لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟

به جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین فاکتور نمره دهی گوگل به سایت‌های مختلف، لینک سازی داخلی و خارجی آن‌ها است. با استفاده از پیوندهای موجود در میان صفحات است؛ که ربات‌های گوگل می‌توانند ارتباط بین صفحات سایت رو بررسی کنند. اما نکته مهم اینجاست که به دلیل اینکه هر لینک معادل اختصاص میزانی اعتبار از صفحه مبدا به صفحه مقصد است؛ گاهی لازم است به دلیل حفظ اعتبار صفحات به طریقی این اختصاص اعتبار را مسدود کنیم. در اینجا است که مفاهیمی به نام لینک فالو(follow link) و نوفالو(nofollow link)  مطرح می‌شوند. اما دقیقا منظور از لینک follow و nofollow چیست؟ تفاوت لینک های فالو و نوفالو چیست؟ در چه مواردی باید از آن‌ها استفاده کرد؟

معرفی خاصیت و ویژگی های لینک های فالو و نوفالو و تفاوت این دو نوع لینک
راهنمای مطالعه

اهمیت لینک سازی داخلی و خارجی در سئو سایت

اهمیت لینک سازی داخلی و خارجی در سئو

برای اینکه درک بهتری از تفاوت لینک فالو و نوفالو داشته باشید، باید بدانید که موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها چه مسیری را طی می‌کنند؟ فرض کنید شما یک مقاله برای بلاگ خود تولید کرده و در آن 3 لینک داخلی(منظور از لینک داخلی این است که از صفحه ای از یک دامنه یا یک سایت به صفحه دیگر منتقل شویم.) داده‌اید. از سوی دیگر برای بهبود رتبه هم 2 لینک خارجی به صفحات دیگر را در درون مقاله جای داده‌اید. از سوی دیگر برای اجرای استراتژی محتوایی خود، یک رپورتاژ هم تهیه کرده و به این صفحه پیوند داده‌اید.

بنابراین در مجموع 6 صفحه دیگر وجود دارند که با این قسمت از وب‌سایت شما پیوند یافته‌اند. زمانی که گوگل قصد دارد به صفحه مورد نظر امتیاز دهد، همه این 6 صفحه را هم بررسی خواهد کرد و بر اساس اعتبار این صفحات، رتبه صفحه شما را تعیین می‌کند. بنابراین لینک سازی داخلی و خارجی در واقع یک رابطه دوطرفه میان هر دو صفحه است(به اصطلاح بهتر لینک دادن مانند رگ انسان است) که می‌تواند در عین بالا بردن رتبه صفحه، باعث کاهش رتبه آن هم بشود. به همین دلیل است که شناخت تفاوت لینک های فالو و نوفالو بسیار اهمیت دارد و نیاز است که شما بدانید باید در چه مواردی از این پیوندها استفاده کنید.

فالو لینک یا follow link چیست؟

فالو لینک (follow links) چیست؟

به طور پیش‌فرض همه لینک هایی که در یک صفحه از وب‌سایت قرار داده می‌شوند، به عنوان follow شناخته می‌شوند. منظور از لینک های فالو، این است که به ربات‌های گوگل، اجازه اختصاص اعتبار از صفحه مبدا به صفحه مقصد داده شود. به همین دلیل است که فالو لینک بیشتر در لینک سازی داخلی مورد توجه قرار می‌گیرد. زیرا از این طریق علاوه بر اینکه ربات‌ها را مدت‌زمان بیشتری در وب‌سایت خود نگه می‌دارید؛ می‌توانید بین اعتبار صفحات سایت خود یک توازن ایجاد کنید. بنابراین در یک تعریف ساده باید بگوییم:

لینک فالو، پیوندی است که موتورهای جستجو آن را دنبال کرده و از این طریق به صفحه هدف می‌رسند. این شیوه لینک سازی بیشتر مربوط به سئوی داخلی است و به طور طبیعی همه پیوندهای موجود در صفحه، در دسته فالو لینک ها قرار می‌گیرند.

لینک نوفالو (nofollow kinks)  چیست؟

اما جایی که متخصص‌ترین کارشناسان سئو را هم به اشتباه می‌اندازد، زمانی است که می‌خواهند از لینک‌های نوفالو استفاده کنند. در همین ابتدای کار باید بگوییم که پیوندهای Nofollow، در واقع یک مسیر لینک هایی هستند که انتقال اعتباری از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل نمیکند. این نوع لینک در زیرمجموعه متا تگ های مهم html در سئو قرار می‌گیرد و از موتورهای جستجو اعتباری بین صفحات جابه جا نشود. برای ساختن یک پیوند نوفالو تنها کافی است که کد زیر را به وب‌سایت خود اضافه کنید:

<a href=”http://example.com” rel=”nofollow”>Anchor Text</a>

به این ترتیب این پیوند در زمان رتبه‌بندی سایت شما در نظر گرفته نمی‌شود؛ اما همچنان می‌تواند بر روی سئوی شما تاثیرگذار باشد. بنابراین در پاسخ به این سوال که چه زمانی از لینک نوفالو استفاده می‌کنیم، باید بگوییم که:

زمانی که به یک صفحه لینک داده‌اید و نمی‌خواهید در رتبه‌بندی آن صفحه تاثیری ایجاد کند و یا به عبارتی بهتر به صفحه ای لینک داده اید که با موضوع اصلی سایت شما مربوط نیست؛ باید لینک را به نوفالو تبدیل کنید. به این ترتیب ارتباط دوطرفه میان صفحه مبدا و صفحه مقصد قطع شده و هیچ یک تاثیری بر یکدیگر نخواهند داشت.

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

احتمالا تا اینجای کار تفاوت follow & nofollow  لینک را متوجه شده‌اید. اما بد نیست که آن‌ها برایتان فهرست کنیم تا بتوانید از این به بعد بدون هیچ‌گونه سردرگمی از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین هرگاه که برای استفاده از پیوندهای فالو ونوفالو گیج شدید، می‌توانید نگاهی به جدول زیر بیندازید.

توسط موتورهای جستجو بررسی می‌شود.توسط موتورهای جستجو بررسی نمی‌شود.

لینک فالو followلینک نوفالو nofollow
در رتبه‌بندی صفحه تاثیر دارد.به طور مستقیم در رتبه‌بندی صفحه تاثیری ندارد.
به طور پیش فرض، لینک‌های موجود در یک صفحه در این دسته قرار می‌گیرند.باید حتما خاصیت rel برای آن‌ها تعریف شود.
در زمان هایی استفاده میشود که بین صفحات ارتباط موضوعی وجود دارد.ممکن است بین صفحه مبدا و صفحه مقصد ارتباط موضوعی وجود نداشته باشد.
بیشتر در لینک سازی داخلی استفاده میشوند.به طور معمول برای لینک سازی خارجی استفاده میشود.

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان کلیک کنید.


مشاوره سئو سایت

مزیت های استفاده از لینک نوفالو

مزیت های استفاده از لینک نوفالو

شاید با خودتان فکر کنید که چرا باید از پیوندی در صفحه استفاده کرد که تغییری در اعتبار صفحات مبدا و مقصد ایجاد نمی‌کند؟ باید بدانید که لینک های نوفالو در واقع راه نجات شما از جریمه شدن هستند و می‌توانند در نهایت منجر به بهبود سئو سایت شما شوند. به عبارتی بهتر در سئو اگر تعادل بین لینک های فالو داده شده به یک صفحه و لینک های نوفالو داده شده آن صفحه وجود نداشته باشد جریمه در کمین است.

جلوگیری از اسپمرها

در گذشته بسیاری از افرادی که از تکنیک‌های کلاه سیاه برای بهینه سازی صفحه خود استفاده می‌کردند، لینک های مخربی را در قسمت کامنت‌ها یا تبلیغات سایت‌های رقیب قرار می‌دادند. فالو لینک بودن این پیوندها باعث می‌شد که اعتبار صفحه مورد نظر کاهش یافته و همه تلاش‌ها برای رسیدن به رتبه برتر هدر برود. به همین دلیل نیاز است که در بخش نظرات و تبلیغات جانبی همه لینک ها را تبدیل به nofollow کنید تا اینکه دچار چنین مشکلی نشوید.

کمک به ربات‌های گوگل برای ایندکس کردن صفحه

با استفاده درست از لینک‌های نوفالو و ایندکس، می‌توانید اولویت crawl یا خزش کردن صفحات را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. به این ترتیب موتورهای جستجو خواهند فهمید که کدام یک از صفحات وب‌سایت برای شما اهمیت بیشتری دارند و در ابتدای صف ایندکس شدن قرار گرفته‌اند. برای اینکه اطلاعات دقیق‌ترین را درباره بودجه خزش یا crawl budget و ارتباط آن با لینک سازی به دست آورید، پیشنهاد می‌دهیم که مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

جلوگیری از کاهش اعتبار سایت (domain authority)

استفاده بیش از اندازه از لینک‌های فالو باعث می‌شود که شما دو دستی اعتبار سایت خود را تقدیم صفحات هدف کرده و به این ترتیب به طور کلی صفحه مورد نظرتان را به فراموشی بسپارید. لازم به ذکر است با توجه به جدول بالا و در نظر گرفتن تعادل میان لینک های فالو و نوفالو تصمیم بگیرید تا اینکه مشکلی در اعتبار بخشی به وب‌سایت خود نداشته باشید. به علاوه اگر سئو یک سایت تبلیغاتی یا خبری را انجام می‌دهید که رپورتاژهای آگهی و تبلیغات بر روی آن منتشر می‌شود، حتما باید استفاده از پیوندهای nofollow را جدی بگیرید.

چه زمانی باید از لینک follow استفاده کرد؟

چه زمانی باید از لینک follow استفاده کرد؟

همان‌طور که گفتیم لینک‌های فالو به طور مستقیم بر روی رتبه‌بندی سایت شما تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل بسیار مهم است که از آن‌ها به صورت آگاهانه و در جای درست استفاده کنید. بنابراین توصیه می‌شود که در موارد زیر پیوندهای follow را مورد استفاده قرار دهید:

پست های مهمان قابل اطمینان

ممکن است شما به دلیل شرایطی که دارید، با شرکتی همکاری کنید که یک وب‌سایت بسیار معتبر دارد. در این صورت می‌توانید با داشتن لینک هایی در این وب‌سایت، اعتبار صفحات خود را بالا ببرید. به این ترتیب می‌توانید با انتخاب نام کمپانی یا شرکت به صورت انکرتکست و دادن یک لینک به این صفحه معتبر و قابل اطمینان به صورت فالو، اعتبار سایت خود را بالا ببرید.

وبسایت افراد معروف

اگر در سایت شما صفحاتی وجود دارد که در آن‌ها با افراد مشهوری مصاحبه کرده‌اید که یک وب‌سایت بزرگ را مدیریت می‌کنند، می‌توانید به این وب‌سایت شخصی هم لینک بدهید. به این ترتیب هم توجه کاربر جلب خواهد شد و هم می‌توانید اعتبار خود را نزد موتورهای جستجو بالا ببرید.

لینک های editorial

گاهی اوقات ممکن است که نقد و بررسی صادقانه‌ای از یک محصول یا خدمت ارائه داده باشید. در این صورت لینک سازی به صفحه مربوط به این خدمت یا محصول می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. همچنین اگر مقاله‌ای را از یک وب‌سایت معتبر ترجمه کرده‌اید، می‌توانید از لینک آن مقاله به عنوان منبع استفاده کرده و به این ترتیب اعتبار سایت خود را افزایش دهید. به دسته از لینک ها که ارزش زیادی دارند و اعتماد کاربر را جلب می‌کنند، پیوندهای سرمقاله‌ای گفته می‌شود.

استفاده از لینک نوفالو nofollow بهتر است یا فالو follow؟

استفاده از لینک نوفالو بهتر است یا فالو؟

یکی از سوالات اصلی که ممکن است در ذهن شما هم به وجود آمده باشد؛ این است که لینک‌های فالو برای سئو سایت بهتر هستند یا نوفالو؟ هرچند پیوندهای nofollow در اعتبار بخشیدن به سایت مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ اما برای بهینه سازی وب‌سایت بسیار اهمیت دارند. زیرا همان‌طور که گفتیم کاربر می‌تواند از آن‌ها استفاده کرده و به صفحات دیگر منتقل شود. بنابراین باید بگوییم که لینک‌های نوفالو هم ارزشمند هستند. معمولا از این پیوندها برای فهم بهتر محتوای صفحه توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود و می‌توانند تعامل کاربر با صفحه را هم بالا ببرند. به همین دلیل برای سئو وب‌سایت اهمیت دارند.

اما این موضوع که از لینک فالو استفاده کنید یا نوفالو؟ بستگی به ماهیت صفحه‌ای دارد که می‌خواهیم کاربر را به آن ارجاع دهیم. باید بدانید که در لینک سازی داخلی معمولا از پیوند nofollow استفاده نمی‌شود. زیرا قصد ما از لینک سازی داخلی قدرت بخشیدن به صفحات مختلف در وب‌سایتمان است. تنها در یک صورت از پیوند نوفالو در سئو داخلی استفاده می‌شود؛ آن هم زمانی است که از تگ noindex برای خارج کردن یک صفحه از دسترس ربات‌های گوگل استفاده کرده‌ایم.

در نهایت باید بگوییم …

شناخت تفاوت لینک فالو و نوفالو به شما کمک می‌کند تا بتوانید از این پیوندها به درستی استفاده کرده و به این ترتیب به رتبه‌بندی بهتر وب‌سایت خود کمک کنید. هردوی این لینک سازی‌ها بر روی سئوی سایت تاثیرگذار هستند؛ زیرا می‌توانند به درک بهتر محتوای صفحه توسط گوگل کمک کرده و در عین حال راه دیگر افراد را برای آسیب زدن به صفحه ببندند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در دوره سئو ما شرکت کنید.


آموزش سئو در اصفهان

سوالات متداول (FAQ)

چگونه می‌توان لینک فالو را از نوفالو تشخیص داد؟

برای این کار باید بر روی صفحه مورد نظر در وب‌سایت کلیک راست کرده و با زدن گزینه inspect به کدهای آن دسترسی پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید با جستجوی عبارت nofollow لینک هایی را که در این دسته قرار گرفته‌اند تشخیص دهید.

آیا حتما باید فالو و نوفالو بودن لینک رو مشخص کنیم؟

این موضوع به cms سایت شما بستگی داره. به طور مثال در سیستم مدیریت محتوای جوملا، نوشتن rel را برای شما اجباری می‌کند. اما در سیستم مدیریت محتوا وردپرس، به طور پیش فرض لینک های داده شده فالو در نظر گرفته میشوند و در صورتی که بخواهید، نوفالو باشد باید خاصیت rel را تنظیم کنید.

آیا باید لینک های شبکه‌های اجتماعی را به صورت نوفالو قرار دهیم؟

بله. معمولا توصیه می‌شود که از نوفالو برای لینک های شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. همچنین باید دقت کنید که با کلیک بر روی لینک ها، صفحه جدیدی باز شود تا کاربر از وب‌سایت شما خارج نشود.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =