لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای سئو سایت URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

یکی از اولین دغدغه‌هایی که ممکن است به عنوان کارشناس سئو با آن مواجه شوید، این است که پیوند یکتا فارسی باشد یا انگلیسی؟ حتی اگر سال‌ها در زمینه سئو و بهینه سازی سایت کار کنید، باز هم ممکن است گاهی با این سوال مواجه شوید که url فارسی یا انگلیسی را برای سایت خود انتخاب کنید. به عبارت بهتر سوالی که بسیاری از کاربران می‌پرسند این است که نامک یا آدرس یو ار ال را با حروف فارسی پر کنند یا از معادله‌ای انگلیسی استفاده نمایند؟ با ما در این مقاله از لاک پشت همراه باشید تا به شما بگوییم که کدام گزینه از میان نامک فارسی یا انگلیسی برای سئو سایت شما بهتر است.

برای سئو سایت URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟
راهنمای مطالعه

یو آر ال چیست؟

قبل از اینکه به سوال url فارسی یا انگلیسی جواب دهیم، باید بدانیم که اصلا یو ار ال چیست و در کدام قسمت از سایت قرار می‌گیرد؟ url به عنوان نامک، اسلاگ slug یا پیوند یکتا هم شناخته می‌شود؛ البته باید بدانید که این مفاهیم دارای تفاوت‌های جزئی با هم هستند، اما می‌توانند به جای هم به کار بروند.

اگر می‌خواهید بدانید آدرس یو ار ال چیست باید بگوییم همان لینکی است که شما می‌توانید برای افراد دیگر بفرستید و آن‌ها را به صورت مستقیم به صفحه مورد نظر از وب سایت منتقل کنید. به عبارت بهتر url هر صفحه می‌تواند به کاربر شما نشان دهد که الان در چه صفحه‌ای قرار گرفته و با طی کردن چه مسیری به این نقطه رسیده است. اما نامک قسمتی از url است که جزییات صفحه را مشخص می‌کند و شامل نام دامنه نمی‌شود.

همچنین با استفاده از آدرس یو ار ال می‌توانید به موتورهای جستجو هم برای خزیدن در صفحات مختلف سایت خودتان آدرس بدهید و به آن‌ها بفهمانید که در هر صفحه درباره چه موضوعی صحبت کرده‌اید. به همین دلیل است که نوشتن url انگلیسی یا فارسی اهمیت زیادی دارد و باید بتوانید از میان این دو، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آیا زبان url در سئو تاثیر دارد؟ | url فارسی استفاده کنیم یا انگلیسی؟

آیا زبان url در سئو تاثیر دارد؟

حالا که متوجه شدیم آدرس یو ار ال چیست و چه کاربردی دارد، این سوال پیش می‌آید که آیا در منابع رسمی در مورد زبان url صحبتی شده است یا نه؟ آنچه که بررسی منابع معتبر آموزش سئو سایت نشان می‌دهد، این است که زبان نامک به صورت مستقیم بر روی سئو تاثیرگذار نیست. به عبارت بهتر پیوند یکتا در سایت شما تنها باید کوتاه، معنادار و مرتبط با صفحه باشد. با این حال انتخاب بین url فارسی یا انگلیسی باید از دید کاربر و گوگل بررسی شود تا بتوان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

یکی از مواردی که باید در سئو و بهینه سازی در نظر داشته باشید این است که گول ابزارهایی مثل یواست سئو را در زمان نوشتن نامک نخورید. زیرا این ابزارها تنها یک ربات هستند و نمی‌توان به صورت صد درصدی برای سئو سایت به آن‌ها اعتماد کرد. برای مثال یکی از رایج‌ترین اشکالاتی که در زمان انتخاب بین نامک فارسی یا انگلیسی در این افزونه گرفته می‌شود، این است که کلمه کلیدی متن‌های فارسی را نمی‌تواند در url انگلیسی تشخیص دهد. در نتیجه به شما خطایی را تحت عنوان «کلید واژه در نامک بخشی از کلیدواژه شما در نامک دیده نمی شود آن را تغییر دهید» ارائه می‌دهد که باید از کلمه کلیدی در پیوند یکتا استفاده کنید. این موضوع ممکن است شما را فریب دهد که بین url فارسی یا انگلیسی، قطعا فارسی بهتر است! اما این توصیه ما را جدی بگیرید که به دنبال سبز کردن چراغ سئو نباشید و حتما مقاله ما را با عنوان Yoast SEOچیست مطالعه کنید.

5 نکته مهم برای انتخاب URL فارسی و یا URL انگلیسی

url انگلیسی یا فارسی؟

با توجه به اینکه هنوز هیچ نظر قطعی از سمت گوگل برای انتخاب بین url انگلیسی یا فارسی داده نشده، ما هم نمی‌توانیم به صورت قطعی نظری را ارائه دهیم. اما تجربه ثابت کرده است که برای 90 درصد از سایت‌ها، در پاسخ به کسانی که می‌گویند پیوند یکتا فارسی باشد یا انگلیسی ؟ باید بگوییم که انگلیسی بهتر است. اما علت این انتخاب چیست؟ در ادامه ویژگی‌های نامک فارسی یا انگلیسی را با هم مقایسه کرده‌ایم تا شما راحت‌تر بتوانید از میان این دو گزینه یکی را انتخاب کنید.

1-      رعایت اصل کوتاه نویسی

یکی از اصول نوشتن آدرس یو آر ال این است که کوتاه نوشته شود. تجربه ثابت کرده که این اصل با نوشتن url انگلیسی راحت‌تر محقق می‌شود و شما می‌توانید به سادگی حروف اضافه یا فعل‌های پیچیده را بدون تغییر کردن معنای عبارت مورد نظر تغییر دهید. به علاوه تعداد کاراکترهای حروف انگلیسی در مقایسه با حروف فارسی کمتر است و شما دیگر با مشکلی به نام نیم‌فاصله در آن مواجه نخواهید شد.

2-      به اشتراک گذاری url فارسی راحت‌تر است یا انگلیسی؟

یکی دیگر از مواردی که در زمان پاسخ دادن به سوال پیوند یکتا فارسی باشد یا انگلیسی باید در نظر داشته باشید، این است که به اشتراک گذاری کدام آدرس ساده‌تر است؟ حتما برای شما هم پیش آمده که آدرس صفحه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی برای فرد دیگری ارسال کرده‌اید.

اگر url فارسی باشد، آدرس صفحه به صورت یک سری از حروف انگلیسی و کاراکترهای عجیب و غریب نمایش داده می‌شود و فرد بدون باز کردن لینک نمی‌تواند به محتوای آن پی ببرد. اما url انگلیسی در زمان به اشتراک گذاری تغییری نخواهد کرد و هر کسی با مختصر دانشی از زبان انگلیسی می‌تواند بدون باز کردن لینک، به معنای نامک و محتوای صفحه پی ببرد.

تجربه کاربری بهتر با url فارسی یا انگلیسی؟ | گروه لاک پشت

3-      تجربه کاربری بهتر با url فارسی یا انگلیسی؟

یکی دیگر از مواردی که باید برای انتخاب url فارسی یا انگلیسی در نظر داشته باشید، تجربه کاربری یا UX سایت است. در برخی از موارد، زمانی که کاربر در صفحه شما حضور دارد؛ ممکن است خواندن نامک انگلیسی برای او دشوار باشد. به علاوه این امکان وجود دارد که در پیوند یکتا از کلمات انگلیسی استفاده شده باشد که برای کاربر آشنا نیستند. همین موضوع می‌تواند خواندن آدرس را برای او دشوار کند.

این در حالی است که با داشتن url فارسی به راحتی می‌توانید به کاربر خود بفهمانید که در این صفحه چه محتوایی را ارائه داده‌اید و در نتیجه تجربه کاربری بهبود پیدا می‌کند. البته این موضوع یک حکم کلی نیست! زیرا در بسیاری از صنایع امروزی، اصطلاحات انگلیسی به عنوان کلمه رایج جا افتاده‌اند و در نتیجه استفاده از url فارسی ممکن است باعث ایجاد کج‌فهمی شود. به همین دلیل در این زمینه نیاز است که پاسخ سوال پیوند یکتا فارسی باشد یا انگلیسی را با در نظر گرفتن مخاطبان هدف خود تعیین کنید.

4-      استفاده از ابزارهای تحلیلی سئو

در بسیاری از موارد ممکن است نیاز داشته باشید که از ابزارهای تحلیلی برای بهبود سئو سایت خودتان استفاده کنید. در این مورد معمولا url انگلیسی راحت‌تر در این ابزارها پذیرفته می‌شود و تحلیل آن‌ها ساده‌تر است. از سوی دیگر مشکلی که در به اشتراک گذاری آدرس صفحه توضیح دادیم، در مورد ابزارهای تحلیلی هم صادق هستند. زیرا ممکن است شما url صفحه را در ابزاری مانند Google Search Console بیندازید و به دلیل تغییر کردن یو ار ال فارسی، نتوانید تشخیص دهید که این آدرس مربوط به کدام صفحه است.

5-      ایندکس شدن سریعتر صفحه با url فارسی یا انگلیسی؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند تاثیر قطعی بر روی پاسخ شما به سوال «پیوند یکتا فارسی باشد یا انگلیسی» تاثیر داشته باشد، این است که کدام مورد زودتر ایندکس می‌شود؟ تجربه نشان داده که تحلیل و پیگیری نامک‌های انگلیسی در مقایسه با فارسی برای سرور و موتورهای جستجو بسیار ساده‌تر است. به این ترتیب زمان ایندکس صفحات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برای آشنایی با سایر راهکارهای کاهش زمان ایندکس صفحات به مقاله ما در این مورد مراجعه کنید.

در چه مواردی بهتر است از url فارسی استفاده کنیم؟ | گروه لام پشت

در چه مواردی بهتر است از url فارسی استفاده کنیم؟

به طور کلی قانون کلی برای این موضوع وجود ندارد و شمایید که باید تصمیم بگیرید. اما اگر محصولی را ارائه می‌دهید که معادل انگلیسی دقیق آن را نمی‌دانید و احتمال می‌دهید که با نوشتن url انگلیسی، گوگل و کاربر دچار اشتباه شوند؛ حتما میان url فارسی یا انگلیسی به سراغ گزینه وطنی بروید. باید بدانید که موتورهای جستجو روز به روز هوشمندتر می‌شوند و احتمالا در آینده‌ای نزدیک، روند بسیار ساده‌تری را برای تحلیل آدرس‌های صفحات پیش خواهند گرفت.

نکته مهم:

مهم‌ترین نکته در زمان نوشتن آدرس یو ار ال این است که ساختار مشخصی را برای سایت خودتان انتخاب کنید. یعنی از میان url انگلیسی یا فارسی، یک گزینه را انتخاب کرده و همه صفحات را بر همین اساس بهینه سازی کنید. به علاوه باید دسته‌های اصلی و زیر دسته‌ها را مشخص کنید که هم کاربر و هم موتورهای جستجو بتوانند مسیر طی شده را برای رسیدن به یک صفحه، به صورت کامل تشخیص دهند.

در نهایت باید بگوییم ….

دوراهی url فارسی یا انگلیسی یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی است که برای کارشناسان سئو پیش می‌آید و همواره با آن مواجه می‌شوند. ما در این مقاله تلاش کردیم با مقایسه آدرس یو ار ال انگلیسی و فارسی، پاسخ این سوال را ارائه دهیم که پیوند یکتا باید فارسی باشد یا انگلیسی؟ علاوه بر این شما می‌توانید با شرکت در دوره اموزش سئو سایت در اصفهان این موارد را به صورت کامل حلاجی کرده و درست‌ترین پاسخ را به دست آورید.

سوالات متداول (FAQ)

برای سایت‌های فروشگاهی، url فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

به صورت معمول سایت‌های فروشگاهی که محصولات رایج مانند کفش یا لباس را ارائه می‌دهند، از url انگلیسی استفاده می‌کنند. اما خرده‌فروش‌هایی که هر چیزی در سبد محصولات خود دارند، به سراغ آدرس یو ار ال فارسی میروند.

آیا می‌توان برای نوشتن url، کلمات فارسی را با حروف انگلیسی نوشت؟

بسیاری از افراد برای نوشتن آدرس یو آر ال از کلمات فارسی با حروف انگلیسی استفاده می‌کنند. برای مثال شال را به صورت shal می‌نویسند. باید بدانید که url فارسی یا انگلیسی باید معنادار باشد؛ پس اگر به سراغ آدرس یو آر ال انگلیسی می‌روید، حتما از کلمات انگلیسی معنادار استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 8 =