرس صفحه نیز به کاربر نمایش داده نخواهد شد.

عملکرد ریدایرکت 301

  • 302

ریدایرکت 302 یک انتقال آدرس موقت برای سایت‌های اینترنتی با آدرس http 1.0 است. با استفاده از این نوع ریدایرکت می‌توانید یک یا چند صفحه سایت خود را به مدت مشخص از دسترس خارج کنید. این نوع از ریدایرکت به قدرت 301 نیست. زیرا نمی‌تواند تمامی اعتبار صفحه اصلی را به آدرس جدید منتقل کند. بااین‌حال به‌عنوان یک عامل محافظ می‌تواند به‌خوبی از اعتبار صفحه تا بازگشت به آن نگهداری کند. یکی از خطاهای رایج در این نوع ریدایرکت استفاده از 301 به جای آن است. در چنین مواردی کاربر با خطای 404 مواجه شده و درنتیجه نه کاربر و نه موتورهای جستجو قادر به یافتن صفحه نیستند. تداوم این فرایند باعث می‌شود که تمامی فرایند ایندکس گذاری حذف‌شده و شما به نقطه صفر برگردید.

  • 307

ریدایرکت 307 درواقع همان 302 است که برای صفحاتی با آدرس http 1.1 اجرا می‌شود. ریدایرکت 307 یک ریدایرکت سازگار با موتورهای جستجو است. به‌این‌ترتیب موتورهای جستجو خواهند فهمید که این تغییر آدرس یک تغییر موقتی است.

  • 410

این مورد را درواقع می‌توان تا حدی خطا به شمار آورد و از انواع ریدایرکت محسوب نمی‌شود. اما از آنجاکه به این موضوع مربوط است، در این فهرست جای گرفته است. خطای 404 یکی از بدترین انواع ارورها در موتورهای جستجو است که به گوگل می‌فهماند شما از سایت خود به‌درستی استفاده نکرده‌اید. خطای 404 در هنگام حذف شدن یکی از صفحات سایت رخ می‌دهد و یکی از راه‌های رفع آن استفاده از ریدایرکت 410 است. به‌این‌ترتیب می‌توانید حذف این صفحه را به اطلاع کاربر و موتور جستجو برسانید و از سردرگمی آن‌ها جلوگیری کنید.

  • 451

این مورد زمانی استفاده می‌شود که شما به دلایل قانونی ناچار به حذف یک مقاله یا صفحه از سایت خود شوید. همچنین در مواردی به دلیل شکایت دیگر سایت‌ها از شما درباره رعایت نکردن قوانین کپی‌رایت، ممکن است گوگل آدرس را حذف کرده و به مدیر سایت اطلاع دهد. در چنین مواقعی مدیر سایت می‌تواند با استفاده از خطای 451 حذف صفحه را به اطلاع موتورهای جستجو و کاربر برساند.

ریدایرکت 301 و تاثیر آن بر سئو سایت

تا پیش از آغاز سال 2016 متخصصان سئو بر این اعتقاد بودند که استفاده از ریدایرکت 301 می‌تواند تنها 85 درصد از اعتبار سایت را منتقل کند. همچنین تبدیل دامنه از http به https می‌تواند باعث از دست دادن رتبه سایت شود. اما پس از سال 2016 ریدایرکت 301 هیچ تاثیر منفی در اعتبار سایت نداشته و می‌تواند تا 99 درصد اعتبار را به آدرس جدید منتقل کند. اما نکته‌ای که متخصصان سئو برای ریدایرکت کردن صفحات باید در نظر داشته باشند این است که دو صفحه‌ای که از این طریق به هم پیوند داده می‌شوند باید ازنظر موضوعی کاملا باهم مشابه باشند. در غیر این صورت اعتبار سایت هم در نزد موتورهای جستجو و هم در نزد کاربران زیر سوال خواهد رفت. حتی اگر ریدایرکت 301 صد درصد اعتبار شما را به صفحه جدید منتقل کرده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید.

4/5 - (1 امتیاز)

یک نظر

  • سیم کارت ایرانسل گفت:

    مقاله بسیار عالی و خوبی بود و موفق باشید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 − 4 =