لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

12 نکته مهم در بهینه سازی تصاویر وب سایت

سئو و بهینه سازی سایت تنها به تکرار کلمه‌های کلیدی در محتواهای متنی یا لینک سازی داخلی و خارجی محدود نمی‌شود. بلکه بسیار گسترده‌تر از این موارد بوده و یک بخش مهم آن به بهینه سازی تصاویر وب یاست مربوط می‌شود. تصویرها بخش بزرگی از هر سایتی را تشکیل می‌دهند و بسیار اهمیت دارد که برای موتورهای جستجو و کاربر آن‌ها را بهینه سازی کرد. به همین دلیل در این مقاله از لاک پشت می‌خواهیم 12 نکته مهمی را که باید در سئو تصویر و بهینه سازی عکس در وبسایت در نظر داشته باشید، با شما در میان بگذاریم.

نکات مهم در بهینه سازی تصاویر وب سایت
راهنمای مطالعه

سئو تصاویر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ نکات مهم در بهینه سازی تصاویر وب سایت برویم، باید بدانیم که سئو تصاویر چیست؟ منظور از SEO کردن یک عکس در وب سایت کلیه کارهایی است که باید برای کاهش حجم تصویر، بارگذاری عکس در صفحه و حتی طراحی آن انجام دهید تا موتورهای جستجو بر این اساس شما را رتبه بندی کرده و به این ترتیب در نتایج Google Image ظاهر شوید. سئو تصویر یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش سرعت سایت و در نتیجه بهبود جایگاه در موتورهای جستجو است. پیشنهاد می‌دهیم مقاله تاثیر سرعت سایت بر سئو را مطالعه کنید تا متوجه شوید که بهینه سازی عکس‌های وبسایت تا چه حد می‌تواند باعث بهبود جایگاه شما در نتایج جستجو شود.

این که یک عکس ساده و در مواردی غیر مربوط را از سایت دیگری دانلود کرده و در میانه محتوای خود قرار دهید، نه تنها می‌تواند سرعت سایت شما را کاهش دهد؛ بلکه احتمالا سایر اقداماتی را هم که برای سئو کردن سایت انجام داده‌اید، بی‌ ارزش خواهد کرد.

نکات مهم در بهینه سازی تصاویر وب سایت

برای این که بتوانید از عکس‌های وبسایت هم به عنوان یکی از نقاط قوت خود استفاده کرده و در میان نتایج جستجو رتبه بهتری به دست آورید، باید نکاتی را در زمان بهینه کردن تصاویر و عکس‌های وب سایتتان در نظر داشته باشید که عبارت‌اند از:

انتخاب تصویر هماهنگ با محتوا در بهینه سازی تصاویر | لاک پشت

1-      انتخاب تصویر مناسب

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در سئو تصویر در نظر داشته باشید، این است که حتما یک عکس یونیک، متناسب با محتوا و جذاب را انتخاب کنید. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی بر روی تجربه کاربری وب سایت شما تاثیر بگذارد و به این ترتیب مخاطبان بیشتری را جذب شما کند. تصاویر شما باید به حدی گویا باشند که حتی بدون وجود محتوای متنی هم بتوانند مفهوم کلی صفحه را به مخاطب بفهمانند.

2-      استفاده از فونت خوب بر روی تصویر

اگر می‌خواهید متنی را بر روی تصاویر سایتتان بنویسید، باید علاوه بر انتخاب کلمات مناسب، فونت درستی را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که متن‌های نوشته شده بر روی عکس برای موتورهای جستجو قابل خواندن نیستند، اما برای کاربران بسیار اهمیت دارند. به همین دلیل برای بهبود تجربه کاربری باید از نوشتن متن‌های طولانی بر روی عکس خودداری کرده و در عین حال از کلمه‌های کلیدی جذاب استفاده کنید. اگر می‌خواهید که UI و UX خوبی را در وبسایت خود داشته باشید، پیشنهاد می‌دهیم اشتباهات رایج در طراحی UI و UX را مطالعه کنید.

کدام فرمت برای تصاویر سایت مناسب است؟ | فرمت PNG، JPEG و...

3-      انتخاب فرمت مناسب

انتخاب فرمت تصویر وب سایت بستگی به نوع عکس دارد. به طور معمول برای تصویرهای بزرگ و پر از رنگ که حجم زیادی را اشغال می‌کنند، از فرمت JPEG استفاده می‌کنند. اما در مورد تصاویر ساده و شفاف، فرمت PNG بسیار پرکاربرد است. برای تصاویر متحرک هم می‌توانید از فرمت GIF استفاده کنید که چندان رایج نیست. نکته مهم اینجا است که تصاویر PNG حجم زیادی دارند و می‌توانند سرعت آپلود صفحه را تا حد زیادی کاهش دهند. البته امروزه بسیاری از سایت‌ها برای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت از فرمت Webp استفاده می‌کنند.

4-      شناخت حق کپی رایت

گوگل یکی از موتورهای جستجوی بسیار حساس بر روی حق کپی رایت است. بنابراین اگر تصاویر خود را از سایت دیگری برمی‌دارید یا اینکه از وب سایت‌های دیگر در طراحی تصاویر وبسایت خودتان استفاده می‌کنید، حتما مطمئن شوید که تصاویر یونیک هستند و شما اجازه استفاده از آن‌ها را دارید. در غیر این صورت ضربه بسیار بزرگی به همه اقدامات سئو تصویر سایت شما وارد می‌شود و حتی ممکن است جریمه شوید.

چرا باید حجم تصاویر سایت را کاهش دهیم؟ | تاثیر حجم تصاویر در سئو سایت

5-      کاهش حجم عکس

یکی دیگر از نکات مهم در بهینه سازی تصاویر وب سایت این است که باید تا حد امکان حجم تصاویر را کم کنید. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که حدود 21 درصد از حجم هر صفحه از سایت، به عکس‌ها و تصاویر آن اختصاص پیدا می‌کند. پس یک اقدام مهم در سئو تصویر کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت است. برای این کار می‌توانید از دو کمپرسور عکس آنلاین compresspng یا tinypng کمک بگیرید که در عرض چند ثانیه می‌توانند حجم تصاویر شما را تا حد زیادی کم کنند.

2 ابزار کاربردی برای بهینه کردن تصاویر سایت و تاثیر آن در سئو | گروه لاک پشت

حجم تصاویر به طور مستقیم بر روی سرعت لود آن‌ها در صفحه تاثیر دارد و به این ترتیب می‌تواند SEO سایت و تجربه کاربری را هم تحت تاثیر قرار دهد. برای آشنایی با خدمات افزایش سرعت سایت پیشنهاد می‌دهیم بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

6-      انتخاب نام مناسب یک راز مهم در سئو تصویر

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که بیشتر افراد در زمان آپلود عکس در سایت انجام می‌دهند، اهمیت ندادن به نام تصاویر است. به ویژه اگر تعداد تصاویر در یک صفحه زیاد باشد، خیلی از افراد به قرار دادن یک شماره یا نام کوتاه اکتفا کرده و یا حتی در مواردی اصلا اسم فایل تصویری را تغییر نمی‌دهند. بنابراین در نام‌گذاری عکس‌ها برای بهینه سازی تصاویر وب سایت این نکات را رعایت کنید:

  • نام تصویر باید توصیفی باشد
  • از نام‌های رایج مانند IMG یا Download استفاده نکنید
  • از حروف انگلیسی برای اسم‌گذاری تصاویر استفاده کنید
  • از کلمه‌های کلیدی در اسم‌گذاری عکس‌های سایت کمک بگیرید

انجام این کارها به گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا راحت‌تر بتوانند محتوای تصویری شما را مطالعه کرده و موضوع آن را درک کنند.

متن جایگزین تصاویر و بهینه سازی آن ها با گروه تخصصی لاک پشت

7-      انتخاب هوشمندانه متن Alt تصاویر

یکی دیگر از مواردی که معمولا در سئو تصاویر نادیده گرفته می‌شود، نوشتن یک توضیحات جایگزین یا alt مناسب برای عکس‌های سایت است. در بهینه سازی عکس برای موتورهای جستجو باید به این نکته دقت کنید که توضیحات alt یک راه برای نشان دادن مفهوم تصویر به ربات‌های گوگل است. از سوی دیگر هر زمان که تصویر در صفحه آپلود نشود، مخاطب شما می‌تواند این توضیحات جایگزین را مطالعه کند. این توضیحات حتما باید با محتوای تصویر تناسب داشته باشند و از کلمه‌های کلیدی مختلفی هم برای توصیف آن‌ها استفاده شود.

8-      بهینه سازی ابعاد تصویر برای موبایل یا سایر پلتفرم ها

برای بهینه سازی تصاویر وب سایت و همچنین کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت، تغییر ابعاد هم می‌تواند یک اقدام بسیار موثر باشد. باید دقت کنید که سایز تصاویر در تلفن همراه باید با وبسایت تفاوت داشته باشند. از سوی دیگر وقتی می‌خواهید که تصویرتان در نتایج Google Image نمایش داده شود، حتما باید ارتفاع و عرض آن را به درستی تنظیم کنید. برای تغییر چند عکس به صورت همزمان می‌توانید از ابزار Smart Resize استفاده کنید که نام تصاویر را هم تغییر نخواهد داد.

قابلیت لیزی لود در چه سایت هایی کاربرد دارد؟ | lazy load و بهینه سازی تصاویر

9-      استفاده از قابلیت lazy Load

در سئو تصویر، سرعت وبسایت و لود تصاویر بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل در بهینه سازی عکس سایت می‌توانید از قابلیت lazy load کمک بگیرید. این موضوعی است که باید در طراحی سایت و سئو سایت فروشگاهی در نظر گرفته شود. زیرا این سایت‌ها در هر صفحه خود تعداد زیادی عکس محصول دارند که ممکن است سرعت آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. با استفاده از lazy load شما می‌توانید تنها تصاویری را به کاربر نشان دهید که بر روی آن‌ها قرار دارد. پس از هر بار اسکرول کردن، تصاویر بیشتری برای او آپلود شده و به این ترتیب سرعت سایت همواره بر روی حالت بهینه باقی می‌ماند.

10- ثابت کردن لوگو بر روی تصاویر

اگر می‌خواهید در کنار بهینه سازی تصاویر وب سایت به برندسازی خودتان هم کمک کنید، پیشنهاد می‌دهیم که لوگویتان را بر روی تصاویر قرار دهید. با این کار نه تنها احتمال کپی شدن آن‌ها را کاهش می‌دهید؛ بلکه می‌توانید برند خودتان را به مخاطب بشناسانید.

11- مرتب سازی محل ذخیره سازی تصاویر

یکی دیگر از نکات مهم در سئو تصویر و بهینه سازی عکس‌های سایت، مرتب‌سازی محل ذخیره تصاویر و مسیر دسترسی به آن‌ها است. متاسفانه بسیاری از وب سایت‌های ایرانی این موضوع را رعایت نمی‌کنند و صرفا تصاویر را در وبسایت قرار می‌دهند. اما بد نیست بدانید که از سال 2018 گوگل ساختار فایل تصاویر و مسیر دسترسی به آن‌ها را به عنوان یکی از معیارهای رتبه بندی خود تعریف کرد. بنابراین حتما تصاویر مربوط به هر مقاله را در پوشه‌های جداگانه قرار دهید و محصولات خودتان را هم در پوشه‌هایی مربوط به دسته‌بندی هریک از آن‌ها ذخیره کنید.

سئو تصاویر و ارتباط آن با عنوان سئو و توضیحات متا دیسکریپشن | گروه لاک پشت

12- انتخاب عنوان و توضیحات متای بهینه

شاید با خودتان فکر کنید که نقش صفحه، هدرها و متا دسکریپشن در سئو تصاویر چیست و چگونه می‌تواند در بهینه سازی آن‌ها تاثیر داشته باشد؟ باید بدانید که یکی از روش‌های گوگل برای فهم محتوای تصویری یک صفحه، عناوین و توضیحاتی است که برای آن صفحه نوشته شده‌اند. به این ترتیب تصمیم می‌گیرد که کدام تصویر را در Google Image برای یک کوئری یا عبارت جستجوی خاص نمایش دهد. پس حتما مقاله نکات مهم در انتخاب تیتر برای مطالب سایت و راهنمای نوشتن متا دسکریپشن را مطالعه کنید تا بتوانید به درستی از این ابزارها در بهینه سازی تصاویر سایت کمک بگیرید.

در نهایت باید بگوییم …

دانستن اصول بهینه سازی تصاویر وب سایت و سئو تصویر یکی از مهم‌ترین مواردی است که حتما باید در بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO مورد توجه قرار بگیرد. در غیر این صورت سایت شما با سرعت بسیار کندی لود خواهد شد و نرخ خروج بالایی خواهد داشت. در نتیجه نمی‌توانید به هدف خود از طراحی سایت دست پیدا کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای اطمینان از طراحی سایت بر اساس اصول سئو حتما به سراغ یک شرکت دیجیتال مارکتینگ در اصفهان بروید که همه این خدمات را به طور همزمان به شما ارائه می‌دهد و کمک می‌کند تا همواره در صدر باشید.

سوالات متداول (FAQ)

آیا در وردپرس افزونه ای برای بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد؟

بله شما می‌توانید برای سئو تصویر و بهینه سازی عکس‌های سایت در وردپرس از افزونه‌هایی مانند Tiny compress images، WP Smush و Optimole استفاده کنید.

مزیت‌های سئو تصاویر چیست؟

بهینه سازی تصاویر وب سایت سرعت سایت شما را افزایش داده و به این ترتیب نرخ بازدید و تبدیل بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورد. به علاوه باعث می‌شود که حجم کمتری از فضای هاست و سرور اشغال شده و امکان ذخیره‌سازی داده‌های بیشتری وجود داشته باشد. با SEO کردن تصاویر سایت حجم فایل بکاپ هم به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

آیا برای سئو تصاویر باید آن‌ها را در نقشه سایت قرار داد؟

یکی از راه‌هایی که به خزنده‌های گوگل در فهم محتوای تصویری شما و ایندکس کردن تصاویر کمک می‌کند، قرار دادن آن‌ها در سایت مپ است. به این ترتیب احتمال حضور شما در Google Image بالاتر می‌رود و ترافیک سایتتان هم افزایش خواهد یافت.

آیا تصاویر می‌توانند در سئو خارجی تاثیر داشته باشند؟

در صورتی که تصاویر منحصر به فرد و جذابی را برای سایت خودتان طراحی کنید، ممکن است که افراد دیگر هم بخواهند از آن‌ها استفاده کنند. به این ترتیب می‌توانید تنها با استفاده از تصاویر، برای سایت خودتان بک لینک گرفته و سئو خارجی را بهبود بدهید.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =