لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

11 سوالی که باید قبل از خرید سرور و هاست بپرسید

زمانی که می‌خواهید یک شرکت یا فروشگاه را در فضای واقعی راه‌اندازی کنید؛ در ابتدا باید جایی را برای نگهداری از وسایل و اطلاعات خود خریداری یا اجاره کنید. یک فضای امن و جادار که مطمئن باشید فضای کافی را برای ذخیره همه اطلاعات در اختیارتان خواهد گذاشت. این فرایندی است که باید در زمان راه‌اندازی یک وب‌سایت پشت سر بگذارید. یعنی باید یک بخشی از فضای اینترنت را برای خودتان اجاره کنید تا اطلاعاتتان در آنجا ذخیره شوند. به این فضا هاست گفته می‌شود که در ادامه به تفصیل در مورد آن توضیح خواهیم داد.

11 سوالی که باید قبل از خرید سرور و هاست از خودتان بپرسید
راهنمای مطالعه

پس نخستین قدمی که برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید برداشته شود؛ خرید سرور و هاست است. اما اگر پاسخ این سوالاتتان را قبل از خریداری کردن Host و سرور پیدا نکنید؛ نمی‌توانید شیوه راه رفتن در این مسیر را به خوبی بیاموزید. ما در این مقاله از لاک پشت می‌خواهیم پرده از رازهای مگو برداریم. پس حواستان را جمع کنید تا هیچ نکته‌ای را از قلم نیندازید.

چرا به سرور و هاست نیاز دارید؟

1- چرا به سرور و هاست نیاز دارید؟

فرض کنید که می‌خواهید یک شرکت یا فروشگاه را در دنیای واقعی راه‌اندازی کنید؛ اولین کاری که می‌کنید خرید یا اجاره محلی است که بتوانید از وسایل خود در آنجا نگهداری کنید. به همین دلیل است که به یک مرکز معاملات املاک مراجعه می‌کنید و از او می‌خواهید که یک مکان مناسب را به شما پیشنهاد دهد. مسئول معامله املاک هم با توجه به هدف شما از راه‌اندازی فروشگاه یا شرکت، تعداد کارمندان، اجناسی که می‌خواهید در محل نگهداری کنید و مواردی از این قبیل، یک محل مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد.

حال بیایید به دنیای اینترنت برویم. در مقاله نکات مهم در طراحی سایت حرفه ای، یکی از مهم‌ترین موارد درباره خرید هاست است که می‌تواند به طور مستقیم بر روی کیفیت ارائه خدمات به مشتریان انلاین تاثیر بگذارد. Servers and host در واقع همان محلی هستند که شما باید برای نگهداری از فایل‌ها و داده‌های خود خریداری کنید. مرکز مشاوره املاک هم در این فضا، شرکت‌هایی هستند که خدمات خرید سرور و هاست را به شما ارائه می‌دهند. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که جای ایمنی برای اطلاعات خود در اختیار دارید و می‌توانید با خیال راحت پایه‌های بنای تجارت خود را در آن بنا کنید.

آیا سرور اختصاصی یا سرور اشتراکی خریداری کنم؟

2- آیا باید سرور اختصاصی خریداری کنم؟

اگر کسب و کارتان هنوز جان نگرفته و استوار نشده است؛ نیازی به سرور اختصاصی ندارید. احتمالا با شنیدن این نکته که سرور اختصاصی همه فضای خود را در اختیار شما قرار می‌دهد و نیازی نیست آن را با کسی شریک شوید؛ وسوسه خواهید شد که این سرور را خریداری کنید. اما خرید سرور اختصاصی نیاز به هزینه زیادی دارد که در ابتدای کار قطعا از پس برنمی‌آیید.
از سوی دیگر خرید سروری که به طور مشترک منابع خود را در اختیار چندین وب‌سایت قرار می‌دهد؛ ممکن است کار چندان جالبی نباشد. زیرا منابعی که در اختیار دارید محدود خواهد شد و در نتیجه کیفیت خدماتتان پایین می‌آید.

پس پیشنهاد ما به شما خرید سرور مجازی است؛ در این صورت یک فضای کاملا اختصاصی با همه امکانات در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید خدمات خود را بر روی آن ارائه دهید. این کار شبیه به این است که یک غرفه را در یک نمایشگاه بزرگ اجاره کرده‌اید و محصول خود را برای جذب مشتری در آن ارائه می‌دهید. در نتیجه هزینه زیادی را صرف خرید سرور نکرده‌اید و در عین حال فرصت خوبی در اختیار دارید تا پس از جذب مشتری، رفته‌رفته مکان بزرگ‌تری را خریداری کنید.

آیا برای مدیریت سرویس نیاز به مهندس آی تی دارم؟آیا برای مدیریت سرویس نیاز به مهندس آی تی دارم؟

3- آیا برای مدیریت سرویس نیاز به مهندس آی تی دارم؟

در زمان خرید سرور و هاست بهتر است از سرویس‌های مدیریت شده استفاده کنید. زیرا مدیریت سرویس‌ها در سرور نیاز به تخصص و زمان زیادی دارد. پس اگر خودتان در حوزه آی تی متخصص نیستید یا اینکه زمانی برای انجام این کار ندارید؛ بهتر است از خرید سرورهای سلف‌سرویس خودداری کنید. این معمولا یکی از مواردی است که در قرارداد طراحی سایت ذکر می‌شود. به این معنا که شرکت طراحی سایت، با هرید سرور مناسب، تمام این کارها را مدیریت می‌کند و دیگر زمان شما را برای مدیریت سرورها هدر نخواهد داد.

چگونه می توان قدرت سخت افزاری سرور را تشخیص داد؟

4- چگونه می‌توانم قدرت سخت‌افزاری سرور را تشخیص دهم؟

هرچند قرار است در دنیای مجازی فعالیت کنید؛ اما دلیل نمی‌شود که به هیچ منبع فیزیکی و سخت‌افزاری نیاز نداشته باشید. حتی سرورهای مجازی هم بر اساس یک سخت‌افزار مشخص کار می‌کنند که قدرت آن می‌تواند کیفیت خدمات‌رسانی به شما را تعیین کند. بنابراین قبل از خرید سرور و هاست باید جواب این سوالات را پیدا کنید:

  • قدرت CPU یا توان پردازشی سرور چقدر است؟
  • چه مقدار حافظه RAM به شما اختصاص داده شده است؟
  •  مقدار فضایی که برای ذخیره‌سازی داده‌های خود در اختیار دارید؛ چقدر است؟

این سه سوال مهم تعیین می‌کنند که سرعت لود شدن صفحات وب‌سایت شما چقدر است و آیا با زیاد شدن بازدیدکننده‌ها، سایتتان دچار مشکل می‌شود؟ بنابراین اگر بازدید زیادی دارید؛ باید سروری با حافظه رم زیاد را انتخاب کنید. به علاوه اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید؛ باید هارد دیسک یا فضای ذخیره‌سازی زیادی در اختیار داشته باشید.

چرا نیاز به تهیه نسخه پشتیبان دارم؟

5- چرا نیاز به تهیه نسخه پشتیبان دارم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال کار با یک کامپیوتر قدیمی بوده‌اید و ناگهان برق رفته و کامپیوتر خاموش شده است. در این صورت اگر داده‌های خود را در حافظه ذخیره نکرده باشید؛ احتمالا دنیا روی سرتان خراب شده است. پس اگر نمی‌خواهید چنین اتفاقی درباره اطلاعات موجود در وب‌سایتتان بیفتد؛ باید سروری را خریداری کنید که سرویس پشتیبان گیری را به شما ارائه می‌دهد. یکی از خدمات پشتیبانی سایت که در گروه لاک پشت به شما ارائه می‌شود؛ تهیه نسخه پشتیبان به صورت دائمی است که باعث می‌شود شما هیچ نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات خود نداشته باشید.

سرور و هاست چه زمانی از دسترس خارج می‌شود؟

6- سرور و هاست چه زمانی از دسترس خارج می‌شود؟

همان‌طور که احتمالا تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید؛ سرور و هاست جایی است که شما اطلاعات خود را در آن نگهداری می‌کنید تا در زمان نیاز به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اما اگر هر زمانی که نیاز به اطلاعات داشتید؛ با درهای بسته روبرو شدید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این صورت احتمالا هیچ سودی از راه‌اندازی وب‌سایت به دست نخواهید آورد.

اگر نمی‌خواهید چنین اتفاقی برای شما بیفتد؛ باید مطمئن شوید که Host در 99 درصد مواقع در دسترس خواهد بود. در این صورت در طول یک سال تنها سه روز این احتمال وجود دارد که امکان دسترسی به اطلاعات وجود نداشته باشد. پس قبل از خرید سرور و هاست، از میزان Uptime سرویس‌ها مطلع شوید.

7- برای راه‌ اندازی وب‌ سایت جدید، نیاز به خرید سرور و هاست جدید دارم؟

اگر می‌خواهید پس از راه‌اندازی وب‌سایت خود، یک شعبه دیگر هم افتتاح کنید؛ نیازی نیست که هاست جدید بخرید. البته به شرطی که در زمان خرید سرور و هاست، به تعداد ادان دامین توجه کرده باشید. در واقع قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد تا دامنه‌های جدیدی را به هاست خود اضافه کنید و شعبه‌های جدید از شرکت یا فروشگاه خود با خدمات متنوع، افتتاح نمایید.

8- آیا می‌توان سرور و هاست را برای مدت کوتاهی خرید؟

از آن جایی که برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست و سرور، این فضا را در بازه‌های زمانی کمتر از یک سال در اختیار خریداران خود قرار می‌دهند؛ شما این فرصت را خواهید داشت که کیفیت خدمات آن‌ها را بررسی کنید. دقت کنید که اگر هاست خود را با بازه زمانی بالایی تهیه نمایید؛ ممکن است شرکت ارائه‌دهنده، خدمات بهینه‌ای را به شما ارائه ندهد. پس به سراغ شرکت‌هایی بروید که علاوه بر دوره‌های بلندمدت، بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت را هم در میان گزینه‌های پیشنهاد خود قرار داده‌اند. در این صورت ناچار نخواهید بود که یک سال مداوم اعصاب خود را به هم بریزید و زمان طلایی رشد کسب و کارتان را از دست بدهید.

از چه زبانی برای برنامه نویسی وب‌ سایت خودم استفاده کنم؟

9- از چه زبانی برای برنامه نویسی وب‌ سایت خودم استفاده کنم؟

زمانی که می‌خواهید یک وب‌سایت را راه‌اندازی کنید از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی استفاده می‌شود. سرورهایی که به شما فروخته می‌شوند؛ بر اساس یک یا چند زبان بهینه‌سازی شده‌اند. بنابراین یا باید قبل از خرید سرور و هاست درباره زبان برنامه‌نویسی خود تصمیم بگیرید یا اینکه بعد از خرید، از میان گزینه‌هایی که پیش رویتان قرار گرفته آن ها را انتخاب نمایید.
هاست با سیستم‌عامل ویندوز، برای افرادی مناسب است که از زبان‌های ASP یا Net در پایگاه داده MySQL استفاده می‌کنند. اما هاست‌های لینوکسی از زبان‌های بیشتری پشتیبانی می‌کنند. پس اگر با زبان php و پایگاه داده MySQL کار می‌کنید و یا می‌خواهید از سیستم‌های مدیریت محتوای دروپال، جوملا و وردپرس استفاده کنید؛ باید هاست لینوکسی بخرید. برای آشنایی بیشتر با سیستم مدیریت محتوای WordPress پیشنهاد می‌کنیم مقاله وردپرس چیست را مطالعه کنید.

سرور و هاست را از کجا بخرم؟سرور و هاست را از کجا بخرم؟

10- سرور و هاست را از کجا بخرم؟

امروزه شرکت‌های زیادی در سرتاسر ایران هستند که انواع سرور و هاست را به شما می‌فروشند و می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. اما آیا همه این شرکت‌ها گزینه‌های مناسبی برای خرید هستند؟ یک شرکت خوب برای خرید سرور و هاست باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
– امکان عودت وجه
– ارائه انواع مختلف سرور و هاست
– رضایت مشتریان و نمایش نظرات بر روی سایت
– تهیه نسخه پشتیبان از سرویس ها به طور مرتب
– پشتیبانی 24 ساعته در همه روزهای هفته
– ارائه خدمات و خرید دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت
– پشتیبانی از مشکلاتی مربوط به سیستم مدیریت محتوا یا زبان برنامه‌نویسی

یک توصیه: طراحی سایتتان را به یک شرکت معتبر بسپارید تا همه نگرانی‌هایتان از بابت خرید سرور و هاست برطرف شود.

آیا سرور و هاست گران‌ تر بهتر است؟

11- آیا سرور و هاست با قیمت بالاتر برای خرید بهتر است یا خیر؟

قیمت هاست بسته به موارد مختلفی تعیین می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها از قرار زیر هستند:
– امکانات هاست
– محل دیتاسنتر
– سطوح پشتیبانی
– شرکت ارائه‌دهنده
– کیفیت سخت‌افزار سرور
– مالیات، ارزش افزوده و نرخ ارز
– نوع کنترل پنل و وب سرور هاست
هاست‌هایی که در داخل ایران هستند؛ تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار نمی‌گیرند و قیمت پایین‌تری دارند. همچنین شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده این خدمات در تلاش هستند تا برای کاهش این هزینه‌ها، پکیج‌های تخفیفی را به مشتریان خود ارائه دهند.

سخن پایانی

زمانی که می‌خواهید یک محل را برای راه‌اندازی شرکت یا فروشگاه اجاره یا خریداری کنید؛ اولین کاری که می‌کنید تحقیق درباره آن محل است. شما باید بدانید که این فضا امنیت کافی برای نگهداری از وسایل شما را دارد. به علاوه باید بدانید که آیا آن مکان برای رفت و آمد مشتریان شما مناسب است و می‌توانید از این طریق به راحتی نیاز آن‌ها را برآورده کنید یا خیر؟ پس قبل از اینکه بخواهید در اینترنت هم فضایی را برای خود اجاره کنید؛ باید اطلاعاتی را درباره آن به دست آورید. خرید هاست و سرور باکیفیت یکی از مواردی است که کیفیت خدمات‌رسانی در سایت شما را تضمین می‌کند. به همین دلیل این میزبان آنلاین باید بتواند به خوبی از همه مهمانان شما، با موادی که آماده کرده‌اید؛ پذیرایی کند. به این ترتیب مهمانی شما در خاطر آن‌ها ثبت خواهد شد و برای تکرار این تجربه به سمتتان برمی‌گردند.
سوالات متداول (FAQ)

هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی شبیه به یک مکان بسیار بزرگ است که منابع آن بین چند نفر تقسیم شده است. هرچند این هاست‌ها معمولا قدرت زیادی دارند؛ اما امکان ایجاد مشکل در حین کار برای آن‌ها بیشتر است. هاست اشتراکی قیمت کمتری دارد؛ اما به همان اندازه هم کیفیت خدمات آن برای سایت‌های پرترافیک کمتر است.

برای انتخاب هاست باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم؟

هرچه قدرت هاست شما بیشتر باشد؛ شما توانایی بیشتری برای اضافه کردن المان‌ها و پاسخگویی به بازدیدکنندگان خود خواهید داشت. به طور معمول قالب‌های آماده وردپرسی چندمنظوره، المان‌های زیادی را در خود جای داده‌اند؛ به همین دلیل احتمالا یک هاست عادی از پس مدیریت آن برنمی‌آید و شما نیاز به منابع بیشتری برای پردازش داده‌ها خواهید داشت.

سرور ایران و خارج از کشور چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

– سرعت لود اولیه سرور ایرانی به دلیل نزدیکی به محل بارگذاری وب‌سایت بیشتر است. – سرورهای خارجی به دلیل پایداری و سرعت بیشتر، اطلاعات را بهتر در دسترس ربات‌های موتور جستجو قرار می‌دهند و برای سئو وب‌سایت مفیدتر هستند. – احتمال تاثیرپذیری از اختلالات اینترنتی و قطع ارتباط با داخل کشور، برای سرورهای خارج از ایران بیشتر است. – تاثیرپذیری سرورهای خارجی از تحریم‌ها و کپی رایت بیشتر است. – سرور داخلی از خارجی، قیمت کمتری دارد.

آیا باید هاست و سرور را خودمان خریداری کنیم؟

اگر طراحی وب‌سایت خود را به آژانس دیجیتال مارکتینگ لاک پشت سپرده‌اید؛ نیازی نیست که از بایت خرید سرور و هاست نگران باشید. زیرا ما در ضمن طراحی سایت، بهترین هاست و سرور را هم برای شما انتخاب می‌کنیم تا بتوانید مطمئن و بدون نگرانی در این مسیر قدم بردارید.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =