لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

الگوریتم های گوگل

گوگل الگوریتم های بسیاری دارد که هر کدام هدف و عملکرد خاصی دارند، اما در کل هدف کلیه آن ها انتخاب بهترین وب سایت ها، به منظور نمایش در صفحات ابتدایی نتایج جستجو برای جامعه هدف می باشد. در این مقاله به معرفی مختصر الگوریتم های گوگل می پردازیم، تا در مقالات بعدی هر یک از الگوریتم ها، اهداف و ویژگی های آن ها را به صورت کامل توضیح دهیم.

زمان مطالعه
راهنمای مطالعه

الگوریتم های گوگل

منظور از الگوریتم گوگل چیست؟

به تمامی فنون و شیوه هایی که به صورت درونی و بیرونی برای بهبود و ارتقا جایگاه سایت در گوگل انجام می شود، سئو می گویند. سایت های زیادی هستند که بدین منظور از شیوه های نادرستی استفاده می کنند، تا به صفحهات اول برسند اما گروه برنامه نویسی گوگل، الگوریتم های گوگل را به همین منظور پیاده سازی و آپدیت می کنند تا از این کارهای غیر اخلاقی جلوگیری کنند.

الگوریتم های گوگل به منظور بهینه سازی و سئو در گوگل استفاده می شوند. پروسه ای که موتور های گوگل مطابق آن با معادلات مختلف خود وب سایت ها را ارزیابی می کنند. خزنده موتور های جستجو کلیه اطلاعات و داده ها را جمع آوری و نگهداری می کند. در واقع الگوریتم مشابه فرمول های محاسباتی هستند که محتویات و اطلاعات به وسیله آن ها گروه بندی می شود، تا وقتی که کاربری به این اطلاعات نیاز داشته باشد.

انواع الگوریتم گوگل

برخی از الگوریتم ها جز هسته اصلی گوگل می باشند که به آن ها الگوریتم های اولیه یا اصلی می گویند و بر پایه فاکتور های گوناگونی جایگاه وب سایت ها را مشخص می کنند و برخی الگوریتم ها، الگوریتم های فرعی یا ثانویه هستند که به منظور تشخیص سایت های اسپم و یا ارتقا نتایج جستجو و سئو کوئری های (پرس و جو) کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع الگوریتم های گوگل

معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل پاندا

وظیفه این الگوریتم جلوگیری از کپی متن یا عکس یا دیگر محتوا های تکراری است. در صورت کپی بودن محتوای یک سایت، سریعا به گوگل گزارش می دهد. گوگل نیز این سایت که مطالبش را کپی کرده و یا سرقت ادبی داشته، در صفحات اول نتایج جستجو بالا نمی آورد. در صورت تکرار ، سایت مرتکب به خطا، از سمت گوگل جریمه می شود.

الگوریتم گوگل پنگوئن

تمرکز این الگوریتم روی link و back link های سایت است. الگوریتم پنگوئن به بک لینک های قوی و مفید (انتشار در شبکه های اجتماعی) امتیاز مثبت و به بک لینک های مضر امتیاز منفی می دهد. سپس این امتیاز ها را جمع می زند، هر چه امتیاز مثبت بیشتر باشد، سایت به صفحه اول نتایج جستجو نزدیکتر می شود. اما اگر امتیاز های منفی زیاد شوند جایگاه سایت از صفحات اول دور می شود.

الگوریتم رنک برین

این الگوریتم در ایجاد رابطه میان کلمات گوناگون کمک رسان است و سبب بهینه سازی نتایج می شود. برای مثال فرض کنید کلمه “طراحی دکوراسیون” را سرچ کرده اید. در حقیقت، این الگوریتم از ارائه نتایج مربوط به واژه “طراحی” یا واژه “دکوراسیون” به تنهایی جلوگیری میکند. با انجام این کار  جامعه هدف نتایج را کاملا دقیق و مرتبط دریافت می کنند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

دیده اید وقتی در کادر جستجوی گوگل چیزی می نویسید نمونه هایی از واژه های کلیدی پر تکرار توسط مرورگر گوگل به شما پیشنهاد می شود؟ در حقیقت تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار روی واژه های کلیدی ای است کاربران آن ها را جست و جو می کنند و به جایگاه سایت شما در ارزیابی های شما کاری ندارد.

الگوریتم کبوتر

بعد از شاخص شدن سایت به واسطه گوگل، تعدادی پرنده درون سایت رفته و وقتی که کاربر کلمه کلیدی را سرچ کند، گوگل این عبارت کلیدی را به اطلاع کبوتران می رساند و آن ها در سایت نوک می زنند (کندوکاو می کنند) تا اگر عبارات کلیدی وجود داشت، سایت ها را طبق کلمات کلیدی پر کاربرد فراخوانی کنند و به کاربر نشان دهند.

الگوریتم موبایل این فرست

اولیت این الگوریتم جدید گوگل، سایت هایی است که ریسپانسیو هستند و روی موبایل و تبلت نمایش داده می شوند و سایر سایت هایی که این قابلیت را ندارند از قسمت نتایج جستجو حذف می کند.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness)

همه چیز به تولید محتوا بر می گردد. این الگوریتم گوگل، زمان انتشار و تازگی محتوا (محتوای آپدیت شده) را به عنوان یک عامل بسیار اساسی و کلیدی در تعیین رتبه سایت لحاظ می کند.

الگوریتم رقص گوگل

این الگوریتم با وجود اینکه هنوز معروف نشده است از قدرت بالا و خاصی در تعیین جایگاه یک سایت بهرمند است. در نتیجه فرصتی برای خودنمایی بر روی سن رقص به شما می‌دهد. این الگوریتم سایت شما را با چالش هایی روبرو می کند برایم مثال اگر در صفحات سوم نتایج جستجو باشید برای یک مدت کوتاه به صفحه اول منتقل می کند تا در این مدت بازتاب کاربران و رضایت آن ها نسبت به سایت شما را ارزیابی کند تا اگر رضایتبخش بود رتبه شما را برای مدت طولانی تری ارتقا بخشد.

الگوریتم سند باکس

در هر 60 ثانیه تقریبا 400 سایت جدید ساخته و وارد فضای رقابتی در دنیای مجازی می شوند و گوگل داور این رقابت هاست تا بهترین ها در اختیار کاربر قرار گیرد. اما این کار در زمان کوتاه مشکل است پس الگوریتم سندباکس روی کار می آید و سایت ‌های تازه ای که اخیرا (کمتر از 4 ماه) وارد میدان رقابت می‌ شوند، از سایر سایت هایی که اعتبار دامنه آن ها بیشتر است تفکیک می کند تا رقابت عادلانه باشد.
سایت های جدید که در سندباکس قرار می گیرند باید حداقل برای 4 ماه مقاله تولید کنند و روی سئو سایت خود کارکنند تا بعد به آن ها اعتماد شود. تا زمانی که سایت جدیدی در سند باکس است قادر به اخذ رتبه ارزشمند در گوگل نیست.

الگوریتم گورخر

این الگوریتم بیشتر روی فروش آنلاین و اعتماد سازی فروشگاه های اینترنتی تمرکز دارد و سعی در از بین بردن فروشگاه های اینترنتی کلاه بردار دارد.

سخن آخر

الگوریتم‌ های گوگل همواره در حال گسترش و بروزرسانی هستند. در این مقاله به صورت مختصر با عملکرد مهم ترین الگوریتم های گوگل آشنا شدیم و می دانیم هر الگوریتم قوانین منحصربه فرد خود را دنبال می کند  و روش‌ های تعامل با آن ‌ها پیچیده نیست. در مقالات بعدی هر الگوریتم را کامل و جامع شرح می دهیم. 

تصویر شاخص الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

وقتی کاربران از محتوای بی کیفیت در نتایج جستجو ها گله کردند، گوگل این الگوریتم را معرفی کرد که سطح کیفی محتوا طبق میزان رضایت کاربر مشخص شود. به این …

مشاهده ادامه مطلب
تصویر شاخص الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن

دلیل ارائه الگوریتم پنگوئن یکی از تاسیس کنندگان کمپانی گوگل،PageRank را راه اندازی کرد که این امکان را برای گوگل فراهم می کرد که طبق میزان بک لینک ‌ها، سطح …

مشاهده ادامه مطلب
تصویر شاخص الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار

با الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا شوید همان طور که گفته شد الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های اصلی گوگل است. هدف آن این است که نتایج جست …

مشاهده ادامه مطلب
تصویر شاخص الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر

منظور از الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ گوگل الگوریتم کبوتر را در اواسط سال 2013 راه اندازی و در سال 2014 به صورت رسمی معرفی کرد. بروزرسانی اولیه این الگوریتم اولین بار در روزنامه Search …

مشاهده ادامه مطلب
تصویر شاخص الگوریتم هوش مصنوعی

الگوریتم رنک برین گوگل

ندان به کیفیت محتوا، درج کلمات کلیدی و تکرار بیش از حد آن ها توجه نمی کرد. وبمستران نیز به همین دلیل با تکرار بیهوده و بی ربط کلمات کلیدی …

مشاهده ادامه مطلب
تصویر شاخص الگوریتم موبایل

الگوریتم موبایل فرست ایندکس

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی روز به روز شاهد تغییراتی در سبک زندگی انسان ها هستیم. با گسترش استفاده از تلفن های هوشمند اکثر افراد برای انجام کارهای اینترنتی …

مشاهده ادامه مطلب
تصویر شاخص الگوریتم محتوا تازه

الگوریتم تازگی محتوا

آشنایی با عملکرد الگوریتم های گوگل به مدیران سایت ها کمک می کند که به درک بهتری برای سئو سایت خود برسند. یکی از الگوریتم های جذاب گوگل الگوریتم محتوای تازه …

مشاهده ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + شش =