لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر سرعت سایت در سئو و تجربه کاربری

تجربه کاربری یا UX یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان طراحی سایت به آن دقت کنید و عوامل زیادی هستند که بر روی بهبود User Experience تاثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین این موارد، سرعت سایت است که به طور مستقیم بر روی تجربه کاربر از وبسایت شما تاثیر می‌گذارد و در عین حال تعیین‌کننده رتبه شما در میان نتایج جستجو است. اگر سرعت سایت چگونه می‌تواند بر روی سئو تاثیر بگذارد؟ اصلا چطور می‌توان سرعت یک وب سایت را سنجید و سپس آن را بهینه کرد؟ با ما در لاک پشت همراه باشید تا پاسخ این سوالات را به شما بدهیم و تاثیر سرعت سایت در SEO و تجربه کاربری را بررسی کنیم.

تاثیر سرعت سایت بر سئو
راهنمای مطالعه

اهمیت سرعت سایت در تجربه کاربری

می‌توان گفت که مهم‌ترین نکته در UX سایت، سرعت آن است. زیرا در ابتدای کار باید المان‌های مختلف در صفحه لود شوند تا اینکه کاربر ببیند که آیا این سایت به درد او می‌خورد یا نه؟ اما نکته مهم اینجا است که شما تنها یک بازه زمانی طلایی برای لود شدن المان‌های مختلف را در اختیار دارید که اگر آن را از دست بدهید، بدون شک مخاطب خود را هم از دست خواهید داد.

آمار نشان داده است که اگر سرعت بارگذاری صفحه بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، 40 درصد از کاربران صفحه را خواهند بست. از سوی دیگر نظرسنجی‌ها گویای این هستند که نزدیک به نیمی از کاربران انتظار دارند که یک صفحه اینترنت، کمتر از دو ثانیه بالا بیاید و آن‌ها بتوانند خیلی زود نیاز خود را برطرف کنند. بنابراین اگر سرعت سایت شما از این میزان کندتر است، احتمالا ورودی‌هایتان به نصف کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر سرعت سایت در سئو | رابطه سرعت و بهینه سازی سایت

تاثیر سرعت سایت در سئو

حالا سوال اینجا است که آیا همان‌قدر که کاربران به سرعت بارگذاری وبسایت اهمیت می‌دهند، برای گوگل هم مهم است یا نه؟ به عبارت بهتر آیا سرعت لود صفحات در SEO وب سایت و بهینه سازی آن موثر است و می‌تواند تاثیری در بهبود رتبه صفحات داشته باشد؟ در سال 2010 بود که گوگل اعلام کرد سرعت بارگذاری صفحات را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی و سئو سایت در نظر خواهد گرفت. در همین سال حدود 1 درصد از وب سایت‌ها برای کم بودن سرعت لود صفحات جریمه شدند و رتبه خود را از دست دادند.

نکته مهم اینجا است که اهمیت سرعت سایت در سئو امروزه بیشتر از گذشته شده است. زیرا بیشتر کاربران از گوشی موبایل برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند و انتظار دارند که نتایج جستجو را زمانی که منتظر رسیدن تاکسی هستند یا در اتوبوس نشسته‌اند، مطالعه کنند. در نتیجه اگر می‌خواهید به انتخاب آن‌ها تبدیل شوید، باید حتما از خدمات افزایش سرعت سایت استفاده کنید. چون که Google هم در دنیای امروز به سئو موبایل بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهد.

تاثیر سرعت سایت بر روی ایندکس شدن صفحات

باید بدانید که گوگل هر از چندگاهی به وب سایت شما سر میزند و صفحات جدیدی را که ساخته‌اید بررسی می‌کند. به این کار اصطلاحا فرایند ایندکس شدن صفحات گفته می‌شود که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در میان نتایج جستجو ظاهر شده و با استفاده از سئو سایت، جایگاه خودتان را بهبود دهید. اما اگر سرعت سایت شما کم باشد و صفحات به کندی لود شوند، ایندکس شدن آن‌ها هم با تاخیر بیشتری اتفاق میافتد. این موضوع برای سایت‌هایی که بزرگتر هستند و صفحات بیشتری دارند، اهمیت زیادی خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم مقاله روش های کاهش زمان ایندکس صفحات را مطالعه کنید.

معرفی 6 ابزار کاربردی برای سنجش سرعت سایت با لاک پشت

ابزارهای سنجش سرعت سایت

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه می‌توان فهمید سرعت سایت چقدر است و نیاز به بهبود دارد؟ در این بخش می‌خواهیم چند ابزار را برای سنجش سرعت سایت به شما معرفی کنیم که می‌توانید به صورت رایگان از آن‌ها برای تعیین سرعت وب سایت استفاده کنید.

1-      Google PageSpeed insights

Google PageSpeed Insights یکی از ابزارهای رایگان ارائه شده توسط گوگل است که به شما کمک می‌کند تا سرعت سایت خود را هم برای کاربران دسکتاپ و هم موبایل بررسی کنید. همچنین مشکلات موجود را به صورت هشدار به شما نمایش داده و حتی راهکارهایی را برای حل مشکل کم بودن سرعت وب سایت به شما ارائه می‌دهد.

2-      GTmetrix

یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای سنجش سرعت سایت GTmetrix نام دارد که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. با استفاده از جی تی متریکس می‌توانید خودتان را به جای کاربر گذاشته و ببینید که قسمت‌های مختلف در هر صفحه از وب سایت چگونه بارگذاری می‌شوند. برای استفاده از این ابزار سنجش سرعت سایت نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارید و می‌توانید نتایج را به صورت طبقه‌بندی‌شده برای موتورهای جستجوی گوگل و یاهو به همراه راه‌حل‌های پیشنهادی مشاهده کنید.

3-      YSlow

YSlow یکی از ابزارهای رایگان سنجش سرعت سایت است که بر اساس قوانین موتور جستجوی یاهو وب سایت شما را بررسی کرده و پیشنهادهایی را برای برطرف کردن مشکل ارائه می‌دهد. به علاوه یک افزونه کروم دارد که می‌توانید به راحتی از آن برای تست سرعت وب سایت استفاده کنید.

4-      Pingdom

Pingdom از نظر ساختار بسیار شبیه به جی تی متریکس است و می‌تواند عملکرد شما را برای بهبود و افزایش سرعت سایت بررسی کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید عملکرد سایت خودتان را به صورت آبشاری مورد ارزیابی قرار دهید.

5-      Wakav

اگر به دنبال یک ابزار فارسی برای سنجش و بررسی تاثیر سرعت سایت بر سئو هستید، به شما Wakav را پیشنهاد می‌دهیم. این ابزار رایگان می‌تواند رتبه بندی سایت را به شما نمایش داده و نتایج بررسی را به وسیله نمودار بیان کند. همچنین با استفاده از آن می‌توانید عوامل کند شدن سرعت سایت را پیدا کرده و با استفاده از راهکارهای پیشنهادشده، به برطرف کردن آن‌ها بپردازید.

5 روش موثر برای بهینه سازی سرعت سایت | گروه لاک پشت

روش های بهینه سازی سرعت سایت

حالا که با تاثیر سرعت سایت بر سئو و تجربه کاربری و روش‌های سنجش سرعت وب سایت آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده که ریشه‌های کند شدن وب سایت را شناسایی کرده و به سراغ برطرف کردن آن‌ها بروید. در ادامه چند راه را برای افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری به شما پیشنهاد داده‌ایم:

1-      انتخاب هاست مناسب

یکی از مهم‌ترین مواردی که به طور مستقیم بر روی سرعت سایت شما تاثیر دارد، هاست است. حتما از همان ابتدا به سراغ یک هاست مناسب با مقدار حافظه کافی برای توسعه وبسایت بروید که ناچار به تعویض host در میانه راه نشوید. به علاوه پیشنهاد می‌شود که از هاست اشتراکی استفاده نکنید، زیرا اشتراک منابع باعث می‌شود که دسترسی به داده‌های شما مشکل شده و در نتیجه زمان بیشتری برای بارگذاری آن‌ها نیاز باشد. برای گرفتم یک تصمیم درست پیشنهاد می‌دهیم مقاله نکات مهم در خرید سرور و هاست را مطالعه کنید.

2-      بهینه سازی تصاویر و ویدئوها

تصاویر و ویدئوها اصلی‌ترین دلیل کند شدن سرعت سایت هستند. به همین دلیل حتما باید حجم آن‌ها را تا حد امکان کم کنید که صفحات را سنگین نکنند. سئو تصاویر و ویدئوها حتی تا دو برابر می‌تواند سرعت سایت شما را افزایش داده و به این ترتیب باعث بهبود تجربه کاربری شود.

3-      انتخاب قالب مناسب

بیشتر سایت‌هایی که با وردپرس طراحی می‌شوند، قالب‌های آماده‌ای دارند که بخش‌های مختلفی را به صورت پیش‌فرض در درون خود جای داده‌اند. گاهی برخی از این قالب‌ها بسیار سنگین و پرحجم هستند و در نتیجه سرعت سایت را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید تاثیر قالب وردپرس در سئو را مطالعه کنید.

4-      استفاده هوشمندانه از افزونه ها

یکی از دام‌هایی که معمولا در پیش پای طراحی سایت وردپرسی گسترده شده است، استفاده بیش از حد از افزونه‌ها است. زیاد شدن تعداد پلاگین‌ها باعث می‌شود که حجم کارهایی که باید قبل از بارگذاری صفحه انجام شوند، بالا برود و در نتیجه سرعت لود صفحه کاهش پیدا کند.

5-      کدنویسی بهینه

یکی دیگر از روش‌های افزایش سرعت سایت که بر روی سئو هم تاثیر می‌گذارد، کدنویسی بهینه و سئو تکنیکال است. با نوشتن کدها به صورت بهینه، ربات‌های گوگل سریع‌تر منظور شما را متوجه می‌شوند و خیلی راحت‌تر می‌توانید صفحات و بخش‌های مختلف را به آن‌ها معرفی کنید. به همین دلیل باید در انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت اصفهان دقت کرده و به سراغ یک متخصص در این زمینه بروید.

در نهایت باید بگوییم …

تلاش‌های شما برای بهینه سازی سرعت سایت و افزایش آن به معنای احترامی است که شما برای مخاطب خود قائل هستید. از سوی دیگر بهبود تجربه کاربری هم باعث می‌شود که گوگل متوجه شود که شما کاربر را در اولویت خود قرار داده و به این ترتیب تلاشتان تنها رتبه گرفتن نیست. همین موضوع می‌تواند به بهبود رتبه شما در میان نتایج جستجو کمک کرده و به این ترتیب SEO سایت را آسان‌تر کند. در این مقاله ما علاوه بر اینکه تاثیر سرعت سایت بر سئو را بررسی کردیم، روش‌هایی را برای سنجش سرعت وب سایت و افزایش آن به شما ارائه دادیم.

سوالات متداول (FAQ)

سرعت سایت باید چقدر باشد؟

باید بدانید که عدد مشخصی برای سرعت سایت وجود ندارد و گوگل زمان معینی را برای سنجش این موضوع تعیین نکرده است. بنابراین اگر سرعت وب سایت خودتان را در حد چند صدم ثانیه بهبود داده‌اید، نباید انتظار داشته باشید که تغییری در جایگاهتان در نتایج SERP ایجاد شود.

آیا لازم است که سرعت سایت را به طور دائمی چک کنیم؟

بدون شک نیازی نیست که هر روز به سراغ ابزارهای سنجش سرعت سایت بروید و ببینید که آیا تغییری در آن ایجاد شده است یا نه؟ زیرا این پارامتر چندان متغیر نیست و معمولا در طول زمان ثابت می‌ماند. با این حال آپلود موارد جدید بر روی وبسایت و یا زیاد شدن تعداد تصاویر و ویدئوها ممکن است باعث کاهش سرعت سایت شوند. در نتیجه بهتر است که بازه‌های زمانی مشخصی را برای سنجش سرعت وب سایت تعیین کنید.

آیا سرعت سایت بر روی فروش تاثیر دارد؟

امروزه تعداد فروشگاه‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش هستند و رقابت در میان آن‌ها بسیار داغ است. یکی از مؤلفه‌هایی که به شما در برنده شدن در این رقابت و افزایش فروش کمک می‌کند، سرعت سایت است. باید مطمئن شوید که عکس محصولات، قیمت و مشخصات آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بارگذاری می‌شوند و کاربر خیلی سریع می‌تواند به محتوای سبد خرید خود دسترسی داشته باشد. اینجا است که حتی صدم ثانیه هم مهم خواهد بود و می‌تواند فروش شما را افزایش دهد.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =