لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

prototype چیست؟ کاربرد پروتوتایپ در طراحی سایت

پروتوتایپ چیست و چه کاربردی در طراحی سایت دارد؟ این سوالی است که می‌خواهیم در این مقاله از لاک پشت به آن پاسخ دهیم. بسیاری از طراحان گرافیک، طراحان UI و UX و طراحان وب سایت از این روش به عنوان یکی از مراحل اصلی در پیاده سازی ایده‌های خود استفاده می‌کنند. استفاده از prototype کمک می‌کند بتوانید یک تصویر از وبسایت یا نرم افزار خود به دست آورید و به این ترتیب زمان کمتری برای به نتیجه رساندن پروژه طی کنید. با ما در این مقاله از لاک پشت همراه شوید تا همه سوالات شما را درباره پروتوتایپ پاسخ دهیم.

پروتوتایپ چیست و چه کاربردی در طراحی سایت دارد؟
راهنمای مطالعه

منظور از پروتوتایپ چیست؟

زمانی که ما با مشتریانمان درباره prototype صحبت می‌کنیم، تصویر دقیقی از آن در ذهنشان شکل نمی‌گیرد. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم بگوییم که منظور از پروتوتایپ چیست؟ این کلمه در لغت به معنای نمونه اولیه یا نمونه اصلی است؛ اما در معنای اصطلاحی، منظور از prototype در طراحی سایت طرحی شبیه سازی شده از چیزی است که در انتهای کار خواهیم داشت.

پروتوتایپ چیست و چه کاربردی در طراحی سایت دارد؟

به عبارت بهتر با استفاده از پروتوتایپ در طراحی سایت می‌توانید شکل کلی صفحات، به همراه محل قرارگیری آن‌ها، رنگ و اندازه هریک از المان‌ها را متوجه شوید. به همین دلیل است که قبل از شروع فرایند طراحی سایت، باید پروتوتایپ برای کارفرما ارسال شود تا بتواند یک تصور کلی از ظاهر وبسایت به دست آورد و تغییرات موردنظر را پیاده سازی کند. طراحی پروتوتایپ اختصاصی یکی از اصلی ترین خدمات ما به مشتریانمان در زمینه طراحی سایت تهران است.

زمان طراحی پروتوتایپ

حالا اگر سوالتان اینجا است که بهترین زمان برای طراحی پروتوتایپ چیست باید بدانید که این مرحله، آخرین گام از “تفکر طراحی” است. به عبارت بهتر پس از طراحی وایرفریم و تعیین موارد موردنیاز برای یک صفحه از سایت، prototype طراحی خواهد شد تا بتوان تجربه نهایی از یک صفحه را به صورت کامل شبیه سازی کرد. پس قبل از اینکه به سراغ تعریف پروتوتایپ بروید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله وایرفریم چیست را مطالعه کنید تا درک بهتری از این موضوع به دست آورید.

هدف از طراحی پروتوتایپ چیست؟

هدف از طراحی پروتوتایپ برای سایت چیست؟

  • کشف واکنش کاربران به ظاهر سایت طراحی شده
  • پیدا کردن مشکلات موجود در طراحی سایت
  • افزایش کیفیت محصول نهایی
  • ارائه راه حل‌هایی برای برطرف کردن ایرادها
  • پیدا کردن مشکلات احتمالی در زمان کار با وبسایت
  • آزمایش چگونگی برخورد کاربر با محصولات و رابط کاربری سایت
  • سنجش سطح کارایی و بازدهی طرح ارائه شده
  • جلوگیری از شکست و کاهش هزینه‌های آن
  • ارزیابی طرح و ایده‌های جدید
  • جلوگیری از اشتباهات در زمان اجرای پروژه

اهمیت پروتوتایپ در طراحی سایت

یکی از سوالاتی که مشتریان ما می‌پرسند این است که اهمیت پروتوتایپ در طراحی سایت چیست و چرا نیاز به آن داریم؟ در ادامه دلایل اهمیت طراحی prototype اختصاصی را به شما ارائه داده ایم.

طراحی پروتوتایپ چه اهمیتی در روند طراحی سایت دارد؟

1- کاهش زمان طراحی وبسایت

یکی از مهمترین کارهایی که برای کاهش زمان طراحی وب سایت انجام می‌شود، ارائه طرح اولیه است. به این ترتیب قبل از اینکه برنامه نویسان شروع به کدنویسی کنند، شاکله اصلی وبسایت مشخص است. در نتیجه شما می‌توانید یک دید کلی از سایت خود داشته باشید و سلیقه خود را بر آن اعمال کنید.

2- افزایش کارایی و بازدهی طراحی رابط کاربری یا UI

یکی دیگر از کاربردهای مهم پروتوتایپ در طراحی سایت این است که بازدهی رابط کاربری یا UI را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. زیرا بر اساس آن می‌توان تا حدی واکنش‌های کاربران را حدس زد و به این ترتیب یک دید کلی از تجربه حضور آن‌ها در یک صفحه به دست آورد. همچنین کارفرما هم درک بهتری از وبسایت به دست می‌آورد و احتمال اشتباه در طراحی تا حد زیادی کم می‌شود.

همچنین بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی UI و UX

3- کم کردن هزینه های طراحی وبسایت

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از پروتوتایپ در طراحی سایت این است که هزینه‌های طراحی وبسایت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند. زیرا با استفاده از این طرح، شما می‌توانید همه اصلاحات موردنظر خود را قبل از کدنویسی یا اقدامات دیگر پیاده سازی کنید و سلیقه‌تان را به اطلاع طراح وب سایت برسانید. در نتیجه احتمال اینکه پس از اجرا، نتیجه باب طبع شما نباشد بسیار کمتر خواهد شد.

4- پیدا کردن مناسب ترین قالب برای طراحی سایت

با طراحی prototype اختصاصی برای هر کسب و کار، می‌توان مناسبترین قالب را برای آن انتخاب کرد. زیرا امکانات و بخش‌های موردنیاز در صفحات اصلی وبسایت مشخص می‌شوند و طراحان سایت بر اساس تجربه خود در استفاده از قالب‌های مختلف، می‌توانند مناسب ترین گزینه را برای شما خریداری کنند. برای آشنایی با نکات مهم در انتخاب قالب مناسب برای وردپرس مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

5- کمک به درک بهتر قابلیت‌های سایت

یکی از دلایل اهمیت prototype در طراحی سایت این است که به شما کمک می‌کند تا قابلیت‌های وب سایت را بهتر متوجه شوید. البته طراحان باید دقت داشته باشند که نباید مواردی را بسته به نوع وبسایت نیازی به وجود آن‌ها نیست، در پروتوتایپ قرار دهند. زیرا این موضوع باعث ایجاد انتظارات غلط می‌شود و در نتیجه رضایت کارفرما را به دنبال نخواهد داشت.

6- مشخص شدن اهداف اصلی در طراحی وب سایت

از دیگر مزیت‌های استفاده از پروتوتایپ در طراحی سایت می‌توان به مشخص شدن اهداف اصلی در طراحی وب سایت اشاره کرد. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از این طرح، مکان قرارگیری المان‌های مهم مانند اطلاعات تماس را ببینید و در صورت نیاز اصلاح کنید. در کنار این موارد متوجه می‌شوید که آیا ساختار سایت با اهدف تجارت شما تناسب دارد یا نه؟ به همین دلیل ما در طراحی سایت اصفهان قبل از هر کاری به سراغ طراحی prototype می‌رویم.

انواع پروتوتایپ چیست؟

طراحان سایت و رابط کاربری، از روش‌های مختلفی برای طراحی prototype استفاده می‌کنند. بر اساس دقتی که در ارائه پروتوتایپ رعایت می‌شود، می‌توان این طرح اولیه را در سه دسته طبقه بندی کرد.

انواع پروتوتایپ را می شناسید؟ پروتوتایپ با دقت بالا، متوسط و پایین

پروتوتایپ با دقت پایین یا با وفاداری کم

در پروتوتایپ با دقت پایین، یک نمونه نه چندان کامل طراحی می‌شود که تنها برخی از اصلیترین ویژگی‌ها را در خود جای داده است. این طرح ارائه شده، تنها یک تصویر کلی از محصول نهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد و هیچ اطلاعاتی را درباره جزییات ارائه نمی‌دهد. این نوع از طراحی‌ها معمولا کاغذی هستند و نمی‌توان دید گرافیکی با استفاده از آن به دست آورد.

پروتوتایپ با دقت یا وفاداری متوسط

در پروتوتایپ ارائه شده با وفاداری متوسط، از ابزارهای کامپیوتری برای طراحی استفاده می‌شود. اما همچنان نمی‌توان اطلاعات دقیقی را با استفاده از آن به دست آورد. تنها یک دید کلی از تجربه کاربری در زمان حضور در سایت، نیازهای کاربری و راه حل‌هایی برای ارائه خدمات در این طراحی ارائه می‌شود.

پروتوتایپ با دقت بالا یا وفاداری زیاد

بهترین نوع prototype طرحی است که دارای دقت بالایی باشد و از المان‌های گرافیکی و رنگ‌ها، برای نشان دادن عملکرد هر یک از قسمت‌ها استفاده کند. به این ترتیب یک دید بسیار خوب از محصول نهایی به دست می‌آید و به همین دلیل قابل اعتمادتر است. پروتوتایپ با طراحی بالا، به راحتی قابل تبدیل به کدهای برنامه نویسی است و امکانات زیادی را برای آزمایش قابلیت استفاده در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این نوع طراحی از ابزارهایی استفاده می‌شود که در مقاله نرم افزار طراحی وایرفریم آن‌ها را معرفی کرده ایم.

مراحل طراحی پروتوتایپ چیست؟

5 مرحله اصلی طراحی پوتوتایپ برای وبسایت

برای طراحی پروتوتایپ و استفاده از آن در طراحی وبسایت لازم است که مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

1- نیازسنجی

قبل از شروع به طراحی پروتوتایپ، باید نیازسنجی را انجام دهید. به این ترتیب که با کارفرما صحبت کرده و از او بپرسید که کدام یک از قسمت‌های سایت برایش اهمیت بیشتری دارد. همچنین باید بدانید که خدمات اصلی او چیست و طراحی کدام یک از وبسایت‌ها را بیشتر می‌پسندد.

2- تحلیل رقبا

حال زمان آن رسیده که رقبای وبسایت موردنظر را تحلیل کرده و یک دید کلی از ساختار آن‌ها به دست آورید. به این ترتیب خواهید فهمید که هر المان را باید در چه بخشی قرار دهید یا از چه رنگ‌هایی برای تاکید بر روی موارد مهم استفاده کنید.

3- پیدا کردن و پیاده سازی اولیه ایده ها

حال با توجه به نتیجه بررسی‌های انجام شده، ایده‌های اولیه خود را برای پروتوتایپ وبسایت موردنظر، بر روی کاغذ یا با استفاده از نرم افزارهای ساده پیاده سازی کنید. در این مرحله باید چند طرح را ارائه بدهید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

4- طراحی پروتوتایپ اصلی

حال باید با استفاده از بازخوردهایی که از طرح‌های پیشین گرفته اید و ابزارهای پیشرفته تر، نسخه تکمیلی پروتوتایپ را ارائه دهید. این همان نسخه ای است که در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد؛ بنابراین باید دقت زیادی در آن به کار ببندید.

5- تست و آزمایش

در نهایت باید طرح ارائه شده را به کارفرما بدهید تا نظرات خود را بیان کند. همچنین بررسی کنید که آیا نیازهای اولیه او را برآورده می‌کند یا خیر؟ و اینکه می‌تواند برای کاربر تجربه خوبی در زمان استفاده از وبسایت به ارمغان آورد؟

در نهایت باید بگوییم …

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که پروتوتایپ چیست و چه اهمیتی دارد؟ علاوه بر این به بررسی مزیت‌های استفاده از پروتوتایپ در طراحی سایت پرداختیم که می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربری و کمتر شدن هزینه‌های طراحی وبسایت شود. در صورت نیاز به سفارش خدمات طراحی گرافیک مانند طراحی پروتوتایپ اختصاصی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سوالات متداول (FAQ)

آیا پس از اجرای پروتوتایپ در سایت، امکان تغییر آن وجود دارد؟

هدف از طراحی پروتوتایپ این است که حد امکان از نیاز به اصلاحات کلی پس از طراحی وبسایت جلوگیری شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما همه موارد مدنظر خود را درباره تغییرات کلی، قبل از اجرایی شدن آن ارائه دهید تا هزینه و زمانتان هدر نرود.

معایب استفاده از پروتوتایپ در طراحی سایت چیست؟

می‌توان گفت اصلی ترین عیب استفاده از پروتوتایپ در طراحی سایت این است که قبل از استارت زدن واقعی و عملی پروژه، زمان زیادی موردنیاز است. هرچند بسیاری از کارفرماها از این موضوع چندان رضایت ندارند، اما باید بدانید که این موضوع در واقع یک مزیت برای شما به شمار می‌آید. زیرا پس از استارت زدن، همه چیز مشخص خواهد شد و هیچ ابهامی در حین کار وجود ندارد.

چه مشخصاتی از محصول باید در پروتوتایپ وجود داشته باشند؟

باید دقت کنید که پروتوتایپ در واقع طرحی از کلیات یک صفحه از سایت است. در نتیجه نیازی به ارائه دقیق ترین جزییات در آن وجود ندارد. تنها کافی است محل قرارگیری و نحوه دسترسی به قسمت‌های مهم مانند اطلاعات تماس، دکمه ثبت سفارش، لوگو و منو در آن مشخص شده باشند.

آیا طراحی پروتوتایپ در سئو سایت تاثیر دارد؟

هرچند که نمی‌توان تاثیر مستقیم طراحی prototype را در سئو مشاهده کرد؛ اما باید بدانید که این مرحله یکی از مهمترین قسمت‌ها در طراحی سایت سئو فرندلی است. زیرا باعث بهبود تجربه کاربری شده و در نتیجه زمان حضور کاربر در وبسایت را افزایش می‌دهد. این موارد می‌توانند بر روی سئو سایت تاثیر مثبت داشته باشند.

به این مقاله امتیاز دهید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + بیست =