لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

الگوریتم رنک برین گوگل

الگوریتم رنک برین یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که بر اساس هوش مصنوعی کار می کند. به عبارت دیگر با بررسی و تحلیل رفتار کاربران نتایج را برای آن ها رتبه بندی می کند. درک مفهوم عبارت جست و جو شده وظیفه ی این الگوریتم است.

 

تصویر شاخص الگوریتم هوش مصنوعی
راهنمای مطالعه

ندان به کیفیت محتوا، درج کلمات کلیدی و تکرار بیش از حد آن ها توجه نمی کرد. وبمستران نیز به همین دلیل با تکرار بیهوده و بی ربط کلمات کلیدی در محتوا در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب می کردند. این مسائل نارضایتی کاربران را به دنبال داشت چراکه به نتیجه مطلوبی نمی رسیدند.برای رفع این مشکل الگوریتم های گوگل به منظور اثربخشی در رتبه بندی نتایج سرچ کاربران طراحی شده اند. به این معنی که الگوریتم ها با ارزیابی داده های موجود در وب سعی دارند تا برترین نتایج جستجو را نشان دهند. هر یک از این الگوریتم ها مسئول تجزیه و تحلیل قسمتی از نتایج جستجو هستند تا بهترین نتیجه را برای نیاز کاربر ارائه دهند.

یکی از تازه ترین الگوریتم های گوگل که بر اساس هوش مصنوعی کار می کند الگوریتم رنک برین گوگل می باشد که در ادمه به معرفی آن می پردازیم.

الگوریتم هوش مصنوعی گوگل

منظور از الگوریتم رنک برین چیست؟

این الگوریتم یک راه جدید به منظور تجزیه و تحلیل بهتر اطلاعات، درک نیاز کاربر و ارائه بهترین نتایج رتبه ‌بندی شده می باشد. Rank Brain با کمک اصول Machine Learning  (اتوماتیک به بررسی و پردازش پرداخته و نحوه عملکرد چیزی را یاد می گیرد) طراحی شده است. به عبارت دیگر تکنولوژی جدیدی بر اساس هوش مصنوعی می باشد. پس در یک جمله می توان گفت الگوریتم رنک برین، الگوریتم هوش مصنوعی گوگل می باشد.

حتما می دانید که چیزی که از طریق الگوریتم یادگیری ماشین و artificial intelligence روی کار آید بسیار هوشمندانه عمل می کند. این الگوریتم روزانه با آزمون و خطا موضوعات بیشتر و جدید تری دستگیرش می شود. با اینکه نزدیک به 5 سال است که از معرفی الگوریتم هوش مصنوعی گوگل می گذرد اما همچنان در مرحله آزمون و خطا می باشد.  در واقع در راه یادگیری و بهبود عملکرد خود قدم برمی دارد. این الگوریتم می تواند مفهوم کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر را درک کند. بنابراین بهترین نتیجه را برای کاربر ارائه می دهد. الگوریتم، نتایج جستجو را مطابق رفتار کاربر دسته بندی می کند.

سایت های نوپا به وسیله ی الگوریتم رنک برین می توانند رتبه خوبی در نتایج جست و جو به دست آورند. نکته ی مهمی که باید به آن دقت داشته باشند این است که محتوای با کیفیت تر و کامل تری را به کاربران نشان دهند و هدفشان کسب رضایت کاربران باشد.

تاریخچه الگوریتم رنک برین  (Rank Brain)

گروه مهندسی کمپانی گوگل  الگوریتم Rank Brain را در سال 2015 معرفی و به ‌صورت رسمی رونمایی کرد. آن ها بیان کردند که این الگوریتم تکمیل کننده الگوریتم مرغ مگس خوار می باشد یا به عبارتی پیشرفته تر از مرغ مگس خوار است. برای نخستین بار استفاده از این الگوریتم را گوگل در سال 2015 ماه اکتبر و روز 26 ام تایید کرد و گفت که از سال 2016  کمتر از یک چهارم رتبه بندی در فهرست نتایج جستجو توسط این الگوریتم صورت می گیرد.به عبارت دیگر بعد از پادشاهی محتوا و ساختار لینک ها، سومین پارامتر مهم در رتبه بندی سایت ها به شمار می آید.

وظیفه ی الگوریتم رنک برین چیست؟

وظیفه این الگوریتم این است که نیاز کاربر را به خوبی درک کرده و بهترین نتایج را نمایش دهد. به عبارتی رنک برین نتایج جستجوی گوگل را طبق شناخت الگوهای تازه، بازتاب متقابل کاربران، درک و تشخیص مفهومی،  نشان می دهد. حتی اگر کاربران در گوگل برای نخستین بار آن عبارت را سرچ می کنند. (الگوریتم رنک برین حدس میزند) در حقیقت این الگوریتم کمک رسان گوگل است تا حدس ‌های بهتری از لحاظ معنایی در رابطه با عبارات جستجوی کاربران بزند.

چگونه سایتمان را برای الگوریتم رنک برین بهینه کنیم؟

بهینه کردن سایت برای این الگوریتم با تولید محتوای باکیفیت، خاص و جدید و بدون کپی امکان پذیر است.مواردی که برای بهینه سازی سایت برای الگوریتم رنک برین باید در نظر داشته باشید شامل موارد زیر می شود.

در محتوا های شما باید لینک بیلدینگ رعایت شده باشد، اصول نگارشی و املایی به درستی رعایت شود، تیتر ها به درستی مشخص شود،نرخ CTR و میانگین حضور کاربر در سایت افزایش پیدا کند. درضمن کامنت مارکتینگ را در نظر بگیرید تا کاربر به درج کامنت و نظر خود در سایت شما تشویق شود.

الگوریتم رنک برین به چه میزان در سئو اهمیت دارد؟

این الگوریتم پیچیده گوگل با هدف پایان دادن به تکنیک های سئو black hat، سئو خاکستری و کلاسیک روی کار آمده است. این الگوریتم هوشمند به ما می گوید که برای سئو سایت خود باید استراتژی بهتری داشته باشیم. باید به وب معنایی و تجربه کاربری توجه کنیم و صرفا با محتوای مناسب، جامع، کاربردی و پاسخ دهی به نیاز کاربران است که قادر به بهینه کردن سایت و پیشی گرفتن از رقبا هستیم. چراکه اساسی ترین فاکتور در این الگوریتم تجربه کاربری (UX) می باشد.

نکته الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین با سایر الگوریتم ها چه تفاوتی دارد؟

تفاوت عمده ای که الگوریتم رنک برین با سایر الگوریتم ها دارد این است که، برخلاف الگوریتم هایی مانند پاندا، پنگوئن،کبوتر و … این الگوریتم نیازی به ، به روزرسانی توسط تیم مهندس گوگل ندارد. به عبارت دیگر این مسئولیت بر عهده خود الگوریتم است. به این صورت که الگوریتم رنک برین همواره در حال یادگیری و ارتقا دانش خود است. برخی از نظر درک مفهومی کلمات جست و جو شده الگوریتم رنک برین را شبیه به الگوریتم مرغ مگس خوار می دانند. تفاوت عمده ای که این الگوریتم با الگوریتم مرغ مگس خوار دارد در این است که هدف اصلی آن راضی نگه داشتن کاربران است. به اندازه ای رضایت کاربران برای الگوریتم رنک برین اهمیت دارد،که معیار اصلی آن میزان تعامل با کاربران است.

همان طور که گفته شد معیار اصلی این الگوریتم تعامل با کاربران است. بنابراین بعد از آنکه رفتار کاربر را بررسی کرد و واکنش او را دید، وظیفه دارد که آن را در حافظه خود ذخیره کند و خود را به روز رسانی کند. در بیان دیگر وظیفه دارد که هوشمند تر شود تا بتواند که نتایج بهتری را نمایش دهد در نتیجه با وجود این الگوریتم با راه های میان بر نمی توان به جایگاه بالایی دست پیدا کرد.

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

در حال حاضر الگوریتم Rank Brain گوگل، روی بررسی تعامل کاربران و ارائه نتایج جستجو طبق ملاک هایی مثل نرخ بازگشت سایت ‌ها، میانگین زمان حضور کاربر در سایت، CTR و … تمرکز دارد. برای رسیدن به رتبه برتر نتایج جستجو باید هر آنچه که کاربران و جامعه هدفتان از شما می خواهند به آن ها بدهید. براساس هر مهارتی که دارید برای مخاطبان خود به زبان روان و راحت محتوای منحصر به فرد و باکیفیت تولید نمایید. رفتار کاربران را در زمان ورود به صفحات و یا حضور در سایت بررسی کنید و بر اساس نظر کاربران و واکنشی که محتوای شما نشان می دهند محتوایتان را بهینه کنید.

الگوریتم رنک برین داده ها را به بهترین شکل ممکن ارزیابی کرده تا نتایج خوب و مرتبطی را به کاربران نمایش دهد. نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین گوگل به این صورت است که:

  • عبارات جستجو شده را درک کند. (مفهوم عبارات را متوجه می شود)
  • واکنش بازدیدکنندگان را بررسی نماید تا بفهمد رضایت کافی داشتند یا خیر.
  • نحوه درک کلمات کلیدی جستجو شده توسط الگوریتم رنک برین

همانطور که گفتیم این الگوریتم از هوش مصنوعی بهرمند است به همین دلیل می تواند دسته بندی صحیحی از داده های ورودی داشته باشد. در صورتی که با عبارت جدیدی برخورد کند سعی دارد تا آن را به درستی حدس بزند و یا اینکه عبارت شبیه آن را بیابد.

تا قبل از معرفی الگوریتم رنک برین نزدیک به 20 درصد از کلمات کلیدی مورد جستجو جدید بودند و باعث گیج شدن گوگل می شدند چرا که هیچ سر رشته ای از هدف کاربر نداشتند.

در واقع وقتی کاربر کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می کند، الگوریتم رنک برین به آن عبارت بسیار دقت می کند تا مفهوم عبارت موردنظر کاربر را تشخیص دهد. سپس مطابق علاقه کاربر فهرستی که در آن مفهوم خواسته کاربر رتبه بندی شده را ارائه می دهد، هر لینک که در ابتدای فهرست باشد به  این معنی است که کابر به آن بیشتر علاقمند است و پاسخ جامع تری برای اوست.

برای مثال وقتی در گوگل سرچ کنید “مسابقات آسیایی والیبال” می بینید که گوگل عبارات مشابه با خواسته شما را ارائه می دهد:

  • مسابقات آسیایی والیبال
  • محل برگزاری مسابقات آسیایی والیبال
  • زمان برگزاری مسابقات آسیایی والیبال
  • قوانین مسابقات آسیایی والیبال
  • و…

همه‌ی این عبارات جستجو بیانگر اطلاعات مفید و مرتبط با مسابقات آسیایی والیبال هستند که این جامع بودن نتایج به دلیل عملکرد الگوریتم رنک برین است.

اندازه گیری میزان رضایت کاربران از نتایج ارائه شده

عملکرد این الگوریتم تنها تشخیص مفهوم جستجو شده نیست، بلکه پس از ارائه نتایج به بررسی میزان رضایت کاربران می پردازد. به عبارتی اساسی ترین موضوعی که باعث می شود سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کند، بالا بودن میزان رضایت کاربران است که این الگوریتم گوگل قادر به تشخیص آن است. این الگوریتم بازه زمانی که کاربر در سایت می ماند را بررسی می کند و اگر زمان زیادی کاربران در سایت باشند به آن سایت امتیاز می دهد.

تصور کنید در بازی والیبال پای شما پیچ خورده و تاندون آن کشیده شده است و در بیمارستان پایتان را برای مدت دو هفته گچ گرفته اند. در این دو هفته که در خانه استراحت می کنید ممکن است در گوگل سرچ کنید “کشیدگی تاندون مچ پا” تا اطلاعات بیشتری از وضعیت خود به دست آورید.

در لیست نتایج قطعا لینک اول را انتخاب می کنید اما می بینید صرفا دارای کلمه کلیدی است و اطلاعات مفیدی ندارد. فورا بر میگردید به فهرست نتایج و لینک دوم را انتخاب می کنید و میبینید این لینک نیز فقط نکات تکراری مثل استراحت و کمپرس یخ را پیشنهاد داده است. دوباره برمی گردید و لینک بعدی را انتخاب می کنید و می بینید که آن اطلاعات مفید و کامل تری در اختیار شما قرار می دهد بنابراین دیگر بر نمی گردید به لیست نتایج و در همه صفحه می مانید تا محتوا را کامل بررسی کنید.

به این برگشتن ها به نتایج جستجو و انتخاب لینک دیگر، Pogo-sticking می گویند که رنک برین برای این مورد دقت بیشتری به خرج می دهد. در صورتی که گوگل ببیند که کاربران فورا پس از ورود به یک صفحه بیرون می آیند و به صفحه دیگری می روند، کم کم رتبه آن سایت را پایین می آورد. از طرفی در صورتی که ببیند کاربران در آن صفحه می مانند و  Pogo-sticking رخ نمی دهد، به آن صفحه امتیاز دریافت رتبه بالاتر را می دهد.

به طور خلاصه می توان عملکرد الگوریتم رنک برین را اینگونه بیان کرد:

کاربری کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می کند و این الگوریتم آن را در قالب یک مفهوم درک می کند. سپس فهرستی از نتایج را برای عبارت موردنظر کاربر ارائه می دهد. در آخر بررسی می کند کاربر در آن سایت ها چقدر زمان سپری کرده است و آیا راضی بوده است یا خیر؟ اگر راضی بود به سایت امتیاز می دهد در غیر این صورت سایت با نزول رتبه مواجه می شود و در جستجوی بعدی این کلمه کلیدی، صفحه دیگری را در لیست نتایج ارائه می دهد.

فاکتور های موثر در رتبه دهی رنک برین

در این قسمت به معرفی برخی از عوامل موثر در رنک برین برای رتبه دهی می پردازیم:

ارائه پاسخ کامل به پرسش های کاربر

الگوریتم رنک برین به این موضوع توجه می کند که محتوای سودمندی در سایت ها قرار داده شده باشد، اینکه سایت ها صرفا دارای عبارات کلیدی باشند کفایت نمی کند، بلکه باید پاسخ کامل و جامعی به کاربران ارائه دهند تا بازدیدکنندگان راضی باشند و مدت بیشتری در سایت بمانند.

پیش بینی میزان رضایت کاربران پیش از ورود به صفحه سایت

الگوریتم رنک برین بررسی می کند که آیا سایت ها به خوبی برای تمامی کاربران روی تمامی دستگاه ها از جمله کامیپوتر، نوت بوک، موبایل هوشمند و… باز می شود یا خیر! ااین الگوریتم گوگل به سرعت بارگذاری کامل سایت و دانلود این سایت ها نیز بسیار توجه می کند. درضمن در طراحی سایت ها برای کسب رضایت الگوریتم رنک برین و دریافت رتبه بهتر در فهرست نتایج باید به چهارچوب اصولی آن توجه و آن ها را اجرا کرد.

لینک بیلدینگ های داخلی و خارجی

برای الگوریتم رنک برین مهم است که بازدیدکنندگان سایت از طریق لینک بیلدینگ های سایت به پاسخ نیاز خود برسند. پس اگر شما در سایت خود در رابطه با تعدادی کلمه کلیدی یک لینک ساخته باشید تا بازدید کنندگان را به توضیحات بیشتر در مورد آن کلمه کلیدی هدایت کنید در جلب رضایت الگوریتم رنک برین موفق تر خواهید بود.

نکته: دقت داشته باشید که این عوامل رتبه بندی برای الگوریتم رنک برین همواره ثابت نیست و بروزرسانی می شود و برای حفظ جایگاه برتر سایت خود باید به بروزرسانی ها توجه داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =