لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دلایل اهمیت ساخت صفحه 404 اختصاصی در سئو

ساخت صفحه 404 اختصاصی یکی از مواردی است که بیشتر صاحبان وبسایت به آن توجه نمی‌کنند و حتی در مواردی آن را نادیده می‌گیرند. این در حالی است که ساخت صفحه 404 سفارشی می‌تواند تا حد زیادی بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد. به همین دلیل در این مقاله از لاک پشت می‌خواهیم بدانیم که ارور 404 سایت چیست و چرا باید یک طراحی اختصاصی برای این صفحه داشته باشیم؟

دلایل اهمیت ساخت صفحه 404 اختصاصی در سئو
راهنمای مطالعه

ارور 404 سایت چیست؟

در صورتی که یک صفحه از سایت به هر دلیلی در دسترس نباشد، کاربر در زمان ورود به آن با ارور 404 مواجه می‌شود. برای مثال اگر آدرس سایت به اشتباه وارد شود، این خطا برای کاربر نمایش داده خواهد شد. اما نکته مهم اینجا است که گاهی اوقات ممکن است به دلیل حذف کردن عمدی یا سهوی یک صفحه با ارور 404 مواجه شوید که در این صورت باعث ناامیدی کاربر خواهد شد.

نحوه برخورد با ارور 404 سایت

از دید تخصصی، ارور 404 سایت به یک مانع بسیار بزرگ تشبیه شده که به طور ناگهانی در برابر یک شخص در حال دوچرخه سواری به وجود می‌آید. این موضوع برای کاربران بسیار آزاردهنده است و باعث می‌شود که آن‌ها بلافاصله سایت را ترک کنند! اما شما یک راه نجات در این مورد خواهید داشت و آن چیزی نیست جز ساخت صفحه 404 اختصاصی!

چگونه با ارور 404 وبسایت خود مقابله کنیم؟

اینجا است که شما می‌توانید با یک ایده نجات بخش، کاربر خود را از ناامیدی خارج کرده و به او فرصت دهید تا به گونه ای دیگر به پاسخ درخواست خود برسد. به عبارت بهتر ساخت صفحه 404 اختصاصی راه حل این مشکل است و می‌تواند مانع از خروج کاربر از سایت شود. البته راه‌های دیگری برای کاهش تعداد دفعات نمایش ارور 404 سایت وجود دارد که ریدایرکت کردن یکی از آن‌ها است. اما به هر حال بروز این مشکل اجتناب ناپذیر است و با طراحی اختصاصی صفحه 404 می‌توانید این تهدید را به فرصت تبدیل کنید.

همچنین بخوانید: ریدایرکت چیست

اهمیت ساخت صفحه 404 سفارشی در سئو

ساخت صفحه 404 اختصاصی به جز اثراتی که بر روی کاربر شما دارد، برای سئو و بهینه سازی سایت هم اهمیت بسیاری خواهد داشت. مهمترین تاثیراتی که این اقدام برروی نتیجه سئو سایت در اصفهان می‌گذارد عبارتند از:

4 دلیل مهم برای طراحی اختصاصی صفحه ارور 404 در وبسایت

کاهش بانس ریت bunce rate

یکی از مهمترین اثرات ساخت صفحه 404 سفارشی برروی سئو این است که از خروج کاربران از صفحه جلوگیری کرده و به این ترتیب بانس ریت یا نرخ پرش را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه بر اساس الگوریتم‌های گوگل شما یک نمره مثبت خواهید گرفت که بر روی سئو سایتتان تاثیر مثبت دارد.

جذب اعتماد کاربران

زمانی که یک طراحی اختصاصی برای صفحه 404 خود داشته باشید، حس بد کاربر در زمان برخورد با این ارور کاهش پیدا می‌کند. زیرا شما راه حلی را به او ارائه خواهید داد که می‌تواند برای برطرف کردن مشکل خود به سراغ آن برود. این موضوع باعث می‌شود که کاربر نام برند شما را به خاطر سپرده و در نتیجه سئو سایتتان راحتتر به نتیجه برسد. اگر نمی‌دانید که تاثیر برندینگ در سئو چیست مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: آموزش سئو در اصفهان

افزایش زمان حضور کاربر در سایت یا TOS

TOS یا Time On Site مدت زمان حضور کاربر در وبسایت شما را نشان می‌دهد که یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه بندی وبسایت است. با ساخت صفحه 404 اختصاصی می‌توانید این زمان را به صورت قابل توجهی افزایش دهید. زیرا کاربر برای مدتی به مطالبی که در این صفحه نوشته اید توجه خواهد کرد و حتی ممکن است با استفاده از دسترسی‌های داده شده در این صفحه، به صفحه اصلی سایت منتقل شود.

بهبود تجربه کاربری

با ساخت صفحه 404 سفارشی می‌توانید تجربه کاربر خود را در زمان مواجهه با این خطا تا حد زیادی بهبود ببخشید. به عبارت بهتر این موضوع یکی از اصول اساسی در طراحی رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX است که باعث می‌شود مخاطب شما حس بهتری را در زمان مواجهه با وبسایت شما داشته باشد. بسیاری از افراد صفحات 404 را به صفحه اصلی سایت ریدایرکت می‌کنند؛ اما این موضوع ممکن است باعث سردرگم شدن کاربران شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که با ارائه یک پیغام اختصاصی، به کاربر فرصت تصمیم گیری بدهید.

همچنین بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

نکات مهم در ساخت صفحه 404 اختصاصی

یکی از اصول ما در سئو سایت در تهران این است که یک طراحی اختصاصی را برای ارور 404 سایت ارائه دهیم. برای این طراحی سفارشی نیاز است که اصولی را رعایت کنید؛ به همین دلیل در ادامه نکات مهم در ساخت صفحه 404 سفارشی را برای شما آورده ایم.

1- طراحی صفحه با نهایت سادگی و حداکثر سرعت بارگذاری

مهمترین نکته در طراحی صفحه 404 اختصاصی این است که تا حد امکان ساده باشد و المان‌های پیچیده در آن به کار نرود. زیرا دیدن این خطا به خودی خود باعث ایجاد حس منفی در کاربر خواهد شد؛ حال تصور کنید که بخواهیم با ایجاد طرح‌های پیچیده، او را سردرگم‌تر کنیم. پس اگر می‌خواهید مخاطب خود را حفظ کنید، این صفحه را اصلا شلوغ نکنید! از سوی دیگر برای جلوگیری از کلافه شدن کاربر، صفحه ارور 404 سایت باید با سرعت زیادی بارگذاری شود. بنابراین می‌توانید با استفاده از خدمات افزایش سرعت سایت ضمن کاهش زمان لود بقیه صفحات، از معطل شدن کاربر برای صفحه‌های not found هم جلوگیری کنید.

2- نوشتن یک پیام

در صورتی که می‌خواهید کاربر با مشاهده ارور 404 سایت از آن خارج نشود، نیاز است که یک پیام را برای او در صفحه بنویسید.

در صفحه خطای 404 جملات جذاب و کاربرپسند بنویسیمتوصیه می‌شود که این پیام تا حد امکان جذاب بوده و حتی حالتی از طنز و شوخ طبعی در خود داشته باشد. این پیام در واقع توضیحی است که شما می‌توانید برای علت در دسترس نبودن این صفحه ارائه دهید. مثلا می‌توانید از پیام‌های زیر الهام بگیرید:

  • صفحه موردنظر شما پیدا نشد اما شاید این راه حل‌ها مشکلتان را برطرف کنند.
  • صفحه موردنظر شما در سایت وجود ندارد یا آدرس URL آن اشتباه وارد شده است. از این پیشنهادات برای حل مشکل استفاده کنید.

نکته مهم: حتما در پیام خود توضیح دهید که چرا این اتفاق افتاده و سپس راهکاری را برای باقی ماندن در صفحه به کاربر ارائه دهید. در غیر این صورت ساخت صفحه 404 سفارشی هیچ بازدهی برای شما نخواهد داشت. البته نیازی به توضیحات دقیق فنی نیست!

3- ایجاد دسترسی به دیگر صفحات برای کاربر

به جای اینکه صفحات 404 را به طور مستقیم به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید، یک دکمه دسترسی را برای رفتن به صفحه اصلی در اختیار او قرار دهید. برای مثال در پایان پیام خود یک دکمه مشخص را قرار دهید که او را به صفحه اصلی هدایت می‌کند. همچنین می‌توانید با توجه به موضوع کسب و کار خود، مطالب مرتبط را به او پیشنهاد دهید تا بیشتر در سایت شما باقی بماند و از صفحات مهمتان بازدید کند.

4- رعایت هماهنگی میان طراحی ظاهری صفحات

مهمترین نکته در ساخت صفحه 404 سفارشی این است که ظاهری متناسب با دیگر صفحات سایت شما داشته باشد.. برای مثال می‌توانید از رنگ سازمانی خود در این صفحه کمک گرفته یا اینکه المان‌های تصویری را جایگزین کنید که نشانه ای از برند یا کسب و کار شما هستند. همچنین اگر در کل سایت از تصاویر واقعی استفاده کرده اید، صفحه 404 خودتان را به صورت کارتونی طراحی نکنید.

5- قرار دادن باکس جستجو در صفحه

یک ایده دیگر برای ساخت صفحه 404 اختصاصی این است که باکس جستجو را در این صفحه قرار دهید. به این ترتیب کاربر می‌تواند با جستجوی عبارت‌های مشابه، به صفحات مرتبط از سایت شما دسترسی پیدا کرده و در نتیجه پاسخ سوال خود را پیدا کند.

6- ارائه یک بازی یا سرگرمی در صفحه 404

این ایده احتمالا از زمانی به وجود آمد که گوگل تصمیم گرفت برای کاربران آفلاین خود در زمان عدم دسترسی به یک سایت به دلیل نبود اینترنت، یک بازی راه اندازی کند.

در صفحه خطای 404 بازی یا سرگرمی برای کاربر طراحی کنیدشاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان قطع شدن اینترنت، زمانی را به بازی کردن با این موجود عجیب پیکسلی گذرانده باشید و ناراحتی‌تان تا حد زیادی کم شده باشد. پس برای ساخت صفحه 404 اختصاصی ارائه یک بازی هم می‌تواند ایده خوبی باشد.

در نهایت باید بگوییم …

توجه به جزییات در طراحی وب سایت و بهینه سازی آن باعث می‌شود که شما نسبت به رقبایتان متمایز شده و در نتیجه در ذهن مخاطب باقی بمانید. ساخت صفحه 404 اختصاصی یکی از مواردی است که معمولا توسط بیشتر افراد نادیده گرفته می‌شود؛ اما می‌تواند به دلایلی که در این مقاله گفته شد، بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد. پس در ساخت صفحه 404 سفارشی حتما نکاتی را که در قسمت‌های قبلی گفتیم رعایت کنید.

سوالات متداول (FAQ)

آیا نیاز است که از گرافیک‌های سنگین در ساخت صفحه 404 اختصاصی استفاده کنیم؟

خیر. صفحه ارور 404 سایت باید با سرعت زیادی بارگذاری شود؛ به همین دلیل اصلا از گرافیک سنگین در آن استفاده نکنید.

آیا می‌توان منو و هدر سایت را در صفحه 404 not found قرار داد؟

بله. یکی از راه‌های ترغیب مخاطب برای باقی ماندن در سایت با استفاده از ساخت صفحه 404 سفارشی، این است که هدر سایت را در این صفحات قرار دهید تا افراد بتوانند به راحتی به دیگر قسمت‌های سایت شما دسترسی پیدا کنند.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =