لوگو گروه طراحی سایت و سئو لاک پشت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع سئو چیست؟

سئو یک مفهوم گسترده است که حیطه های مختلفی را شامل می شود. انواع سئو رو از دو منظر می توان بررسی کرد. مورد اول شاخه ها و بخش های مختلف مانند سئو داخلی، سئو تکنیکال، سئو خارجی و … است و مورد دوم از نظر روش‌های سئو مانند سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری است. در ادامه در مورد تمامی این موارد توضیح خواهیم داد.

معرفی انواع سئو با گروه لاک پشت
راهنمای مطالعه

انواع سئو چیست؟

سئو (SEO) یکی از اصطلاحات رایج در بین وبمسترها است که کوتاه شده جمله Search Engine Optimization بوده که در زبان فارسی به مفهوم بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. در واقع، سئو مجموعه کارهایی است که به‌ منظور افزایش رتبه و بازدید سایت و در نهایت، قرارگیری سایت در بین صفحات برتر گوگل انجام می‌گیرد. ضمن اینکه، سئو دارای انواع مختلفی است که با استفاده از هر یک از آن‌ها می‌توان به هدف اصلی خود که بیشتر دیده شدن وب‌ سایت توسط کاربران است دست‌ یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصطلاح بهینه سازی موتور جستجو می‌توانید مقاله سئو SEO چیست را در وبسایت لاک پشت مطالعه کنید.

معرفی انواع سئو و بررسی تاریخچه بهینه سازی سایت

تاریخچه سئو

کمپانی یاهو نخستین کمپانی بود که در سال 1995 موضوع شرایط و قوانین سئو را بیان کرد و این بحث با ورود جستجوگر گوگل جدی‌تر شد. ضمن اینکه، لری پیج و سرگئی برین در سال 1998 موفق به عرضه جستجوگر گوگل شدند و این موتور جستجو در زمان کمی به محبوبیت زیادی دست‌ یافت. این موفقیت به گوگل حدی رسید که در طول روز، صدها میلیون بار استفاده می‌شد و درآمد آن نیز به صدها میلیون دلار در روز رسید.

این موفقیت‌های روزافزون منجر به تبعیت یاهو از الگوریتم گوگل شد. درواقع، هدف گوگل این بود که کاربران به نتایج مدنظر خود دست یابند و به این منظور اقدام به تولید الگوریتم‌های مختلف کرد تا از طریق آن‌ها کیفیت کار سایت‌ها را آنالیز کند و بر طبق قوانین خود به آن‌ها رتبه دهد. این رتبه‌بندی نیز باعث افزایش رقابت بین سایت‌های مختلف شد و کیفیت مطالب آن‌ها را افزایش داد. به‌ این‌ ترتیب، شما عزیزان با کمک انواع سئو می‌توانید عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید و به‌ اصطلاح آن را بهینه کنید تا گوگل به سایت شما رتبه خوبی بدهد.

سئو داخلی (On page SEO)

تمام فرآیندهایی که مستقیم در داخل سایت به‌ منظور بهبود آن انجام می‌گیرد سئو داخلی یا سئو درون صفحه گفته می‌شود. بنابراین سئو داخلی مجموعه فعالیت‌هایی است که در محیط داخلی سایت صورت گرفته و ما بر روی آن‌ها کنترل لازم را داریم. بنابراین از کدهای سایت گرفته تا تمام محتواهایی که در آن ایجاد می‌شوند و همین‌طور انتخاب قالب، هاست، دامنه و … در دسته سئو داخلی صفحه قرار دارد. به‌ این‌ ترتیب، سایت‌هایی که سئو داخلی در آن‌ها رعایت شده است دارای محتواهای درجه‌ یک و عمیقی هستند که توسط نویسندگان باتجربه تولید شده‌‌اند و در کل، سایت‌های مخاطب پسند و پربازدیدی هستند. به طور کلی برای خدمات سئو داخلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بهینه‌سازی عناوین صفحه و توضیحات متا
  • بهینه‌سازی سرتیترها (هدینگ‌ها)
  • بهینه‌سازی محتوای صفحه
  • مشخص کردن کلمات کلیدی هدف
  • لینک سازی داخلی

سئو خارجی (Off page SEO)

هر فرآیندی که در خارج از سایت به‌ منظور بهینه‌سازی آن انجام می‌گیرد سئو خارجی گفته می‌شود. برای نمونه، بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر می‌گیریم سئو خارجی است که باعث افزایش بازدید سایت شده و امتیاز مثبت دارد. البته از هر سایتی نباید بک لینک گرفت؛ چراکه برخی از سایت‌ها با گرفتن مبلغی برای سایت شما بک لینک ایجاد می‌کنند که پس از مدتی، بک لینک شما از بین می‌رود. این اتفاق نه‌تنها برای شما امتیاز مثبت ندارد بلکه باعث کسر امتیاز هم می‌شود.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از موارد بهینه‌سازی در سئو خارجی است که تأثیر شگفت‌انگیزی در جذب مخاطب داشته و مطالب شما را بهتر نشر می‌دهد.

به‌ این‌ ترتیب، برای بهتر دیده شدن سایت خود بهتر است آدرس آن را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید تا کاربران بیشتری در طول روز از سایت شما بازدید کنند. توجه داشته باشید که گوگل از طریق الگوریتم‌ پاندا متوجه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما می‌شود و اگر بازدید زیادی به دست آورید سایت در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین خدمات سئو خارجی که برای بهینه سازی سایت شما لازم هستند، عبارت‌اند از:

  • بهینه‌سازی عناصری که مربوط به خود صفحه نیست و در رتبه‌بندی مؤثر است.
  • تدوین استراتژی لینک‌سازی خارجی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • تدوین استراتژی بک لینک سازی
  • حذف لینک‌های مخرب

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال یکی از گام‌های مهم بهینه سازی موتورهای جستجو است که مربوط به انتخاب قالب حرفه‌ای و ایندکس شدن راحت صفحات بوده و مواردی همچون ایجاد نقشه سایت و بهینه‌سازی کدهای آن در این نوع سئو قرار دارند. درواقع، از آنجایی‌ که سئو تکنیکال مربوط به مباحث فنی و تکنیکی سایت می‌شود این نام را برایش انتخاب کرده‌اند. توجه داشته باشید که قالب، ساختار اصلی سایت است و پیش از اقدام به طراحی سایت باید یک قالب استاندارد و درجه‌ یک برای آن در نظر بگیریم.

مواردی که در زیرمجموعه خدمات سئو فنی یا تکنیکال قرار دارند عبارت‌اند از:

  • استفاده از Bread Crump (منویی حاوی لینک صفحات پیشین)
  • بهینه‌سازی فایل robots.txt (یک فایل متنی موجود در هاست که به مرورگر اجازه ایندکس شدن سایت را می‌دهد و باید فعال باشد.)
  • بهینه‌سازی صفحات 404
  • استفاده از structured data (افزودن داده‌های ساختاریافته به‌منظور شناسایی محتوای سایت به موتورهای جستجو)
  • طراحی سایت در حالت Responsive با پیاده‌سازی نسخه سازگار با موبایل سایت (واکنش گرایی سایت یعنی در داخل موبایل و تبلت هم به‌خوبی نشان داده شود.)
  • ایجاد نقشه‌ی سایت
  • بهینه‌سازی و بهره وری کارآمد از کدها و تگ‌های html
  • بهینه سازی و افزایش سرعت سایت (زمان بارگذاری صفحه باید کمتر از 2.5 ثانیه باشد)
  • مدیریت، حفظ اهمیت و سلامت کلی وب‌سایت‌

سئو لوکال (Local SEO)

لوکال سئو یا سئو محلی یک یاری‌گر درجه‌ یک است که کسب‌ و کارهای مختلف را به مخاطبان هدف معرفی می‌کند. برای نمونه اگر کاربر در صفحه گوگل خود نام یک کلینیک در شهر اصفهان را وارد کند که به خوبی از خدمات سئو در اصفهان بهره گرفته است، جزئیات آدرس و اطلاعات آن بالا می‌آید. در نتیجه مخاطب به‌ راحتی می‌تواند با کادر مجموعه ارتباط برقرار کند که این نحوه برقراری ارتباط به نفع هر دو طرف به‌خصوص کلینیک است.

برای اینکه مزایای سئو محلی شامل حال سایت شما شود بایستی به چند فاکتور مهم پایبند باشید. اولین فاکتور این است که مشکلات سایت خود را رفع کنید به‌خصوص بخش کد نویسی که نیاز است در سلامت کامل قرار داشته باشد و به تمام مواردی که در سئو داخلی گفته شد توجه کنید. همچنین قرار گرفتن سایت در سایت‌های دایرکتوری که به تبلیغات مراکز مختلف می‌پردازند هم باعث معروف شدن برند شما می‌شود. بهینه‌سازی گوگل مپ را هم فراموش نکنید. علاوه بر این‌ها فهرست موارد خدمات لوکال سئو شامل موارد دیگری هم هست که از قرار زیر هستند:

  • بهبود رتبه‌بندی برای منطقه «local-pack» در موتورهای جستجو.
  • ثبت موقعیت مکانی جدید و به‌روز
  • بهینه‌سازی و هدف‌گذاری عبارات محلی در وب‌سایت‎‌های محلی
  • مدیریت نظرات و پرسش‌های کاربران محلی

سئو صوتی (Voice SEO)

امروزه بیشتر جستجوکنندگان اینترنت را کودکانی تشکیل می‌دهند که سواد خواندن و نوشتن ندارند. از سوی دیگر بسیاری از مخاطبان زمانی که در پشت فرمان هستند را برای جستجو در اینترنت انتخاب می‌کنند. در کنار این موارد خیلی از افراد به دلیل اینکه جستجوی صوتی وقت کمتری از آن‌ها می‌گیرد، از این طریق برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که سئو صوتی یا Voice SEO برای شما بسیار اهمیت دارد. امروزه بیشتر کسب و کارها به اهمیت بهینه سازی صوتی سایت خود توجه نمی‌کنند؛ اما شما می‌توانید از این فرصت به نفع خود استفاده کنید. در سئو صوتی وبسایت، معمولا موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرند:

  • بهبود رتبه‌بندی برای جستجوهای صوتی
  • رمزگذاری امنیتی وب‌سایت
  • مدیریت پرسش و پاسخ کاربران (سوال کاملا مشخص و پاسخ تقریباً 30 کلمه یا کمتر)
  • سازگاری سایت با جستجوهای محاوره‌ای کاربران در حین صحبت کردن

تفاوت‌های سئو داخلی با سئو خارجی

سئو داخلی، فاکتورهای بیشتری دارد از توجه به تگ عنوان و توضیحات متا گرفته تا توجه به طول متن محتوا، تعداد کلمه کلیدی به‌ کار رفته در آن، کیفیت محتوا، توجه به سطح کیفی تصاویر و ویدئو، افزودن قالب حرفه‌ای و زیبا و به‌ طور کلی، ساختار داخلی سایت مربوط به سئو داخلی می‌شود اما سئو خارجی به‌ صورت غیر مستقیم بر روی بازدید سایت تأثیر گذاشته و از طریق ترفندهایی همچون حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ سایت خود سعی می‌شود مخاطبان بیشتری با سایت آشنا شوند.

معرفی انواع روش های سئو و بررسی آن ها

معرفی انواع روش‌های سئو

سئو (SEO) یک فرایند پیچیده است که سه نوع مختلف دارد، اما همه یک هدف یکسان را دنبال می‌کنند؛ آن هم بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای بیشتر دیده ‌شدن در نتایج موتورهای جستجو است. همین موضوع باعث شد که برخی از افراد از ضعف‌های الگوریتم‌های گوگل سوءاستفاده کرده و از هر راهی برای رسیدن به رتبه های برتر کمک بگیرند. از این نظر بهینه سازی موتور جستجو، به 3 دسته تقسیم می‌شوند که از قرار زیر هستند:

  • سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفید کاملاً به دستورالعمل‌ها و الگوریتم‌های موتور جستجو پایبند است. درست است که شیوه‌های کلاه سفید به دلیل عدم استفاده از کلمات کلیدی و کلیدهای میانبر در ارائه نتایج کند هستند، اما نتایج آن‌ها بسیار ماندگار است. برای بهینه سازی سایت با استفاده از این روش زمان و هزینه زیادی را باید صرف کرد. اما نتیجه ی بهتری را می توان شاهد بود زیرا تکنیک سئو کلاه سفید علاوه بر اینکه از نظر گوگل ارزشمندتر است، ریسک کمتری نیز دارد.

کارهایی که در سئو کلاه سفید صورت می‌گیرد عبارت‌اند از: خرید هاست با سرعت‌بالا، انتخاب یک دامنه کوتاه و مرتبط، بارگذاری محتواهای منحصر به‌ فرد و کاربرپسند، استفاده از کلمات کلیدی با چگالی مناسب، قرار دادن کلمه کلیدی در بخش Title، Meta و Header، قرار دادن تصاویر باکیفیت و استفاده از خاصیت ALT و همین‌طور استفاده از کدهای مناسب که همه این موارد با گذشت زمان باعث دیده شدن مطالب سایت شما شده و ترافیک آن را افزایش می‌دهد.

  • سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئو کلاه سیاه از شیوه‌هایی استفاده می‌کند که خلاف دستورالعمل‌های کلی و الگوریتم‌های ارائه شده توسط موتور جستجو (گوگل) هستند. بنابراین، شیوه‌های تحت برچسب سئو کلاه سیاه غیرقانونی‌اند. ترافیک حاصل از این شیوه‌ها دوام ندارد و همچنین رتبه‌بندی‌ها قادر به حفظ جایگاه خود در صفحات نتایج موتور جستجو نیستند.

سئو کلاه سیاه، بدترین نوع سئو است و هرگز توصیه نمی‌شود. درواقع، اگر گوگل با کمک الگوریتم‌های هوشمند خود متوجه شود سایتی از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده کرده است آن سایت را مجازات کرده و امتیازش را می‌گیرد و حتی احتمال خارج شدن سایت از صفحات گوگل وجود دارد. بنابراین اگر قصد فعالیت ماندگار و پیوسته در وب‌ سایت خود را دارید هرگز از این نوع سئو استفاده نکنید.

از روش‌های به‌ کار رفته در سئو کلاه سیاه می‌توان به کپی کردن محتوای وب‌ سایت‌های رقیب، استفاده از صفحاتی که باعث انتقال اجباری کاربر می‌شود یا استفاده بیش‌ از حد از کلمات کلیدی یا سایر روش‌هایی که به‌نوعی فریب گوگل محسوب شده و باعث آزار کاربران می‌شود اشاره کرد. البته ممکن است با استفاده از این روش‌های فریبنده جایگاه خوبی به دست آورید که این جایگاه همیشگی و پایدار نخواهد بود.

  • سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری شامل روش‌هایی است که کمی مانند سئو کلاه سفید بوده و کمی هم مانند سئو کلاه سیاه است به این معنا که استفاده از آن‌ مورد تأیید گوگل نیست اما مجازات هم ندارد. درواقع، روش‌های به‌ کار رفته در این نوع سئو در دستورالعمل‌های گوگل قرار ندارد ولی با این‌ وجود جزء نقض قوانین هم محسوب نمی‌شود.

برخی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری عبارت است از به‌ کارگیری کلمات کلیدی غیر مرتبط جهت جذب کاربران، منتشر کردن دوباره محتواهای تکراری خود تنها با کمی تغییر در آن، پرداخت پول به دیگران بابت کامنت گذاشتن، تبلیغات پولی، تبادل لینک یا خرید لینک و سایر موارد مشابه که در کوتاه‌ مدت نتیجه‌ بخش هستند اما توسط کارشناسان سئو توصیه نمی‌شوند.

  • سئو منفی (Negative SEO)

در این نوع سئو، رقیب شما با ترفندهایی سعی می‌کند سایت شما را با جریمه گوگل روبرو کرده و از ترافیک آن کم کند. برای اینکه هیچ فردی نتواند به سایت شما آسیب بزند لازم است با تکنیک‌ها و ترفندهای سئو منفی آشنا شوید تا مانع از بین رفتن تلاش‌های خود برای ارتقاء سایت شوید. بنابراین همواره توجه داشته باشید که برخی از وبمسترها از کارهای ناجوانمردانه برای کنار زدن رقبای خود استفاده می‌کنند و همه به فکر بهبود عملکرد خود نیستند.

از ترفندهایی که برخی افراد برای کنار زدن سایت‌های برتر استفاده می‌کنند می‌توان به هک کردن سایت و قرار دادن محتواهای بی‌ ارزش داخل آن و همین‌طور خراب‌کاری در سایر قسمت‌های سایت، قرار دادن لینک‌های اسپم بی‌شمار در سایت، تخریب برند شما از راه‌های مختلف، وصل کردن سایت‌های غیر اخلاقی همچون شرط‌بندی به سایت و سایر موارد مشابه اشاره کرد. به عبارتی، این افراد با به‌کارگیری روش‌های کلاه سیاه و حتی بدتر از آن‌ها سعی دارند سایت شما را از چشم گوگل بیندازند و خود جایگزین شما شوند.

داستان انواع کلاه‌های سئو

بازیگرانی که در فیلم‌های دهه‌ی 1920 و 1940 حضور داشتند دارای کلاه‌های سفید و سیاه بودند که قهرمانان فیلم از کلاه سفید و شخصیت‌های شرور از کلاه سیاه استفاده می‌کردند که این کار مقابله خیر با شر بود که به سئو هم راه یافت. در سئو، تکنیک‌های خوب به کلاه سفید و تکنیک‌های بد به کلاه سیاه معروف شده‌اند. بنابراین نام‌گذاری کلاه‌های سفید و سیاه برگرفته از فیلم‌های قدیمی آمریکایی است.

مدت‌ زمان لازم برای رسیدن به صفحه اول گوگل

برای اینکه یک سایت در صفحه اول گوگل قرار بگیرد باید در یک بازه زمانی 1 الی 3 ساله فعالیت پیوسته و حرفه‌ای داشته باشد. بنابراین می‌توان با انجام یک برنامه‌ریزی مناسب و آنالیز رقبای خود و از همه مهم‌تر تولید محتوای باکیفیت در بین صفحات برتر گوگل قرار گرفت. ضمن اینکه، بعد از قرار گرفتن در بین صفحات برتر نباید فعالیت خود را کم کرد؛ زیرا هر سایت رقبای زیادی دارد که در پی تصرف جایگاهش هستند و شما باید چند ساعت در روز را به تولید کردن محتوا و پشتیبانی از سایت خود اختصاص دهید.

طبق آمار، بیشتر سایت‌هایی که موفق شده‌اند در بین رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرند حداقل 2 الی 3 سال عمر دارند و حدود 2 درصد سایت‌های برتر هم کمتر از 1 سال است که ایجاد شده‌اند.

سؤالات رایج درباره انواع سئو

تبعیت از کدام‌ یک از انواع سئو باعث بهبود نتیجه سایت در موتورهای جستجو می‌شود؟

با استفاده از هرکدام از انواع سئو می‌توان رتبه سایت را بهبود بخشید اما سئو کلاه سفید مورد تأیید گوگل و متخصصان سئو است و ریسکی هم ندارد.

آیا برای بهبود نتیجه سایت خود در گوگل می‌توان از شرکت‌‌‌های مختلف کمک گرفت؟

بله فرقی ندارد که شما تکنیک‌های لازم را بر روی سایت خود اعمال کنید یا اینکه یک فرد دیگر این کار را انجام دهد. فقط توجه داشته باشید که رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل در عرض چند هفته به دست نمی‌آید و نیازمند حداقل چند ماه زمان است.

به این مقاله امتیاز دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + ده =