لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وایر فریم چیست؟ کاربرد و دلیل نیاز به آن

وایرفریم چیست و چه کاربردی دارد؟ چه هدفی از ارائه طرح اولیه یا wireframe دنبال می‌شود؟ انواع وایرفریم چیست و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ چرا نیاز به وایرفریم داریم؟ آیا تفاوتی میان وایرفریم وب سایت و اپلیکیشن وجود دارد؟ چه زمانی این طرح ارائه می‌شود و چه مواردی در آن قرار می‌گیرند؟ همه این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله از لاک پشت تصمیم گرفته‌ایم به آن‌ها پاسخ دهیم. پس اگر یک طراحی UI و UX هستید یا طراح گرافیکی هستید که به وایرفریم وب سایت علاقه دارید تا انتها با ما همراه شوید.

وایرفریم چیست؟ کاربرد ها و دلایل نیاز به آن چیست؟
راهنمای مطالعه

وایرفریم چیست؟

وایرفریم طرح اولیه یا بلوپرینت را می‌توان اولین مرحله از طراحی سایت دانست که در قالب یک راهنمای تصویری دو بعدی، قبل از شروع فرایند طراحی و کدنویسی ارائه می‌شود. به عبارت بهتر وایرفریم وب سایت یک اسکلت و چارچوب اصلی است که هدف کلی طراحی، ساختار صفحه، محل قرارگیری عناصر و المان‌های اصلی، جریان کاربر و رفتارهای مختلف را مشخص می‌کند. پس می‌توان گفت که wireframe برای یک وب‌سایت، نقشه یا ساختار مفهومی است که معماری کلی صفحه را در سطحی‌ترین لایه نشان می‌دهد.

هدف اصلی از طراحی wireframe

وایرفریم جواب سوالات اولیه و اصلی یک وب سایت

هدف اصلی ما از طراحی وایرفریم وب سایت، تمرکز بر روی محل قرارگیری و کارایی المان‌های مختلف در صفحه است. در این مرحله از طراحی وب سایت اهمیتی به ظاهر المان‌ها نمی‌دهیم و تنها کارکرد آن‌ها مدنظر قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که وایرفریم یک طرح بدون رنگ است که معمولا بر روی کاغذ یا با استفاده از نرم افزارهای خاص طراحی می‌شود و نتیجه‌ای از تحقیقات کاربری است. با توجه به این موضوعات می‌توان اهداف کلی طراحی wireframe را در پاسخ به سوالات زیر معرفی کرد:

  • یک سایت یا اپلیکیشن چگونه کار می‌کند؟
  • اولویت‌های طراحی سایت چیست؟
  • اطلاعات مهم باید در کجای صفحه قرار بگیرند؟
  • هر قسمت از صفحه چه کاربردی دارد؟
  • آیا سازگاری میان عناصر مختلف صفحه راضی‌کننده است؟
  • میزان فضای موردنیاز برای هر ویژگی چقدر است؟
  • آیا کاربران می‌توانند به راحتی از این صفحه استفاده کنند؟
  • بهترین راه برای نمایش محصولات و خدمات چیست؟
  • ناوبری میان صفحات مختلف چگونه است؟
  • آیا طرح موردنظر اهداف پروژه را برآورده می‌کند؟
  • آیا سلسله مراتب اطلاعات در این طرح مشخص شده است؟

دلایل نیاز به وایرفریم وب سایت

چرا سایت نیازمند طراحی وایرفریم است؟ گروه لاک پشت

شاید از خودتان بپرسید که چرا نیاز به طراحی wireframe داریم و انجام این کار چه مزیت‌هایی را برای ما به دنبال دارد؟ در این بخش به بررسی مهم‌ترین دلایل نیاز به طراحی وایرفریم می‌پردازیم.

  • Wireframe یک مدل کامل از طرز کار وب سایت را نمایش می‌دهد.
  • فرایند شناسایی مشکلات با طراحی وایرفریم آسان‌تر خواهد شد.
  • بهترین راه برای نمایش محتواها با انجام این کار مشخص خواهد شد.
  • مهم‌ترین المان‌ها، عناصر، تصاویر و محتواهای سایت به صورت تصویری مشخص خواهند شد.
  • توضیح فرایند طراحی سایت برای کارفرما یا طراح سایت با داشتن یک وایر فریم بسیار ساده‌تر خواهد شد.
  • با این کار مشکلات موجود از همان ابتدا اصلاح می‌شوند و تاخیری در فرایند برنامه‌نویسی به وجود نمی‌آید.
  • طراحی بلوپرینت یا وایرفریم باعث می‌شود که زمان کدنویسی و طراحی وب سایت تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
  • تغییر wireframe هزینه زیادی ندارد و بارها و بارها قابل انجام است.
  • کشیدن یک طرح اولیه بهترین راه برای حفظ ایده‌های طراحی و مقایسه آن‌ها با هم است.
  • ارائه دادن wireframe به کارفرما، گرفتن بازخورد را ساده‌تر می‌کند و شفافیت در کار را بالا می‌برد.
  • طراحی وایرفریم وب سایت بهترین راه برای بهبود تجربه کاربری و افزایش بازدهی سایت است.

چه زمانی طراحی وایرفریم کلید می خورد؟

همان‌طور که گفتیم ابتدایی‌ترین مرحله طراحی وب سایت در تهران یا هر  صفحه دیگر رسم wireframe است. به عبارت بهتر در زمانی که تحقیقات برای بررسی مخاطبان هدف و رقبا در حال انجام هستند، این بلوپرینت آماده می‌شود. در طی ارائه این طرح، باید اهداف محصول آزمایش شده و نیازهای یک تجارت هم مشخص شوند. در این مرحله یک بینش فوق‌العاده از کاربران به دست می‌آید که می‌تواند در تمام مراحل بعدی برای نوشتن بیزنس پلن، استراتژی سئو و بازاریابی محتوایی به شما کمک کند.

همچنین بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی UI و UX

چه کسانی از وایرفریم استفاده می کنند؟

چه افرادی از وایرفریم استفاده می کنند؟

  • تحلیلگران یک کسب و کار
  • طراحان تجربه کاربری یا UX
  • طراحان رابط کاربری یا UI
  • توسعه‌دهندگان وب
  • طراحان سایت
  • مدیران محصول
  • طراحان اپلیکیشن

انواع wireframe از نظر جزییات طراحی

بر اساس جزییاتی که باید در طراحی وایرفریم رعایت کنید، به سه دسته تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها از قرار زیر هستند:

معرفی انواع وایرفریم از نظر جزئیات ظاهری در گروه لاک پشت

1. وایرفریم low fidelity

Low fidelity را می‌توان ساده‌ترین نمونه از انواع وایرفریم دانست که تنها یک طرح ساده بصری از صفحه را نشان می‌دهد و ابتدایی‌ترین نقطه برای طراحی محسوب می‌شود. به عبارت بهتر می‌توان گفت این بلوپرینت، همان طرحی است که بدون در نظر گرفتن مقیاس‌های پیکسلی، تنها بر روی کاغذ رسم می‌شود و جزییات زیادی در آن دیده نمی‌شود.

وایرفریم low fidelity از طرح‌های اولیه معمولا در طی جلسات حضوری رسم می‌شوند که قبل از طراحی سایت اصفهان با مشتریان خود دارید و تنها می‌خواهید به یک تصویر کلی از ایده ذهنی مشتری برسید. بنابراین فقط از تصاویر ساده، محتواهای غیرواقعی و بلوک‌های دستی در آن استفاده می‌شود. low fidelity در سریع‌ترین حالت ممکن می‌تواند ایده‌های شما را بر روی کاغذ آورد.

2. وایرفریم mid fidelity

Mid fidelity را می‌توان رایج‌ترین نوع wireframe دانست که نمایش دقیق‌تری از طرح را نشان می‌دهد و معمولا با استفاده از نرم افزار طراحی وایرفریم ساخته می‌شود. البته در این نمونه از انواع وایرفریم هم تصاویر کارشده یا تایپوگرافی‌ها جایی ندارند؛ اما به راحتی می‌توان تفاوت ویژگی‌های مختلف را در قالب این طرح سیاه و سفید تشخیص داد. حتی برای جدا کردن عناوین و محتواهای بدنه، از وزن‌های مختلف فونت استفاده می‌شود و سایه‌ها ابزاری برای نشان دادن برجستگی المان‌ها هستند.

3. وایرفریم high fidelity

پیشرفته‌ترین گزینه از انواع وایرفریم را که دارای طرح‌بندی پیکسلی و قالب‌بندی دقیق است، high fidelity می‌نامند. این نوع از wireframe از تصاویر و محتواهای واقعی ساخته شده و جزییات دقیق را در خود دارد که می‌توانند مواردی مانند سیستم منو یا نقشه‌های تعاملی را نشان بدهند. معمولا زمانی طراحان به سراغ این گزینه می‌روند که اصلاحات اولیه به طور کامل انجام شده باشند؛ زیرا این طرح قرار است تبدیل به پروتوتایپ شده و در نهایت در اختیار برنامه نویسان قرار بگیرد. البته باید بدانید که high fidelity هم معمولا به صورت سیاه و سفید با تم‌های خاکستری و سایه‌ها طراحی می‌شود.

استفاده از جزییاتنداردبه میزان جزئی داردبه صورت کامل دارد

جنبه مقایسهLow fidelityMid fidelityHigh fidelity
تصاویر واقعیندارد (از x به جای تصویر استفاده می‌شود)ندارددارد
مقیاس‌های پیکسلیندارددارددارد
ابزارهای طراحیدستی یا نرم افزارهای ابتدایینرم افزارهای پیشرفتهنرم افزارهای پیشرفته
استفاده از رنگ‌هانداردنداردبه طور محدود دارد
استفاده از محتواهای واقعیندارد (از خطوط پیوسته برای محتوا استفاده می‌شود)دارددارد

تفاوت نسخه های موبایل و دسکتاپ وایرفریم وب سایت

بیشتر طراحان تجربه کاربری و رابط کاربری به دلیل اینکه با سیستم‌های کامپیوتری کار می‌کنند، بیشتر بر روی نسخه دسکتاپ تمرکز می‌کنند. اما نکته مهم در طراحی وایرفریم وب سایت این است که باید کاربران موبایل را در اولویت قرار دهید. زیرا امروزه الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل بسیار قدرتمند شده و نیاز است که به طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت ویژه‌ای بدهید. در ادامه اصلی‌ترین تفاوت‌های نسخه‌های موبایل و دسکتاپ وایرفریم وب سایت را بررسی می‌کنیم. این تفاوت‌ها را برای طراحی وایرفریم اپلیکیشن‌های موبایل هم باید در نظر داشته باشید.

3 تفاوت عمده وایرفریم در نسخه موبایل و دسکتاپ

1. اندازه

مهم‌ترین فرق wireframe طراحی شده برای موبایل و دسکتاپ در اندازه المان‌ها است. به دلیل گسترده بودن عرض صفحه در دسکتاپ، شما می‌توانید ستون‌های مختلفی را برای آن در نظر بگیرید. اما در نسخه‌های موبایل بیشتر از دو یا سه ستون را نمی‌توانید جایگذاری کنید. بنابراین یا باید صفحه را طوری طراحی کنید که کاربر با اسکرول کردن به قسمت‌های مختلف دست پیدا کند یا اینکه تعداد عناصر اصلی را کاهش داده و بقیه قسمت‌ها را به صورت زیرمجموعه نمایش دهید.

2. رفتار کاربران

از دیگر مواردی که باید در زمان طراحی وایرفریم وب سایت برای موبایل و دسکتاپ در نظر داشته باشید، تفاوت رفتار کاربران است. کاربران موبایل تمایل دارند که اصل موضوع هر صفحه را در فضای بالایی آن مشاهده کرده و تا حد امکان نیازی به اسکرول کردن نداشته باشند. بنابراین باید اصلی‌ترین المان خود را درست در بالای صفحه قرار دهید. با این کار کاربران دسکتاپ معمولا با بالا و پایین کردن صفحه، قسمت‌های مختلف آن را بررسی می‌کنند و حتی ممکن است زمان بیشتری را برای پیدا کردن یک دکمه خاص سپری کنند. بنابراین راحتی دسترسی به قسمت‌های مهم را باید برای کاربران موبایل بیشتر مدنظر قرار دهید.

3. نحوه چینش المان ها

در زمان طراحی وایرفریم موبایل باید در نظر داشته باشید که محدودیت فضا، قدرت مانور کمتری را برای چینش المان‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد و باید بیشتر بر روی ساختار عمودی تمرکز کنید. به علاوه کاربران موبایل باید برای مشاهده هر قسمت، حتما بر روی آن ضربه بزنند تا به صفحه جدید وارد شوند. به همین دلیل باید المان‌هایی را در صفحه قرار دهید که کاربر را تشویق به ضربه زدن و انتقال به قسمت‌های دیگر خواهد کرد.

همچنین بخوانید: نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت

اجزای سازنده Wireframe

بسته به اینکه کدام گزینه از انواع وایرفریم را انتخاب کنید، جزییات داخل آن هم متفاوت خواهد بود. با این وجود برخی از عناصر اصلی هستند که در این طرح اولیه وجود دارند. این عناصر عبارت‌اند از:

  • لوگو
  • عناوین
  • دکمه‌های دسترسی و اشتراک‌گذاری
  • فیلدهای جستجو
  • اطلاعات تماس
  • فوتر
  • ناوبری و منو

نمونه وایرفریم

زمانی که قصد دارید wireframe را طراحی کنید، نیاز است که نمونه‌های مختلفی از آن را ببینید تا بتوانید مهم‌ترین المان‌ها را در هر کدام تشخیص داده و با روش‌های مختلف چیدمان صفحه آشنا شوید. به همین دلیل در ادامه چند نمونه از وایرفریم های طراحی شده را به شما ارائه داده‌ایم. برای طراحی وایر فریم، در مقالات لاک پشت 11 نرم افزار طراحی وایر فریم را معرفی کرده‌ایم برای اطلاعات بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

چند نمونه وایرفریم را مشاهده کنید | آژانس لاک پشت

در نهایت باید بگوییم …

طراحی وایرفریم وب سایت راهی است که با استفاده از آن می‌توانید مسیر طراحی سایت و رسیدن به درآمد را تا حد زیادی کوتاه کنید. این طرح اولیه هزینه زیادی برای شما ندارد و به راحتی قابل تغییر است. از سوی دیگر بر اساس نیاز کاربران چیده شده و می‌تواند به راحتی موارد موردنظر آن‌ها را پوشش دهد. پس قبل از طراحی سایت، باید به سراغ wireframe بروید. در این مقاله تلاش کردیم تا همه سوالات شما را درباره چیستی و کاربردهای بلوپرینت پاسخ دهیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید برای استفاده از خدمات طراحی گرافیک بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سوالات متداول (FAQ)

چه مواردی در وایرفریم قابل اجرا نیستند؟

همان‌طور که گفتیم wireframe یک طرح دوبعدی است؛ به همین دلیل تنها می‌توان با استفاده از سایه‌ها، برجستگی المان‌ها را نشان داد. اما مواردی مانند حالت‌های آکاردئونی، عناصر شناور، حالت‌های کشویی و مگامنوها در آن قابلیت نمایش ندارند.

مزیت استفاده از وایرفریم چیست؟

طراحی وایرفریم وب سایت به شما کمک می‌کند تا بتوانید از همان ابتدا بنای سایت خود را بر جلب رضایت کاربران قرار داده و به این ترتیب مسیر سئو سایت در تهران را برای خودتان هموارتر کنید. با این کار، شما می‌توانید نرخ تبدیل خود را بالا برده، تعامل کاربران را افزایش داده و در نهایت به درآمد بیشتری دست پیدا کنید.

Wireframe برای چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

به طور کلی هر کسب و کاری که قصد فعالیت در قالب یک وب سایت یا اپلیکیشن موبایل را داشته باشد، نیاز به طراحی وایرفریم پیدا خواهد کرد.

چه مواردی باید در طراحی وایرفریم موردتوجه قرار بگیرند؟

هدف از طراحی، پرسونای مخاطبان هدف، اهداف تجاری برند، المان‌ها و عناصر مهم، ابعاد و محدوده در دسترس برای طراحی وایرفریم

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =