لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وردپرس چیست؟

در دنیایی زندگی می‌کنیم که راه‌اندازی یک سایت، اپلیکیشن یا وبلاگ ازجمله الزامات توسعه یک کسب‌وکار به شمار می‌آیند. اما بسیاری برای ساخت و مدیریت صحیح سایت دچار سردرگمی می‌شوند و به یک راهکار برای هموار ساختن این راه نیاز دارند. اگر از کسانی که قبلاً با این مسئله برخورد کرده‌اند بپرسید، قطعا یکی از پیشنهاداتشان به شما وردپرس خواهد بود. حال ممکن است سوالاتی در زمینه هزینه ها، چگونگی کاربرد آن، امنیت سایت وردپرسی و تاثیرات آن بر سئو سایت و… برایتان پیش آید که در ادامه این مقاله به آن‌ها میپردازیم.

وردپرس چیست و چرا باید آن را انتخاب کنیم؟
راهنمای مطالعه

دلیل انتخاب سایت ساز وردپرس

چرا باید وردپرس را انتخاب کنیم؟

فرض کنید شما قصد دارید یک سایت را طراحی کنید و از این به بعد به آپلود محتواها و تبلیغاتی در آن بپردازید. آیا میدانید که از کجای کار باید شروع کنید، و یا اطلاعات و تجربه‌ای در ساخت و طراحی سایت و مدیریت محتوا دارید؟ وردپرس بزرگ‌ترین و کامل‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای حال حاضر است، و به مبتدی‌ترین افراد نیز این امکان را می‌دهد تا وب‌سایت خود را بسازند و با توجه به نوع کسب‌وکار و کاربرد سایت (سایت شخصی، فروشگاهی، صنعتی، خبری و… ) از قالب‌ها، افزونه‌ها و بسیاری از امکانات مدیریت سایت استفاده کنند.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

تعریف وردپرس

وردپرس (WordPress) درواقع یک برنامه متن‌باز یا همان اوپن سورس (نوشته‌شده به زبان PHP) و رایگان است که به‌عنوان بزرگ‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS)، در سراسر جهان شناخته می‌شود. بنابراین شما می‌توانید برنامه را به‌صورت رایگان از سایت اصلی وردپرس دانلود کرده و استفاده کنید. البته اوپن سورس (Open source) بودن برنامه به شما این اجازه را می‌دهد که با ایجاد تغییراتی در کد نویسی نرم‌افزار، قابلیت‌های آن را کم، زیاد یا شخصی‌سازی کنید. با استفاده از این نرم‌افزار، هر نوع سایتی را می‌توان راه‌اندازی و مدیریت کرد.

اگر قصد راه اندازی یک وبسایت حرفه ای را دارید؛ اما نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید و برای داشتن یک سایت خوب و حرفه ای چه مواردی را باید رعایت کنید؛ پیشنهاد می کنیم که مقاله نکات مهم برای طراحی وبسایت حرفه ای را مطالعه کنید.

سیستم مدیریت محتوا cms

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System (CMS)، درواقع نرم‌افزار تسهیل دهنده مدیریت محتوای وب‌سایت است که با استفاده از آن می‌توانید ثبت، بازیابی و به‌روزرسانی محتواهای سایت را بدون نیاز به کد نویسی و طراحی صفحه جدید انجام دهید. حال این محتوای شما می‌تواند متنی، ویدئویی یا عکس باشد.

یک سیستم مدیریت محتوا می‌تواند در صورت نیاز به ایجاد لینک، پیوندهای مختلف و فرم ثبت‌نام در سایت و یا ایجاد اتصال به فروشگاه اینترنتی زمینه لازم را ایجاد کرده و کار را بسیار راحت‌تر کند. این در حالی است که با استفاده از این نوع نرم‌افزار می‌توانید سئو سایت وردپرسی خود را نیز مدیریت کنید و امتیاز و جایگاه سایت خود را در موتور جستجو ارتقا دهید.

اگر به دنیال یک شرکت حرفه ای سئو سایت وردپرسی هستید؛ بر روی لینک قرار داده شده کلیک کنید و از نحوه همکاری و فرایند سفارش پروژه به ما مطلع شوید.

تاریخچه وردپرس

اما ایده اولیه چنین نرم‌افزار قدرتمندی از کجا شکل گرفت و چگونه به اینجا رسید؟ وردپرس در سال 2003 توسط Mike و  Matt Mullenweg تأسیس شد. اولین نسخه نرم‌افزار وردپرس با عنوان WordPress 0.71 به‌صورت رسمی منتشر شد. این نسخه بسیار ساده و فاقد بسیاری از امکانات امروزه آن مانند فرآیند نصب ساده، پیوند یکتا، ویرایشگر وردپرس و… بود. وردپرس در نسخه بعدی (ورژن 1.0) امکان دسته‌بندی نوشته‌ها و ایجاد پیوندهای یکتای مناسب برای سئو سایت را به کاربران خود می‌دهد. انتشار نسخه‌های مختلف از سال 2004 تا سال 2013 ادامه پیداکرده است و اکنون وردپرس با نسخه 5.7 (آخرین ورژن موجود در بازار) بیشترین امکانات مدیرت محتوای جهان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ویژگی های cms وردپرس

ویژگی‌های CMS وردپرس

وردپرس ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به سایر نرم‌افزارهای CMS برتری داده است. این ویژگی‌ها موجب راحتی کاربران شده و وردپرس را بسیار حرفه‌ای و کاربردی ساخته است. در ادامه تمام ویژگی‌های وردپرس را موردبررسی قرار می‌دهیم.

  • نصب آسان: حتی افراد مبتدی و بی‌تجربه نیز قادر به نصب نرم‌افزار وردپرس در چند دقیقه هستند.
  • انعطاف‌پذیری: وب‌سایتی که قصد راه‌اندازی آن را دارید می‌تواند هر نوع هدف و کاربردی، مثل فروشگاه اینترنتی، سایت تفریحی، وب‌سایت آموزشی، سایت دانلود فیلم یا آهنگ و… داشته باشد. تمام آن‌ها بر روی وردپرس قابل‌اجرا هستند و می‌توانید طراحی سایت وردپرسی خود را به‌سادگی انجام دهید.
  • افزونه‌ها (پلاگین‌ها): وجود تعداد بسیار زیادی (بیش از 6000) افزونه‌های متفاوت ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های وردپرس است. افزونه‌های وردپرس به شما اجازه می‌دهند بخش‌های مختلفی برای سایت خود بسازید. برای مثال، هر کسب‌وکاری که در سایت خود محصول یا خدماتی برای فروش داشته باشد، به یک درگاه بانکی نیاز دارد که با استفاده از وردپرس می‌تواند آن را فعال کند. ازجمله دیگر افزونه‌های وردپرس می‌توان به افزونه‌های ویرایش متن (Tinymce)، افزونه سئو وردپرس (Yoast Seo)، افزونه فروشگاه اینترنتی (Woocommerce) و … اشاره کرد.
  • مدیریت ساده: فضای کاربری وردپرس به مبتدی‌ترین افراد نیز اجازه و توانایی مدیریت سایت و محتوا را می‌دهد.
  • قالب‌ها: قالب‌ها و پوسته‌های بی‌شماری که با وردپرس در دسترس کاربران قرارگرفته است، یکی از دلایل محبوبیت این CMS در میان کاربران آن است. دسته‌ای از این قالب‌ها فروشی و دسته‌ای دیگر رایگان هستند.
  • رایگان: شما می‌توانید فایل اورجینال را به‌صورت رایگان از سایت اصلی دانلود کنید و بازهم به‌صورت رایگان با استفاده از وردپرس به طراحی وب‌سایت خود بپردازید. بسیاری از افزونه‌ها و قالب‌های موجود در وردپرس به‌صورت رایگان قابل‌استفاده هستند. هزینه قالب‌ها و افزونه‌های فروشی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • امنیت: امنیت سایت و پایین آوردن احتمال حمله هکرها از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر اینکه کد نویسی فایل اورجینال برنامه به‌گونه‌ای انجام‌شده است که امکان نفوذ را به حداقل می‌رساند، پلاگین‌هایی نیز به‌منظور افزایش امنیت سایت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. در این زمینه می‌توان از متن‌باز بودن وردپرس نیز بهره برد و سطح امنیت آن را با دخالت در کد نویسی برنامه ارتقا داد.

وردپرس یک open sorce است؟

همان‌طور که بیان کردیم وردپرس یک برنامه Open source یا متن‌باز است. متن‌باز، کدباز یا اپن سورس به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که دسترسی به کدهای برنامه برای تمام کاربران آن، امکان‌پذیر بوده و امکان توسعه یا رفع باگ‌های آن برای همه مجاز شده است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد وردپرس خود را به‌گونه‌ای که می‌خواهید ارتقا دهید و شخصی‌سازی کنید.آیا وردپرس امنیت دارد؟

آیا وردپرس امن است؟

با توجه به اینکه آخرین نسخه وردپرس مربوط به سال 2013 است؛ نمی‌توان ادعا کرد که فایل اورجینال غیرقابل نفوذ است. باوجود آپدیت‌های زیادی که از این نسخه وجود دارد، همچنان باگ‌هایی نیز در آن مشاهده می‌شود. البته برتری این سیستم مدیریت محتوا نسبت به سایر نرم‌افزارها، متن‌باز بودن و امکان رفع باگ، توسط اصلاح کدها است. بااین‌حال، افزونه‌های زیادی نیز در دسترس مدیران وب‌سایت قرارگرفته‌اند. (به‌منظور افزایش امنیت وب‌سایت خود، وردپرس و افزونه‌ها را به‌طور منظم آپدیت کنید.)

شما می‌توانید برای افزایش امنیت اطلاعات خود از آن‌ها بک آپ بگیرید. برای افزایش امنیت می توانید دسترسی به فایل  wp-config.php که اطلاعات دیتابیس در آن قرار دارد؛ را محدود کنید. این‌گونه کسی جز شما قادر به مشاهده فایل نخواهد بود. رمزگذاری برای پوشه wp-admin که مدیریت پیشخوان برنامه را میسر می‌سازد، می‌تواند یکی دیگر از اقدامات لازم برای افزایش امنیت وردپرس شما باشد. همچنین مطمئن شوید که از رمزهای قوی، به‌منظور بالا بردن امنیت بخش‌های مختلف وردپرس خود استفاده می‌کنید.

چند سایت بزرگ که از وردپرس استفاده می کنند…

با توجه به محبوبیت بالا و کاربرد بسیار آسان وردپرس جای تعجب ندارد که میلیون‌ها (نزدیک به 20 میلیون) وب‌سایت با استفاده از این نرم‌افزار ساخته و مدیریت‌شده باشند. وردپرس بگینر (wpbeginner)، جی زی (سایت یک خواننده هیپ‌هاپ)، سایت رسمی کشور سوئد و وبلاگ شرکت بلک‌بری بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های خارجی وردپرسی هستند. ازجمله بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های وردپرسی داخلی نیز می‌توان همیار وردپرس، میهن وردپرس، دکتر وردپرس، سایت دانلودها و ووکامرس فارسی را نام برد.

اینکه سایت های بزرگ از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای مدیریت وبسایت خود استفاده کرده اند؛ بیان می کند که برای داشتن یک سایت پر بازدید، باید به نکات و روش های مهم افزایش بازدید سایت توجه کنید. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که مقاله 10 راه افزایش بازدید سایت را مطالعه کنید.

قیمت طراحی و سئو سایت وردپرسی

قیمت طراحی و سئو سایت وردپرسی

با توجه به آنچه گفته شد حتماً می‌توانید حدس بزنید که هزینه ساخت و مدیریت وب‌سایت توسط وردپرس بسیار ارزان‌تر از سایر سیستم‌های مدیریت محتوا است. رایگان بودن بسیاری از قالب‌ها و افزونه‌ها، امکان کاهش هزینه‌ها را میسر ساخته است. اما این را نیز در نظر داشته باشید که دسته‌ای از قالب‌ها و افزونه‌ها، فروشی هستند و بسیاری دیگر نیز برای آپدیت، به پرداخت مبلغ مشخصی نیاز دارند. بنابراین، با توجه به نیاز وب‌سایت شما می‌تواند این هزینه تغییر پیدا کند.

در ابتدا باید توجه داشته باشید که نوع سایت (فروشگاهی، خبری، شرکتی یا…) در هزینه و قیمت طراحی آن تغییراتی ایجاد می‌کند. قالب‌های آماده زیاد و متنوعی نیز در وردپرس وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با توجه به اینکه طراحی سایت شما به‌صورت اختصاصی یا آماده است، قیمت نهایی تغییر می‌کند. به این صورت که بابت طراحی سایت‌های اختصاصی هزینه بیشتری پرداخت می‌شود. برای سفارش طراحی انواع سایت وردپرسی، کلیک کنید و با شرایط و نحوه کار ما آشنا شوید.

هزینه های جانبی طراحی سایت

بارگذاری سایت بر روی یک ‌هاست، تنظیم ‌هاست و دامنه و ایمن‌سازی بارگذاری، نیازمند تخصص و تجربه هستند و هزینه‌هایی در پی‌دارند. قاعدتاً برای سایتی که بارگذاری کرده‌اید، به محتواهای متنی، تصویری و… نیاز دارید. درصورتی‌که تخصص لازم برای تولید محتواهای سئو شده را ندارید، یک یا چند نیروی متخصص را به این منظور به کار بگیرید. هزینه‌های جانبی دیگری مانند پشتیبانی ماهانه یا سالانه سایت، خرید دامنه سایت، قالب‌ها، آموزش‌های لازم برای کار با سیستم مدیریت محتوا و… نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارند.

قالب‌های وردپرسی

قالب‌های وردپرسی مجموعه‌ای از پوسته‌ها و تم‌هایی هستند که به‌منظور طراحی وب‌سایت وردپرسی می‌توان از آن‌ها بهره برد. البته توجه داشته باشید که استفاده از قالب‌های آماده و چپ‌چین موجود در وردپرس برای سایت‌های فارسی چندان مناسب نیستند. به ‌این ‌ترتیب، بسیاری از سایت‌های ایرانی قالب‌هایی را سفارش داده و خریداری می‌کنند.

قالب رایگان استفاده کنیم یا بخریم؟

قالب رایگان یا پولی؟

بسیاری از مدیران ‌سایت ها ترجیحاً از قالب‌های پولی و سفارشی استفاده می‌کنند؛ زیرا امکانات این قالب‌ها بسیار بیشتر و پیشرفته‌تر هستند و شما می‌توانید با توجه به نیازهای سایت، کسب‌وکار و علایق کاربران خود قالب سفارشی را خریداری کنید. توجه داشته باشید که ممکن است سایت‌های دیگر نیز از قالب انتخابی شما استفاده کنند و آپدیت قالب تنها توسط طراح آن میسر می‌شود. با توجه به اینکه قالب‌های فارسی نیاز به راست‌چین بودن دارند، بهتر است در صورت امکان از یک قالب پولی و حرفه‌ای‌تری که توسط افراد ایرانی ساخت شده است؛ استفاده کنید.

طراحی سایت با قالب اختصاصی نیازمند چیست؟

درصورتی‌که اعتبار بالایی برای سایت خود می‌خواهید، از قالب‌های اختصاصی استفاده کنید. این قالب‌ها هزینه بیشتری نیاز دارند و تنها افراد متخصص می‌توانند آن‌ها را طراحی کنند. آپدیت کردن قالب اختصاصی نیازمند به‌روزرسانی هسته آن است. بنابراین، تنها توسط سازنده آن میسر می‌شود. کد نویسی و طراحی یک قالب سفارشی نیازمند زمان زیادی است. بیان و هماهنگ کردن ایده مدنظر شما و نتیجه ایجادشده؛ نیازمند جلسات و آزمون‌ و خطاهای متعدد است. بنابراین، ممکن است قالب اختصاصی شما در حدود 1 ماه آماده شود.

تعدادی از افزونه های وردپرس

افزونه‌های سایت وردپرسی

پلاگین‌های زیادی به‌منظور تسهیل مدیریت محتوا و ارتقا وب‌سایت وجود دارند. 3 مورد از ضروری‌ترین پلاگین‌های وردپرس برای هر کسب‌وکاری شامل موارد زیر هستند.

MonsteerInsights: این افزونه به‌عنوان قوی‌ترین پلاگین گوگل آنالیتیکس شناخته می‌شود و به شما امکان بهینه‌سازی سایتتان توسط داده هایی که در گوگل وجود دارد را می دهد. شما به سادگی می توانید به این اطلاعات از طریق پیشخوان وردپرسی دست یابید.

Yoast Seo: یکی از بهترین افزونه های مدیریت محتوا، افزونه یواست سئو است. به وسیله چراغ های راهنمای این افزونه می توانید به راحتی عملکرد خود را بررسی کنید.

OptinMonster: این پلاگین به جذب مخاطبین هدفمند و بهینه‌سازی نرخ تبدیل کمک چشمگیری می‌کند. بنابراین، با استفاده از این افزونه می‌توانید خدمات را با توجه به علایق و نیازهای مشترکین ایمیل خود شخصی‌سازی کنید.

افزونه های کاربردی برای افزایش سرعت سایت وردپرسی

در دنیایی که همه به دنبال دریافت کاربردی‌ترین محتوا و اطلاعات در کمترین زمان ممکن هستند، سرعت سایت در میان مهم‌ترین شاخص‌های سئو سایت‌ها قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که هر ثانیه افت سرعت سایت می‌تواند موجب ریزش هزاران و حتی میلیون‌ها کاربر سایت شما شود. اگر می‌خواهید سرعت سایت خود را افزایش دهید می‌توانید از افزونه‌های وردپرس ذکرشده در این بخش بهره ببرید: WP Rocket، Litespeed cache، W3total cache، Cache enabler، Deactivate plugins per page و…

آیا سئو سایت وردپرسی آسان تر است؟

نکات مهم سئو سایت وردپرسی

درواقع شما هر کاری که در سایت خود انجام می‌دهید به‌منظور بهینه‌سازی موتور جستجو و افزایش ترافیک و امتیاز سایت است. وردپرس انجام فعالیت‌های زیادی را به‌منظور ارتقا سئو سایت شما میسر می‌کند.

  • تولید محتوا
  • بک لینک سازی
  • افرایش اعتبار برند
  • لینک سازی داخلی
  • افزایش سرعت سایت
  • بهینه‌سازی کدهای سایت
  • افزایش میزان کلیک کاربران در سایت
  • افزایش میزان و مدت پیمایش کاربر در سایت
  • قالب‌های مورد تأیید و قابل‌بررسی توسط ربات خزنده گوگل
  • امکان ریسپانسیو یا هماهنگی سایت با نمایش در گوشی هوشمند

سخن پایانی

در این مطلب معرفی کاملی از وردپرس، امکانات و مزایای آن را خواندید. همان‌طور که بیان کردیم، طراحی و مدیریت سایت و محتوا با استفاده از وردپرس بسیار راحت‌تر می‌شود و شما می‌توانید کسب‌وکار خود را به‌خوبی توسط آن توسعه دهید. فضای کاربری وردپرس قابل‌درک است؛ بنابراین، بعد از مدتی به آن عادت کرده و مسلط می‌شوید. البته در صورت نیاز می‌توانید طراحی سایت وردپرسی خود را به افراد متخصص بسپارید و با این کار کیفیت و کاربری آن را به سطح بسیار بالا و رضایت بخشی برای کاربران خود ارتقا دهید.

به این مقاله امتیاز دهید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =