لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

11 اصل مهم قرارداد طراحی سایت + فایل word دانلودی

در دنیای امروز داشتن یک وب‌سایت معتبر و پر بازدید برای هر کسب و کاری لازم است و اولین قدم برای رسیدن به چنین جایی طراحی سایت خواهد بود. برای مثال زمانی که شما به یک شرکت برای طراحی سایت در اصفهان خود مراجعه می‌کنید، مدیران شرکت و مسئول تیم طراحی در خصوص چیزهایی که لازم دارید با شما صحبت می‌کنند تا برای هر دو طرف دقیقا مشخص باشد که چه کاری باید انجام شود. در مرحله بعدی باید قرارداد طراحی سایت تنظیم شود؛ در این قرارداد همه گفته‌ها و شنیده‌ها مکتوب می‌شوند تا در آینده مشکلی پیش نیاید. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه اقدامی برای بستن قرارداد بکنید 11 اصل قرارداد طراحی سایت که ما در ادامه تهیه کردیم را مطالعه کنید، تا بدانید که در زمان عقد آن به چه مواردی باید توجه کنید.

شما می توانید فایل خام قرارداد طراحی سایت را از طریق لینک روبرو دریافت نمایید.

چگونه قرارداد طراحی سایت بنویسیم و چه اصولی را در نگارش آن رعایت کنیم؟

چه اصولی باید در قرارداد طراحی سایت رعایت شود؟

در زمان عقد قرارداد طراحی سایت اصول ظریفی وجود دارد که باید به همه آن‌ها توجه کنید. عدم توجه به این اصول ممکن است باعث شود که قرارداد از نظر قانونی ارزشی نداشته باشد و اگر شرکت یا مشتری به تعهدات خود عمل نکرد نتوانید موضوع را پیگیری کنید.

  • قرارداد طراحان وب‌سایت باید حتما در برگه دارای سربرگ شرکت نوشته شود و مهر و امضای مدیر شرکت و مسئول بخش طراحی پای آن باشد.
  • مشخصات طرفین قرارداد اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی باید به‌طور کامل ذکر شوند.
  • نوع سایت، روش طراحی و امکانات مورد نیاز در سایت باید به‌ طور کامل و با ذکر همه جزئیات صحبت شده بیان شود.
  • تعهدات مالی و غیرمالی سفارش‌ دهنده و شرکت طراحی باید کاملا دقیق و شفاف توضیح داده شود.
  • در قرارداد طراحی سایت شرایط فسخ، تحویل در موعد دیرتر یا زودتر، تحویل در شرایط اضطرار و… باید به‌ طور کامل بیان شوند.
  • قرارداد باید بر اساس اصول حقوقی و با رعایت اصول نگارش قرارداد یعنی ماده، بند و تبصره نوشته شود و کاملا روان و ساده باشد.

معرفی و بررسی مفاد موجود در قرارداد طراحی سایت

مفاد موجود در قرارداد طراحی سایت

اگر نگاهی به نمونه قرارداد طراحی سایت که در بخش بعد آورده‌ایم بیندازید، متوجه می‌شوید که این قرارداد بندهای مشخصی دارد که در هر یک از آن‌ها اطلاعات مورد نظر باید به‌ طور واضح و مشخصی نوشته شوند. در این بخش مفاد یک قرارداد کامل و قانونی را آورده‌ایم تا شما در زمان عقد قرارداد بتوانید درستی آن را بررسی کنید.

موضوع قرارداد

در این بخش لازم است که موضوع قرارداد طراحی سایت است با نوع و شیوه طراحی مشخص شود؛ به‌ عنوان‌ مثال قرارداد «طراحی سایت فروشگاهی با استفاده از وردپرس برای مجموعه یا آقا/خانم …» یک موضوع واضح و مشخص است. علاوه بر این تاریخ دقیق عقد قرارداد طراحی سایت نیز باید در همین بخش بیاید.

مشخصات طرفین

در قرارداد طراحی وب‌سایت باید مشخص باشد که چه کسی سفارش‌ دهنده و چه کسی سفارش‌ گیرنده است؛ بسته به اینکه سفارش‌ دهنده طراحی سایت شخص حقیقی است یا حقوقی مشخصات ذکر شده متفاوت است. علاوه بر این باید سمت طرفین عقد قرارداد و در صورت وجود وکالت‌نامه مشخصات آن نیز در متن ذکر شود.

مدت‌ زمان قرارداد طراحی وب‌سایت

بسته به امکاناتی که صاحب سایت سفارش داده است، متخصصان و مدیران تیم طراحی زمانی را برای تحویل پروژه تخمین می‌زنند که باید در قرارداد ذکر شود. اگر قرار است سایت به‌ صورت مرحله‌ به‌ مرحله پیاده‌سازی و به مشتری تحویل داده شود، زمان اجرای هر فاز با ذکر تاریخ باید بیان شود.

هزینه

هزینه طراحی سایت در شرکت‌های مختلف متفاوت است و بستگی به نوع سایت، امکانات، نحوه طراحی و فوری بودن یا نبودن آن دارد. در این بخش مبلغ کل توافق شده بین طرفین با حروف و عدد نوشته می‌شود.

شرایط پرداخت

بدون شک قرار نیست که مشتری همه هزینه طراحی را همان ابتدای کار بپردازد. با توجه به نمونه قرارداد طراحی سایت لازم است که شرایط پرداخت ذکر شود. اگر بیعانه‌ای پرداخت شده مبلغ آن نوشته می‌شود و اگر چکی تحویل مدیران مالی شرکت داده شده است ذکر شماره چک، تاریخ و مبلغ آن در قرارداد ضروری است.

تعهدات

تعهدات شرکت و سفارش‌ دهنده قبل از شروع طراحی، حین و بعد از آن باید بیان شوند؛ به‌ عنوان‌ مثال اگر لازم است که در حین طراحی گزارشی به مشتری داده شود یا مشتری باید اطلاعاتی را برای شروع طراحی در اختیار تیم قرار دهد باید به‌طور واضح و شفاف با ذکر دقیق بندها، تعهدات ذکر گردند.

ضمانت‌ ها

شرکت باید به مشتری ضمانتی بدهد که سایت را در زمان مشخص‌ شده با همه امکانات مورد توافق به اتمام می‌رساند؛ مشتری نیز باید برای پرداخت مبالغ و پایبندی به صحبت‌ها و توافقات، تضمینی به شرکت ارائه دهد.

مراحل اجرای پروژه

اگر پروژه دارای چند فاز است باید همه فازها با کلیه تعهدات شرکت و مشتری در این بخش نوشته شوند.

شرایط فسخ

هر زمان ممکن است که مشتری از سفارش خود پشیمان شود یا شرکت به دلایلی نتواند به تعهدات خود عمل کند و مجبور به فسخ قرارداد باشد. این شرایط باید در قرارداد طراحی سایت پیش‌بینی شده باشد تا ضرر وارد شده به هریک از طرفین جبران شود.

شرایط قهریه

شرایط قهریه یا فورس ماژور مربوط به زمانی است که اتفاقی رخ می‌دهد که هیچ‌ یک از دو طرف نقشی در آن نداشته‌اند. بلایای طبیعی، فوت مشتری یا مدیر شرکت یا هر حادثه دیگری که خارج از عهده طرفین باشد جزء شرایط قهریه به شمار می‌روند. در قرارداد باید بیان شود که در صورت رخداد چنین شرایطی تکلیف و وظیفه طرف مقابل چیست.

نمونه قرارداد طراحی سایت

برای اینکه نوشتن هیچ‌ یک از بندهای فوق را فراموش نکنید، بهتر است یک نمونه قرارداد طراحی سایت به صورت word آماده داشته باشید و با اطلاعات طرفین آن را پر کنید. بخش‌های زیادی از این قرارداد در نمونه آماده است و همین موضوع باعث می‌شود که همه بندهای مورد نیاز در قرارداد موجود باشد و احتمال اینکه موضوعی فراموش شود از بین برود. شما می‌توانید از فایل نمونه زیر یک کپی تهیه کنید و آن را با مشخصات، تعهدات، شرایط و موارد مورد توافق خود پر کنید.

چگونه قرارداد طراحی سایت بنویسیم؟

چگونه قرارداد طراحی سایت بنویسیم؟

برای دریافت فایل خام قرارداد طراحی سایت کلیک کنید.

سوالات متداول و مهم کاربران در قرارداد طراحی سایت

امکانات دقیق سایت، نحوه پرداخت مبلغ، شرایط فسخ و توضیح واضح فازهای مختلف پروژه از مهم‌ترین مفاد در این قرارداد است.

قراردادی که در آن همه جزئیات صحبت شده به‌ طور شفاف و واضح توضیح داده شده باشد بهترین نوع قرارداد است. هیچ نقطه ابهامی نباید در قرارداد وجود داشته باشد که باعث اختلاف بین طرفین شود.

در خصوص حذف امکانات توافق شده باید شرایط در قرارداد بیان شود؛ به‌ عنوان‌ مثال اگر امکان مورد نظر پیاده‌سازی شده باشد آیا می‌توان آن را حذف کرد و در صورت حذف مبلغ مربوط به آن به چه صورتی محاسبه می‌شود. افزودن امکانات در طی قرارداد به شرطی که تغییر ساختار کلی نباشد مشکلی ندارد و مشتری می‌تواند با پرداخت هزینه اضافه‌تر آن را درخواست کند.

مقدار دقیق بیعانه، مبلغ، شماره و تاریخ چک‌ها و مبالغی که در صورت اضافه شدن امکانات اضافه می‌شوند بر اساس چیزی که بین طرفین توافق شده در قرارداد ذکر شود.

دو نسخه از این قرارداد تهیه می‌شود که یکی در اختیار مشتری و دیگری در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.

سوالات متداول